ביקורת אדיפוס בקאמרי: בין ההצגות הטובות ביותר שתוכלו לראות היום

אדיפוס בקאמרי: בין ההצגות הטובות ביותר שתוכלו לראות היום

המחזה אדיפוס בקאמרי, בכיכובם של עמוס תמם וקרן מור, הוא 105 דקות של הנאה צרופה בזכות שילוב בין המשחק, העיבוד והתפאורה. אל תחמיצו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

וואו. זה הדבר היחיד שיכולתי לומר בתום כמעט שעתיים של צפייה במחזה אדיפוס בקאמרי. המשחק. העיבוד. התפאורה. התרגום. העומק. עמוס תמם. קרן מור. אם אתם מחפשים חוות דעת או ביקורת – אדיפוס זו ההצגה הכי טובה שתראו בקרוב כנראה. למה? בגלל ההרמוניה שבה הכול קורה: המשחק של עמוס תמם, קרן מור, מרים זוהר והאחרים, הגרסה החדשה של רוברט אייק, הבימוי המצוין של עירד רובינשטיין, התפאורה המיוחדת של ערן עצמון, התרגום המצוין של אלי ביז'אווי ועוד.

וזה לא מובן מאליו, כי בבחירה של הקאמרי במחזה הזה היה פוטנציאל גם להיכשל, או לפחות לא להפתיע, לא לחדש ולא לרגש. כולנו מכירים את הסיפור של אדיפוס, למדנו אותו בבית הספר, קראנו את המחזה (או את הערך בוויקיפדיה…). אנחנו הרי מכירים את הטרגדיה המזעזעת הזאת ויודעים כיצד היא מסתיימת. ובכל זאת, הסיום כל כך עוצמתי – בדיוק כמו המחזה כולו. הלב שלנו נשבר והמחשבות שלנו נודדות אל אדיפוס, אל אמו שהיא אשתו, אל ילדיהם… ואנחנו יוצאים עם המחשבות הללו מהאולם, הולכים איתן הביתה וממשיכים לחשוב על המחזה עוד שעות ארוכות אחר כך.

יש במחזה הזה הכול – מתח, התרגשות, עצב, חושניות, אהבה צער, אמת… ומשחק מדויק להפליא.

ביקורת אדיפוס הקאמרי הנחה

ביקורת אדיפוס בקאמרי – גרסה מודרנית שלא חוטאת למקור

מן הסתם, ביקורת על אדיפוס בקאמרי לא יכולה להימלט מהשוואה למחזה המקורי. את הגרסה העכשווית, 2000 שנה אחרי המקור, כתב המחזאי הבריטי רוברט אייק. הגרסה הזאת שונה מאוד מהמחזה "המלך אדיפוס" של סופוקלס, אבל מצליחה להיות נאנמה לו – וזה היופי. אייק מצליח לקחת את כל קווי העלילה המקוריים ו"לתרגם" אותם לאדיפוס של המאה ה-21.

במרכז לא עומד המלך אדיפוס, אלא הפוליטיקאי אדיפוס, אשר מתמודד על הנהגת המדינה וזהו ערב הבחירות. הערב הזה – שבו הוא מתחייב לחשוף בפני הציבור את תעודת הלידה שלו וגם לחקור כיצד מת בעבר המנהיג ליוס – הוא ערב גורלי. אדיפוס מוקף בבני משפחתו – אשתו האוהבת יוקסטה המבוגרת ממנו (אלמנתו של ליוס), שלושת ילדיו, אמו שבאה במפתיע כדי לשוחח איתו על הבטחת הבחירות שלו, אחיו של אשתו (שהוא גם יועצו) ועוד.

פואנטה בטלגרם

אדיפוס הוא פוליטיקאי מזן אחר, ישר וחשוף – וכאשר הוא מבטיח לחשוף ולחקור את האמת, אין לו מושג שהאמת הזאת תטלטל את חייו, תגבה את חיי אשתו האהובה ותשנה סדרי עולם.

במהלך ערב הבחירות, בעצת אשתו ויועצו, הוא מקבל לפגישה קצרה את "הנביא" – שמביא עמו 3 בשורות: האחת שאדיפוס אחראי לרצח אביו, השנייה שהוא שוכב עם אמו, והשלישית היא חידה.

שכבה אחר שכבה, צעד אחר צעד, במלאכת מחשבת, עברו הולך ומתגלה, עבר שהוא עצמו אינו יודע עליו. ויחד עם אדיפוס, גם הקהל נחשף לאמת אחר אמת, עוד ועוד רובד בסיפור חייו הטרגי. למעשה, הקהל ואדיפוס נחשפים יחד לאמת המזוויעה, ואייק מצליח לעשות זאת בצורה כמעט גאונית – שהרי הקהל למעשה מכיר את הסיפור.

כל העלילה כולה מתרחשת בשעות הערב בסיומו של יום הבחירות – כאשר התחזיות מנבאות שאדיפוס צפוי לנצח בבחירות. אדיפוס נמצא רגע לפני שהוא מגיע להישג הגדול בחייו. ההצגה נפתחת בהצהרה לעיתונאים שבה הוא מפתיע אפילו את יועציו, כאשר הוא מבטיח לפתוח בחקירת מותו של ליוס. ההצגה מתחילה במסיבת עיתונאים קצבית. לאווירה המהירה והעכשווית תורם תרומה משמעותית מסך גדול על הבמה – מסך שהשימוש בו נעשה בחוכמה רבה. עיני הקהל נעות מהמסך אל ההתרחשות בצדי הבמה, באופן ששיוצר מתח כבר מהרגע הראשון, והמתח הזה נשמר לאחר מכן לאורך כל ההצגה.

ביקורת אדיפוס הקאמרי הנחה

עמוס תמם, קרן מור, מרים זוהר – פשוט נהדרים

הכישרון האדיר של עמוס תמם אמנם מוכר וידוע, אבל אפילו מעריציו ייצאו מהצגה הזאת מופתעים. אדיפוס של תמם הוא הפוליטיקאי שהיינו רוצים לראות פה, אחד כזה שכבר אין כמעט בנוף הציני והאינטרסנטי בארץ או בעולם. הוא מנהיג כריזמטי, אבל גם איש משפחה מעורב. הוא אב שמצליח לזהות את הניואנסים הכי קטנים בחיי ילדיו, הוא בן אוהב (שיכול היה להיות קצת יותר קשוב לאמו), ולמרות הפלירטוט המרומז עם העוזרת שלו, הוא בעל אוהב ומסור לאשתו. תמם פשוט כל כך מדויק, כל כך משכנע, כל כך סוחף – שקשה יהיה אחר כך לדמיין אדיפוס אחר.

וקרן מור… גם עליה נאמר כבר הכול. קרן מור, המגלמת את יוקסטה, היא שחקנית ורסטילית, מהטובות בארץ, וכמו שהיא משחקת נהדר בסדרה קומית קליה כמו "קופה ראשית", כך היא משחקת נהדר במחזה טרגי כמו אדיפוס. מור מעבירה את הצופים תהליך עדין ומחושב של היכרות עם יוקסטה. בראשית ההצגה היא נראית לנו קצת יהירה, "ביצ'ית" וקנאית לבעלה. לעתים אפילו קלת דעת וקצת מנותקת. אולם ככל שההצגה מתקדמת, מתגלים הרבדים העמוקים שלה, העבר הקשה, הטרגדיות שחוותה ומנגנון ההגנה שפיתחה. האמפתיה של הקהל אליה הולכת וגדלה – עד לרגע השיא הטרגי.

עמוס תמם, קרן מור, מרים זוהר - אדיפוס בקאמרי
עמוס תמם, קרן מור, מרים זוהר – אדיפוס בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

המחזה מזמן לתמם ולמור סצנות חושניות וחושפניות מאוד, שרק שחקנים מיומנים כמותם יכולים לשחק בהן בכזו טבעיות על הבמה. אדיפוס ויוקסטה הם זוג שיש לו אהבה אמיתית, אהבה פיזית ואהבה של חברי נפש. הכימיה בין קרן מור לעמוס תמם מאפשרת לנו, הצופים, להתחבר לזוגיות הזאת, לחוות את האינטימיות שלה ללא כל מבוכה ולכאוב את הטרגיות שלה.

שחקני המשנה בקאסט נהדרים גם הם. מרים זוהר מגלמת את אמו של אדיפוס בצורה כל כך טבעית ומשכנעת, והידיעה שהיא בת למעלה מ-90 כמעט בלתי נתפסת נוכח החיות שלה והמשחק הכל כך מדויק.

שהם שיינר, שמגלם את קראון, יועצו של אדיפוס שהוא גם אחיה של יוקסטה, הוא שחקן מצוין שמככב בכמה הצגות נוספות של הקאמרי ("גאון בכלוב", "לילה בפריז"). נעמה שטרית, שמגלמת את אנטיגונה בתו של אדיפוס, עושה את זה בחן ובקלילות, ומי שמכיר אותה מההצגות האחרות שרצות עכשיו בקאמרי ("נרות יום הולדת", "לילה בפריז") – לא מופתע מהאיכויות שלה (גם כזמרת).

ולא נשכח גם את השחקנים האחרים והמוצלחים שהופכים את 105 הדקות של המחזה לסוחפות כל כך – מיכאל כורש (קורין), יצחק חזקיה (טירסיאס), אלון סינדלר (פוליניקס), דולב אוחנה (אטאוקלס), נועה טסה (ליכאס).

בשורה התחתונה – הנאה מובטחת

כפי שלא קשה להבין, אדיפוס בקאמרי היא הצגה שאתם חייבים לראות. זו אחת ההצגות הטובות שיש כיום על הסמות בישראל.

אדיפוס בקאמרי – מחיר

מחיר אדיפוס בקאמרי: 220 ש"ח.

מחיר מיוחד לגולשי פואנטה: 75 ש"ח לכרטיס בלבד בהזנת קוד קופון 9687.

ביקורת אדיפוס הקאמרי הנחה

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות