ביקורת - החב"דניקים: מחזמר קליל על נושא כבד. ויש כרטיסים בהנחה

ביקורת – החב"דניקים: מחזמר קליל על נושא כבד. ויש כרטיסים בהנחה

חב״דניקים בקאמרי: העלילה אמנם צפויה, אבל שווה לראות. השחקנים טובים, המוזיקה מצוינת ויש יופי של תפאורה. פרטים בסקירה (ויש גם הנחה לגולשי פואנטה)

חבדניקים ביקורת
החב"דניקים - רגע אחד מתוך 140 רגעים מעולים במחזמר החדש של הקאמרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מעניין לשמוע מאנשים שונים את התגובות לאחר צפייה במחזמר החב״דניקים בקאמרי. אני באופן אישי נהניתי מאוד וצחקתי המון. יש שיוצאים מאוכזבים מהעלילה הלא מתוחכמת, לי היא לא הפריעה. נהניתי מהשואו, מהמוזיקה (שמנוגנת ע״י תזמורת חיה), מהריקודים… תכל'ס, לא תמיד קל לחיות פה, ובטח לא תמיד מצחיק. לכן, אם יש לכם הזדמנות לצחוק קצת מהמציאות המורכבת שלנו – למה לא? זו סיבה מספיק טובה בעיניי לצפות בהצגה "החבד"ניקים". לצד הצחוק, תקבלו מנה של רגישות ומנה של ישראליות. זו לא סאטירה חדה ונושכת, היא מוגשת עטופה בעלילה די צפויה, אבל כאמור, מדובר במחזמר כיפי שהדקות בו חולפות ביעף. כל השחקנים בחבדניקים פשוט מצוינים – החל משני הכוכבים הראשיים רפאל עבאס ועופרי ביטרמן, ועד שחקני משנה שהופכים את ההצגה למה שהיא: אלעד אטרקצ'י, אוראל צברי, טלי אורן, מאיה ליבני, וכוכבי קופה ראשית יניב סויסה ודניאל סטיופין.

על הכתיבה השנונה אחראי אודי גוטשליק, ואליה מצטרפות תפאורה מושקעת ומוזיקה נהדרת של אלעד פרץ בביצוע החי על הבמה של תזמורת המהפכה. מבחינתי, זו אחד ממחזות הזמר המוצלחים בלוח הצגות הקאמרי.

החבדניקים: רפאל עבאס ועופרי ביטרמן
רפאל עבאס ועופרי ביטרמן, כוכבי "החבדניקים" בקאמרי במשחק ושירה מצוינים. צילום: דפנה הראל כפיר

החב״דניקים – ביקורת מחזמר

בחברה משוסעת ומלאת ניגודים כמו החברה הישראלית, הדרך לשקף מורכבות היא לעתים קרובות דרך הומור ואמנות. חבדניקים בקאמרי מנסה לגעת בכל – חרדים וחילונים, להט״בים וסטרייטים, עובדים זרים וגזענות. ביקורת תמיד יכולה להיות, ונכון שיש לא מעט קלישאות במחזמר החבדניקים, אבל השילוב בין הסיפור, המשחק, ההפקה, השירה, הריקוד, התפאורה, הנגינה – כל אלה יחד מספקים חוויה של שואו אמיתי. בלי לצאת בהצהרות נוקבות על מצב העובדים הזרים בארץ, ובלי לדרוש מהקהל לשקוע בהלקאה עצמית, המחזמר מביא לבמה בהרבה הומור סיטואציה שאנחנו מעדיפים לא לחשוב עליה.

חבדניקים כרטיסים

עלילה – החב"דניקים

במרכז המחזמר שני חב"דניקים, יהודה וחיים (עפרי ביטרמן ורפאל עבאס) – אחים תאומים השונים בתכלית זה מזה. האחד תלמיד חכם והשני רחוק מלהיות חכם – אך מלא חן. שניהם רווקים כבר מבוגרים יחסית למגזר (23) וצריכים להתחתן, אך חיים לא מוצא כלה בשל האיטיות והגמגום שלו, ואילו יהודה לא מצליח להתאהב.

פואנטה בטלגרם

השדכנית המקומית (חיה-חנה, טלי אורן) מצליחה למצוא ליהודה שידוך, אבל בלבו פנימה הוא לא מרגיש שלם. ומה עם אחיו? איתו אף אחת לא מוכנה להיפגש פגישה שנייה, ולבסוף השדכנית מחליטה לשלוח אותו אל מחוץ לכפר, אל קרובת משפחתה השדכנית חנה-חיה בתל אביב (גם היא טלי אורן כמובן).

הם מוצאים את עצמם מחוץ לכפר חב"ד, בשכונה הכי תוססת ומורכבת בתל אביב, שכונת סבידור. מה שמתחיל כמסע למציאת בת זוג לחיים, הופך לתסבוכת ולמסע פנימי של יהודה וחיים כאחד.

כניסה מקרית לסלון הכלות של המעצב הגיי מותירה את יהודה מבולבל, והיכרות אקראית עם העובדת הזרה מרי הופכת את חיים לגיבור בעל כורחו.

אלעד אטרקצ'י במשחק מעולה במחזמק חבדניקים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

אלעד אטרקצ'י, שמגלם את מעצב שמלות הכלה הגיי, שוב מדגים איך לוקחים תפקיד שהוא לכאורה תפקיד משנה ומביאים אותו בכל הכוח לבמה. הטקסטים שלו חדים ומצחיקים, והוא מבצע אותם נהדר תוך כדי שירה וריקוד שמרימים את הבמה יחד עם התלבושות הססגוניות.

מי שראה את אטרקצ'י בהצגה פיקוח נפש יזהה חלק מהגינונים של דמות הגיי, למשל הדיבור בלשון נקבה, או התדמית המוחצנת אל מול הנפש הרגישה. בכל פעם מחדש אטרקצ'י מצליח לגרום לקהל להתאהב בו עם משחק מדויק ונוגע ללב.

מימין לשמאל: יניב סויסה ודניאל סטיופין במחזמר החב"דניקים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר
מימין לשמאל: דניאל סטיופין, יניב סויסה ומאיה ליבני במחזמר החב"דניקים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

השניים נחשפים למאפיונר אלים רדוף אמונות תפלות (יניב סויסה / שלומי קוריאט). בדומה למשה ואהרן, שני האחרים חיים ויהודה מוציאים את העובדים הזרים מעבדות לחירות, ויהודה משתחרר גם מעצמו…

אי אפשר שלא להתייחס למשחק המצוין של אוראל צברי – שאמנם משחק כמה דמויות משנה, אבל בכולן הוא בולט בכישרונו הקומי.

הסיטואציות על הבמה – שכמובן מתובלות בשירים, תלבושות, כוריאוגרפיה טובה ותפאורה מעולה, לא מפסיקות להפתיע את הקהל שמתגלגל מצחוק. והרי בכל צחוק יש שמץ של אמת. בטקסטים השנונים לא ממש מסתתרת אמירה נוקבת על מצבם העגום של העובדים הזרים בישראל.

טלי אורן במחזמר החבדניקים בקאמרי
טלי אורן (השדכנית) ושאר השחקנים המצוינים במחזמר החבדניקים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

מזמינים כרטיסים?
אל תוותרו על הנחה לגולשי פואנטה. לחצו כאן והזינו קוד קופון 9687 


"אנחנו שומעים בחדשות על העובדים הזרים – סודנים, אריתראים, פיליפינים, סינים, ועוד – אנשים שחיים בקרבנו ואיתנו, ללא זכויות ועם חרדה קיומית תמידית שיגורשו מפה לארץ שממנה הגיעו", מספר היוצר אודי גוטשליק על כתיבת המחזה. "הם העבדים המודרניים של תקופתנו. המשימה שלי הייתה למצוא מי יהיה משחרר העובדים הזרים מידי מאפיונר סאדיסט ששולט בהם. רציתי לכתוב מחזמר בהשראת אחד מסיפורי התנ"ך ובחרתי לעשות אדפטציה מודרנית לסיפור יציאת מצרים. האחים חיים ויהודה של היום הם האחים משה ואהרן של יציאת מצרים".

אוראל צברי במחזמר החב"דניקים בקאמרי
אוראל צברי בחזרות למחזמר החב"דניקים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

חבדניקים כרטיסים

שלומי קוריאט, טלי אורן ואוראל צברי בחזור למחזמר החב"דניקים בקאמרי
מימין לשמאל: שלומי קוריאט, טלי אורן ואוראל צברי. צילום: דפנה הראל כפיר

המוזיקה במחזמר החב"דניקים

מחזמר טוב חייב כמובן להתבסס על שילוב בין טקסט, ריקוד ומוזיקה. את השירים שהלחין אלעד פרץ אתם כנראה תתחילו לזמזם די מהר, וזה כבר אומר שהם מתאימים כמו כפפה לז'אנר. השחקנים-זמרים מבצעים אותם נהדר, בשילוב קולות הרמוני ומהנה. על הנגינה מופקדת תזמורת המהפכה: גוף מוזיקלי יוצר ומבצע שנוסד ב-2004 ומאז הופיע על מיטב הבמות בארץ ובחו״ל ושיתף פעולה עם יוצרים ואמנים מן השורה הראשונה.

משתתפים: טלי אורן/ שני שאולי, עופרי ביטרמן, רפאל עבאס, יניב סויסה / שלומי קוריאט, אוראל צברי, דניאל סטיופין, אלעד אטרקצ'י, מאיה לבני, מתן און ימי, יפעת זהר כהן, דור אוחיון, אור משה, גלעד מרחבי, אלונה טננבאום, בר קליין, אופק זרקו, רועי ניב, טופז אבדנג, אנטולי שנפלד, עדי מיוחס, שי שטרית, שחף בוארון/ רפאל בנימין, אדיר בובליל (מחליף), יעל דובר (מחליפה).

בימוי: גלעד קמחי ואודי גוטשלק

כוריאוגרפיה: אביחי חכם

חבדניקים כרטיסים


*חלק מהכתבות באתר כוללות קישורים. הזמנה באמצעות הקישור תאפשר לנו לקבל עמלה עם ביצוע רכישה, ולגולשי פואנטה היא מקנה הנחה ייחודית

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות