ביקורת: בלוז לחופש הגדול בבית ליסין: כל שיר בהצגה הוא אגרוף לבטן

בלוז לחופש הגדול בבית ליסין: מחזמר מעולה, כל שיר הוא אגרוף לבטן

במיוחד על רקע המלחמה, המחזמר בלוז לחופש הגדול ירסק כל ישראלי. עם דור הררי ששב מעזה לבמה, נועם קליינשטיין המרגשת והמוזיקה של עילי בוטנר – זו הצגת חובה

ביקורת מחזמר בלוז לחופש הגדול בבית ליסין
משמאל לימין: דור הררי, נועם קליינשטיין, איתמר אלבז וטל גרושקה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עוד לפני המלחמה, המחזמר "בלוז לחופש הגדול" בבית ליסין היה הצגת חובה, אבל עכשיו על אחת כמה וכמה. ביקורת בלוז לחופש הגדול בבית ליסין לא יכולה להיכתב בימים כאלה ללא המטען הכבד הרובץ עלינו מאז 7 באוקטובר. תתכוננו להתרגש עד דמעות. דמעות שיהפכו לבכי בלתי ניתן לעצירה.

אותם צעירים שעמדו לפני גיוס לצה"ל בעיצומה של מלחמת ההתשה הם אמנם אנשים בוגרים היום – אבל בניהם ובנותיהם, נכדיהם ונכדותיהם – הם נמצאים באותה סיטואציה בדיוק.

הנחה בלוז לחופש הגדול מחזמר בבית ליסין

השנים חלפו והמציאות של חיינו כאן לא השתנתה. פניהם של חיילים צעירים שנופלים כל יום בקרב מלווים אותנו שוב, והלב כל יום נשבר שוב.

הדיסוננס בין מעיין הנעורים השופע לבין המוות מאז ומעולם ריסק את החברה הישראלית, וכאשר צופים במחזמר אי אפשר שלא לשאול עד מתי והאם נגזר עלינו לסבול לעולם ועד. לצד השאלות הקיומיות (ולא בציניות) שכנראה כל צופה בהצגה שואל את עצמו, אי אפשר שלא להרהר גם בנושא השוויון בנטל – או ליתר דיוק, האי-שוויון בנטל, שבימים אלה עומד במרכז השיח הציבורי יותר מאי פעם.

ביקורת בלוז לחופש הגדול – הצגה מציאותית עד כאב

"בלוז לחופש הגדול" הוא עיבוד בימתי נפלא לסרט הפולחן של רנן שור ודורון נשר, שיצא בשנת 1987. לא מדובר ב"עוד הצגה". מדובר במחזמר שהוא תמצית הישראליות.

חבורת התיכוניסטים שמסיימת את כיתה יב' ועומדת לפני גיוס בעיצומה של מלחמת ההתשה, תשבה את לבכם ותשבור אותו. הם מלאי חיים, עסוקים באהבות נעורים ובחלומות, והדיסוננס של חיי הנעורים התמימים אל מול גיוס לצבא בתקופת מלחמה הוא חד וכואב – גם להם וגם לקהל.

אנו פוגשים אותם ביום שבו אמורה להתקיים מסיבת הסיום שלהם, אבל בשורה קשה על נפילתו של בוגר בית הספר, מאלצת אותם לדחות את המופע בחודש. המשמעות היא שאחד מהם כבר לא יוכל להשתתף במסיבה, כי הוא מתגייס. שיר הפרידה ששרים לו חבריו הוא שיר תמים, נערי, כזה שמשקף את מה שמטריד נערים בגיל הזה. הדעת לא מסוגלת לתפוס שהבחור הצעיר הזה למחרת ילבש מדים, ולא מסוגלת לדמיין מה יעלה בגורלו.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות 🙂 

הגיוס לצה"ל הוא מובן מאליו – איש מהם לא מעלה בדעתו להשתמט, אבל הפחד מכרסם והרצון לחיות את החיים עז מתמיד. בכל חודש נהרגים במלחמה 15 חיילים בממוצע, והידיעה הזאת מציפה את הפחדים ואת הקושי.

מצד אחד, הצורך לעמוד בציפיות של עצמם ושל החברה, ומצד שני, פחד אמיתי ותשוקה להגשים חלומות אחרים. הרצון שלהם למרוד, היכולת לבטא עמדות לא מקובלות והאומץ לומר דברים שאיש לא העז לומר, כל אלה גורמים לכל צופה בקהל להזדהות ולהרהר בעצמו, בחייו, בילדיו ובהוריו.

דור הררי חזר מעזה היישר לבמה, נועם קליינשטיין מרגשת

שורת השחקנים במחזמר כוללת את דור הררי, שחזר מהלחימה בעזה היישר אל הבמה, ולצדו נועם קלינשטיין, טל גרושקה, איתמר אלבז, אבירם אביטן, דורון אורן, דור אלמקייס, אלינור וייל, רדה קנטרוביץ', שגיב לוי, סתיו צוברי, רוני אקרמן, גל דרורי, עמית מוריס, ועומרי פלד/אופיר מרדכייב. חני נחמיאס מגלמת את המנהלת.

מחזמר בלוז לחופש הגדול בית ליסין
בלוז לחופש הגדול – מחזמר בבית ליסין. צילום: דפנה הראל כפיר

יחד הם זורקים אותנו באחת אל שנת 1970, אל ימי החופש הגדול האחרון שלפני הגיוס לצה"ל. תקופת ההכנות למסיבת הסיום, שבמדינות אחרות בעולם היא תקופה מאושרת ונטולת דאגות, היא תקופה מורכבת עבורם.

הם מתמודדים עם החלטות שיקבעו את עתידם: הגיוס המתקרב, האהבה הראשונה, הנאמנות לחברים, ואיך מנציחים חבר קרוב שלא שב מהצבא. לאט לאט, הקיץ הכל כך ישראלי הזה, שבין הילדות לבגרות, הופך לקיץ גורלי שישנה את חייהם של גיבורי ההצגה לעד.

כמעט כל אחד מאיתנו יראה באחת הדמויות את עצמו, את חבריו או את ילדיו. כמעט כל אחד מאיתנו יזדהה עם תחושת הנטל הכבד הנופל על כתפינו, הישראלים, בגיל כל כך צעיר. כמעט כל אחד איתנו גם ישאל את עצמו עד מתי.

השחקנים עושים פה עבודה נהדרת – ונראה שהמלחמה המשתוללת בחוץ הוסיפה להם עומק שכנראה לא ניתן היה לקבל בשום דרך אחרת. כל אחד ואחד מהשחקנים על הבמה הוא פרפורמר שנדרש גם לשיר, לרקוד ולנגן – והם עושים זאת מעולה.

הכתיבה מצוינת, ולא רק של הטקסט, אלא גם של מילות השירים. משפט כמו "אם אני מספיק בוגר כדי להיות לוחם, אז אני מספיק בוגר כדי להילחם בכם", הוא משפט עם פוטנציאל להיכנס לפנתיאון הישראלי. כל אלה משתלבים מצוין עם הכוריאוגרפיה ועם התפאורה.

בלוז לחופש הגדול בבית ליסין – מחזמר שכל שיר בו ננעץ בלב

בקרב הקהל הפוטנציאלי של המחזמר יש כנראה מעטים שלא ראו את הסרט. הרי מדובר באחד מהסרטים המצליחים ביותר בישראל אי פעם, ועדיין – גם כאשר העלילה ידועה, הסיפור הישראלי הזה מרגש כמו בפעם הראשונה. הסרט, שפרט על הנימים הכי עדינים שלנו, הפך למחזמר שנכתב בקפידה ע"י אורן יעקובי, וכל שיר בו הוא בוקס לבטן.

ביקורת מחזמר בלוז לחופש הגדול בבית ליסין
המחזמר בלוז לחופש הגדול בבית ליסין

מילות השירים נכתבו ע"י אורן יעקובי ועילי בוטנר, ובוטנר אמון לבדו על הלחנים. פעם נוספת, אחרי העבודה הנפלאה שלו ב"אפס ביחסי אנוש" וב"לעבור את הקיר", אנחנו מגלים כמה הוא מוכשר. לבוטנר ויעקובי חבר המעבד המוזיקלי אמיר לקנר, והשלישייה הזאת הוציאה תחת ידיה יצירת אמנות מגוונת, שבה כל שיר שונה בסגנונו מקודמו ומתאים לסיטואציה באופן מדויק.

העובדה שהמחזמר מבוסס על סרט ישראלי שנכתב בעברית מאוד מורגשת, כי מילות השירים חדות כתער ומתחרזות באופן מושלם. זאת, בניגוד למחזות זמר מתורגמים שבהם לעתים נראה כי נעשה מאמץ אדיר לתרגם את המילים כך שיעבירו את המסר הנכון באופן שמתאים ללחן ולחריזה.

>> אל תפסידו גם את המחזמר אפס ביחסי אנוש – לחצו להנחה 🙂



על כל אלה מנצח הבמאי הצעיר יותם קושניר, שזו לו עבודת הבימוי הראשונה והוא צולח אותה בהצלחה גדולה. המנהלת האמנותית, לעמת זאת, בעלת ניסיון עשיר – הלוא היא מנכ"לית התאטרון, ציפי פינס.

התסריט המקורי הוא כמובן נקודת פתיחה מבטיחה, אבל כאשר בוחרים לקחת יצירה מוצלחת ואהובה, בין אם סרט ובין אם ספר, ומעבירים אותה לתאטרון, יש אתגר לא קטן. הציפיות הן גבוהות והאכזבה עלולה להיות גדולה בהתאם. הצוות שהוביל את הפקת המחזמר "בלוז לחופש הגדול" בבית ליסין לא רק שעמד בכבוד באתגר הזה, אלא הרבה יותר מזה – וכל הכבוד לו.

מחיר בלוז לחופש הגדול והנחה לגולשי פואנטה

מחיר מלא לכרטיס למחזמר בלוז לחופש הגדול בבית ליסין עומד על 280-350 ש"ח לישיבה באולם, אך גולשי פואנטה יכולים לשלם הרבה הרבה פחות: 139 ש"ח בלבד – ללא התניות או אותיות קטנות.

הנחה בלוז לחופש הגדול מחזמר בבית ליסין

 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות