שחקו אותה מופתעים. תנובה מעלה מחירים. שוב

שחקו אותה מופתעים. תנובה מעלה מחירים. שוב

תנובה מעלה מחירים נוספים, הפעם של מוצרי מעדנות, טירת צבי, אוליביה ומאמא עוף. המכה מגיעה מיד אחרי ההתייקרות בשטראוס ובאסם. מה אתם יכולים לעשות?

עליית מחירים תנובה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם כולם מעלים מחירים וצוחקים כל הדרך לבנק, תנובה לא נשארת מחוץ לחגיגה. אמנם רק לפני שבועיים היא העלתה את מחירי מוצרי החלב (גם את הקוטג', שעמד במוקד מחאת 2011), אבל התאבון נפתח לאחר שהמתחרות שלה, אסם ושטראוס, הכריזו בימים האחרונים על העלאות מחירים. שטראוס העלתה את מחירי הקפה והחטיפים אחרי שייקרה את מוצרי החלב, אז גם תנובה מייקרת עכשיו מוצרים שהם לא מוצרי חלב, כמו מוצרים של מעדנות וטירת צבי. כן, זה המחיר (הגבוה) שאנחנו הצרכנים משלמים על הריכוזיות בגבוהה שממשלות ישראל לא מפרקות כבר שנים ארוכות. תנובה חולשת גם על מוצרי מאפה (מעדנות), עוף (מאמא עוף), ירקות קפואים (סנפרוסט), סלטים ומטבלים (אוליביה) ועוד. המוצרים שיתייקרו בפעם הזו הם מוצרי מעדנות, מאמא עוף, ואוליביה בשיעור ממוצע של כ-7.4%, ומוצרי טירת צבי בשיעור ממוצע של כ-5%. את המכה הקשה תרגישו בכיס כבר ב-1.6.23.

הסיבה, לדברי תנובה, היא העלייה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בשנתיים האחרונות, לצד התייקרות תשומות נוספות כדוגמת חשמל, דלק, מים, שכר עבודה ועוד. וזה המקום להזכיר כי תנובה בעשור האחרון היא חברה סינית שנמצאת בשליטת ברייטפוד הסינית – ואין לנו באמת מושג מה מצבה הפיננסי. אנחנו כן יודעים שלפני שפרצה מחאת הקוטג', תנובה העלתה באופן חד את מחיר הקוטג' (שיצא מפיקוח מחירים). אנחנו גם יודעים שכאשר תנובה העלתה מחירים בשנת 2012 בטענה שמחירי התשומות עלו, הסתבר שהתשומות עלו ב-16%-19% – ומוצרי החלב נסקו ב-30%-38%.

אל תישארו מחוץ לקבוצת הוואטס אפ השקטה והשווה שלנו. לחצו כאן >

כאמור, ממש לפני שבועיים תנובה הודיעה על התייקרות גדולה של מוצרי החלב. הסיבה הרשמית הייתה התייקרות החלב עצמו, אבל לאור העובדה שהמוצרים הלא מפוקחים התייקרו בשיעור הרבה יותר גבוה מהמפוקחים, ברור שהעלייה במחיר גבוהה יותר מזו שנגזרת מהעלייה במחיר החלב.

מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים עלו בשיעור של 4.65%, ואילו מחיר מוצרי החלב המפוקח עלה ביותר מ-8%. מדובר בכל מוצרי החלב, החל מהחלב בשקית או בקרטון, בכל אחוזי השומן, והמוצרים העשירים. כמו כן, כל מוצרי היוגורט, ביניהם המותגים של יופלה, דנונה, המעדנים (קרלו, באדי ויולו). גם מחירי החמאה והשמנת, משקאות השוקו והאייס קפה יעלו בהתאם. במקביל, גם מחירי כל הגבינות עלו, ובהן קוטג' 5%, הגבינות הלבנות, לרבות כל מוצרי המותג פיראוס – פטה, בולגרית, לאבנה, צפתית ועוד. כך גם התייקרו הגבינות הצהובות, ובהן גבינה צהובה עמק, גלבוע, טל העמק וכל פתיתי הגבינה הצהובה לאפייה, הגבינות המיוחדות ובהן הגאודה, מוצרלה, ברי, וגבינות השמנת כמו הנפוליאון.

מה אתם כצרכנים יכולים לעשות?

אין ספק שהצרכנים נקלעים לסיטואציה בעייתית, שכן השוק הריכוזי בישראל מאפשר לספקים בודדים לשלוט כמעט בכל המוצרים ואין הרבה תחרות. עם זאת, בכל זאת כדאי להעביר לתנובה מסר ברור באמצעות צמצום קנייה של מוצרים שהם לא מוצרי צריכה בסיסיים. כך למשל, למאמא עוף יש מתחרים (ובכלל בשר מעובד אינו מומלץ, ולא יזיק לצמצם את צריכתו). גם לאוליביה יש מתחרים. למעשה, מדובר ביצרנים קטנים בדרך כלל, שממש נאבקים כדי להתקיים, ומומלץ לנו לפרגן להם גם אם הם לא בהכרח יותר זולים. וגם למעדנות יש מתחרים. ההמלצה שלנו היא לחנך את תנובה בדרך היחידה שהיא מבינה: צמצום הקניות ע"י מעבר למתחרים או הפחתת צריכה.

הכי  נוח לקבל את כל העדכונים שלנו ישירות לטלגרם. לחצו להצטרפות >

כך יש לעשות גם עם שטראוס (בכל זאת, מילקי ותפוצ'יפס אינם מוצרים חיוניים, ולקפסולות קפה עלית יש הרבה מתחרות (במיוחד קפסולות תואמות נספרסו, כפי שכתבנו בכתבה נפרדת). וגם אסם היא שחקנית ריכוזית שיש לה מתחרים. לא חייבים לקנות פסטה של אסם, רוב המתחרות זולות יותר. ובטח לא חייבים לקנות דגני בוקר של נסטלה – הם ממש לא זולים, והאריזות שלהם קטנות. אגב, כמו תנובה, גם אסם כבר אינה חברה ישראלית. היא נמצאת בבעלות מלאה של נסטלה.

אין מצב שאתם לא עוקבים אחרינו באינסטגרם 🙂 לחצו כאן

לגבי מוצרים חליפיים נזכיר כי תמיד שווה לבדוק את היצרנים הישראליים הקטנים ולפרגן להם. בנוסף, כדאי לבדוק את המותג הפרטי (בין הבולטים: המותג הפרטי של רמי לוי, המותג הפרטי של שופרסל והמותג הפרטי של סופר-פארם). לאחרונה נפתחה גם רשת קרפור שהביאה איתה מותג פרטי זול. בקיצור, כדאי לפתוח את הראש ולהתנסות במוצרים מקבילים.

ובואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות