איך מוציאים רישיון לנשק ובאילו תנאים יש לעמוד

איך מוציאים רישיון לנשק, מהם התבחינים החדשים ואיך מגישים בקשה

המלחמה והצורך להתגנן גם בעורף מביאים אנשים רבים לבדוק איך מוציאים רישיון נשק פרטי. השבוע התבחינים שונו. הנה הפרטים

איך מוציאים רישיון נשק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מלחמת הפתע שנפתחה נגד ישראל בבוקר שמחת תורה ובה מצאו את עצמם אזרחי ישראל נלחמים עם מחבלים בשתי ידיים חשופות, מעלה כמובן את הביקוש לנשק אישי. רבים מבקשים בימים אלה לברר איך מוציאים רישיון נשק פרטי, ומתחילת הלחימה התקבלו כבר 100,000 בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי. מדובר במספר בקשות שבדרך כלל מתקבל בשנה שלמה. אז מה צריך לדעת?

ראשית, בישראל אדם לא יכול להוציא רישיון לכלי ירייה באופן אוטומטי (בניגוד לארה"ב, למשל). לשם כך נקבעו תבחינים – שהם למעשה התנאים להחזקת כלי ירייה המוגדרים על פי חוק. התבחינים שונו עכשיו, בעקבות המלחמה, כפי שיפורט בהמשך – כדי להרחיב את מעגל הזכאים. כך למשל, כעת כל בוגר צה"ל המחזיק בתעודת לוחם בלבד זכאי לנשק, כל עוד לא חלפו 20 שנים מיום השחרור מסדיר או משירות מילואים פעיל. עד עתה דרישת הסף להחזקת רישיון פרטי היתתה הכשרה צבאית ברמת רובאי 07.

גם בנות שירות לאומי העובדות או לומדות במקום שנקבע לגביו זכאות, ומתנדבים במד"א ובכבאות – יוכלו להגיש בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי.

בנוסף, המשרד לביטחון לאומי מתחייב שאזרחים שיעמדו במספר תנאים יוכלו לקבל אישור לשאת כלי יריה תוך שבוע; אזרחים שקיבלו אישור שפג תוקפו לרכוש נשק יוכלו לרכוש נשק ללא הגשת בקשות נוספות; אזרחים שהפקידו את נשקם לאחרונה יוכלו לקבל אותו חזרה. בנוסף, העיר שדרות הוכנסה לרשימת היישובים שתושביהם זכאים לרשיון נשק.

הקלות בתבחינים לקבלת נשק

התקנות שאושרו בוועדה לביטחון לאומי בכנסת

שירות בצה"ל

תבחין "שירות בכוחות הביטחון" הורחב: כעת כל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל – יכולים להגיש בקשה לנשק. רוצים להישאר מעודכנים? עקבו אחרינו בטלגרם. לחצו כאן >
המשמעות: אזרח ישראלי מעל גיל 21 שסיים שירות צבאי מלא וזכאי לתעודת לוחם יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי עד 20 שנים מתום שירותו הסדיר או המילואים, כהגדרתם בצה"ל או מתום התקופה בה נשא רישיון לכלי ירייה.

מקום מגורים

עד כה, כדי לקבל רישיון מתחת לגיל 27 בתבחין "מקום מגורים או מקום עבודה או לימודים", נדרש שירות צבאי מלא או שירות אזרחי של שנתיים. מעתה כל אדם שגילו 21 ומעלה ושירת שנה כלוחם, או ביצע שנתיים שירות צבאי או לחילופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה שירות בצבאי או שירות אזרחי – יוכלו להגיש במסגרת תבחין זה.
חקלאים: כעת גם חקלאי עצמאי פעיל או בן משפחה מקרבה ראשונה של חקלאי עצמאי פעיל, או בן או בת הזוג של בן המשפחה או מי שמועסק על ידי חקלאי עצמאי או על ידי בן משפחתו מקרבה ראשונה או מועסק או חבר באגודה שיתופית חקלאית, יכול להגיש בקשה (בעבר רק חקלאי פעיל שהוכר הצורך שלו בהחזקת כלי ירייה היה יכול להוציא רישיון).

עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה

עד היום רק עובדי מד"א יכלו להגיש ומתנדבי מד"א לא. מעתה מתנדבי מד"א בעלי ותק של שנה יכולים להגיש בקשה לקבלת רשיון לנשיאת כלי ירייה פרטי.

חקלאים

בעבר רק חקלאי פעיל שהוכר הצורך שלו בהחזקת כלי ירייה היה יכול להוציא רישיון לנשק.

כעת גם חקלאי עצמאי פעיל או בן משפחה מקרבה ראשונה של חקלאי עצמאי פעיל, או בן או בת הזוג של בן המשפחה או מי שמועסק על ידי חקלאי עצמאי או על ידי בן משפחתו מקרבה ראשונה או מועסק או חבר באגודה שיתופית חקלאית, יכול להגיש בקשה.

כבאים

עד כה רק כבאים יכלו להגיש בקשה ומתנדבים לא. מעתה מתנדבים ועובדים שפרשו מעבודתם בתפקיד לוחמי אש ועבדו בכבאות והצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו לקבל רישיון כל עוד הבקשה הראשונה הוגשה תוך 30 ימים, מיום סיום עבודתם וכל עוד החזיקו ברישיון כלי ירייה מתוקף תבחין זה.

עולים חדשים

עד כה עולה חדש יכול היה להגיש בקשה לנשק רק לאחר שלוש שנים מיום עלייתו. כעת, כל עולה מכוח חוק השבות ראשי להגיש בקשה מיידית בתבחין "מקום מגורים" המתייחס ליישובים שנקבע לגביהם זכאות, ללא המתנה של שלוש שנים מיום עלייתו.

הכשרה כדי לקבל נשק

בכל מקרה, מי שרוצה רישיון לאקדח או לנשק בכלל צריך לעמוד לא רק בתנאי הסף, אלא גם לעבור הכשרה.

ההכשרה כוללת מעבר מבחן תיאורטי ומבחן מעשי (מטווח). ההכשרה במטווח מורשה ניתנת רק לאחר קבלת האישור המותנה.

משך ההכשרה 4.5 שעות ברצף, והיא כוללת:

  • הכשרה עיונית: בסיומה ייערך מבחן (ציון עובר – 70%). האישור על מעבר בהצלחה של המבחן העיוני יהיה תקף לתקופה של שלושה חודשים מיום ביצוע ההכשרה. מי שלא עבר את המבחן העיוני בהצלחה לא יוכל לבצע אימון ירי, לרבות מבחן מעשי.
  • הכשרה מעשית: אימון ירי של 80 כדורים. לאחר מכן מבחן הסמכה של 20 כדורים (ציון עובר – 70%)




גם לאחר קבלת רישיון הנשק, יש לעבור מטווח בכל פרק זמן מסוים כדי לחדש את הרישיון. בכל מקרה, אסור לעשות שימוש בכלי ירייה אלא בהתאם להגדרת התבחין שבשלו ניתן רישיון.

דרישות סף להוצאת רישיון נשק

אז מאיזה גיל אפשר להוציא רישיון נשק ומהן הדרישות?

שירות צבאי הוא אחד הקריטריונים שמאפשרים לקבל רישיון נשק בקלות רבה יותר, אך הוא לא תנאי הכרחי. ראו בהמשך.

  • התנאי הבסיסי לקבלת רישיון נשק הוא שהמבקש יהיה רשום במשרד הפנים כאזרח ישראלי או תושב קבע, אשר שהה בישראל באופן רציף ב-3 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה.
  • בנוסף, נדרשת שליטה בסיסית בעברית. רמת העברית הנדרשת אינה גבוהה.
  • הצהרת בריאות חתומה על-ידי רופא ומבקש הרישיון. להצהרה מצורפת התחייבות לעדכון פרטים אם המצב הרפואי ישתנה. יש מקרים שבהם ההצרה מועברת למשרד הבריאות, כדי לקבל הערה לגבי מסוכנות.

מאיזה גיל אפשר לקבל רישיון לנשק?

הגיל המינימלי להוצאת רישיון נגזר גם מהשירות הצבאי:

  • אזרחים ותושבי קבע ישראלים שהשלימו שירות צבאי מלא וסדיר יכולים להוציא רישיון נשק פרטי החל מגיל 18 ומעלה.
  • אזרחים ותושבים שסיימו שירות לאומי או שירות אזרחי יכולים להוציא רישיון נשק מגיל 21.
  • מי שלא שירתו כלל יכולים להוציא רישיון מגיל 27.
  • תושבי קבע שאינם אזרחים ולא שירתו – מגיל 45.
  • יש לעמוד בדרישות הכשרה בהתאם להנחיות האגף לרישוי כלי ירייה של המשרד לביטחון לאומי (ראו בהמשך).

מי עוד יכול לקבל רישיון לכלי נשק פרטי לפי התבחינים?

מן הסתם, יש הבדל בין אדם שעובד בתפקיד שמחייב נשיאת נשק, לבין אדם פרטי שמרגיש שהוא זקוק לנשק כדי לשמור על בטחונו האישי. לכן, המדינה הגדירה מספר עילות שאפשר לבקש בגינן אישור להחזקת נשק:

  • אדם שמתגורר או עובד ביישוב זכאי. מדובר בעשרות יישובים, מרביתם בקו התפר, שתושביהם זכאים לשאת נשק לפי החוק. לאחרונה הוכנסה גם שדרות, אופקים ונתיבות לרשימה.




  • אדם המשרת שירות פעיל בכוחות הביטחון: קצינים בדרגת סגן ומעלה או נגד מדרגת רס”ר ומעלה המשרתים בשירות סדיר. כמו כן, אדם שמקביל לדרגות אלה שמשרת שירות פעיל בכוחות הביטחון.
  • אדם ששירת בעבר בכוחות הביטחון: קצין בדרגת סא”ל ומעלה או מקביל לו בכוחות הביטחון. כמו כן, מי ששירת שירות קבע במשטרת ישראל במשך לפחות שנתיים. החל משנת 2014: גם קצין מילואים בשירות פעיל וגם וגם יוצאי יחידות מיוחדות יכולים לשאת נשק.
  • בוגר הכשרה ייחודית כגון בוגר קורס מאבטחים רגיל, קורס מאבטחים של רשות שדות התעופה או השב”כ, בתנאי ששירת בגוף שנמצא תחת השגחת המשטרה למשך לפחות שנתיים.
  • קצין ביטחון שהוכשר לפי דרישות המשטרה, הוכר על ידה ועובד בתפקיד.
  • אדם שקיבל המלצה לנשיאת נשק מידי משטרת ישראל.
  • כבאי ועובדי מד”א בשירות פעיל, עם ותק של שנה.
  • מדריך ירי בעל רישיון להדרכת ירי.
  • ספורטאי אולימפי שמקצועו הוא יורה, וספורטאי לא אולימפי אך חבר רשום בהתאחדות הקליעה בישראל לפחות שלוש שנים.
  • ציד שיש לו רישיון ציד מהרשות לשמירת הטבע והגנים.
  • אדם שעוסק בתחומים וטרינריים.
  • מורה דרך מוסמך.
  • אדם שמעוניין להחזיק כלי נשק שמשמש כמזכרת, בתנאי שיישמר במצב מושבת.

איך מוציאים רישיון לנשק? יש גם בחינה של המשטרה וראיון נוסף

כאמור, יש לעמוד בתבחינים שהוזכרו לעיל, אבל בזאת לא מסתיים התהליך. יש עוד כמה שלבים בדרך:

  1. בדיקת עבר פלילי במשטרת ישראל: לאחר עמידה בדרישות הסף ואחד התבחינים, הבקשה עוברת לבחינת משטרת ישראל אשר תבדוק את קיומו של עבר פלילי, תיקי חקירה פתוחים או סגורים וכן מידע מודיעיני בעניינו של המבקש ולאחר מכן מעבירה המלצה (או אי-המלצה).
  2. ראיון אישי מול פקיד רישוי נשק: לאחר שהתמלאו דרישות הסף, תבחין והמלצת המשטרה, יש לעבור ראיון אצל פקיד רישוי נשק. המטרה: לוודא שמדובר באדם נורמטיבי ללא כוונה לעשות בנשק שימוש לרעה.
  3. רכישת כלי הנשק: מי שעובר את הראיון בהצלחה, מקבל אישור מותנה לרכוש כלי נשק ולבצע הכשרה הכוללת הדרכת תפעול הנשק, בחינה וכן ירי במטווח.
  4. שליחת אישורים: יש לשלוח את לפקיד הרישוי את האישורים של שטר מכר של האקדח, שטר מכר לתחמושת ואישור על ההכשרה של כלי הנשק שהמבקש רוצה לרכוש.
  5. רישיון זמני: לאחר מכן מונפק רישיון זמני למבקש הרישיון וכלי הנשק ניתן למבקש הרישיון. בהמשך יונפק כרטיס מגנטי למבקש הרישיון.

אתם עוד לא חברים שלנו בפייסבוק? לחצו כאן >


מי רשאי לעבור הכשרה ראשונית מקוצרת?

במהלך הראיון אצל פקיד הרישוי, אדם שיש לו ידע והכשרה קודמת בתפעול אקדח יכול לקבל אישור להכשרה מקוצרת, באחד מהמקרים הבאים:

  • יש להציג אסמכתה על ידע והכשרה קודמים בשירותו בגוף בטחוני.
  • לחילפין, יש להציג אישור על הכשרה במטווח קליעה מורשה בשלוש השנים שקדמו לבקשה. אם ההכשרה לא דווחה, יש לפנות למטווח לקבלת אסמכתה על הכשרה זו.

משך ההכשרה שעתיים ברצף, והיא כוללת:

  • הכשרה עיונית – בסיומה ייערך מבחן (ציון עובר – 70%)
  • הכשרה מעשית – אימון ירי של 20 כדורים, בסיומה ייערך מבחן הסמכה של 10 כדורים (ציון עובר – 70%)

לאחר ההכשרה הראשונית וקבלת רישיון הנשק, יש הכשרות תקופותיות:

איך מוציאים רישיון נשק? רשימת הכשרות
רשימת ההכשרות מתוך אתר האגף לרישוי כלי ירייה

עלויות ותוקף

  • אגרת רישוי כל הירייה: 183 ₪ (יש 50% הנחה למשרתי מילואים פעילים).
  • תוקף רישיון הנשק: שלוש שנים. פקיד רישוי כלי ירייה יכול לבטל את רישיון הנשק לאנשים שנחקרו במשטרה ובפרט בעבירות אלימות או אלימות במשפחה או איומים באמצעות כלי הנשק או בשל צו הטרדה מאיימת של בית המשפט או בשל מידע מודיעני בעניינם והם נדרשים להפקיד את כלי הנשק במשטרה.
  • אקדח: מכ-1,000 ₪. אפשר ומקובל לקנות אקדח יד שנייה.
  • הכשרה / אימון: 450-650 ₪.

האם המדינה תשנה את הנהלים?

צריך לזכור שלצד הרצון להגדיל את יכולת ההתגוננות של הציבור, הימצאות נשק בתפוצה רחבה עלולה להיות מתכון לאסון. לכן, הקריטריונים עדיין יהיו חייבים להיות קשוחים. היו כבר מקרים שבהם אנשים שקיבלו רישיון לנשק – ביצעו באמצעות הנשק שאושר להם רצח של חפים מפשע. לכן, גם בתקופה של מתיחות ביטחונית, המדינה צריכה להציב לנגד עיניה את ביטחון הציבור ואת העמידה בכללים הנוקשים של רישיון לנשק, כדי שלא ייווצר מצב שנשק רב מסתובב ברחובות ומגיע לידיים של אנשים לא מיומנים או מסוכנים.

בחברות שבהן יש שיעור גבוה של מחזיקי נשק, מקרי האלימות והרצח גוברים – ובמקום תחושה של הגברת הביטחון האישי, נוצר מצב הפוך (כמו למשל בארה"ב או בדרום אמריקה).

> כדי לבדוק את הזכאות שלכם לרישיון נשק, היכנסו למחשבון הזכאות של המשרד לביטחון לאומי https://www.gov.il/apps/mops/firearm_license_calculator/

> כדי לקרוא את תנאי הסף והתבחינים, היכנסו לקישור
https://www.gov.il/he/departments/policies/firearm_licensing_criteria

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
1
נגישות