אל תפספסו:

מלאכים באמריקה חלק א’: עיבוד מרהיב למחזה שיש בו הכול. הקאמרי במיטבו

מלאכים באמריקה בקאמרי (חלק א') הוא מחזה שבו כל חלקי הפאזל של הצגה טובה מתחברים: טקסט חזק, משחק מצוין, תפאורה מושקעת ומוזיקה חיה
מלאכים באמריקה ביקורת

הומוסקסואליות, איידס, שקרים, שחיתות, שלטון, אהבה, אכזבה, מחלת נפש, מוסר, בגידה, הכחשה… הרבדים במחזה “מלאכים באמריקה” רבים כל כך ושזורים זה בזה במלאכת מחשבת. בעת כתיבת הביקורת על “מלאכים באמריקה” חלק א’, מצאתי את עצמי כותבת ומוחקת, כותבת ומוחקת פסקאות שלמות. הסיבה פשוטה: קשה לבחור במה להתחיל ואיך לתאר את החוויה שבצפייה במחזה הזה. ואם מלאכים באמריקה חלק א’ הוא חוויה מטלטלת – חכו שתקראו את ביקורת מלאכים באמריקה חלק ב’, שבו התיאטרון עשה עוד קפיצת מדרגה ויצר הפקה פשוט מושלמת.

ביקורת – מלאכים באמריקה חלק א’

מדובר במחזה קשה, שהמוות נוכח בו מהרגע הראשון עד האחרון. מחזה שכל השחקנים בו משחקים פשוט נפלא. מחזה שתזמורת המהפכה מנגנת בו מוזיקה חיה לאורך כל ההצגה. מחזה שהתפאורה בו מורכבת ומספקת לא רק תשתית לעלילה, אלא הרבה מעבר לזה.

 

מלאכים באמריקה חלק ב הנחה

 

מחזה ארוך שמדי פעם יש בו רגעים של צחוק, אבל רוב הזמן אופפת את הקהל תחושת מועקה קשה. זה מחזה שיש בו מעברים בין מציאות להזיות – כאשר ההזיות לפעמים מתישות ומופרכות. בשורה התחתונה, “מלאכים באמריקה” הוא יצירת תאטרון מאתגרת ומשובחת.

“מלאכים באמריקה” – סיפור העלילה

המחזה “מלאכים באמריקה”, שכתב טוני קושנר, היה למן הרגע הראשון יצירת מופת לא שגרתית. המחזה עובד לסדרת טלוויזיה של HBO בכיכובם של מריל סטריפ, אל פצ’ינו ואמה תומפסון, ובקאמרי מציגים למעשה רק את חלקו הראשון (שני החלקים יחד נמשכים 7 שעות).


אוהבים לקרוא ביקורות? עקבו אחרינו בטלגרם, שם הכי קל לעקוב:-) לחצוו כאן >


המחזה סובב סביב כמה צירים ו-8 גיבורים. במרכז העלילה עומדת ההומוסקסואליות בארה”ב (ובפרט בניו יורק) של שנות ה-80, עת פרצה מגיפת האיידס והפילה חללים רבים. המגיפה – עם כל האכזריות שלה – משחקת באופן אירוני גם תפקיד חיובי: היא חושפת את האמת, את הפרצוף האמיתי. היא מקלפת את שכבות ההסתרה והצביעות ומגלה את האמת.

אחד הצירים של העלילה הוא ציר השחיתות, וציר נוסף הוא הקונפליקט שבין אמונה להשלמה עם הזהות. ויש גם עיסוק לא קטן בהתמודדות עם מחלת נפש. לכאורה הרבדים הללו נשמעים כמו “תפסת מרובה לא תפסת”, אך כל אלה נשזרים זה בזה בעדינות מופלאה, באמצעות הדמויות ומערכות היחסים ביניהם.

הגיבורים הראשיים הם זוג ההומואים. את פריור וולטר מגלם אלעד אטרקצ’י המצוין, שאנחנו מכירים גם מהחב”דניקים ומ”ימים טובים פי אלף“. את בן זוגו היהודי המתפלסף לואיס מגלם שהם שיינר. כאשר וולטר מגלה ללואיס שהוא חולה, לואיס מתקשה להתמודד – ומצדיק את עצמו בטיעונים פילוסופים מעייפים.


להנחות על הצגות הקאמרי – לחצו כאן >

לסקירות על הצגות הקאמרי – לחצו כאן >


זוג אחר שנקלע למשבר הוא ג’ו והרפר. זוג נוצרים מורמונים שחי בדירה צנועה. ג’ו הוא עורך דין שמנסה בכל כוחו להיות בעל טוב, אדם מוסרי ונאמן לערכי הדת – ולכן מדחיק את היותו הומו וחושש לצאת מהארון. אשתו הרפר (אביגיל הררי) מובטלת, סובלת ממחלת נפש ונוטלת (הרבה) כדורים.

דמות מפתח נוספת היא דמותו של רוי כהן (יואב לוי), עורך דין מושחת שרגיל לסובב את כולם בהתאם לאינטרסים שלו ומאמין שהחוק גמיש. יש לו סוד שאותו איש לא יודע – הוא שוכב עם גברים. וגם כאשר המחלה מתגלה אצלו, הוא ממשיך להסתיר.

לצדם עוד דמויות משנה מצוינות, כמו האחות בבית החולים (מיה לנדסמן) או החבר הגיי שהוא דראג קווין (מתן און ימי).

ביקורת “מלאכים באמריקה” – משחק משובח

מי שצופה באדיקות בהצגות הקאמרי, למשל במחזמר “החב”דניקים” או “פיקוח נפש“, מכיר ודאי את אלעד אטרקצ’י. גם הפעם אטרקצ’י מגלם הומוסקסואל – פריור וולטר, והפעם בתפקיד ראשי. הוא עושה את זה נהדר, מדויק מאוד וברגישות שבאה לידי ביטוי בכל תנועה ובכל מילה שלו. תפקידו כאן קשה יותר מבהצגות האחרות, הוא חולה, הוא גוסס, הוא הוזה, הוא ננטש על-ידי אהובו… ואנו צועדים איתו מהרגע שבו הוא מגלה לבן זוגו כי הוא חולה, ומצבו רוחו עדיין מרומם, עד לרגע שהוא שבר כלי, מוטל במיטתו ומת לבד.

שוהם שיינר, בן זוגו, מגלם גם הוא תפקיד מורכב, שבו הוא מנסה לייצר אמפתיה וחמלה לדמותו – למרות שהוא עושה את המעשה הנורא, נוטש את וולטר ובוגד בו בימיו האחרונים. כמו ב”גאון בכלוב”, גם כאן שיינר משחק מצוין.


בואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >


כאמור, כל אחד מהשחקנים על הבמה תורם בדיוק את המנה המדויקת הנדרשת למרקם ההצגה, החל מנדב נייטס שמגלם את ג’ו, דרך אביגיל הררי שמגלמת את הרפר האומללה, ועד יואב לוי, שמגלם את העו”ד השחצן ומעורר האנטגוניזם רוי כהן.

לשתי השחקניות המצוינות עירית קפלן ומיה לנדסמן שני תפקידים קטנים כל אחת, אבל הנוכחות הבימתית שלהן מורגשת.

ביקורת מלאכים באמריקה: מוזיקה דרמטית ותפאורה מורכבת

זה נכון שאפשר היה ללוות את ההצגה במוזיקה מוקלטת – וזו בדיוק הסיבה שהבחירה במוזיקה חיה היא משמעותית. המוזיקה כאן היא חלק בלתי נפרד מההצגה. היא יוצרת אווירה, מעצימה אותה ועוזרת לנו לנווט רגשית בין הסצנות. העובדה שהתזמורת יושבת בחלק מוגבה על הבמה, מוסיפה לדרמטיות.

והתפאורה – היא באמת משהו מיוחד. היא מתבססת על מדרגות ועל גבהים, על אלמנטים שמעבירים אותנו בין פנטזיה לבין מציאות ובין דירה סגורה לפארק פתוח – וכל זה בצורה טבעית לחלוטין.

  • מחזה: טוני קושנר
  • תרגום: אלי ביז’אווי
  • בימוי: גלעד קמחי
  • מוזיקה מקורית: אמיר לקנר בביצוע חי של תזמורת המהפכה
  • תפאורה: ערן עצמון,
  • משחק: נדב נייטס, אביגיל הררי, יואב לוי, אלעד אטרקצ’י, שהם שיינר, מתן און ימי, עירית קפלן, מיה לנדסמן, דודו ניב.

עדיין לא הצטרפתם לפואנטה באינסטגרם? זה הזמן >


מחיר: “מלאכים באמריקה” – כרטיסים בהנחה

המחיר המלא לכרטיס ל”מלאכים באמריקה” עומד על 220 ש”ח. בזכות שיתוף פעולה בין אתר פואנטה לתאטרון הקאמרי, ניתן לרכוש כרטיס ב-75 ש”ח בלבד, באמצעות קוד קופון 9687 באתר הקאמרי. לחצו על התמונה.

 

מלאכים באמריקה חלק ב הנחה

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 28 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הבן של מושיקו הגדול ביקורת

ביקורת: הבן של מושיקו הגדול. קומדיה משפחתית של הקאמרי עם עמוס תמם

"הבן של מושיקו הגדול" היא קומדיה על מסעדה, אבל לא באמת על אוכל. מאחורי החומוסיה ומסעדת מישלן יש מערכת יחסים
לוח הצגות הקאמרי

הקאמרי – כרטיסים מוזלים לכל ההצגות. צ’ילבות, נעמי ונורמה, מלצרית, טרטיף ועוד

צ'ילבות, מדיאה, מלאכים באמריקה, כוח עליון, איש הגשם ועוד: קבלו כרטיסים מוזלים להצגות הקאמרי עם הקופון של פואנטה
ביקורת בואו נפתח את זה

ביקורת – “בואו נפתח את זה” בתאטרון הקאמרי. קומדיה קלילה שכיף לראות

בכל משפחה יש סודות. בכל משפחה יש יחסים מורכבים בין הורים לילדים. ובכל משפחה, ארוחה משפחתית עלולה לקבל מפנה... "בואו
אלוהי הקטל בקאמרי - קרן מור, יובל וסגל ואולה שור סלקטר

ביקורת “אלוהי הקטל”: על הקו הדק שבין נימוס ונאורות לבין הסתרה וצביעות

איזו סיטואציה תגרום לכם לזנוח את כללי הנימוס ולתת דרור למחשבות האמיתיות שלכם? ההצגה "אלוהי הקטל" מקלפת את השכבות. ביקורת

אדיפוס בקאמרי: בין ההצגות הטובות ביותר שתוכלו לראות היום

המחזה אדיפוס בקאמרי, בכיכובם של עמוס תמם וקרן מור, הוא 105 דקות של הנאה צרופה בזכות שילוב בין המשחק, העיבוד
ביקורת נרות יום הולדת בקאמרי

ביקורת הצגה: נרות יום הולדת בקאמרי. חיים שלמים בשעה וחצי

בכל שנה אותה עוגה - אבל חוץ מהעוגה הכול משתנה. ההצגה נרות יום הולדת מגישה לנו את החיים ממעוף הציפור,

“אני סבתא שלך” עם רבקה מיכאלי. קומדיה קלילה של הקאמרי. ביקורת

"אני סבתא שלך" היא קומדיה שכיף לראות, בין היתר בזכות שחקנים נהדרים שרובם חצו את גיל 65 לפחות. אם אתם
חבדניקים ביקורת

ביקורת – החב”דניקים: מחזמר קליל על נושא כבד. ויש כרטיסים בהנחה

ביקורת החב״דניקים בקאמרי: הלואי שבחיים האמיתיים נצליח לגשר בשיר ובריקוד על פערי הדת והמגדר, כמו במחזמר המשעשע והמושקע הזה
מותו של סוכן בקאמרי

ביקורת “מותו של סוכן” בקאמרי: תמיד אקטואלי ומעורר מחשבה

גם שנים ארוכות לאחר שנכתב, המחזה "מותו של סוכן" יגרום לכם לחשוב על עצמכם, על חייכם, על הוריכם ועל ילדיכם
דודו ניב, אוהד שחר, אודיה קורן, מיה לנדסמן ודוד שאול בהצגה פיקוח נפש בקאמרי. צילום: אתר הקאמרי

ביקורת פיקוח נפש בקאמרי: על חילוניים ודתיים, הגשמה עצמית והורות

ההצגה פיקוח נפש בקאמרי, בכיכובם של דוד שאול, אודיה קורן, נוה צור ומיה לנדסמן, מציפה פערים בין העולם הדתי לחילוני
אולה שור סלקטר וניר שטראוס בהצגה "כימים אחדים" בקאמרי

“כימים אחדים” בקאמרי: עיבוד מצוין לספר המצוין של מאיר שלו

בין אם קראתם את ספרו של מאיר שלו ובין אם לאו, אל תחמיצו את ההצגה "כימים אחדים" בקאמרי. תשובה מיהו
גדר חיה בקאמרי" אביגיל הררי ואמיר ח'ורי

גדר חיה בקאמרי: משחק מעולה של אביגיל הררי ושל אמיר ח’ורי, רוצו לראות

האם האהבה יכולה לחצות גבולות? ההצגה "גדר חיה" בקאמרי סוחפת את הקהל אל סיפור האהבה הניו-יורקי בין ליאת הישראלית לחלמי
ביקורת פוטוגרף 51 הצגה בקאמרי

ביקורת – פוטוגרף 51: סוד החיים הוא כנראה להיות מדען ולא מדענית

למדענית רוזלינד פרנקלין היה תפקיד מכריע בפיצוח סוד החיים, אז למה זה סוד שלא ידעתם עליו? הצגת חובה, במיוחד היום.
ביקורת איש הגשם בקאמרי

ביקורת איש הגשם בקאמרי: כשדביר בנדק נכנס לנעלי דסטין הופמן

במפגש בין צ'רלי לריימונד, ובין ה"נורמליות" לאוטיזם, הקהל מיטלטל בין צחוק לחמלה. מומלץ למי שראה את הסרט, וגם למי שלא.
נגישות