מזין, זול וטעים: וונה-גרינס לא דומה לשום ירק אחר. גרינאוניקס משיקה

מזין, זול וטרי: וונה-גרינס לא דומה לשום ירק שטעמתם. ההשקה של גרינאוניקס

הכירו את ירק העל שלא גדל בשדה אלא בחווה דיגיטלית, ואפשר לשלב בכל מנה – מתוקה או מלוחה. חברת גרינאוניקס מתחילה לשווק לצרכן הפרטי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מלפפון אנחנו מכירים, אבוקדו גם, וברוקולי וחסה… אבל שמעתם על וונה גרינס (Wanna Greens)? השם הזה הוא השם המסחרי של ירק שכנראה לא ראיתם ולא טעמתם מעולם, אבל תוכלו להכיר במסעדות ואפילו להזמין הביתה. מדובר בעדשית המים – ירק שגדל במזרח אסיה, אך מעולם לא גודל או שווק בישראל. הוא מזין, הוא טעים, הוא נשמר טרי לאורך זמן רב והוא זול, וכדי לגדל אותו בארץ בכמויות מסחריות נדרש פיתוח שנמשך 10 שנים. לכן, מה שהכי מעניין בוונה-גרינס הוא שהוא לא גדל בשדה, לא על הקרקע וגם לא על עץ. מה שמעניין הוא השילוב בין ירק שהוא טבעי לחלוטין לבין התקדמות טכנולוגית שמאפשרת לגדל ולשווק אותו במחיר שווה לכל נפש. כיום, וונה גרין הוא ירק שצומח על מים בחווה דיגיטלית של חברת גרינאוניקס (GreenOnix), בתוך מבנה תעשייה בתל אביב (ראו בהמשך). לאחר עשור של פיתוח וניסויים, כעת הוא מתחיל להיות משווק לצרכן הפרטי.

וונה גרינס - האריזה מזכירה אריזת גלידה
זו לא גלידה, זה וונה גרינס (wanna reens)…

הוורסטיליות של הירק הזה, המוגדר ירק על, מאפשרת לשלב אותו בכל מנה. לכן, הוא יכול להפוך את התפריט היומי של כל אחד, גם מי שלא יוצא לו לאכול ירקות ופירות (או שאינו אוהב), לתפריט בריא ומאוזן. וזו בדיוק המטרה. הוא קל לשימוש, קל לאחסון ולשימור, ולא מצריך בישול.

למעשה, סועדים בכמה מסעדות מישלן בעולם כבר נתקלו בו, אבל זהו. רק כעת החברה המגדלת, חברת גרין אוניקס, עוברת שלב ומגיעה כעת בהשקה רכה מאוד אל הלקוחות הפרטיים, כך שגם אנחנו בישראל נוכל לקנות אותו.

מתי ואיפה? כאן חשוב להדגיש זה לא שתוכלו כבר מחר להיכנס לרמי לוי או לאתר שופרסל ולהזמין. הירק החדש לא ישווק ברשתות השיווק או בשוק, אלא בשיווק ישיר ישירות דרך אתר החברה (שם אפשר כעת להצטרף לרשימת המתנה).

בהמשך אפשר יהיה לקנות אותו גם בבתי הקפה של דליקטסן, לאור העובדה שאחת המשקיעות בחברה היא המסעדנית רותי ברודו, בעלת קבוצת המסעדות R2M.

מימין: רותי ברודו, משקיעה גרין אוניקס. משמאל: ד"ר ציפי שהם בהשקת וונה גרינס
מימין: רותי ברודו, משקיעה גרין אוניקס. משמאל: ד"ר ציפי שהם, מייסדת החברה. צילום: מיכה לובטון

וונה גרינס – ערכים תזונתיים

ההחלטה איזה ירק לאכול או לקנות נובעת בדרך כלל מכמה שיקולים, ביניהם כמובן הטעם, הערכים התזונתיים והמחיר. במבחן הטעם, וונה גרינס עומד בהצלחה פשוט משום ש… כמעט ואין לו טעם. אפשר לשלב אותו עם כל דבר, עם אוכל מלוח, מנה מבושלת, דג, ירקות מבושלים או חיים, פסטה, סלט ועוד. אפשר גם לשלב אותו בכל קינוח.

וונה גרינס בקינוח מתוק. צילום: דפנה הראל כפיר
וונה-גרינס בקינוח מתוק. צילום: דפנה הראל כפיר
וונה גרינס לצד ממרח אבוקדו על לחם
וונה גרינס לצד ממרח אבוקדו על לחם. צילום: דפנה הראל כפיר

ולא רק שהוא משתלב עם כל מנה, וונה- גרינס תורם רבות לנראות של כל מנה בזכות הצבע הירוק העז.

טעם והנאה ממזון נגזרים גם מהמרקם. כאן צריך להביא בחשבון את המרקם המיוחד שלו: גרגרים זעירים. אגב, המרקם הזה מאפשר גם לשלב אותו במנו לקשישים או לילדים, שלעתים מתקשים ללעוס.

גם במבחן הערכים התזונתיים וונה גרין עומד בהצלחה – אפילו הצלחה מרובה. בחברת גרין אוניקס מבטיחים שהוא מספק יותר ברזל מאשר תרד, מכיל יותר אבץ מברוקולי או קייל ומכיל יותר אשלגן מכל ירק ירוק אחר.

wanna greens גם עם רביולי
wanna greens גם עם רביולי. צילום: דפנה הראל כפיר

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

וגם במבחן השלישי, מבחן המחיר, הירק החדש עומד בהצלחה. וונה-גרין נמכר באריזות יחסית גדולות וחסכוניות (שמזכירות את אריזות הגלידה של בן אנד ג'ריס). מחיר כל אריזה רק 22 ש"ח, וניתן לצרוך אותו במשך שבועות ארוכים.

למעשה, היתרון שהחברה מתגאה בו כמעט יותר מכל הוא יתרון הטריות: וונה גרין הוא ירק שנותר חי ומזין במשך שישה שבועות (בניגוד לירקות אחרים, אשר ברגע שהם נקטפים הם למעשה כבר לא חיים).

וונה-גרין: ירק שפותח על-ידי חוקרת הסרטן ד"ר ציפי שהם

גרין אוניקס היא חברה שאפשר להגדיר אותה כפוד-טק או כאגרו-טק, ובכל מקרה – מגיעה מעולמות ההייטק. מייסדת החברה, ד״ר ציפי שוהם, שהקימה את החברה יחד עם בעלה בני שהם, היא חוקרת סרטן. בחברה משקיעים, בין היתר, המיליארדר מריוס נאכט והמסעדנית רותי ברודו. יו"ר החברה הוא אהרון פוגל, מנכ"ל משרד האוצר.

פואנטה בטלגרם

ההחלטה לפתח מזון התגבשה אצל ד"ר שהם לאחר שהגיעה לתובנה כי אימוץ אורח חיים בריא ומאוזן מפחית את הסיכוי לחלות במחלה. על פניו, התובנה הזאת נשמעת מובנת מאליה ואין צורך לפתח שום ירק כדי שאנשים יאכלו ירקות. אולם, ד"ר שהם גילתה שלמרות השפע הקיים, 8 מתוך 10 אנשים בעולם המערבי נמצאים במצב של תת תזונה מבחינת תזונת ירקות ופירות טריים – מה שמעלה את הסיכוי לחלות בסרטן ובמחלות אחרות.

פירות וירקות מאבדים מהערך התזונתי שלהם מרגע שהם נקטפים והם לא מספקים את כל התועלת שהם יכולים להביא. בנוסף, הגידול שלהם מאתגר, המחיר לא נמוך ורבים לא משלבים אותם בתזונה היומיומית שלהם במידה הנכונה.

שהם חיפשה את הירק העשיר והבריא ביותר לטובת תזונה נכונה ובריאה. בתום מסע חוצה יבשות היא גילתה בתאילנד את
הוולפיה – ירק מים זעיר במיוחד שגדל בתנאים מאוד ספציפיים ועשיר בערכים תזונתיים של ברזל, אבץ, אשלגן, ויטמין A, ויטמין K ואומגה 3, כך שהוא מהווה תחליף למנת ירקות כחלק מתפריט משתנה ומתאים לכל מזון בנפרד.

המהפכה שד"ר שהם ראתה בחזון שלה נוגעת בכל התהליך – החל מהגידול ועד ההגשה. מדובר במהפכה שהיא לא מהפכה חקלאית נטו, אלא מהפכה טכנולוגית. לכן, גרין אוניקס היא חברת הייטק לכל דבר.

החווה הדיגיטלית של 2023: לא שטח חקלאי, מבנה תעשייה

אם אתם מדמיינים שדות ירוקים המשתרעים לעבר האופק, תגלו שהמהפכה החקלאית הנוכחית נראית פחות יפה ומצטלמת פחות טוב, אבל היא ללא ספק יותר יעילה ויותר חסכונית בהיבט של היכולת להתמודד עם מחסור במים ומשברי מזון. בתחום האגרו-טק (תעשיית החקלאות הטכנולוגית), מצעי הגידול הם לעתים קרובות פלטות ארוכות עם מעט מים וקרינה אולטרה-סגולה. חממות כאלה מאפשרות לגדל גידולים מסוימים כל השנה, בלי תלות במזג האוויר, בתנאים סטריליים לחלוטין וללא מגע יד אדם.

החווה של גרינאוניקס בלב תל אביב. צילום: דפנה הראל כפיר
החווה של גרינאוניקס בלב תל אביב. צילום: דפנה הראל כפיר

גרינאוניקס יוצאת עכשיו עם בשורה של גידול הירק המיוחד וונה-גרינס, אבל את החווה המתקדמת שלה היא יכולה להשמיש כעת לצרכים רבים אחרים. החברה מתכננת לגדל גם גידולים אחרים – שאת המידע לגביהם היא לא חושפת עדיין.

לדברי ד"ר ציפי שוהם, מנכ"לית ומייסדת החברה, החזון הוא לחולל מהפכה בדרך שבה אנו חושבים על ייצור מזון באזורים עירוניים ולהנגיש מזון טרי, בריא ובר קיימא מבית הגידול היישר אל הצלחת. "בהמשך ננתב את הטכנולוגיה הייחודית שלנו לטובת פיתוחים נוספים".

לאחרונה גייסה חברת הפודטק גרינאוניקס 18 מיליון דולר לפי שווי 80 מיליון דולר, וכחלק מהיותה חברה טכנולוגית היא חלק אינטגרלי מהמהפכה החקלאית הרביעית. מבחינת היזמים והמשקיעים, הזרוע עוד נטויה.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות