חוק השקיות איבד את האפקטיביות. הציבור קונה יותר שקיות

חוק השקיות איבד את האפקטיביות. הציבור קונה יותר שקיות

חוק השקיות נכנס לתוקף רק בשנת 2017, וכבר ב-2018 הצרכנים חזרו לקנות שקיות. זה לא מפתיע, כאשר שקית עולה 10 אגורות בלבד. הגיע הזמן להרחיב אותו לחנויות נוספות ולהעלות את מחיר השקית, אבל האם השרה גמליאל תעמוד בלחצים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




זה לא לקח הרבה זמן. חוק השקיות יצא לדרך רק בשנת 2017, וכבר בשנת 2018 חלה עלייה בצריכת השקיות בהשוואה לשנה שקדמה לה. העלייה הזאת נמשכה גם בשנת 2019.

למען האמת, כאשר שקית עולה רק 10 אגורות – אין פלא. אפילו מי שהפרוטה אינה מצויה בכיסו יכול להרשות לעצמו להיפרד משקל אחד כדי להצטייד ב-10 שקיות.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2016 קנו הקמעונאים 1.75 מיליארד שקיות כדי לחלק לציבור חינם. כניסת החוק הפחיתה את הכמות דרסטית – אבל לאחר מכן חלה עלייה:

  • שנת 2016: 1.75 מיליארד שקיות חולקו חינם
  • שנת 2017: נמכרו 378 מיליון שקיות ללקוחות. כלומר, ירידה של 78.4% בהשוואה ל-2016
  • שנת 2018: נמכרו כ-430 מיליון שקיות
  • שנת 2019: נמכרו 454 מיליון שקיות

יש לציין כי באופן מצטבר, ההפחתה במספר השקיות גדולה וחשובה. לפי המשרד להגנת הסביבה, מדובר במשקל כולל של כ-22 אלף טונות פלסטיק – משקל שהוא שווה ערך לכ-1,100 אוטובוסים. אלא שהבעיה היא שאנו רואים עלייה בצריכת השקיות – ואסור להתעלם ממנה.

לא ברור מדוע במשרד להגנת הסביבה לא התעוררו כבר בסוף שנת 2018, כאשר כבר אז ניכר היה גידול בצריכת השקיות בהשוואה ל-2017. ראוי היה שהמשרד ינצל את הזמן לא רק כדי לשמר את המומנטום שאפיין את שנת 2017, אלא אף יקדם את הרחבת החוק (שכרגע מחייב רק שקיות עם ידיעות שנמכרות אצל הקמעונאים הגדולים).

חוק השקיות: למה רק חנויות גדולות?

חוק השקיות נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017 אחרי כמה שנים טובות של ניסיונות לחוקק אותו. ההחלטה לגבות רק 10 אגורות לשקית נבעה מלחצים, למרות שהכוונה המקורית הייתה לגבות 30 אגורות. בתקופה שלפני כניסת החוק לתוקף, ישראלי השתמש בממוצע ב-275 שקיות ניילון בשנה. השקיות חולקו חינם בכל סופר, והכמות האסטרונומית של שקיות בישראל עמדה על 2.2 מיליארד. חוק השקיות ללא ספק שיפר את המצב בצורה משמעותית, אך היה יכול לעשות עבודה הרבה יותר טובה אם הוא היה מחייב את כל החנויות לגבות תשלום על שקית, ולא רק את הרשתות הגדולות.

כאמור, גם המחיר של השקית אינו מרתיע.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בתגובה לנתונים: "אנחנו מסתכלים בימים אלה קדימה ורוצים להעמיק את ההצלחה של החוק ולשנות את הרגלי הצריכה של הציבור הרחב. נמשיך למנוע פסולת פלסטיק במקור, אבל באופן שלא יגדיל את הנטל הכלכלי על הציבור, במיוחד בעת הזו של משבר הקורונה". האם הפרשנות לדברים האלה שהשרה גמליאל לא מתכוונת לייקר את הסכום הפעוט שנגבה על שקיות? לא ברור.
חשוב לציין כי הכסף שנגבה על השקיות מגיע אל הקרן לניקיון והולך למטרה חיובית ביותר, כמו עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך, הסברה וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים.

היה לכם מעניין? שתפו את הכתבה ופרגנו לנו בלייק, זה קל!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות