רוצים להעביר כסף בין ביט לפייבוקס? בקרוב תוכלו לעשות זאת

רוצים להעביר כסף בין ביט לפייבוקס או PAY? בקרוב תוכלו לעשות זאת

העובדה ש-bit הפכה לכמעט שחקן יחיד בשוק התשלומים, מביאה את רשות התחרות להמליץ לפתוח את השוק, כך שאפשר יהיה להעביר כסף מביט לפייבוקס ועוד

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מי לא מכיר את ביט? מי לא משתמש בביט? אפליקציית התשלומים bit הפכה לברירת המחדל של רוב הישראלים כשמדובר בהעברת כספים, וזאת למרות שביט אינה אפליקציית התשלומים היחידה. המתחרה העיקרית שלה היא פייבוקס, ולצד שתיהן קיימת גם אפליקציית PAY. אבל רוב האנשים משלמים בביט, אפילו אם מותקנת להם אפליקציה נוספת בסלולרי. העובדה שביט הפכה כמעט לשחקן יחיד היא בעייתית – משום שהצרכנים במו ידיהם יוצרים מצב לא תחרותי. כשאין תחרות הצרכן מפסיד, או עלול להפסיד, גם בהיבט של הכסף וגם בהיבט של השירות. ברשות התחרות מודאגים מכך, ולכן יוזמים כעת מהלך שיאפשר לצרכנים להעביר כסף בין האפליקציות, כך שאפשר יהיה למשל להעביר כסף מביט לפייבוקס וכו'.

החשש של רשות התחרות נובע, בין היתר, בשל העובדה שכאשר יש שחקן יחיד בתחום התשלומים, הוא צובר הרבה מאוד מידע על המשתמשים – מידע שמספק לו יתרון תחרותי גדול שיכול להיות מנוצל כדי להחליש את המתחרים. בנוסף, הוא יכול לנצל את מעמדו כדי לגבות עמלה גבוהה מעסקים.

ביט שייכת לבנק הפועלים, פייבוקס לדיסקונט ו-PAY לבנק לאומי, אבל רוב הצרכנים לא יודעים זאת – משום שכל הלקוחות יכולים להעביר כסף לכל אדם אחר בכל האפליקציות, לא משנה אם הם לקוחות של בנק לאומי, פועלים, דיסקונט, אוצר החייל או כל בנק אחר.

התנאי הוא שלאדם או לבית העסק שאליו מעבירים את הכסף תהיה מותקנת אותה אפליקציה.

תשלום באפליקציות בנקאיות – זינוק משנה לשנה. מקור: רשות התחרות

תשלום באפליקציות בנקאיות - זינוק משנה לשנה

 

העובדה שכדי להעביר כספים באפליקציה מסוימת שני הצדדים צריכים שתהיה להם אותה אפליקציה, יוצרת מצב של גידול מהיר במספר המשתמשים באפליקציה שתופסת תאוצה ראשונה, וזה בדיוק מה שקרה עם ביט.

עוד ועוד אנשים הורידו את האפליקציה כדי שיוכל לקבל כספים מאנשים אחרים – וברגע שהם התרגלו, וגם לשאר האנשים הייתה מותקנת אפליקציית ביט, לא הייתה להם כמעט שום סיבה לעבור לאפליקציה אחרת.

כאן שווה להזכיר גם המהלכים שביט עשתה לאחרונה, החל משיתוף פעולה בין ביט ל-BUYME, דרך תשלום בביט ברמי לוי או בדומינו'ס פיצה ועד הארנק הדיגיטלי של ביט והאפשרות להנפיק כרטיס אשראי ביט (bitcard).

למה כן לשלם בפייבוקס?

לצרכנים אמנם נראה שכל האפליקציות דומות, אבל יש לציין כי יש שתי סיבות להשתמש דווקא בפייבוקס – ראשית, אפשר לפתוח שם קבוצות וקל לאסוף כספים למטרות משותפות (למשל, רכישת מתנה או תשלום ועד בית).




שנית, אפשר לצבור את הכסף ב"ארנק", כך שאם מישהו משלם לנו בפייבוקס, בפעם הבאה שנצטרך ללשם בפייבוקס – נמשוך את הסכום מתוך היתרה שצברנו.

רשות התחרות: מומלץ לאפשר לציבור להעביר תשלום בין אפליקציות

כאמור, לפי נתוני רשות התחרות, רוב השימוש בפועל מתרכז לרוב ביישומון ביט: "המעבר ליישומונים האחרים נעשה כשהם נדרשים לשירות נישתי יחסית (ההעברות הקבוצתיות שמציעה פייבוקס), או בלית ברירה (בשל המגבלה המלאכותית ביחס לתקרת התקבולים בכל יישומון). תמונת המצב הזו מחזקת את ההבנה שצרכנים ייטו שלא להתנסות ביישומון חדש כחלופה ליישומון ה"רגיל" שלהם".

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

לאור ממצאים אלו, הרשות ממליצה לשפתוח את האפליקציות לתשלום ביניהן, כך שאפשר יהיה להעביר כסף מביט לפייבוקס, מפייבוקס ל-PAY וכן הלאה. "כך כל צרכן יוכל להשתמש ביישומון המתאים ביותר לצרכיו, מבלי שבחירתו תושפע מהיקף המשתמשים הרשומים בו", מסבירים ברשות התחרות.

פואנטה בטלגרם

בצד זאת, הרשות ממליצה לאפשר לאפליקציות התשלום להשתמש במידע הנצבר על הלקוחות כדי להציע להם מוצרים פיננסיים נוספים: "זאת, כדי להשיא ערך ללקוח על-ידי הצעת המוצרים המותאמים ביותר לצרכיו", אומרים ברשות. המשמעות היא שאם האפליקציה תזהה אצלכם דפוסי קנייה מסוימים, היא יכולה להציע לכם הצעות שיווקיות.

ממצאיה של הרשות והמלצותיה עומדים כעת לשימוע ציבורי. ניתן להעביר הערות לדוח לא יאוחר מיום 22.8.2021 לכתובת yasminfu@competition.gov.il.

רוצים לשמוע עוד על ביט? האזינו לפודקאסט טריפל

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

    רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



     
    תגובות: 0

    נגישות