"כימים אחדים" בקאמרי: עיבוד מצוין לספר המצוין של מאיר שלו

"כימים אחדים" בקאמרי: עיבוד מצוין לספר המצוין של מאיר שלו

בין אם קראתם את ספרו של מאיר שלו ובין אם לאו, אל תחמיצו את ההצגה "כימים אחדים" בקאמרי. תשובה מיהו אביו של זיידה לא תקבלו, אבל תהנו מכל רגע

אולה שור סלקטר וניר שטראוס בהצגה "כימים אחדים" בקאמרי
אולה שור סלקטר וניר שטראוס בהצגה "כימים אחדים" בקאמרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מיהו אביו של זיידה הצעיר? האם האיכר האלמן רבינוביץ', האם סוחר הבקר גלוברמן, או שמא איש הרוח טוב הלב והתמהוני יעקב שיינפלד? בעיבוד לספרו של מאיר שלו "כימים אחדים" בקאמרי, השאלה הזו כמובן לא מקבלת מענה. דרך המשחק המשובח של אולה שור סלקטר, רמי ברוך, נדב אסולין ושאר השחקנים, ולצלילי האקורדיון, הקהל נשאב אל העלילה, אל התקופה החלוצית הקשה של לפני הקמת המדינה ואל חייה העצובים של יהודית, אמו של זיידה.

ולא רק המשחק. התפאורה, דמויות החיות, אשר מגולמות ע"י השחקנים עצמם, התאורה, וכמובן המוזיקה – כל אלה משתלבים זה בתוך זה בהרמוניה מדויקת.

כך למשל, הבמה לא מלאה באביזרים. להפך. ולמרות המינימליזם, אנחנו מוצאים את עצמנו בתקופה אחרת, פעם בפתח תקווה, פעם ביישוב בעמק יזרעאל, פעם ברפת, פעם במשק, פעם בחצר, פעם בבית האיכר, פעם במטבחו של שיינפלד…

הקאמרי הנחה

והמוזיקה… המוזיקה היא ללא ספק ערך מוסף שהעיבוד הבימתי מקנה לספר. האקורדיון של ויטלי פודולסקי, והשירים "צאנה צאנה הבנות" ו"שיר העמק" ששזורים בין הסצנות, הופכים את החוויה לשלמה יותר.

"כימים אחדים" בקאמרי – מסע בזמן וחידה לא פתורה

עלילת המחזה "כימים אחדים" בקאמרי מתרחשת על רקע ההוויה החברתית, החלוצית והחקלאית של תקופת טרום המדינה.

זהו סיפור על אהבתם של שלושה גברים לאישה אחת, יהודית שמה. יהודית מגיעה לכפר בעמק יזרעאל – אם יחידנית בעולם של גברים. עליה לדאוג לפרנסתה ולפרנסת בנה תוך שהיא נושאת איתה טראומה שהיא מתקשה להתגבר עליה.

שלושת הגברים שונים בתכלית זה מזה: משה רבינוביץ' – איכר אלמן כביר-כוח ושתקן שברפתו היא מתגוררת, המגולם ע"י השחקן מיכה סלקטר; גלוברמן – סוחר הבקר גס-הרוח, המגולם ע"י מוטי כץ; ויעקב שיינפלד – מומחה לבישול, תפירה, חיזור וריקוד, המגולם ע"י רמי ברוך.

שלושתם רוצים ביהודית, המגולמת ע"י אולה שור סלקטר הנהדרת. יהודית, שהחיים הובילו אותה למסע הישרדות והפכו אותה לאישה קשוחה ואם חרדתית, דוחה את חיזוריהם שוב ושוב. בלילה אחד הכול משתנה.

כתוצאה מאותו לילה נולד בנה, שזוכה לשם המוזר "זיידה".

העלילה מתפרסת על פני כשלושים שנה, משנות העשרים ועד שנות החמישים. היא חושפת לא רק את סיפורם של יהודית וזיידה, אלא גם את שגרת יומם של ראשוני המתיישבים בעמק. למרות העצב, יש גם לא מעט הומור המשולב בעלילה הפתלתלה, והקהל אט אט מבין את הסוד המשפחתי.

פואנטה בטלגרם

האתגר בעיבוד ספר למחזה הוא במידה רבה גדול יותר מהאתגר של העלאת מחזה שנכתב מראש ככזה. חלק גדול מהצופים קראו את הספר, ומגיעים לראות את ההצגה עם ציפיות מסוימות ועם תמונה מסוימת בעיני רוחם.

בנוסף, בעמודיו הרבים של הספר יש מקום לפיתולים בעלילה, לדיאלוגים רבים וארוכים ולתיאורים מפורטים. את כל אלה צריך "לתרגם" למחזה שמביא באופן מדויק ככל האפשר את רוח הדברים – בזמן קצר ובהרבה פחות מילים.

את כל זה הצליח הצוות המצוין שאחראי למחזה הזה לעשות לאורך 135 דקות שעוברות ביעף.

רמי ברוך (מימין) וניר שטראוס בהצגה כימים אחדים בקאמרי
רמי ברוך (שיינפלד) וניר שטראוס (זיידה) בהצגה כימים אחדים בקאמרי. צילום: דפנה הראל כפיר

הקאמרי הנחה

כשמגיע מגיע – למי הקרדיט?

שחקנים: אולה שור סלקטר, רמי ברוך, מיכה סלקטר, מוטי כץ, אבי טרמין, אסנת בן יהודה, דנה מיינרט, דן שפירא, נדב אסולין/ עופרי ביטרמן, נעמה שטרית, ניר שטראוס.

על הכתיבה והבימוי אחראי חנן שניר, שעיבד בעבר גם ספרים של עמוס עוז ושל דויד גרוסמן. שותפתו לכתיבה היא דנה ידלין, ועל התפאורה המוצלחת אחראי רוני תורן.

את התלבושות עיצבה פולינה אדמוב, ועל המוזיקה הנהדרת אחראי יוסי בן נון.

הקאמרי הנחה

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות