בעולם נלחמים בקשיות הפלסטיק, בארץ תנובה משיקה יוגורט יופלה עם קש

בעולם נלחמים בקשיות הפלסטיק, בארץ תנובה משיקה יוגורט יופלה עם קש

יופלה עם קש שהשיקה תנובה הוא מוצר שמטרתו להיות נוח למי שאוהב לאכול בתנועה, אבל בדרך הוא מייצר זיהום שאי אפשר להתעלם ממנו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המלחמה בפלסטיק עלתה מדרגה בכל רחבי העולם, כאשר אחד המוצרים הכי מושמצים הוא הקש, קש הפלסטיק המיותר, שחוסך לנו את "הטרחה העצומה" שבשתיית המשקה ישירות מהכוס ומושלך לאחר מכן לפח תוך שהוא מייצר טונות של פסולת פלסטיק שאינה מתכלה, ולעתים מסיים את דרכו בים. לכן, הבחירה של תנובה להשיק דווקא כעת יופלה בכוס פלסטיק קשיח עם מכסה מפלסטיק וקש פלסטיק מובנה, היא לא פחות מתמוהה.

יופלה עם קש: לממהרים ולעצלנים

הרעיון העומד מאחורי היופלה עם הקש הוא להיות מוצר שאפשר לקחת לדרך (On the Go). לפי מחקרים שתנובה מתבססת עליהם, מדובר בקטגוריה צומחת ויותר ממחצית הצרכנים צורכים ארוחה כשהם בתנועה. היוגורט משווק בארבעה טעמים – תותים בשמנת 2% שומן; קוקוס ולימון 2.8% שומן; עוגיות אלפחורס 3.8% שומן; פירות יער 2% שומן, ולפי הודעת תנובה – זו רק ההתחלה.

לדברי לילך כהן שולמון, מנהלת אגף השיווק בתנובה, עולם היוגורטים שואף להתחדש כל הזמן, בין אם בטעמים ובין אם בחוויית האכילה: "אנו מזהים, בעיקר בקרב צעירים, צורך למוצרים המתאימים לאורח חיים מאוזן המשתלבים בקצב החיים האינטנסיבי. את ההשראה קיבלנו מעולם השייקים והסמות'יס, שתפס תאוצה בקרב צרכנים בשנים האחרונות יחד עם הצורך של צרכנים לפתרונות נוחים וזמינים על הדרך".

יופלה עם קש של תנובה
כמות יוגורט יופלה בכוס עם קש לאחר הפתיחה

במבחן המרקם, יוגורט יופלה עם קש הוא יחסית נוזלי (לא מפתיע, מאחר שהוא מגיע עם קש), ובמבחן הטעם כל הטעמים מוצלחים, כאשר אנחנו חיבבנו במיוחד את טעם הקוקוס-לימון. העיצוב חדשני וצבעוני, אבל גם מאכזב: הכוס גדולה והתכולה קטנה (200 גרם). כאשר פותחים את המכסה ומציצים פנימה, רואים שהיוגורט מגיע עד לשני-שליש מגובה הכוס בלבד.

אלא שכאמור, לא משנה עד כמה המוצר טעים או מיוחד ולא משנה אם התכולה גדולה או קטנה, מדובר במוצר מאוד מאוד בעייתי בשל הזיהום הסביבתי שהוא מייצר. הכוס מיוצרת מפלסטיק קשיח מאוד ויש להניח שמעטים הצרכנים אשר יזרקו אותה לפחי מיחזור לפלסטיק. מדובר בכוס גדולה המכוסה בפקק גדול מפלסטיק, וגם הקש, כאמור, הוא מוצר מיותר ומזהם. הרעיון לשלב מכסה וקש באופן מובנה בכוס היוגורט ממש מעורר תמיהה ותסכול.

מחיר: מי שאדיש לבעיה הסביבתית שהיופלה עם הקש מייצר, אולי יירתע ממחירו, מפני שהוא יקר יותר מרוב היוגורטים. המחיר הוא 5.50-6.90 ש"ח לכוס אחת.

תנובה: השליכו את אריזות יופלה לפחי מיחזור

תגובת תנובה: "תנובה מחויבת לסביבה בכל תחומי פעילותה. בהקשר של מוצר זה, בתום השימוש במוצר ניתן להשליך את האריזה כולה, הגביע, המכסה והקש לפח הכתום המיועד לפסולת אריזות למיחזור".

עם זאת, יש לציין כי למרבה הצער, פחי מיחזור כתומים עדיין אינם פרוסים בכל המקומות בארץ.

עוד קש אחד לא ישנה?

צרכנים רבים כלל לא מודעים לזיהום שהפלסטיק מייצר. הם משתמשים בו לכמה דקות ומשליכים לפח – ובטעות קוראים לזה "חד-פעמי". אותו מוצר הוא חד-פעמי עבורם, אך נצחי בטבע. הוא פשוט נשאר שם מאות שנם, לא מתפרק, לא מתכלה, לא נעלם לשום מקום – וכאשר הוא מתחיל להתפרק, הוא מגיע למצב של מיקרו-פלסטיק, חלקיקים קטנטנים שאנחנו בסופו של דבר שותים, נושמים ואוכלים במזון שלנו. הנה כמה עובדות על פלסטיק:

1. רק 9% מ-8.3 מיליארד טון פלסטיק – מוחזר

מאז 1950, בני האדם ייצרו כ-8.3 מיליארד טון פלסטיק – כמות המשתווה למשקלם של 800,000 מגדלי אייפל. רק 9% מוחזר.

2. רוב הבקבוקים מוצאים דרכם לאוקיינוס

בשנת 2016 נרכשו 480 מיליארד בקבוקי שתייה מפלסטיק, לעומת 300 מיליארד בעשור הקודם. פחות ממחצית מהם מוחזרו, ורק 7% מהם הפכו לבקבוקים שוב. השאר מצאו את עצמם באתרי אשפה או באוקיינוס.

3. 90% מהציפורים והדגים בלעו פלסטיק

מחקר שבוצע באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, המבוסס על נתונים שנאספו מאז סוף שנות ה-80 של המאה ה-20, מגלה שכיום צבי ים ירוקים בולעים פי שניים יותר פלסטיק ממה שהם עיכלו לפני 25 שנה. לפי נתוני האו"ם, בליעת פלסטיק הורגת כמיליון עופות ימיים וכ-100,000 חיות ים בשנה. בנוסף, בקיבותיהם של יותר מ-90% מהדגים ומהציפורים יש חלקי פלסטיק – משום שהפלסטיק מתפורר לחלקיקים זעירים.

4. השקית בשימוש 12 דקות בלבד

זמן השימוש הממוצע בשקית פלסטיק עומד על 12 דקות, ואילו הזמן שלוקח לה להתכלות עומד על כ-1000 שנה.

5. ישראל בפיגור אחרי העולם

במדינות רבות בעולם כבר אוסרים על שימוש בפלסטיק פעמי או צפויים לאסור על השימוש בו. לטנזניה שבאפריקה למשל אסור להיכנס עם שקית פלסטיק, שר החוץ של קנדה הכריז על האיסור שייכנס לתוקף בקרוב וגם ראש ממשלת הודו נוקט צעדים מרחיקי לכת. בישראל, לעומת זאת, מסתפקים בהטלת תשלום של 10 אגורות בלבד לשקית פלסטיק ובפיקדון של 30 אגורות על בקבוקי משקה קטנים בלבד.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות