מהן קרנות כספיות ומה עדיף - קרן כספית או חיסכון בבנק

מהי קרן כספית והאם קרנות כספיות עדיפות על פיקדון בבנק?

יש לכם כסף נזיל? לא כדאי שהוא ישכב בעו"ש. אבל מה עדיף – קרן כספית או פיקדון בבנק? לשם כך כדאי להבין מהי קרן כספית ואילו שינויים נראה בקרנות כספיות בקרוב. מדריך פואנטה

קרן כספית או פיקדון בבנק?
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יש לכם כסף נזיל בעו"ש ואתם לא יודעים מה לעשות איתו? אתם יכולים כמובן לפתוח פיקדון בבנק, אבל זו לאו דווקא הבחירה הכי משתלמת. בטח יצא לכם לשמוע על קרנות כספיות בזמן האחרון, במיוחד מאז שהחלה עליית ריבית בנק ישראל. אבל למרות שקרנות כספיות פעילות בישראל כבר מאז 2008, ישראלים רבים לא יודעים על החלופה הזאת ולא משקיעים בהן, למרות יתרונותיהן. אז מהי קרן כספית ומה עדיף – קרן כספית או פיקדון בבנק? בשורות הבאות ננסה לעזור לכם להבין את היתרונות ואת המגבלות של קרנות כספיות, כך שתוכלו לקבל החלטה אם לפתוח קרן כספית או פיקדון. זאת, על רקע תזכיר החוק שמוגש בימים אלה במטרה להפוך את הקרנות הכספיות לפופולריות יותר ונגישות יותר.

קרן כספית – מה זה בכלל?

קרן כספית היא אפיק השקעה פופולרי בעולם. בישראל היא נחשבת לצעירה, והושקה רק ב-2008. מדובר בקרן נאמנות המחוייבת להשקיע בהשקעות קצרות טווח ברמת סיכון נמוכה: אג"ח ממשלתי, פקדונות בבנקים, ואג"ח חברות וניירות ערך מסחריים בדירוג גבוה.

  • רף המינימום לדירוג האג"ח הוא AA
  • הקרנות יכולות להשקיע עד כ 50% מנכסיהן בפקדונות ג'מבו בבנקים
  • הקרנות יכולות להשקיע עד 25% מנכסיהן באג"ח לא סחירות בטווח קצר מאוד של עד חודש.

כל קרן יכולה לאמץ לעצמה מדיניות השקעה – אבל ההשקעות חייבות להתנהל במסגרת ההגבלות הללו. לכן, קרן כספית היא פתרון חיסכון והשקעה שמתאים מאוד למי שמחפש פתרון השקעה סולידי וגם מעוניין בנזילות מירבית. זאת, במיוחד משום שבקרנות הנוכחיות אפשר למשוך את הכסף בכל יום מסחר (בקרוב ייפתחו גם קרנות עם נקודות יציאה תקופתיות). נכון להיום, משך החיים הממוצע של התיק מוגבל ל-90 יום לכל היותר.

ברשות ניירות ערך מסבירים שבגלל המאפיינים הללו (שהם מאוד סולידיים), בתנאים מסוימים קרנות כספיות יכולות להוות תחליף ראוי לפקדון הבנקאי. זאת, בעיקר בזכות היתרונות לגודל ומאפייני ההשקעה שלהן.

קיימות קרנות כספיות שקליות (הסוג הנפוץ ביותר) וקרנות כספיות אשר צמודות למטבע חוץ.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם 🙂 לחצו להצטרפות >

מנהלי הקרנות מפרסמים את ההרכב המדויק של הקרן ונתונים רבים אחרים. לכל קרן נאמנות יש נאמן שמפקח על מנהל הקרן, ורשות ניירות ערך מפקחת כמובן גם היא על מנהלי הקרנות ועל הנאמנים.

מבחינת ההוצאות הנלוות, מדובר באפיק אטרקטיבי: דמי הניהול נמוכים (בממוצע 0.13%), ואין עמלת דמי שמירה בבנק. הלקוח משלם מס רק על הרווח מעל לגובה האינפלציה. כלומר אם האינפלציה 3% והתשואה השנתית היא 3% – המשקיע פטור ממס.

יתרון נוסף הוא שאין צורך בסכום מינימלי להשקעה (גם אם יש לכם שקלים בודדים פנויים להשקעה). ניתן להשקיע בהוראת קבע.

בקרוב: קרנות כספיות עם נקודות יציאה לא יומיות

כאמור, כדי לעודד תחרות לפקדונות בבנקים, מוגש תזכיר חוק שמכניס כמה שינויים סביב קרנות כספיות. הנה עיקר השינויים:

לא רק קרנות עם נזילות יומית

ייפתחו קרנות כספיות עם נקודות יציאה מוגדרות, כמו בפיקדונות בבנק. רמת הנזילות בקרן הכספית החדשה תוגדר בנפרד עבור כל קרן, ובכל מקרה תהיה לתקופה של עד שנה.

 

הצגת תשואה צפויה לצורך השוואה לתשואה הצפויה מפיקדון בבנק

הלקוח יוכל לראות מראש מהי התשואה התשואה בקרן כספית, וכך יוכל להשוות בקלות בין קרן כספית לפיקדון.

הקרנות יופצו ע"י גופים פיננסיים נוספים

כיום, כדי לשוווק ללקוח קרן כספית, המשווק צריך להיות בעל רישיון לייעוץ השקעות. לכן, רק לקוחות שמקבלים ייעוץ השקעות בבנק או בגוף השקעות מקבלים הצעה אקטיבית לפתוח קרן כספית. בקרנות הכספיות החדשות לא יהיה צורך ברישיון. זה אומר שכל גוף פיננסי שמפוקח על ידי רשות ני"ע יוכל להפיץ אותו. עם זאת, לא מדובר למשל בחברות אשראי (עדיין). כאן חשוב לזכור שהמשווקים מקבלים תגמול עבור הקרנות שהם משווקים, כך שמומלץ לעשות שיעורי בית באופן עצמאי לפני שבוחרים.

את נוסח תזכיר החוק אפשר לקרוא באתר החקיקה הממשלתי.

מה עדיף – קרן כספית או פיקדון בבנק?

אז מה עדיף, קרן כספית או פיקדון בבנק? כאמור, קרן כספית היא אפיק חיסכון והשקעה בעל מאפיינים מאוד סולידיים, שנותן לחוסך תשואה דומה לזו של ריבית בנק ישראל. ריבית בנק ישראל עלתה משמעותית בשנה וחצי האחרונות, אך הבנקים לא טרחו לגלגל את רובה אל הלקוחות שפותחים פיקדון בבנק.

>> בואו נהיה חברים בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >

ממש לאחרונה רשות התחרות הציגה מחקר שעשתה ובו היא מראה איך כמעט אין תחרות בין הבנקים מבחינת ריבית על פקדונות למשקי הבית. נגיד בנק ישראל דרש מהבנקים לשפר את ההצעות ללקוחות, וחלק מהם נלחצו, אבל עדיין מערימים תנאים והגבלות (כמו ההצעה לתת ריבית על העו"ש בבנק לאומי, ריבית על העו"ש בבנק מזרחי טפחות או ריבית על העו"ש בבנק הבינלאומי). בנק דיסקונט בכלל לא נותן ריבית על היתרה בעו"ש, אלא מציע רק לתת ריבית באפליקציית פייבוקס ורק למי שמוציא כרטיס אשראי paybox.

לכן, לאור העובדה שקרן כספית כן נותנת תשואה דומה לזו של ריבית בנק ישראל, היא בהחלט יכולה להוות תחליף לפיקדון בבנק, ובטח שעדיף לפתוח קרן כספית על פני השארת הכסף בעו"ש.

אגב, השוואת ריביות על פקדונות בבנק מגלה פער מאוד גדול בין הבנקים לבין עצמם וגם בתוך הבנק עצמו בהתאם למשך הפיקדון. בנק ישראל אף השיק כלי להשוואת ריביות בין הבנקים (הנתונים אינם מוצגים בזמן אמת). לפרטים היכנסו לכתבה שלנו במדור כסף, שבה אנו מציגים את נתוני בנק ישראל לגבי הריבית על פיקדון בבנקים.

מי שרוצה להשוות בין תשואות על קרנות כספיות, יכול גם את זה לעשות בקלות. למעשה, ניתן להשוות בכל יום את התשואה ונתונים אחרים עם קרנות אחרות.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות