סוכר, חמאה קמח… זה הבסיס של כל פאי, אבל מה שהופך אותו למיוחד אלה הם המרכיבים שלא רואים ולא קונים בחנות. במתכון של ג’נה – שהיא בכלל מלצרית – יש מרכיב סודי ומיוחד, שהופך את הפאי שלה לבלתי ניתן לחיקוי. למשה, זה לא רק מרכיב אחד. כל פאי שלה מורכב מחומרי גלם אחרים – ובעיקר מהרגשות שלה. זה נשמע קצת מתקתק – אבל כשמשי קליינשטיין מזמרת את המתכון, אתם ממש רוצים לטעום את הפאי של ג’נה. קליינשטיין זמרת בחסד ושחקנית מעולה. הליהוק שלה לתפקיד הזה מתאים כמו כפפה ליד, והשילוב בינה לבין טלי אורן ונוי הלפרין מייצר הרמוניה מופלאה שאנחנו רק רוצים לשמוע ממנה עוד ועוד. בהמשך ביקורת “מלצרית” בקאמרי נרחיב על העלילה ועל הבימוי, אבל עוד רגע לפני כן – על המסר ועל העיתוי.
אולי לפני כמה שנים העצמה נשית נראתה לנו כמעט מיותרת, כי במידה מסוימת הרגשנו שהמאבק של נשים לשוויון וליחס מכבד כבר נחל הצלחה ואפשר לנוח. בישראל של 2024, שבה צנח מספרן של הנשים בממשלה ובעמדות בכירות, נראה שהמסר המובן מאליו הזה זקוק לרענון. מלצרית בקאמרי הוא אמנם מחזמר חביב מיובא מברודוויי, אבל המסר שלו, גם אם הוא מוגש לנו על מגש של פאי, הוא מסר חשוב שכנראה אין מנוס מלהזכיר שוב ושוב. לכל אישה הזכות לשלוט בחייה, ולשום גבר אין זכות להקטין אותה. לכן, ההמלצה שלנו היא לקחת למחזמר הזה את כולן ואת כולם, בנים ובנות – כבר בגיל ההתבגרות.
ביקורת מלצרית בקאמרי: הפאי כמשל לחיים
המחזמר, אשר נכתב ע”י ג’סי נלסון, עלה בברודוויי והוצג גם בקולנוע. במרכזו עומדת, כאמור, ג’נה. היא נשואה לארל, בעל אגואיסט ומרוכז בעצמו, שמתייחס אליה בבריונות ולא ממש אכפת לו מה היא רוצה או מה היא מרגישה. לרוע מזלה, היא מגלה שהיא בהריון ממנו – מה שמכניס אותה למערבולת של רגשות. מערבולת שהופכת סוערת עוד יותר כאשר היא מגיעה למרפאה ומגלה שאת הרופאה הקבועה שלה מחליף רופא צעיר.
ג’נה היא טיפוס כזה שלא עושה בעיות. את בעלה היא לא סובלת, אבל אין לה אומץ לעזוב אותו. היא גם היחידה שמצליחה להסתדר עם בעל הבית הזקן (אלי גורנשטיין), שמגיע באופן קבוע לבית הפאי, מזמין תמיד את אותן מנות ועושה רושם של אדם מנותק לגמרי. הקשיש הטרחן מחבב אותה והוא גם זה שמגלה לה כי בקרוב תתקיים תחרות אפיית פאי – שמי שינצח בה יזכה ב-20,000 דולר. הוא מציע לה להשתתף כדי לזכות בכסף ולעזוב את בעלה.
למרבה המזל, ג’נה, המלצרית המתוקה שחולמת לצאת מהמבוי הסתום של חייה, לא לבד. בבית היא מרגישה זרה, אך בעבודה היא מרגישה בבית. שתי חברותיה המלצריות (טלי אורן ונוי הלפרין) הן המשענת שלה, אחיות ממש. יחד הן כוח, מספקות מעגל תמיכה זו לזו ועומדות כאישה אחת מול מנהל המשמרת המעצבן.
>> לקריאת סקירות נוספות על הצגות הקאמרי, לחצו כאן
שלוש החברות משלימות זו את זו. בעוד שג’נה היא טיפוס יחסית כנוע ונחמד, חברתה (טלי אורן) היא טיפוס הרבה יותר חצוף. היא מרדנית וקופצנית, ולא מתרגשת מאף אחד. מתחת לחספוס, מסתתרת אישה רגישה שסועדת את בעלה החולה.
דון (נוי הלפרין), הצלע השלישית בחבורה, היא טיפוס מוזר, חרדתי וביישן, ושתי חברותיה מהוות עבורה גשר למציאות. היא בחורה קצת תמהונית, רווקה נואשת שמחפשת (ומוצאת) אהבה.
הכמיהה לאהבה עוברת כחוט השני לאורך המחזמר. שלוש נשים במצב משפחתי שונה, שלוש מלצריות שעובדות קשה לפרנסתן, שלוש נשים שלא אוהבות את החיים שהן מנהלות. הן מחפשות שינוי, הן רוצות להרגיש. אנחנו מלווים אותן כשהן יוצאות מהמצב הססטי שבו הן היו שרויות, כשהן מגלות שיש להן בחירה, כשהן מוצאות את האומץ.
האם ג’נה מנצחת בתחרות ואוזרת עוז לעזוב את בעלה ולהתחיל חיים חדשים עם התינוק/ת? האם היא מוצאת אהבה?
לא נספר כאן את סוף המחזמר, אבל נאמר שגם אם תצליחו לנחש מה יעלה בגורלה של המלצרית המתוקה, הסיום בכל זאת עשוי להפתיע אתכם.
ביקורת “מלצרית” בקאמרי – מחזמר מושקע עם תזמורת חיה
כאמור, ביקורת “המלצרית” בקאמרי לא יכולה שלא להיות עתירת מחמאות למשי קליינשטיין. קליינשטיין היא בחירה מושלמת לדמותה של ג’נה. יש לה קול פעמונים ומשחק טבעי ומשוחרר והיא מדויקת להפליא. נראה ששום צליל, גבוה ככל שיהיה, לא קשה לה להפיק. מצד אחד היא מהפנטת, אך מצד שני היא לא גונבת את ההצגה.
קולה המיוחד מזכיר מעט את קולה של ריטה, צלול ועוצמתי. החינניות שלה בכל תנועה או הבעת פנים, המשחק הכל כך טבעי שלה… אין ספק שקליינשטיין היא אחת הזמרות והשחקניות המוכשרות היום בארץ. מי שראה אותה ב”אפס ביחסי אנוש” מכיר כבר את האיכויות שלה, וייהנה מהן גם כאן, אולי אף יותר.
אגב, אחותה – נועם קליינשטיין – משחקת ושרה כעת במחזמר בלוז לחופש הגדול בבית ליסין. גם היא שרה נהדר ואל תחמיצו גם אותה (לביקורת בלוז לחופש הגדול לחצו כאן).
לצדה על הבמה כל אחת ואחד מהשחקנים מפליא בכישרונו, בפרט כשרון השירה. מדובר במחזמר מושקע, עתיר שחקניות ושחקנים, ומלווה בתזמורת חיה (שלמרבה הצער לא רואים, רק שומעים).
טלי אורן, נוי הלפרין, אל גורנשטיין –
הלכנו שבי אחרי היכולות הווקאליות של שחקני הקאמרי
טלי אורן ונוי הלפרין שרות נהדר. שילוב הקולות בין שלושתן מקסים, ומבטא בצלילים הרמוניים את החברות העמוקה שבין שלוש המלצריות. מלבד השירים המשותפים, לכל אחת מהן יש סולו משלה – וכל אחת מהן עושה את זה בצורה סוחפת שמביאה את הקהל פשוט להריע בסיום הנאמבר.
לצד שלוש הנשים שמובילות את המחזמר, יש כמובן גם דמויות גבריות…
את אלי גורנשטיין, שמגלם את בעל המקום, תמיד תענוג לשמוע עם קולו העמוק והדיקציה הנהדרת שלו. שפת הגוף שלו והמחוות הקטנות, הכימיה שלו עם משי קליינשטיין… גורנשטיין הוא בדרך כלל אדם חביב מאוד אבל כאן הוא משכנע מאוד כשהוא מגלם זקן נרגן שמסתיר תחת החספוס רגישות נדירה לזולת.
אנחנו לומדים לחבב אותו במהלך ההצגה, מה שלא קורה לנו מבחינת היחס שלנו לדמותו של ארל, בעלה היהיר והמרוכז בעצמו של ג’נה. את הדמות המעצבנת הזאת מגלם מצוין גלעד שמואלי. שפת הגוף שלו עושה את העבודה לא פחות טוב מהטקסט, ואין רגע שלא מתחשק להוריד לו סטירה.
>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות 🙂
עפרי ביטרמן, שמגלם בצורה משעשעת את בחיר ליבה של דון, ורפאל עבאס, הרופא הצעיר שמטלטל את חייה של ג’נה – שניהם מוכרים לנו כבר כזמרים מצוינים מהמחזמר “חב”דניקים“, וגם כאן תענוג לשמוע אותם.
דמות גברית אחרת שאין לה יותר מדי עמוד שדרה היא דמותו של מנהל המשמרת המעצבן (דויד בלינקה). הוא אוהב לאיים אבל בסוף אף פעם לא מממש את איומיו. גם אותו אנחנו לומדים לחבב, ככל שמחלחלת בנו ההבנה ש”כלב נובח אינו נושך”.
השורה התחתונה
“מלצרית” בקאמרי – לשיר כל הדרך לפאי
במחזמר כמו במחזמר, חלק גדול מהחוויה הוא השואו. יש כאן מזה הרבה. התלבושות, הכוריאוגרפיה והתפאורה – כולם מושקעים מאוד, עד הפרט האחרון. יחד הם לוקחים אותנו למקום אחר, למיקרו-קוסמוס של חייה של ג’נה, שמתנהל בעיקר בבית הפאי, בדירה הצנועה שלה ובמרפאה.
התפאורה שואבת אותנו באחת אל עולמה של ג’נה, אל בית הקפה האמריקאי המקומי ואל האווירה המדויקת. המוזיקה – שהיא מן הסתם מרכיב מהותי במחזמר – פשוט מעולה, ולא מן הנמנע שבמשך כמה ימים אחר כך תמצאו את עצמכם מזמזמים “סוכר, חמאה קמח” בניסיון להגיע לגבהים של קליינשטיין.
בשורה התחתונה, מלצרית בקאמרי הוא מחזמר מושקע ומומלץ לכל גיל ולכל מגדר – וכדאי גם לקחת אתכם את הבנות הצעירות ואת הבנים הצעירים שלכם.
מחיר כרטיס להצגה מלצרית
הנחה לגולשי פואנטה
מחיר מלא למחזמר מלצרית עומד על 399 ש”ח, אך במסגרת שיתוף הפעולה המוצלח של אתר פואנטה עם הקאמרי, גולשי פואנטה יכולים לרכוש אותו ב-159 ש”ח בלבד דרך אתר התיאטרון והזנת קוד קופון 9687.