איך עוברים בנק? מעכשיו מעבר בנק מהיר עם שירות "עקוב אחריי"

איך עוברים בנק? מעכשיו מעבר בנק מהיר עם שירות "עקוב אחריי"

עבור כל מי שמתעצל או תוהה איך עוברים בנק בקלות, בנק ישראל השיק מערכת למעבר בנק בלחיצת כפתור, ואפילו שירות עקוב אחריי שימנע תקלות

איך עוברים בנק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

הרבה מאוד ישראלים נשארים בבנק שהם לא מרוצים ממנו רק משום שהם לא ממש יודעים איך עוברים בנק וחוששים מהתהליך. כמובן שמדובר בחסם משמעותי שמצמצם את התחרות, ועל כן בנק ישראל הודיע שמעכשיו ניתן יהיה לבצע מעבר בנק במהירות עם שירות עקוב אחריי. תהליך המעבר יושלם תוך ימים מעטים (ראו בהמשך), וזאת, ללא עלות. ההנחיה נכנסה לתוקף ב-22.9.21, עם תחילת הפעלתה של מערכת חדשה אשר מאפשרת ללקוחות המערכת הבנקאית לעבור מבנק לבנק באופן מקוון.

מדובר בשינוי גדול ביכולת של הצרכנים לעורר בעצמם תחרות בין הבנקים, וזה חלק מתהליך רחב יותר שמתרחש במסגרת ההחלטה להגדיל את התחרות בין הבנקים ובין חברות האשראי. חלק מהביטויים של התחרות היא הפרדת חברות האשראי מהבנקים, מה שהוביל להפיכת חברת האשראי לאומי קארד לחברת מקס והשקת כרטיס מקס בק. ניכרת גם תחרות בין כרטיס האשראי של ישראכרט (ישראכרט טופ) לבין כרטיס האשראי של בנק הפועלים. הבנק הקים לשם כך את מועדון הלקוחות פועלים WONDER ומבטיח הטבות למצטרפים.

איך עוברים בנק? כל התשובות

איך מגישים בקשת מעבר מבנק לבנק?

כדי לעבור בנק, הלקוח צריך להגיש בקשת העברה. הבקשה מתבצעת באתר הבנק החדש, שאליו הלקוח מעוניין לעבור.

על מנת להעביר את הפעילות מבנק אחד לבנק אחר, יש לוודא כי בבנק אליו מעוניינים לעבור קיים חשבון פעיל. לאחר מכן, יש להיכנס לאתר האינטרנט או לאפליקציה של הבנק אליו מעוניינים להעביר את הפעילות ולהגיש בקשה בהתאם.

 

הבנק החדש יוצר קשר עם הבנק המקורי (הבנק הישן) ומנהל מולו במישרין את תהליך העברת הפעילות. הלקוח עצמו לא צריך להגיע לסניף או לנהל שיח כלשהו עם פקידי הבנק הישן או החדש, אבל אם נוח לו יותר לעשות זאת בסניף – זה אפשרי.

מה כולל מעבר מבנק לבנק?

אחת מהשאלות שמעסיקות לקוחות שתוהים איך לעבור בנק מבלי להסתבך עם קצוות פתוחים בבנק הקודם, היא כיצד להעביר את כלל הפעילות הפיננסית שלהם.




המערכת החדשה שקידם בנק ישראל מאפשרת מעבר בנק באופן מקיף, כולל הפעילויות הפיננסיות הבאות: יתרות זכות בשקלים ובמט"ח, יתרות חוב בשקלים ובמט"ח, הרשאות לחיוב חשבון עו"ש, שיקים, ניירות ערך (ישראליים וזרים), פעילויות בכרטיסי חיוב, הן בנקאי והן חוץ בנקאי והוראות קבע.

כך במהלך המעבר מבנק לבנק נשמרת רציפות השירותים הפיננסיים של הלקוח.

מעבר בנק

מה המשמעות של שירות "עקוב אחריי"? 

לאחר העברת הפעילות וסגירה אוטומטית של החשבון בבנק הישן, החיובים, הזיכויים והפקדות הצ'קים שיגיעו לחשבון הישן, יעברו אוטומטית לחשבון החדש (שירות "עקוב אחרי").

למשך כמה זמן יפעל מנגנון "עקוב אחריי"?

שירות "עקוב אחריי" של חשבון הבנק יפעל במשך שנתיים מיום המעבר. במהלך תקופת הניתוב, הלקוח מקבל דיווח חצי שנתי אודות הפעולות המנותבות לחשבונו וכך לדעת אם יש גורמים שטרם עדכנו את פרטי החשבון החדש לחיוב או לזיכוי.

תוך כמה זמן יושלם המעבר מבנק לבנק?

כעיקרון התהליך של מעבר בין בנקים יכול להסתיים תוך 7 ימי עסקים, אך אם הלוח מעוניין הוא יכול לבקש לעכב אותו., כך שהפעילות תתבצע עד 30 ימי עסקים מיום הגשת בקשה תקינה.

בחירה של מועד מאוחר יותר יכולה להתבצע, למשל, על מנת לוודא כי עד להשלמת התהליך התקבל אמצעי תשלום חלופי, כמו כרטיס אשראי מהבנק החדש.

אילו חשבונות לא ניתן יהיה להעביר במערכת המקוונת?

חשבונות תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מורכבות / מניעה משפטית, כגון חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס וכו'.

האם בעלי החשבון צריכים להיות זהים בחשבון הבנק הישן והחדש?

לא ניתן להסיר בעלים מהחשבון בעת המעבר מבנק לבנק.

ניתן יהיה להעביר פעילות מחשבון אחד לחשבון אחר, במקרים הבאים:

  • כאשר יש זהות מוחלטת בין בעלי החשבון.
  • כאשר מתווספים בעלים לחשבון. במקרה זה נדרשת הסכמה של הבעלים הנוספים לתהליך.

האם ניתן להעביר רק חלק מהפעילות הפיננסית בחשבון?

החשבון עובר במלואו מבנק לבנק – לא כולל פיקדונות והלוואות.

לא ניתן להעביר רק יתרות זכות, ללא שיקים, או רק הרשאות לחיוב חשבון ללא ניירות ערך הניתנים להעברה.


האם גם ההלוואות והפקדונות עוברים אוטומטית?

לא. יש מוצרים ופעילויות שאינם מתניידים באופן אוטומטי, ולגביהם הלקוח צריך להסכמות עם הבנק הישן. לא ניתן לעבור בנק עם מינוס או הלוואה בלי להסדיר את הנושא. להלן המוצרים שלא מתניידים אוטומטית:

  • הלוואות ואשראי (לרבות הלוואות לדיור).
  • פיקדונות ותוכניות חיסכון.
  •  ניירות ערך שאינם ניתנים להעברה.
  • כספות ומוצרים פיננסיים המשועבדים לטובת הבנק להבטחת אשראי.

פואנטה בטלגרם

 

אז אילו פעילויות כן עוברות אוטומטית במעבר בין בנקים?

  •  יתרות זכות וחובה בשקלים (לעניין יתרות חובה, בכפוף להסכמת הבנק החדש).
  • יתרות זכות וחובה במטבע חוץ (ההעברה תתבצע במט"ח כאשר החשבון בבנק החדש הוא חשבון מט"ח ובתנאי שהבנק החדש מנהל יתרות באותו המטבע).
  • הרשאות לחיוב חשבון עובר ושב.
  • הוראות קבע.
  • שיקים שניתנו מפנקסים שהונפקו על ידי הבנק הישן ואשר יוצגו לאחר מועד המעבר – יוצגו ישירות לחשבון החדש.
  • שיקים שהופקדו למשמרת עם תאריך פירעון עתידי.
  •  ניירות ערך (ישראליים וזרים) הניתנים להעברה.
  • הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב חוץ בנקאי.
  • הרשאות לחיוב בכרטיס חיוב בנקאי.

מותר להתחרט?

אם הלקוח מתחרט לאחר שהגיש בקשה למעבר בנק, הוא יכול לבטל את הבקשה לניוד עד לסוף היום ה-6 של תהליך ההעברה.

האם אפשר להתנייד מכל הבנקים אל כל הבנקים?

המערכת מאפשרת לבקש מעבר מבנק לבנק בכל המערכת הבנקאית למעט בנק אגוד, שצפוי להתמזג עם בנק מזרחי-טפחות, ובנק ירושלים, שמספר הלקוחות המנהלים בו חשבון עו"ש הינו נמוך מאוד.

בהתייחס לבנק הדיגיטלי הראשון, המעבר אליו באמצעות המערכת המקוונת יתאפשר החל מתאריך 1.4.2022.

האם הבנק החדש יכול לסרב לקבל את הלקוח?

בנק יכול לסרב לבקשת הניוד רק במקרים הבאים:

  • קיימת יתרת חוב בחשבון הישן שהבנק החדש לא מוכן לקבל.
  • קיימת יתרת זכות בחשבון הישן שלא עומדת במגבלות הבנק החדש.
  • טרם חלפו 3 חודשים ממועד ביצוע ניוד קודם.
  • הלקוח החל תהליך סגירת חשבון בבנק הישן.
  • אי עמידה בכללי נגיד בנק ישראל.

כמה פעמים מותר לבצע מעבר בין בנקים?

אפשר לעבור בנק כמה פעמים שרוצים, כל עוד חולפת תקופה מינימלית של 3 חודשים בין ביצוע בקשת מעבר בנק אחת לאחרת. כמו כן, הלקוח לא יכול להגיש בקשה במקרה בו קיימת בקשה לעבור בנק באמצע תהליך שכבר החל.

האם אפשר לשמור על מספר החשבון?

במקרה שלקוח סגר חשבון בבנק מסוים, ביצע מעבר לבנק חדש ורוצה לחזור שוב לבנק הישן – ייפתח עבורו חשבון חדש עם מספר חדש. אי אפשר לשמור על מספר חשבון בנק ישן או לחזור אליו.

נגמרו התירוצים, לעבור בנק מעולם לא היה קל יותר

כאמור, מטרת המערכת למעבר בין בנקים היא לשכלל את התחרות ולחסוך למתלבטים אחת ולתמיד את השאלה איך עוברים בנק בלי להסתבך. הנתונים מעידים על כך שעד היום, מעט מאוד אנשים שרצו לעבור בנק באמת ביצעו מעבר בין בנקים – בשל הקשיים הביורוקרטיים.

כעת, נגמרו התירוצים. על מנת לפשט את התהליך, בכל סוגיה שתתעורר במהלך המעבר מבנק לבנק, ללקוח תהיה כתובת אחת והיא הבנק החדש, שאליו הוא יכול לפנות בכל נושא. במקרה של כשל בתהליך המעבר או במנגנון "עקוב אחרי", האחריות תהיה של הבנק החדש. כל אלה מצמצמים את ההתמודדויות של הלקוח, ומעמידים אותו במצב שהבנקים יתחרו עליו בשל הניידות הגבוהה, בדומה למצב שהיינו עדים לו בעת רפורמת הסלולר.

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

במטרה להקל על הלקוחות, תהליך המעבר בין בנקים באמצעות המערכת יאפשר בנוסף מנגנון "עקוב אחרי" (ניתוב) – במשך שנתיים ממועד המעבר. המשמעות היא שתנועות שיגיעו לחשבון הישן אחרי המעבר, ינותבו אוטומטית לחשבון החדש, בשונה מהמצב כיום בו כל החיובים והזיכויים חוזרים מכיוון שהחשבון סגור, והלקוח נדרש ליצור קשר עם הגופים אשר מזכים או מחייבים את חשבונו.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות