ביקורת פיקוח נפש בקאמרי: על חילוניים ודתיים, הגשמה עצמית והורות

ביקורת פיקוח נפש בקאמרי: על חילוניים ודתיים, הגשמה עצמית והורות

ההצגה פיקוח נפש בקאמרי, בכיכובם של דוד שאול, אודיה קורן, נוה צור ומיה לנדסמן, מציפה פערים בין העולם הדתי לחילוני ובין הורים לילדים. ביקורת

דודו ניב, אוהד שחר, אודיה קורן, מיה לנדסמן ודוד שאול בהצגה פיקוח נפש בקאמרי. צילום: אתר הקאמרי
דודו ניב, אוהד שחר, אודיה קורן, מיה לנדסמן ודוד שאול בהצגה פיקוח נפש בקאמרי. צילום: אתר הקאמרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בין ההצגות המקוריות שעלו בארץ לאחרונה אפשר למצוא את "פיקוח נפש" בקאמרי – מחזה ישראלי עכשווי שמככבים בו יופי של שחקנים, החל מדוד שאול ונווה צור (שזכה לחשיפה גדולה בסדרה "שישו ושמחו" בכאן 11), דרך אודיה קורן הנהדרת ועד מיה לנדסמן בתפקיד משנה. מדובר בדרמה קומית עם סיום לא ממש מצחיק, שמעבירה את הצופים בין הזדהות ועצב לבין רגעים של צחוק משחרר.

פיקוח נפש בקאמרי – על מה המחזה?

במרכז המחזה עומד צעיר דתי, עזריאל, בן למשפחה מהציונות הדתית, המסיים את לימודי התיכון ועומד להתחיל את פרק ישיבת ההסדר בישיבה היוקרתית ביותר של המגזר. אלא ששאיפותיו של עזריאל שונות… הוא חובב שירה וכותב שירה, וחלומו האמיתי הוא לא לשבת וללמוד תורה וגמרא, אלא להיות משורר.

יחד עם חברו הטוב, עזריאל מחלל שבת באופן קבוע כאשר הם מעשנים ביחד בימי שישי בגן הציבורי, אבל אין לו אומץ להתייצב בפני הוריו ולשתף אותם בלבטיו. הדבר האחרון שהוא רוצה לעשות זה לאכזב אותם – לאחר שאיבדו את אחיו הגדול בנסיבות טראגיות (שמתבהרות בהמשך ההצגה).

בדיוק שבועיים וחצי לפני העזיבה לישיבת ההסדר היוקרתית, ממש לפני ראש השנה ויום כיפור, עזריאל מתוודע לחבורת משוררים תל אביבית, שגורמת לו לחשב את מסלול חייו מחדש. הוא מכיר את עטרה, משוררת צעירה ונועזת, וההחלטה "לצאת מארון השירה" הולכת וגומלת בלבו. המשבר שנוצר מביא לחשיפת הסוד שמאחורי מותו של אחיו – והעניינים מסתבכים. עזריאל קרוע בין רצונו להגשים את חלומו לבין רצונו לא לפגוע באביו, ודווקא כאשר הוא מקבל את ההחלטה, קורה משהו שצפוי להפוך את הקערה על פיה.

פיקוח נפש – קאסט של שחקנים מצוינים

המחזה פיקוח נפש בקאמרי נכתב ע"י תומר רוזנמן ובוים ע"י הדר גלרון (אשר בעצמה גדלה במשפחה דתית). על המוזיקה המקורית הופקד אורי מורג, ועל התלבושות אורנה סמורגונסקי.

פואנטה בטלגרם

צוות של שחקנים מהשורה הראשונה אמון על הפיכת העלילה המאוד ישראלית הזאת למה שהיא: דוד שאול, אודיה קורן, אוהד שחר, אנדריאה שוורץ, איה גרניט שבא, אלעד אטרקצ'י/ אליאור אמסלם, נוה צור, דודו ניב, מיה לנדסמן/ נעמה שטרית ועינת הולנד.

חלק מהקאסט המצוין של ההצגה פיקוח נפש בקאמרי
חלק מהקאסט של ההצגה פיקוח נפש בקאמרי. צילום: אתר הקאמרי

דוד שאול, שמגלם את עזריאל, מצליח לבטא בצורה מדויקת ואמינה את חיבוטי הנפש ואת הקשיים שעזריאל נתון בהם.

נוה צור משחק פשוט נהדר, מביא איתו את הקלילות של החבר הטוב והקצת יותר מעז – אשר מפנטז על מגע עם אישה ודוחק בעזריאל להגשים את עצמו.

אודיה קורן, המגלמת את נורית – אמו של עזריאל, היא תמיד שחקנית נהדרת, וגם כאן. במחזה היא זו שנמצאת בתווך, בין בעלה האדוק שמקפיד על כל מצווה, לבין בנה ש"מזייף" בקיום המצוות.

חבורת המשוררים החובבים שעזריאל פוגש בבר מביאים את הדמויות הצבעוניות שלהם לבמה בצורה נפלאה – מצד אחד משעשעים וקלילים, ומצד שני לא גונבים את הפוקוס. עינת הולנד, שמגלמת את עטרה, מעבירה מצוין את הדמות המורכבת של המשוררת הנועזת הצעירה – אשר מצד אחד נוטפת סקסיות ועוצמה, ומצד שני שברירית ורוצה קרבה. אלעד אטרקצ'י מגלם את המשורר הגיי שמדבר על עצמו בגוף ראשון רבות, מתחבב על הקהל מיד. כך גם איה גרניט-שבא שמגלמת את המשוררת המתוסכלת שלא מצליחה להתבטא לאורך כל ההצגה.

מיה לנדסמן, דוד שאול ונוה צור בהצגה פיקוח נפש
מיה לנדסמן, דוד שאול ונוה צור בהצגה פיקוח נפש. צילום: אתר הקאמרי

מיה לנדסמן משחקת, כאמור, תפקיד משנה – אבל כצפוי הדמות שלה על הבמה דומיננטית ומושכת מיד את רוב תשומת הלב. היא מצליחה להפוך את דמותה של נכדת הרב מדמות שולית שמופיעה פעמים יחסית מעטות, למצחיקה ומשמעותית. הנכדה המעט נוירוטית, שבתחילה נתפסת כתלמידה מצטיינת ודתייה אדוקה, מוכנה לעשות לא מעט על מנת להתחבב על עזריאל – שחושק בכלל במישהי אחרת…

בשורה התחתונה: שווה לראות?

פיקוח נפש היא הצגה מעניינת שככל הנראה צופים חילוניים יאהבו יותר מאשר צופים דתיים. יש בה חלקים מצחיקים וחלקים עצובים, והיא מציגה מורכבות שלא מעט אנשים מתמודדים איתה, לא רק צעירים שיוצאים בשאלה או הורים שילדיהם מאכזבים אותם כי הם מחליטים לבחור דרך שונה מזו שלהם. יש מי שיגיד שהעלילה קצת פשטנית, אולי מזכירה קצת סדרה בנטפליקס שעובדת על פי נוסחה, אבל לטעמי, זו הצגה ששווה לראות.

הנחה להצגה פיקוח נפש – מחיר מוזל לגולשי פואנטה

במסגרת שיתוף פעולה בין פואנטה לתאטרון הקאמרי, גולשי פואנטה זכאים להנחה משמעותית על כל לוח הצגות הקאמרי, וגם על ההצגה הזאת כמובן.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

נגישות