אל תפספסו:

טרטיף בקאמרי – מולייר היה מאושר לראות את העיבוד הזה

הקומדיה טרטיף של מולייר נכתבה ב-1667, אך עכשווית מתמיד. עם תרגום מבריק, משחק מעולה, בימוי פורץ דרך ותבלין סודי, זו אחת ההצגות המומלצות בקאמרי
ביקורת טרטיף הצגה בקאמרי

הצגה מעולה היא פאזל שבו השלם גדול מסך חלקיו, וזו התחושה כשיוצאים מ”טרטיף”. בפאזל הזה כל החלקים משתלבים בדיוק במקום – התרגום, המשחק, הבימוי, התלבושות, התפאורה, וכמובן, הטוויסט המוזיקלי, ויוצרים עיבוד מופלא. השורה התחתונה של ביקורת טרטיף בקאמרי היא רוצו לראות. לא משנה אם כבר צפיתם בעיבוד אחר של המחזה המבריק הזה של מולייר. העיבוד הזה שונה, חדשני ומפתיע. ייתכן שיידרשו לכם כמה דקות לעכל את הקצב ואת הסגנון, אבל כעבור זמן קצר תתמסרו לעיבוד הזה לחלוטין.

קופון הנחה להצגה טרטיף בקאמרי עם דרור קרן

האנשים המוכשרים שנמצאים מאחורי הקלעים, החל מהבמאית ועד המוזיקאים, הצליחו לקחת יצירה מוכרת שנכתבה בזמן אחר, בארץ אחרת, בשפה אחרת ולקהל אחר – ולהביא אותה לתקופתנו, לארצנו, לשפתנו ולקהל שלנו – מבלי לפגום ולו פגם קל שבקלים במחזה המקורי, ומבלי לחזור אפילו בפסיק על העיבודים הקודמים. זהו אתגר קשה לביצוע כאשר מדובר בקלאסיקה שעובדה כבר אלפי פעמים, ומגיעות לתיאטרון הקאמרי כל התשבוחות על כך.

טרטיף של מולייר – אז והיום

מה שהופך מחזה לאלמותי הוא היכולת לגעת בסוג של אמת אבסולוטית, שנכונה תמיד, גם מאות שנים אחרי שנכתב. מולייר של שנת 1667 ודאי לא העלה על דעתו שכ-400 שנה אחרי שכתב את הקומדיה שלו בצרפת, מילותיו תהיינה כל כך מדויקות במדינה קטנה ושמה ישראל.

כאמור יש כאן תרגום מודרני ומבריק – בשפה שמצליחה להיות קולחת ועכשווית ולגשר על פערי לשון וזמן בצורה מופלאה. זה לא מובן מאליו, במיוחד לאור אתגר החריזה.

מולייר שיגר חיצי ביקורת מושחזים לעבר אנשי דת שמנצלים את האמונה של אחרים כדי לצבור כוח והון. החצים האלה מדלגים על פני מאות שנים ואלפי קילומטרים – ונוחתים במציאות שונה אך דומה. כמה אומץ נדרש ממולייר להציב את המראה מול החברה שבה הוא. וכמוהו אז, גם היום אלו שמציבים מראה כואבת נתקלים בתגובה לא פחות כואבת.

אבל נראה שאמת היא אמת היא אמת. היא תמיד נכונה ותמיד יש מי שלא רואה אותה. בסופו של דבר, מולייר כתב על טבע האדם, על העיוורון שאוחז באנשים בכל מקום ובכל זמן, ועל התסכול שחשים אלו שרואים את האמת ולא מצליחים לשכנע בצדקתם.


מחפשים המלצות צפייה? אל תפספסו את…


הבימוי של רוני ברודצקי נוגע בדיוק באלמותיות הזאת – כי הוא לא לוקח אותנו לאחוזה מפוארת בצרפת, עם מערכות יחסים שמרניות, תלבושות תקופתית ומוזיקה קלאסית – אלא בדיוק להפך. וזה עובד. עובד פשוט מעולה.

אחת הסיבות שבגלל זה עובד כל כך טוב היא “התבלין הסודי”, שמגיע מכיוון בלתי צפוי: קטעי ראפ שנכתבו ע”י מיכאל מושונוב והמוזיקאי עומר ג’ו נוה (צמד “קריסטלים”). התעוזה של הקאמרי לקחת את הקלאסיקה של מולייר ו”לתרגם” אותה לראפ עם מילים בעלות הקשרים פוליטיים עכשווים ראויה להערכה.

ביקורת טרטיף בקאמרי

סיפור העלילה

אורגון הוא איש אמיד בעל משפחה אוהבת, אבל בשלב כלשהו הוא חש ריקנות מסוימת. הוא מכניס לביתו את טרטיף, אדם שהוא לא יודע עליו כלום אבל אדיקותו הדתית מהלכת עליו קסם. טרטיף הוא אדם חסר כל, שלכאורה לא מתעניין בהבלי העולם הזה. כל דבר קטן נתפס בעיניו כחטא, הוא מטיף לכל בני הבית והופך להיות חצי אלוהים מבחינת אורגון.

אמו של אורגון סבורה גם היא שטרטיף הוא התגלמות החיים הנכונים, אך שאר בני הבית רואים את פרצופו האמיתי והצבוע. הם מנסים בכך דרך להביא את אבי המשפחה לראות האמת, אך ללא הועיל.

איש אינו מצליח לפקוח את עיניו של אורגון ולגרום לו לראות שמדובר בנוכל צבוע תאב בצע החושק באשתו. הוא הולך אחריו בעיניים עצומות, באש ובמים, ואף נוקט צעדים בלתי נתפסים כדי להוכיח לטרטיף את נאמנותו אליו – על חשבון  אשתו, בנו ובתו.

את הסוף לא נגלה, אבל נרמוז: אחת הסיבות לכך שביקורת טרטיף בקאמרי עתירת תשבחות, היא הסיום הנוקב של המחזה.

דרור קרן מופלא כתמיד, אלעד אטרקצ’י ליהוק מבריק

את דמותו של אורגון משחק דרור קרן, שהוא אחד השחקנים המוכשרים בארץ. אורגון הוא דמות קצת נלעגת, טיפוס מעצבן שגורם לכל מי שבסביבה לרצות להחטיף לו סטירה מצלצלת כדי שיתעורר ויראה את האמת הזועקת לשמיים. קרן מגלם אותו נפלא. כל מילה שהוא מוציא גורמת לנו להבין שאורגון פשוט שבוי בקסמו של הנוכל. כל תנועה, כל צעד ריקוד, כל חרוז שהוא מוציא מפיו גורם לנו לנוע באי נוחות על הכיסא, כאילו אנו רואים לנגד עינינו את הקרחון שהוא עומד להתנגש בו – ואילו לו אין מושג שהאסון בפתח. כדרכו, דרור קרן מצליח להפנט אותנו לדמות שהוא מגלם.

>> חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו שם ותקבלו גם עדכונים שלא עולים לאתר 🙂

מי שעוקב אחרי הצגות הקאמרי, מכיר ודאי כבר את אלעד אטרקצ’י המוכשר (שמשחק גם ב”מלאכים באמריקה חלק א’ ומלאכים באמריקה חלק ב‘”). כאן בטרטיף הוא משחק את דורין, המשרתת – והבחירה הזאת מתגלה כבר בשנייה הראשונה שלו על הבמה כהברקה. אמנם לא צריך אתנתחא קומית בקומדיה, אבל הוא לגמרי מייצר רגעים קומיים למכביר – הן בטקסט והן בשפת הגוף שלו. אטרקצ’י שחקן ורסטילי שתענוג לצפות בו בהצגות מצחיקות כמו זו ובדרמות מטלטלות כמו מלאכים באמריקה.

נדב נייטס, שמשחק את טרטיף – התברך בפנים יפים ותמימים שמתיישבים על הדמות המתחסדת של הנוכל בצורה מושלמת, והוא מדויק כל כך בתנועותיו ובהבעות פניו, עד כי לרגע נדמה שהוא עצמו גדל במנזר.

את גיסו של אורגון מגלם דויד בילנקה, שמתגלה כבעל כישרון נוסף שלא הכרנו אצלו – ראפר שיורה בקצב מסחרר את כל האמת בפנים.

את דמותה הקלולסית של מריאן, בתו של אורגון, משחקת חן גרטי בחינניות קלילה שמתאימה היטב לדמותץ את אשתו הממולחת, שמבינה כי עליה להסתכן ולהשתמש במיניותה כדי לפקוח את עיני בעלה, משחקת אולה שור סלקטר – גם היא שחקנית מצוינת שפגשנו כבר ב”ימים טובים פי אלף” וב”נרות יום הולדת“.

מחיר כרטיס להצגה טרטיף בקאמרי

קופון הנחה להצגה טרטיף בקאמרי עם דרור קרן

מחיר מלא להצגה טרטיף בקאמרי עומד על 220 ש”ח, אבל אם אתם גולשי פואנטה, נצלו את ההטבה: קופון שמקנה הנחה גדולה ומאפשר רכישת כרטיס ב-85 ש”ח בלבד. היכנסו לאתר הקאמרי והזינו קוד קופון 9687.

משתתפים: דרור קרן, אולה שור סלקטר, נדב נייטס, אלעד אטרקצ’י, איה גרניט שבא, דויד בילנקה, גלעד שמואלי, חן גרטי, גלעד מרחבי.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 28 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצגות מצחיקות מומלצות

מחפשים הצגות מצחיקות? 8 קומדיות מומלצות בבית ליסין ובקאמרי

מנעמי ונורמה בקאמרי ועד דתילונים בבית ליסין - קבלו המלצות על קומדיות שיוציאו אתכם מהבאסה, ותודו שזה חשוב היום
לוח הצגות הקאמרי

הקאמרי – כרטיסים מוזלים לכל ההצגות. צ’ילבות, נעמי ונורמה, מלצרית, טרטיף ועוד

צ'ילבות, מדיאה, מלאכים באמריקה, כוח עליון, איש הגשם ועוד: קבלו כרטיסים מוזלים להצגות הקאמרי עם הקופון של פואנטה
עוז זהבי ורות אסרסאי בהצגה להעיר אריות בקאמרי

ביקורת הצגה: להעיר אריות – דרמה מרתקת על מוסר ומוסר כפול

מה אתם הייתם עושים אילו הייתם במקום עוז זהבי, רות אסרסאי או מיכל עוזיאל? ההצגה "להעיר אריות" בקאמרי לא תרפה
ביקורת מיקי מציל

ביקורת מיקי מציל בקאמרי: קומדיה עם חצים מושחזים

מיקי מציל בקאמרי היא יותר מקומדיית מדע בדיוני. קבוצת הצעירים של הקאמרי לוקחת אותנו אחורה בזמן, ומנסה להציל את יצחק
ביקורת מלאכים באמריקה חלק ב' - הצגה בקאמרי, כל השחקנים

ביקורת הצגה בקאמרי – מלאכים באמריקה חלק ב’: הפקה עוצרת נשימה

החל מהמשחק ועד האפקטים והתפאורה - מלאכים באמריקה חלק ב' בקאמרי היא הצגה יוצאת דופן שמסמנת רף חדש של הפקה.
ביקורת ירמה בקאמרי: מיכל עוזיאל ותום אבני בחדר החזרות

ירמה בקאמרי: יש לה הכול, חוץ ממה שהיא הכי רוצה. ביקורת הצגה

היא חיה טוב, יש לה בן זוג מושלם, היא מגשימה את עצמה. כמעט. כי היא כל כך רוצה להיות אמא,
ביקורת הקומדיה על שוד הבנק

הקומדיה על שוד הבנק בקאמרי: לצחוק כל הדרך לבנק. ביקורת הצגה

אסיר מסוכן מתכנן לגנוב את היהלום היקר שמגיע לבנק, אבל הוא לא הנוכל היחיד שזומם עליו... הקומדיה על שוד הבנק
ביקורת הצגה כוח עליון בקאמרי וקופון הנחה

האם יניב ביטון ונטע גרטי יצליחו לצלוח את מבחן הזוגיות? כוח עליון בקאמרי – ביקורת הצגה

גבר שבורח ממפולת שלג, אישה זועמת, וחופשה משפחתית שהופכת לסיוט קומי. יניב ביטון ונטע גרטי מובילים הרפתקה תיאטרלית מפתיעה שתגרום
ביקורת מלצרית מחזמר בקאמרי

ביקורת: מלצרית בקאמרי. משי קליינשטיין נפלאה, מחזמר מומלץ

העצמה נשית שמוגשת לנו בפאי מתוק נחוצה היום יותר מתמיד. משי קליינשטיין, טלי אורן ונוי הלפרין בתפקידי שירה ומשחק משובחים.
ימים טובים פי אלף בקאמרי

בדיוק בזמן ובמינון הנכון: המופע “ימים טובים פי אלף” בקאמרי הוא תרופה לנפשנו הפצועה

המופע "ימים טובים פי אלף" בקאמרי הוא מופע רגיש ומרגש, שצמח מתוך הכאב והחיפוש אחר נחמה. זה בדיוק מה שאתם
ביקורת המלך עומד למות

ביקורת הצגה: “המלך עומד למות” בקאמרי. מה שווה המוות אם אנחנו לא יכולים לשלוט בו?

אחרי 200 שנה של שלטון יחיד, המוות קרב. רק המלך מסרב להודות שזה נגמר. "המלך עומד למות" בקאמרי, עם קרן
ביקורת איש הגשם בקאמרי

ביקורת איש הגשם בקאמרי: כשדביר בנדק נכנס לנעלי דסטין הופמן

במפגש בין צ'רלי לריימונד, ובין ה"נורמליות" לאוטיזם, הקהל מיטלטל בין צחוק לחמלה. מומלץ למי שראה את הסרט, וגם למי שלא.
מה קרה לעולם ביקורת הצגה. אביגיל הררי, אודיה קורן ומוטי כץ

ביקורת – מה קרה לעולם בקאמרי: הצגה מצחיקה עד דמעות (של עצב). מומלץ!

מה קרה לעולם היא הצגה שלא תפסיקו לצחוק בה, אבל גם תתרגשו ואולי אפילו תדמעו. עם שחקנים נהדרים וכתיבה מצוינת,
נגישות