מי שייזכר היום במריחת הזמן שקדמה לחוק השקיות ובלחצים שהופעלו כדי שלא לחוקק אותו, יוכל רק להצטער שהחוק הזה לא נחקק לפני הרבה שנים. כואב הלב לחשוב כמה זיהום גרמו מיליארדי שקיות הפלסטיק שהישראלים קיבלו חינם בסופרמרקטים.
כידוע, חוק השקיות נכנס לתוקף רק בינואר 2017, ובמסגרתו נאסר על רשתות השיווק הגדולות לחלק חינם שקיות ניילון. לפי החוק, כל שקית עולה לצרכן 10 אגורות. מדובר אמנם בסכום פעוט – אבל מסתבר שעצם העובדה שצריך לשלם על שקית, די בה כדי למנוע מרבים לקחת את השקית.
התוצאות מדברות בעד עצמן, ומעוררות תהייה מדוע החוק מתייחס רק לרשתות המזון הגדולות ומדוע מחיר השקית כה נמוך. בשנת 2017 הקמעונאים הגדולים דיווחו על מכירות של כ-378 מיליון שקיות בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד – שנת 2016, טרם כניסת החוק לתוקף, דווח על כ-1,753 מיליון שקיות שנרכשו על ידי הקמעונאים לחלוקה ללקוחותיהם.
הנתון מהווה הפחתה של כ- 1,375 מיליון שקיות, דהיינו הפחתה של כ-80% בין השנים הללו.
משמע, בשנה אחת הופחתו שקיות נשיאה חד-פעמיות במשקל של כ-7,091 טונות פלסטיק. כדי להמחיש את הכמות, הנה נתון לייחוס: 7,091 טונות שקיות נשיאה חד פעמיות מפלסטיק הן שוות ערך למשקלם של כ–395 אוטובוסים.
חשוב לזכור כי מדובר רק בשקיות שלא חולקו חינם ברשתות השיווק. החוק לא חל על חנויות אחרות ואפילו לא על רשתות גדולות כמו רשתות הפארם או רשתות האופנה.
אם מתייחסים אל כלל מדינת ישראל, שיעור ההפחתה של צריכת שקיות הנשיאה הוא כ-53%. לפי היקף השוק הקמעונאי, נמצא כי בשנת 2016 נצרכו בכלל מדינת ישראל 2.8 מיליארד שקיות נשיאה חד פעמיות או 325 שקיות לנפש – בעוד שבשנת 2017 נצרכו 1.5 מיליארד שקיות כלומר 171 שקיות לנפש.
מה יעד צמצום השימוש בשקיות פלסטיק?
על סמך התוצאות הללו, קבע המשרד להגנת הסביבה יעדים לצמצום השימוש בשקיות לשנים הבאות, ולפיהן על-מנת לשמר את ההצלחה נקבע יעד של 170 שקיות לנפש בשנים 2019-2025; 120 שקיות לנפש בשנים 2025-2030; ובכל שנה משנת 2031 ואילך – 65 שקיות לנפש, יעד הפחתה שאפתני של 80% לכלל השוק.
בשורה טובה: נשקלת החלת חוק השקיות על כלל החנויות בארץ
לפי הודעת המשרד, כדי לעמוד ביעדי צמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות המשרד מתכנן לבחון איסור חלוקה בחינם של שקיות נשיאה חד-פעמיות בכלל בתי העסק בישראל.
הכוונה היא ששקית – כמו כל מוצר אחר בחנות – תעלה כסף.
באשר לחוק הקיים, שאמור נוגע אך ורק לרשתות קמעונאיות גדולות, הגופים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה לא ממליצים להרחיב אותו לרשתות אחרות וגם לא ממליצים לייקר את השקית. להערכת הגופים הללו, ובהסתמך על נתונים שנאספו, החלת הרגולציה על מכולות וחנויות אחרות תהיה כרוכה בעלות כספית גבוהה גם לאותם בעלי עסקים וגם למדינה, ועל כן אין המלצה להרחיב את החוק בפורמט הקיים.