כל המידע על דחיית הלוואות ומשכנתאות בגלל המלחמה

כל המידע על דחיית הלוואות ומשכנתאות בגלל המלחמה

בנק ישראל הרחיב את ההקלות על דחיית הלוואות ומשכנתאות ללא ריבית גם לתושבי הצפון. ומה לגבי שאר האוכלוסיה? כל הפרטים

דחיית תשלום הלוואות בגלל המלחמה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לא משנה איפה אתם גרים ואיפה אתם עובדים, המלחמה בטח משפיעה עליכם כלכלית. אבל אם אתם תושבי הדרום וקו העימות בצפון או מילואמניקים – ההשפעה קריטית. בינתיים, הצעד העיקרי שבנק ישראל הכריז עליו בהקשר זה הוא דחיית החזר הלוואות ומשכנתאות – גם לבנקים וגם הלוואות מחברות האשראי. יש מגבלה על סכום ההלוואה שניתן לדחות ויש תנאים שצריך לעמוד בהם. המשמעות היא שמבסגרת ההקלות וההטבות לתושבי הדרום והצפון, מי שירצה לדחות הלוואה או משכנתא – יוכל לעשות זאת ללא ריבית, מן מוגבל.

נזכיר כי באמצע אוקטובר, בנק ישראל הכריז על מתווה דחיית הלוואות ומשכנתאות שבו תושבי הצפון עדיין לא נכללו במעגל הנפגעים שהוגדרו "קו ראשון". כעת (8.11) הוא מוסיף את תושבי הצפון המתגוררים ברשימת יישובים לקבוצת הלקוחות שיכולים לדחות את תשלום ההלוואות או המשכנתאות ללא ריבית. >> אל תחמיצו עוד כתבות כאלה, עקבו אחרינו בטלגרם 🙂 לחצו כאן >

באופן כללי, חלק ממתווה בנק ישראל מיועד לנפגעים הישירים מהמלחמה ולמילואימניקים (מעגל ראשון), וחלקו מיועד לכלל הציבור (מעגל שני). דחיית ההלוואה היא ללא ריבית. לעניין ההצמדה למדד, הדבר נתון לשיקול דעת כל בנק ובנק. בהמשך הכתבה יוצגו ההקלות, לפני כן, נזכיר שאם אתם מתלבטים אם כדאי לשחרר עכשיו כספים מקרן השתלמות או לקחת הלוואה, היכנסו למדריך ההישרדות הכלכלית שלנו. בנוסף, נזכיר כי פורסמו הטבות למילואמניקים.

דחיית החזר הלוואות ומשכנתאות

ההקלות במתווה בנק ישראל

בנק ישראל קבע הקלות בדחיית החזר הלוואת הלוואות, שכל הבנקים מחויבים לתת לאנשים פרטיים ולעסקים בשני מעגלים. אין הגבלת סכום על משכנתאות, ולגבי הלוואות צרכניות – מדובר בהקלות בהחזר הלוואות עד סכום מצטבר של 100,000 ש"ח. אשראי עסקי עד סכום של 2 מיליון ש“ח (לעסק עם מחזור פעילות של עד 25 מיליון ש"ח).

מי שרוצה לקבל את ההקלות צריך לבקש אותן באופן יזום – הבנקים אינם דוחים את ההלוואות באופן אוטומטי. את הבקשה ניתן להגיש עד 31.12.2023.

הנחיות אלה הן דרישות מינימום, הבנקים יכולים להציע הקלות נדיבות יותר, וחלקם עושים זאת (למשל, תושבי העוטף בעלי משכנתא בבנק דיסקונט פטורים מתשלום המשכנתא למשך חצי שנה, ובנק מזרחי טפחות יספוג חודש שאחד של משכנתא עבור לקוחות מסימים).

מעגל ראשון

דחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות ללא חיוב בריבית וללא חיוב בעמלות – מיועד לאנשים הבאים:

  • לקוחות המתגוררים ופועלים בטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה
  • לקוחות תושבי הצפון המתגוררים במרחק של עד 5 ק"מ מהגבול ונדרשו להתפנות מבתיהם, כמו תושבי קריית שמונה, משגב עם, מלכיה, מנרה, מעיין ברוך, יפתח, דפנה, מטולה, שלומי ועוד (הרשימה המלאה כאן).
  • אזרחים שפונו מביתם על ידי גורם מדינתי רשמי
  • מי שגויסו למילואים בצו 8
  • קרובים בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים

מעגל שני

כלל לקוחות הבנקים בכל הארץ:

  • אפשרות לדחות את ההלוואות למשך 3 חודשים
  • הריבית על התשלומים הנדחים לא תעלה על הריבית בחוזה ההלוואה
  • התשלומים יתווספו בסוף תקופת ההלוואה
  • הדחייה תבוצע ללא חיוב בעמלות

מי שמרגיש שלא ניתן לו מענה (וייתכן שיהיו הרבה כאלה), יכול לפנות ליחידה לפניות הציבור ולבקרה צרכנית בפיקוח על הבנקים: 02-6552680 או 9086*, או ליחידת נתוני אשראי: 6194*.

הקלות בהחזר הלוואות ומשכנתאות לנפגעים ממעגל ראשון - מתווה בנק ישראל

הקלות בהחזר הלוואות ומשכנתאות לכלל האוכלוסייה - מתווה בנק ישראל

שאלות ותשובות על הקלות בהחזר הלוואות ומשכנתאות

במידה ויש ברשותי שתי הלוואות צרכניות, אחת בגובה 50,000 ש"ח והשנייה בגובה 75,000 ש"ח. האם אני יכול לדחות את שתי ההלוואות במסגרת המתווה?

במסגרת המתווה ניתן לדחות הלוואות צרכניות בסך מצטבר של עד 100,000 ש"ח. במקרה זה, סכום שתי ההלוואות הוא מעבר ל 100,000 ש"ח, לכן הבנק יכלול במתווה את ההלוואה הגבוהה מביניהן, בסך 75,000 ש"ח, וידחה אותה בהתאם לתנאי המתווה.

אתם עוד לא עוקבים שלנו באינסטגרם? חבל, יש לנו אחלה עדכונים בסטורי 🙂 לחצו כאן > 

במידה ויש ברשותי מספר הלוואות צרכניות מאותו בנק שסכומן המצטבר אינו עולה על 100,000 ש"ח, האם הן עומדות בתנאי המתווה?

במקרה זה, ניתן לדחות את כל ההלוואות במסגרת המתווה. אותו עיקרון חל גם על אשראי עסקי.

יש ברשותי הלוואה צרכנית בגובה 150,000 ש"ח, האם חלק מהסכום שלה נכלל במתווה, עד לגובה של 100,000 ש"ח?

המתווה לא חל על חלקי הלוואות אלא רק על הלוואות צרכניות עד לגובה של 100,000 ש"ח.

מידע נוסף אפשר למצוא באתר בנק ישראל.

צריכים להגדיל את מסגרת האשראי?

זה לשיקול דעת הבנק

יש להניח שלקוחות רבים יצטרכו להגדיל את מסגרת האשראי שלהם כדי לעמוד בהוצאות ובהלוואות. לפי הנחיות בנק ישראל, אין הגדלת מסגרת אוטומטית. ההנחיות ללקוחות הן לפנות לבנק בבקשה להגדלת מסגרת האשראי. ניתן לעשות זאת באמצעות המוקדים הסניפים.

בבנק ישראל אומרים כי הבנקים מודעים לקושי, אך החלטות לגבי מתן אשראי וסיוע לעסקים ומשקי בית יהיו בהתאם להערכת הסיכונים של הבנק בכל מקרה לגופו.

הנה המהלכים הרלבנטיים ללקוחות בנק הפועלים, וואן זירו, דיסקונט, מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי:

ההקלות שמפרסם בנק ישראל כרגע לטעמי חשובות, אך לא יוכלו להספיק. הבעיה של חלק גדול מהאנשים תהיה לא רק בהיבט של החזר הלוואות ומשכנתאות, אלא בהכנסות עצמן.

בתחילת המלחמה המדינה העניקה סיוע ראשוני עלוב מאוד לתושבי העוטף: מענק למפונים, המכונה "מענק התארגנות", בגובה 1000 ש"ח לאדם ועד 5000 למשפחה – רק לניצולים ולמפונים שמקום מגוריהם עד 7 ק"מ מעזה. מובן שכאשר אנשים נמלטים מביתם אפילו בלי מברשת שיניים, סכום כזה לא יכול היה להספיק.

למרבה המזל, יש בישראל אנשים נהדרים שתרמו ועדיין תורמים מכל הבא ליד. אגב, גם כעת – כמעט חמישה שבועות אחרי פרוץ המלחמה, עדיין לא נחקק חוק הסיוע הכלכלי לעצמאים ולעסקים. גם לאחר שהוא ייחקק, צריך להבין שהממשלה לא רואה בעצמה אחראית להשיב לעצמאים ולעסקים את הסכומים שהפסידו, אלא רק לספק להם "מענק המשכיות", כפי שעולה מנוסח תזכיר החוק:

חוק פיצוי לעסקים בגין המלחמה

לכן, ההמלצה שלנו באתר פואנטה היא שכל אחד ייקח לעצמו כמה ימים לחשוב על ההוצאות וההכנסות שלו, ויבדוק איך הוא יכול להתייעל ולצמצם הוצאות.

> אל תישארו בחוץ. לעוד עדכונים כאלה, עקבו אחרינו בטלגרם. לחצו כאן >>

הכוונה היא גם להוצאות גדולות שתוכננו מראש (כמו שיפוץ או רכישת רכב) וגם להוצאות שוטפות – כמו חשבון הסלולר, חשבון הגז ועוד. כאן באתר פואנטה אנחנו מפרסמים באופן שוטף מדריכים לצרכנות נבונה, כמו איך למצוא חבילת סלולר זולה, איך למצוא חבילת טריפל משתלמת, איך להוזל להשוות מחיר בלון גז, איך לקנות סמארטפון זול וטוב, השוואת מחירי סופר ועוד.

בנוסף, מי שיש לו כסף סגור בפיקדון או בקופת גמל להשקעה, כדאי שישקול לשחרר אותו (או את חלקו). מי שיש לו כסף פנוי ששוכב בעו"ש ומעוניין להכניס אותו לעו"ש, שיבדוק היטב מי נותן את התנאים הטובים ביותר. אפשר להיעזר בכתבת השוואת ריביות על פקדונות שאנחנו מעדכנים כאן מדי פעם.

הקלות ללקוחות בנק הפועלים

הבנק מפרט הטבות והקלות משתנות לתושבי הדרום ולעסקים הפועלים באזור, לחיילי המילואים ולכלל לקוחותיו.

ללקוחות המתגוררים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ולמילואמניקים:

קרן לטובת מתן הלוואת גישור ללא ריבית ללקוחות עסקיים ופרטיים

באמצעות קרן בסך 750 מיליון ש"ח, הבנק יציע הלוואת בלון הניתנת ללא ריבית לשלושה חודשים בסכום של עד 25,000 ש"ח ללקוחות פרטיים ועד 100,000 ש"ח ללקוחות עסקיים. ניתן להגיש בקשה להלוואה בדיגיטל.

לעוד מידע והטבות כלליות על רקע המלחמה – עקבו אחרינו בטלגרם. לחצו להצטרפות >

דחיית התשלום של ההלוואות ללא תוספת עלות

לקוחות שיבצעו דחיית תשלומים ו/או יפרסו תשלומי הלוואות צרכניות ועסקיות יקבלו החזר על תוספת הריבית בגין תקופת דחיה של עד חודשיים.

פטור מעמלות עובר ושב עיקריות

פטור מעמלות עיקריות, לרבות עמלת פעולה בערוץ ישיר, עמלת פעולה על ידי פקיד והשלמה למינימום דמי ניהול חשבון. בתוקף למשך 3 חודשים החל מ-1 לאוקטובר 2023.

דחיית תשלומי הלוואות

הבנק יאפשר דחיית תשלומי הלוואות עד חודשיים ללא תוספת עלות

לכלל לקוחות בנק הפועלים:

הלוואות בריבית פריים בלבד

הלוואה בריבית פריים+0% למשך עד 36 חודשים בסכום של עד 10,000 ש"ח ללקוחות פרטיים ו-50,000 ש"ח ללקוחות עסקיים. ניתן להגיש בקשה באמצעות הדיגיטל, המוקד הטלפוני וסניפי הבנק. תוקף ההטבה הוא לחודש.

בוואו נהיה חברים גם בפייסבוק, שווה להיות מעודכנים. לחצו כאן 🙂 

פריסה מחדש או דחיית תשלומים בהלוואות קיימות ללקוחות פרטיים ועסקיים

אפשרות פשוטה ומהירה לפריסת ודחיית תשלומים באמצעות הדיגיטל. ההטבה הינה ללקוחות שהלוואתם מתנהלת בצורה תקינה, ללא פיגורים.

הקלה באפשרות לשבירת פיקדונות קיימים

דחייה או פריסת חיובים בכרטיס האשראי הבנקאי ללא עלות של חיובי חודש נובמבר.

שבירת פקדונות

לקוחות שזקוקים במפתיע לסכום כסף בחודש הקרוב יוכלו לשבור פיקדונות בסכום של עד 100 אלף ש"ח ללא עלות – באמצעות פנייה למוקד הטלפוני או לסניף.

דחיית חיובי כרטיס אשראי

מי שמחזיק בכרטיס אשראי של בנק הפועלים יוכל לדחות את מועד החיוב הקרוב בחודש ללא עלות או לחילופין לפרוס את החיוב הקרוב ל-3 תשלומים ללא ריבית, החל מהחיוב שצפוי בחודש נובמבר הקרוב.

לכלל הלקוחות בעלי משכנתאות

הבנק ימשיך לאפשר הקפאת תשלומי המשכנתא עד לשלושה חודשים.

כמו כן, יפעל קו חירום שמספרו 2499* – ללקוחות עוטף עזה ולכל לקוח שזקוק לעזרה מיידית בעקבות המצב.

בנק לאומי: הקלות רק לתושבי הדרום

לאומי מודיע על הטבות שמיועדות רק ללקוחות פרטיים ועסקיים מאזורי קו העימות. בשלב זה אין התייחסות למילואמניקים וגם לא לכלל הלקוחות בארץ שנפגעים גם הם.

הבנק פתח קו חם לתושבי הדרום שמספרו 5946*.

  • קרן סיוע בסך כמיליארד ש״ח – להלוואות גישור לעסקים קטנים ובינוניים, ללא ריבית.
  • קרן סיוע בסך כרבע מיליארד ש״ח – להלוואות גישור ללקוחות פרטיים.
  • פטור מעמלות עו״ש נפוצות.

הקפאת תשלומי הלוואה

לקוחות פרטיים ועסקיים בעלי הלוואה קיימת, יכולים להקפיא את תשלומי קרן ההלוואה למשך שלושה חודשים, כאשר במהלך תקופה זו תשולם רק הריבית.

הלוואות הון חוזר

הלוואות הון חוזר לעסקים קטנים ובינוניים בגובה המחזור החודשי, הכוללת הקפאת החזרים של הקרן.

הקלות לבעלי משכנתאות בלאומי

הקפאת תשלומי משכנתא

  • לקוחות פרטיים בעלי משכנתא קיימת, יכולים להקפיא את החזרי המשכנתא לתקופה של עד 24 חודשים, בהתאם לצורכי הלקוח.
  • ספיגת מרכיב הריבית בהחזר המשכנתא עבור חודש אחד – ללקוחות תושבי הדרום שביתם נפגע.

מזרחי טפחות: מוצרים ייעודיים לתושבי העוטף

מזרחי טפחות יצא בהטבה יוצאת דופן לכל מי שיש לו משכנתא ומתגורר בשדרות ובכל יישובי העוטף: הבנק יספוג תשלום של חודש משכנתא.

עוד הקלות לבעלי משכנתאות (כלל הלקוחות)

הקפאה

בעלי משכנתה במזרחי טפחות יכולים לבקש הקפאה, חלקית או מלאה, לתקופה של עד 12 חודשים, בהחזרים החודשיים, באמצעות אתר הבנק או המוקד הטלפוני.

שמירת ריבית

בנוסף, בבקשות למשכנתאות חדשות שתוקף הריבית בהן פג במהלך חודש אוקטובר, תישמר הריבית המקורית ל-24 ימים נוספים, למרות התייקרות חדה בעלויות שחלה בימים האחרונים.

הקלות לתושבי הדרום

הגדלת מסגרת אשראי

ללקוחות פרטיים (משקי בית) של מזרחי טפחות המתגוררים במרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה, תתאפשר הגדלה של מסגרת האשראי, בתנאים הקיימים. זאת, באמצעות אתר הבנק או הסניף.

הלוואות קיימות

משקי בית ועסקים שש להם הלוואה בבנק המשולמת באופן תקין, יוכלו לבקש, החל מיום א', דחייה בתשלומי הקרן לתקופה של עד 6 חודשים, באמצעות אתר הבנק או הסניף.

קבלת הלוואה ללא ריבית

משקי בית ועסקים במרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה יכולים לקבל הלוואה ייחודית לתקופות מגוונות של עד 6 שנים – על-פי העדפת הלקוחות, בגובה של עד 25 אלף ₪ ללא ריבית וללא עמלות, באמצעות אתר הבנק, המוקד הטלפוני או הסניף.

שחרור פיקדון

לקוחות מאזור העוטף, שיש להם פיקדון סגור בבנק ונזקקים מיידית לכסף בשל המצב, יוכלו לבקש לשחרר מהפיקדון עד 100 אלף ₪, ללא עלויות.

בנוסף, הבנקאים הונחו לגלות רגישות מרבית כלפי לקוחות שבגלל המצב הביטחוני נקלעו לקשיים או שזקוקים לסיוע מיוחד.

במקביל, מזרחי-טפחות כבר נרתם לסיוע ולרכישת ציוד עבור תושבי עוטף עזה, חיילים ומתנדבים, בהיקף כספי של מיליוני שקלים, וימשיך לתרום לצרכים שונים, ככל שהמצב הביטחוני הנוכחי יימשך.

באופן ספציפי, הבנק מאמץ את שדרות ואת קיבוץ כפר עזה ומתחייב להירתם לסייע לתושביהם בטווח המיידי, הבינוני והארוך, בדגש על הנושאים שהמדינה לא מעורבת בהם.

בנק וואן זירו: פנייה יזומה ללקוחות

בנק וואן זירו פותח קו טלפון ייעודי לטובת תושבי העוטף במספר 055-9875596.

לאחר בדיקה ומיפוי צרכי הלקוחות, One Zero יפעל באופן יזום מול לקוחותיו תושבי העוטף ויציע להם הגדלה יזומה של מסגרות העו"ש והאשראי.

בנוסף, הבנק ינקוט מדיניות מקלה ויעשה כל שביכולתו להקל על לקוחותיו שיפנו עם מצוקת אשראי על רקע המצב הבטחוני.

כידוע, בנק וואן זירו הוא בנק דיגיטלי לחלוטין, ללא סניפים. מהבנק נמסר כי הוא ממשיך להעניק שירות 24/6 לכלל לקוחותיו.

הבנק הבינלאומי: הקפאת הליכי גבייה לעת עתה

בבנק הבינלאומי מקפיאים לעת עתה ייזום הליכי גבייה. בנוסף, נקטו כמה יוזמות, בחלקן מיועדות לתושבי הדרום וכוחות הביטחון וחלקן לכלל הלקוחות. בבנק אומרים כי ההליכה לקראת תושבי הדרום והלוחמים תתבטא בכמה דרכים:

  • הלוואות ללא ריבית לתושבי עוטף עזה
  • הלוואות לכוחות הביטחון אנשי מילואים ותושבי הדרום
  • דחיית תשלומי הלוואות והקלות לבעלי משכנתאות
  • הגדלת מסגרות אשראי
  • מתן אפשרות להקפאה של תשלומי הלוואות לפי בקשת הלקוח
  • מתן אפשרות להקפאה של תשלומי הקרן במשכנתאות לפי בקשת הלקוח
  • מגוון פתרונות אשראי כולל הגדלת משיכת יתר והלוואות בתנאים מועדפים ללקוחות פרטיים ועסקים קטנים (האשראי לפי שיקול דעת הבנק)

הבינלאומי הקצה חבילת סיוע בהיקף של מיליוני שקלים לתמיכה בתושבי העוטף ובלוחמי כוחות הביטחון

הבנק תומך בקיבוץ ניר עוז ויפעל לתמיכה ברווחת תושבי הקיבוץ. עובדי הבנק ילוו את התושבים, ייתנו מענה לצרכים שיעלו ויתמכו בהתאוששותם ושיקומם.

במקביל לכל אלה הבנק העביר תרומות משמעותיות בין היתר לגופים הבאים:

  • פורום העסקים: הבנק שותף משמעותי בפורום. התרומות מועברות ישירות למפוני העוטף. נזכיר כי כל אדם שפונה מביתו יכול לקבל מפורום העסקים שובר בשווי 1000 ש"ח למימוש לפי צרכיו (לפרטים היכנסו לכתבה פורום העסקים למען המפונים).
  • תרומות לעמותות שעובדות עם כוחות הביטחון ואזרחים מפונים.
  • סיוע לבתי חולים: רכישת ציוד ייחודי ונדרש לבתי חולים בפריפרייה.
  • סיוע לתושבי קיבוצים נוספים[ למשל באמצעות רכישת מחשבים ופעילויות רווחה
  • "אמץ לוחם": תרומה לעידוד ותמיכה בגדודים שמאמץ הבנק
  • הוקצה תקציב ייעודי לתמיכה בבסיסים בהם סניפי אוצר החייל לרווחת החיילים

שירות לקוחות בבנק הבינלאומי – קווים ייעודיים לתושבי העוטף והדרום

מבחינת שירות לקוחות, הבנק פתח שני קווים ייעודיים: אחד לתושבי הדרום והשני לתושבי העוטף.

בנוסף, הוא פתח סניפים נוספים מעבר להוראות בנק ישראל, כולל באזור של עד 40 ק"מ מהרצועה, תוך שמירה על בטחון העובדים. במקביל עובו הצוותים העונים להתכתבות עם בנקאי ובמוקדי השרות.

בבנק מציינים כי הם פונים באופן יזום לתושבי העוטף לבירור צרכים וטיפול ממוקד.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות