מחיקת בי די אי שלילי - מה זה בכלל והאם זה אפשרי? פואנטה בודקת

יש לכם בי די אי שלילי? ייתכן שאפשר לנקות אותו

חוק נתוני אשראי הכניס לחיינו מושג חדש: "מחיקת בי די איי שלילי". למה הכוונה, האם זה אפשרי ומהו התהליך? מידע חיוני למי שנוטל הלוואה או שוקל לעשות זאת

מחיקת בי די אי שלילי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאז שנכנס לחיינו חוק נתוני אשראי, או במילים אחרות – מאגר נתוני האשראי, נכנס לחיינו גם המושג בי די אי שלילי. למה הכוונה? הכוונה היא לדירוג אשראי שלילי שמקשה מאוד על מי שרוצה לקחת הלוואה לקבל אותה, או לפחות לקבל ואתה בתנאים טובים.

מה זה בכלל "בי די אי שלילי"?

אם בעבר קבלת הלוואה הייתה תהליך די פשוט שבו אדם היה מציג מספר נתונים מעודכנים על ההכנסות שלו, על יכולת ההחזר ועל מטרת ההלוואה, כיום אדם שמבקש הלוואה נמצא במעמד שונה לחלוטין.

המונח "בי די אי שלילי" הוא מעין שם קוד כללי לכל מי שלשכת האשראי נתנה לו דירוג שלילי. כדי להבין למה הכוונה, צריך להסביר בכמה מילים מה בעצם המשמעות של חוק נתוני אשראי.




חוק נתוני אשראי הוא חוק יחסית חדש, שבעצם מאפשר לכל גוף שנותן הלוואה לדעת מה היסטוריית העמידה בתשלומים של מי שמבקש את ההלוואה. כלומר, אם אדם רוצה לקחת הלוואה מחברת אשראי, היא יכולה להפיק דוח ולדעת איזה ציון יש לאדם מבחינת היסטוריית החזר ההלוואות שלו.

אם זה נשמע לכם קצת כמו חדירה לפרטיות שלכם, אתם צודקים. למעשה, המשמעות של "חוק נתוני אשראי" היא בנק ישראל יכול לבנות "תיק אשראי" לכל אדם, כאשר התיק הזה מתבסס על המון המון נתונים – החל מהמשכנתא שלקחתם בגיל 30 ועד הלוואה לרכב שלקחתם או צ'ק שחזר.

אבל בנק ישראל הוא לא זה שמנפיק את ה"תעודה" או את הדירוג. מי שמייצר את הדירוג זה גוף ששמו "לשכת אשראי". יש 3 לשכות אשראי, אשר המוכרת שבהן היא בי.די.אי (BDI). לכן בעצם התקבע המושג "בי די אי שלילי".

שתי לשכות האשראי האחרות הן דן אנד ברדסטריט וקו מנחה.

תפקידן של לשכות האשראי הוא להפיק דוח אשראי וחיווי אשראי עבור לקוח שמבצע עסקת אשראי חדשה, דירוג אשראי, שירות מעקב אחר שינויים בנתוני אשראי של לקוח, ייעוץ פיננסי ללקוח ועוד.

בבואכם לבקש הלוואה מגוף כזה או אחר, ההחלטה של אותו גוף מתבססת על דוח האשראי שלכם. כמובן – אתם יכולים גם לסרב להיכלל במאגר נתוני האשראי, אך במצב כזה ייתכן שלא ירצו לתת לכם הלוואה משום שיחשבו שיש לכם מה להסתיר.

אגב, לא מדובר רק בגופים שנותנים הלוואות במובן המקובל של "הלוואה". אפילו חברת סלולר שבה אתם רוצים לרכוש את הסמארטפון החדש שלכם יכולה לבדוק את הסטטוס שלכם כדי להחליט אם היא מאפשרת לכם עסקת תשלומים.

בי די אי שלילי – אות קין שאפשר למחוק

כל עוד דוח האשראי שלכם חיובי, כמובן שמצבכם מצוין ותוכלו אפילו להתמקח עם גופים שונים כדי שהם יעדיפו לתת לכם הלוואה וישפרו את תנאי ההחזר. אלא שמה שמכונה "בי די אי שלילי" הוא כבר סרט אחר לגמרי.

פואנטה בטלגרם

למעשה, בי די אי שלילי הוא כמו אות קין על כל אדם שרוצה לקחת הלוואה, כך שברור מדוע יותר ויותר אנשים בודקים אם ואיך אפשר לנקות בי די אי שלילי.

כמובן, מחיקת בי די אי שלילי יכולה להתבצע אך ורק באופן חוקי, והיא מתאפשרת רק כאשר מכירים היטב את כל האותיות הקטנות בסעיפי חוק נתוני אשראי.

הרעיון הוא לסייע ללקוח לזהות את כל הטעויות בדירוג נתוני האשראי שלו ולתקן אותן בזו אחר זו, כך שלאחר התהליך יוכל הלקוח להתגאות בבי די איי חיובי ולגשת לבקש הלוואה ללא חשש.

 

חשוב להדגיש כי רק כך ניתן לתקן או למחוק בי די אי שלילי, וחשוב גם להדגיש כי יש לא מעט טעויות שמתגלות בדוחות האשראי שמונפקות לאזרחים.

מה עושה עו"ד כדי למחוק בי די אי שלילי?

שורת הפעולות שעורך המתמחה במחיקת בי די אי שלילי כוללות, בין היתר:

  • הזמנת כל המסמכים והדוחות מלשכות האשראי
  • מעבר על חשבון העו"ש שלכם ועל פעולות פיננסיות אחרות שביצעתם לאורך השנים
  • פנייה רשמית ומנומקת ללשכת האשראי
  • הגשת ערעור במידה שלשכת האשראי סירבה לקבל את הפנייה הראשונה

מחיקת בי די אי שלילי – קשה לעשות את זה לבד

לאזרח מהשורה קשה מאוד לעבור על דוח האשראי שלו ולזהות את הטעויות. דוח אשראי מורכב ממאות ואפילו אלפי שורות צפופות ומשתרע על פני כמה וכמה עמודים. הוא מורכב מכל היסטוריית האשראי שלנו – החל מצ'ק שחזר לעתים בגלל טעות של הבנק ועד חסימת כרטיס אשראי מסיבה לא מוצדקת.

לכן, בשנה אחרונה יש מגמה של עורכי דין וחברות שמציעים את שירות שכל מהותו למחוק בי די אי שלילי, וזאת לאחר שורת פעולות מאומצות ומדויקות.

אל תאבדו תקווה, מחיקת בי די אי שלילי אינה בלתי אפשרית, אבל היא ככל הנראה תימשך זמן רב. עבור מי שזקוק להלוואה או מניח שיזדקק בעתיד, המאמץ הזה ככל הנראה משתלם.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות