ביקורת המלך עומד למות: מה שווה המוות אם אנחנו לא יכולים לשלוט בו?

ביקורת המלך עומד למות בקאמרי: מה שווה המוות אם אנחנו לא יכולים לשלוט בו?

אחרי 200 שנה של שלטון יחיד, הממלכה מתפוררת והמוות קרב. אבל את המלך ברנז'ה זה לא מעניין. הוא לא הולך לשום מקום. המלך עומד למות בקאמרי, עם קרן מור, רמי ברוך ונטע גרטי. ביקורת

ביקורת המלך עומד למות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הוא שולט במדינה ללא מצרים כבר שנים. הוא מתעניין רק בעצמו. הוא מגלומן, הוא מנותק, הוא יהיר. המדינה שלו הרוסה. המהנדסים נטשו, המורים התפטרו, הצבא הפסיק להישמע להוראותיו. הכול סביבו מתמוטט, הארמון קורס. אבל זו לא אשמתו. כולם אשמים חוץ ממנו. הגיע הזמן שיפרוש. הוא חולה מאוד, אך הוא מתכחש לכך שהסוף קרב. הוא מסרב לפרוש בכבוד. הוא מספר לעצמו ולאחרים סיפור אחר – שהוא בריא, שהוא בשליטה. וגם כאשר הוא כבר בקבר, הוא יוצא ממנו. הוא לא מוכן להשלים עם זה שהעולם ימשיך בלעדיו. וכן, אתם קוראים את ביקורת המלך עומד למות בקאמרי – מחזה שנכתב בזמן אחר, במקום אחר ובשפה אחרת. אבל לרגעים נדמה שהוא נכתב כאן ועכשיו.

ביקורת המלך עומד למות בקאמרי: המדינה זה אני

בארמון קורס שבמרכזו סדק ענק ההולך וגדל, מתרחשת סיטואציה כמעט הזויה – המלך הגוסס כבר מתקשה ללכת ולאט לאט גם מאבד את צלילותו. סביבו שתי נשותיו, הרופא – שהוא גם התליין הממלכתי (מיכה סלקטר), המשרתת והחייל. לכולם ברור שאלה הן שעותיו האחרונות של המלך, אך המלך מסרב לשחרר. מסרב להרפות. הוא, שרגיל לשלוט בכל – לא תופס איך ייתכן שהוא לא שולט במותו שלו. "אני מחליט מתי למות".

אז מי יהיה האמיץ שיבשר למלך ברנז'ה על מותו הקרוב? אשתו הראשונה, מרגריט (קרן מור), נחושה בדעתה שהגיע הזמן לעשות זאת. הגיעה העת שהמלך יפנה את מקומו אחרי 200 שלטון והרס מוחלט של הממלכה. אשתו השנייה, מארי (נטע גרטי), הייתה מעדיפה לדחות את הקץ. היא היחידה שעוד אוהבת את המלך באמת, אבל מסתבר בהמשך ההצגה שאפילו אותה המלך אינו אוהב, אלא רק את עצמו.

לאורך שנות כהונתו המלך סילק את אויביו, הוציא להורג רבים, הלך ונעשה מבודד, מיעט להתבונן על מה שנעשה מחוץ לארמון וחי חיים נהנתיים הפוכים לגמרי מאלה שחיו נתיניו. רגע לפני הסוף, הוא הולך ופושט מעליו את סממני ההוד וההדר, מגלה לפתע איזושהי התעניינות בסובבים אותו, נאחז בחיים – אבל קשה לרחם עליו.

עירד רובינשטיין לא רק תרגם את ההצגה (עם תום חודורוב), אלא גם ביים אותו. את היצירה כתב המחזאי הרומני-צרפתי אז'ן יונסקו. המחזאי, שהלך לעולמו ב-1994, מן הסתם לא יכול היה לחזות את מה שאנחנו רואים כיום במקומות שונים בעולם, אבל זו הרי גדולתם של מחזות קלאסיים.

ביקורת המלך עומד למות כרטיסים בהנחה

כעת, ההצגה עולה על בימת הקאמרי כשהיא לא נאמנה במאה אחוז למקור. רובינשטיין עשה אדפטציה לסיטואציה ולטרמינולוגיה של ימינו (בין היתר, כשמדובר בחיילים ה"סרבנים" או במלכה שעושה את הכביסה בחו"ל).

ההתכתבות עם המציאות הישראלית העכשווית ועם המשבר החברתי במדינה אינה מרומזת. היא נזרקת היישר לפניהם של הצופים. אפילו המראה של המלך ברנז'ה, השיער המלבין והתסרוקת, יזכירו לכם דמות שאתם מכירים היטב.

מצד אחד, הפרשנות העכשווית מתבקשת. מצד שני, לעתים נדמה שהיא מסיחה את הדעת ממהות. המחזה המקורי ממוקד בההתמודדות עם המוות, ובפרט התמודדותו של אדם נרקיסיסט חולה שליטה.

>> לעוד סקירות על הצגות בקאמרי (וגם הנחות :-)) – לחצו כאן > 

החיבור הזה בין מחזה שנוגע בלבטים אוניברסליים ואנושיים לבין אמירות שכאילו לקוחות מישראל של שנת 2023 הוא חיבור קצת מתעתע. לכך מצטרפות סיטואציות נקודתיות שבהן השחקנים מתייחסים לכך שמדובר בהצגה. למשל, כשהמלכה מרגריט אומרת למלך (בחוסר עידון בולט) "אתה עומד למות בסוף ההצגה".

רמי ברוך, קרן מור, נטע גרטי, מיכה סלקטר – תענוג של קאסט

מיטב שחקני הקאמרי משחקים במחזה הזה. רמי ברוך הוא אחד השחקנים הטובים בישראל, ולכל דמות שהוא מגלם הוא מעניק עומקים מופלאים. גם כאן, הוא נכנס בטבעיות לעורו של האדם היהיר והמנותק, שהוא מצד אחד שליט כל יכול ומצד שני אדם קטן ועלוב.

קרן מור, שלטעמי נמצאת כעת באחת הפסגות של הקריירה שלה בתפקיד יוקסטה במחזה אדיפוס, משחקת גם כאן נהדר. המלכה מרגריט היא אמנם המלכה הפחות אהובה מבין שתי מלכותיו של המלך, אבל זה לא מפריע לה להיות הדמות הדומיננטית בארמון וזו שמסמנת את הדרך לשאר האנשים. היא זו שמחליטה שהגיעה השעה להביא לסיום מלכותו של המלך ברנז'ה, והיא גם זו שנשארת ומלווה אותו אל הסוף.

נטע גרטי מצוינת כהרגלה בדמות המלכה המועדפת, החנפנית והמניפולטיבית. מי שראה אותה משחקת גם בהצגה פוטוגרף 51 שרצה גם היא בימים אלה בקאמרי, נהנה מהווירטואוזיות שלה בהצגות השונות. ערב אחד היא מדענית דעתנית וערב אחר היא מלכה נהנתנית – ובכל ערב היא נהדרת.

ואי אפשר שלא להתייחס גם לדמותו של הרופא-התליין, אדם חסר נאמנות שיודע לזהות מצוין מה נכון לו עצמו לעשות בכל רגע ורגע. מיכה סלקטר נכנס לדמות הזאת בצורה מושלמת. שתי הדמויות הנוספות, המשרתת (איה גרניט שבא) והחייל (מתן און-ימי), משרתות גם הן את הנרטיב שנבנה מן ההתחלה על חצר המלכות שאיבדה כל חשיבה עצמאית וממלאת הוראות באופן רובוטי וללא תכלית.

המחזה "המלך עומד למות" מוגדר כקומדיה טרגית. די בצדק. שלטון יחיד של מלך מנותק זה לא באמת מצחיק, מוות הוא נושא די עצוב, אבל בסוף, כמעט בכל סיטואציה אפשר למצוא מדי פעם סיבה לחייך.

מחיר המלך העומד למות: הנחה לגולשי פואנטה

  • מחיר מלא בקאמרי: 220 ש"ח באולם, 180 ש"ח בעלייה.
  • מחיר כרטיס בהנחה לגולשי פואנטה: 75 ₪ בהקשת קוד קופון 9687 (לחצו על הקישור).

ביקורת המלך עומד למות כרטיסים בהנחה

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות