חאן שער הגיא: שווה ביקור משפחתי בכל גיל

חאן שער הגיא: שווה ביקור משפחתי בכל גיל

חאן שער הגיא הוא אתר חובה לכל ישראלי (ולכל תייר). ביקור במוזיאון המיוחד שהקימה שם רשות הטבע והגנים הוא שווה ערך לעשרות שיעורי היסטוריה

חאן שער הגיא
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מי מאיתנו לא נסע לירושלים ועבר בשער הגיא בטבעיות סתמית? המשוריינים שבצדי הצרכים אמנם מספקים תזכורת למלחמת השחרור, אבל יותר ויותר ישראלים לא יודעים או לא זוכרים מה בדיוק הם מסמלים. לכן, ביקור בחאן שער הגיא שייפתח במרץ 2020 ע"י רשות הטבע והגנים הוא ביקור חובה לכל אזרח ישראלי, והאמת היא שגם לתיירים. אתר לאומי חאן שער הגיא מוקדש למבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים, והוא עושה זאת בצורה מוחשית ומושקעת, שלא רק מנציחה את זכרם אלא ממחישה היטב את גבורתם ואת נס הקמתה של מדינת ישראל.

חאן שער הגיא: מה תראו שם?

חאן שער הגיא היה כמובן בעבר חאן, וכיום הוא מרכז מורשת שמספר באופן חוויתי ועוצמתי את מורשת הקרבות בדרך לירושלים, אשר הייתה נצורה כשנתיים בתקופת הקמת המדינה.

הדגש במרכז הזה היא להביא את סיפורים של האזרחים שהיו גיבורים ואמיצים לא פחות מאשר לוחמות ולוחמי הפלמ"ח. אזרחים, חלקם ממש נערים בני 16, שפרצו את הדרך לירושלים ושילמו יום יום בחייהם. נהגי משאיות מכל הארץ, החל מקיבוץ דגניה בצפון ועד בית הערבה בדרום, שחירפו את נפשם ועלו עם משאיות עמוסות מזון ותחמושת אל העיר הנצורה – ביודעם שהם ייתקלו באויב היורה עליהם מהגבעות ועלולים להיהרג.

מסלול הביקור במרכז המורשת נמשך לאורך 5 תחנות מרכזיות, שבהן המבקרים הם מבקרים פעילים – וזה מה שהופך את המרכז למרתק ומוצלח. רשות הטבע והגנים משלבת כאן בין שימוש בסרטי וידאו שיש בהם קריינות מצוינת וגרפיקה פשוט משובחת, לבין פריטים שנמצאים במקום – כמו כלי נשק שמוצגים (ומותר לגעת בהם).

אל תישארו בחוץ… לחצו כאן כדי לקבל העדכונים החמים שלנו בטלגרם >

כאמור, המבקרים עוברים בין 5 תחנות: בתחנה הראשונה יש מיצג פתיחה וסרטון עדויות לוחמים, התחנה השנייה מדמה עמדת דרך, התחנה השלישית מדמה עמדת אלחוט, התחנה השלישית מדמה עמדת אספקה, התחנה הרביעית מדמה נסיעה ברכב משוריין בדרך לירושלים בתקופת הלחימה והתחנה האחרונה היא מיצג שבו המבקרים בוחנים את ערכיהם ביחס לערכי הלוחמים.

עמדת אלחוט במרכז מורשת חאן שער הגיא
עמדת אלחוט במרכז מורשת חאן שער הגיא. צילום: דפנה הראל כפיר

 

בכניסה למרכז המבקרים מקבלים מעין דיסקיות שבאמצעותן הם עונים על שאלות.

כאמור, מטרת האתר היא לתת את הכבוד הראוי גם ללוחמי הפלמ"ח וגם לאזרחים הגיבורים והאמיצים, שהיו שותפים קריטיים ללחימה והתגייסו בכל גיל ומכל הארץ. חלקם היו ניצולי שואה, חלקם אנשים מבוגרים שפשוט עזבו הכול והעמידו את טובת הצלתה של ירושלים מעל לכל דבר אחר.

סיפור שער הגיא והחאן

שער הגיא, הידוע גם בשמו בערבית "באב אל וואד", ממוקם בדרך המובילה מיפו לירושלים. החאן בשער הגיא ומצודת הדרכים נבנו בסוף המאה ה-19. במשך שנים שימש נקודת מנוחה ורענון לכל מי שעשה דרכו מיפו לירושלים.

לפני קום המדינה וגם במהלך מלחמת יום העצמאות אזור שער הגיא היה ציר אסטרטגי חשוב, מעצם היותו צוואר בקבוק טופוגרפי המוקף רכסים.

בזכות מאפייניו הצליחו הערבים ששלטו באזור לפני המלחמה להציב מארבים ולפגע בשיירות האספקה של היישוב העברי בדרך לירושלים הנצורה.

במהלך מלחמת העצמאות, לאחר הרוגים ופצועים רבים, התקבלה החלטה בקרב המפקדים להשיג שליטה על האזור כדי למנוע תקיפות אלו והמטרה הושגה בזכות לוחמי הפלמ"ח שהובילו את הלחימה.

המבנים בחאן שער הגיא הוכרזו כאתר לאומי החל משנת 1979. לאורך השנים היה ניתן לראות בו רק משוריינים, זכר לקרבות מערכות ישראל, אך האתר לא זכה לביקורים רבים בגלל בעיית נגישות תחבורתית.

קצת על הקמת מרכז המורשת בחאן שער הגיא

בהקמת מרכז המורשת הושקעו מיליוני שקלים. האתר, המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים, עלה לכותרות דווקא בשל מאבק שהתעורר סביבו. לפני מספר שנים הסתבר לוותיקי הפלמ"ח שהממשלה מתכוונת להנציח את שמו רחבעם זאבי (גנדי) באתר זה – והם פתחו במחאה שנמשכה זמן רב וכללה אוהל מחאה, הפגנות, פנייה לכל הגורמים – החל מהנשיא ועד ראש הממשלה ועוד.

בסופו של דבר, המאבק הצליח. האתר מנציח את לוחמי הפלמ"ח ואת מבקיעי הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות.

האתר נחנך רשמית באופן סמלי בכ"ט (29) בנובמבר 2020, ונפתח במרץ 2021 לציבור הרחב.

עבודות התשתית והפיתוח כללו, מעבר להקמת מרכז המורשת במבנה החאן, גם הסדרה של אזור חניה (קטן יחסית, בשל מגבלות השטח), שבילי הליכה למבקרים, חיזוק ושיפוץ המבנים וכן טיפוח של הנוף תוך שמירה על העצים העתיקים במקום.

ליצירת התכנים הייתה שותפה עמותת דור הפלמ"ח וחברת בריז קריאייטיב, המתמחה בהקמת מרכזי המבקרים.

למבקרים במקום נמליץ לשלב עוד פעילויות באזור, משום שהביקור עצמו קצר ונמשיך לכל היותר 45 דקות.

מחיר: 22 ₪ למבוגר ו- 9 ₪ לילד. מנויי "מטמון" של רשות הטבע והגנים נכנסים חינם.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות