אפליקציית TEMU החלה לפעול בישראל. אל תורידו אותה, היא מסוכנת

אפליקציית הקניות TEMU החלה לפעול בישראל. אל תורידו אותה, היא מסוכנת

אפליקציית TEMU מזכירה ברגע הראשון את עלי אקספרס: שופינג אונליין של אלפי מוצרים בזול. אבל זהירות, ייתכן שתגלו שחשבון הבנק שלכם נפרץ

אפליקציית TEMU
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני כמה ימים, באחד השיטוטים שלי באינטרנט, נתקלתי בהצעה לקנות כמה מוצרים שחיפשתי בעבר, במחיר טוב, באפליקציית קניות שלא הכרתי קודם לכן: TEMU. מאחר שאני צרכנית מאוד חשדנית וזהירה, נמנעתי מלהוריד את האפלקציה לפני שאבין במה מדובר – והאינטואיציה שלי הוכיחה את עצמה. TEMU היא אפליקציה סינית שעומדת כרגע במוקד תביעה ייצוגית בארצות הברית. ארגון צרכנים אמריקאי אף דיווח כי קיבל מאות תלונות נגדה מצרכנים שלאחר הרשמתם גילו ניסיונות גניבה מחשבון הבנק שלהם. לכן, אם הורדתם אותה – כדאי שתבדקו היטב אם לא בוצעו פעולות חשודות בכרטיס האשראי או בחשבון הבנק שלכם. אם לא הורדתם אותה – אל תעשו זאת.

בנוסף, צרכנים מתלוננים כי המוצרים שמתקבלים מגיעים באיכות גרועה, בגודל לא נכון או שבורים. רבים מתלוננים כי לא הצליחו להחזיר את המוצרים ולקבל את הכסף חזרה, וכי אין מוקד שירות לקוחות אנושי זמין.

ארגון צרכנים אמריקאי: אזהרה מרכישה באפליקציית TEMU

ארגון הצרכנים Better Business Bureau (BBB), שמטרתו להגן על צרכנים ולקדם צרכנות הוגנת, פרסם לפני מספר שבועות חוות דעת מטרידה מאוד לגבי אפליקציית TEMU.

> יש לנו עוד המון מידע חשוב בשבילכם, הכי נוח לקבל אותו בטלגרם. לחצו להצטרפות 🙂

בארגון התקבלו יותר מ-1000 תלונות ממשתמשי טימו, חלקם דיווחו שלאחר הרשמתם לאפליקציה חוו משיכות לא מזוהות מחשבון הבנק שלהם או מכרטיס האשראי שלהם.

צרכנים אחרים מדווחים על מגוון חוויות מתסכלות מול האתר. אחד הלקוחות מספר כי ל-TEMU יש שיטה שמטרתה לעודד צרכנים לשכנע צרכנים נוספים להירשם ל-TEMU תמורת מתנה. כדי לקבל את המתנה, צריך לצבור הפניות לצרכנים נוספים, אך ככל שמתקרבים ליעד ש-TEMU מציבה, היא מקשיחה את התנאים לקבלת המתנה – עד שהמשתמש מתייאש.

לקוח אחר מספר כי הזמין שני אוהלים, אך כאשר קיבל אותם הם הגיעו באריזה אחת. עם פתיחת האריזה גילה שהחומרים שמהם עשויים החומרים לא מתאימים ללינה בשטח, אלא לכל היותר כדי לשמש אוהל משחק. הוא החזיר את האוהלים באריזה המקורית (כאמור – אריזה אחת בלבד) – וקיבל זיכוי על אוהל אחד בלבד בטענה שזה מה שהוחזר.

אוהבים עדכונים כאלה? שווה להצטרף לקבוצה שלנו, לחצו כאן 🙂

לקוחה אחרת סיפרה שכאשר פתחה את החבילה שהזמינה גילתה מוצר בגודל מיקרוסקופי שלא תאם את מה שתואר ב-TEMU. היא רצתה להחזיר אותו, וגילתה שאין טופס החזרה. כאשר ניסתה לפונת לשירות הלקוחות  גילתה שאין כזה.

בשורה התחתונה, חוויית קנייה מפוקפקת, שירות לקוחות שאינו קיים, מוצרים ברמה ירודה וקושי לקבל החזר כספי – כל אלה מצטרפים לסכנה המוחשית של גניבת מידע אישי וגניבת כסף מחשבון הבנק.

תביעה ייצוגית נגד TEMU: האפליקציה אוספת מידע רב

"TEMU נוקטת מדיניות אבטחת מידע רופפת"

התובע טוען שמדיניות האבטחה של אפליקציית TEMU גמישה ומאפשרת גניבה שיטתית של מידע אישי וכספי. "כדי לחסוך בעלויות, אפליקציית TEMU אינה משקיעה את המשאבים הנדרשים ואינה עומדת בסטנדרטים הגיוניים להגנה על המידע של הלקוחות", נכתב בתביעה.

הוא מצטט את האזהרה של BBB, שבה הם לכאורה הזהירו ש-TEMU אוספת מידע מסוגים שונים על משתמשיה, כולל מידע בנקאי ומידע מרשתות חברתיות. בעת הגשת התביעה, צוין שם כי לקבוצת BBB הגיעו יותר מ-900 תלונות שונות ממשתמשי TEMU שחוו משיכות לא מורשות מחשבון הבנק ורכישות לא מורשות באמצעות כרטיס האשראי שלהם, זמן קצר אחרי שהחלו לבצע רכישות ב-TEMU.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט הפדרלי של ניו יורק, מבקש התובע לייצג את כל מי שנרשם לאפליקציית הקניות TEMU ברחבי ארה"ב מאז שנת 2022, והיה חשוף למדיניות אבטחת המידע הכושלת של TEMU.

האפליקציה האחות Pindoudou סולקה מגוגל

בחודש מרץ 2023 האפליקציה האחות הסינית של TEMU, אשר שמה Pinduoduo, סולקה מחנות האפליקציות של גוגל לאחר שהתגלו כי גרסאות שהוצעו מחוץ לחנות Play של גוגל מכילות תוכנות זדוניות. התוכנה הזדונית ב-Pinduoduo ניצלה נקודות תורפה במכשירי אנדרואיד. היא אפשרה לאפליקציה לעקוף את הרשאות אבטחת המשתמש, לגשת להודעות פרטיות, לשנות הגדרות, להציג נתונים מאפליקציות אחרות ולמנוע הסרת התקנה.

כל מי שמתקין אפליקציה כלשהי בטלפון שלו מכיר את השלב שבו האפליקציה מבקשת ממנו גישה לכל מיני שימושים, כמו גישה למצלמה. במקרה של פינדודו, האפליקציה דרשה לא פחות מ-83 הרשאות, כולל גישה לביומטריה, בלוטות' ומידע על רשתות Wi-Fi. אלה לא הרשאות שנדרשות עבור קניות באפליקציית שופינג.

מידע ביומטרי הוא מידע בעל ערך רב, רב יותר מהרבה מידע אחר – וצריך להיזהר מאוד מלאפשר לאיזושהי אפליקציה לקבל גישה אליו. גם גישה לרשת ה-WIFI היא גישה שאין שום סיבה לתת, בטח לא לאפליקציית קניות סינית.

אפליקציית TEMU אמנם קצת פחות גרסיבית מפינדודו, אבל עדיין היא מבקשת 23 הרשאות, ביניהן הרשאות שקשורות ב-WI FI. אין שום סיבה לתת הרשאות אלה.

כאמור. שתי האפליקציות – פינדודו ו-TEMU, הן אפליקציות סיניות השייכות לחברת PDD הסינית, הנסחרת בנסדאק.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות