קונים שמנת חמוצה תנובה? שימו לב לטריק שגורם לכם לשלם יותר

קונים שמנת תנובה? שימו לב לטריק שגורם לכם לשלם יותר

שמנת חמוצה תנובה היא עוד אחד מהמוצרים שבהם שולטת המחלבה במדף. בקשה לייצוגית נגד תנובה חושפת את המחיר המופרז של המוצר הפופולרי

שמנת חמוצה תנובה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




אם אתם צרכנים של שמנת חמוצה תנובה, כדאי שתימנעו מלקנות את הגביע הקטן (100 מ"ל) ובמקומו תקנו את הגביע של ה-200 גרם. שמנת חמוצה תנובה נהנית מפופולריות רבה, ואפילו הוכנסה לפיקוח מחירים. אלא שבעוד שמחירה המפוקח של שמנת חמוצה 15% בגביע של 200 גרם עומד על 2.28 ש"ח, מחירו של גביע שמנת 100 גרם עומד על 1.90 ש"ח – ולא מחצית מהמחיר המפוקח. על המוצר המוקטן אמנם מתנוסס הכיתוב "חצי מנה", אבל הוא ממש לא עולה חצי מחיר.

על כן, הוגשה תביעה ייצוגית נגד תנובה (ת"צ 22162-08-20) למחוזי מרכז, כאשר הטענה היא שתנובה מנצלת את כוחה כמונופול ולכן מרשה לעצמה לגבות מחיר מופרז. את הבקשה הגיש לקוח של תנובה באמצעות עו"ד שחר ולר, והיא מתבססת על חוות דעת של היועץ הכלכלי סלע קולקר, אשר סיפק חוות דעת כלכליות לתביעות דומות.

ייצוגית: שמנת חמוצה תנובה יקרה מדי

על המדף במקרר, שמנת חמוצה תנובה היא כמעט היחידה בקטגוריה. תנובה היא השליטה הבלתי מעורערת. לפי חוות הדעת, תנובה מחזיקה בנתח שוק של כ-84% בתחום השמנת החמוצה. הנתח עולה לכ-90% כאשר מתייחסים לגביע של 100 גרם.

מחירי שמנת חמוצה תנובה
מתוך חוות הדעת הכלכלית שצורפה לתביעה

באופן עקרוני, תנובה משווקת את שמנת חמוצה ב-3 אריזות שונות: 100 מ"ל, 200 מ"ל ו- 500 מ"ל. כאמור, המחיר המפוקח חל רק על אריזת 200 גרם, ועומד על 1.11 שקלים לכל 100 מ"ל. המוצר הגדול יותר נמכר במחיר ל-100 מ"ל כמעט זהה. אולם המוצר הקטן (גביע 100 מ"ל) נמכר בשנת 2019 במחיר של 1.74 שקלים, הגבוה בכ- 57% מעל למחירו של המוצר המפוקח.

לפי חוות הדעת הכלכלית, גם כשמשווים את מחיר השמנת החמוצה של תנובה ביחס למתחריה המעטים – בולטת העובדה שתנובה יקרה משמעותית. בהשוואה למתחרים נמצא כי המוצר של תנובה יקר יותר בשיעורים של כ-42%-62%.

הנזק שנגרם לצרכנים נאמד ביותר מ-60 מיליון שקל.

תגובת תנובה: "התביעה טרם התקבלה בתנובה. כאשר נקבל, נלמד אותה ונתייחס בבית המשפט"

חרם הקוטג' חשף התנהלות עקבית

זו ממש לא הפעם הראשונה שבה מוגשת ייצוגית נגד תנובה בשל ניצול כוחה כמונופול כדי לגבות מחיר מופרז. למעשה, זו אפילו לא הייצוגית הראשונה נגד תנובה בגין מחירה של שמנת חמוצה. בינואר 2019 הוגשה בקשה לייצוגית נגד החברה בשל מדיניות המחירים של שמנת חמוצה 9% ו-27% – אשר שתיהן יקרות יותר משמנת חמוצה 15% אשר נמצאת בפיקוח. לפי הנתונים שמציג קולקר בתביעה זו, מאז שנת 2008 ועד שנת 2018, ירד מחירה המפוקח של שמנת 15% בכ-4%. באותה התקופה, מחיריהם של שני המוצרים שאינם מפוקחים, עלו בשיעורים של כ- 28% וכ- 19%. בשנת 2018, מחיר שמנת 9% הגיע לכדי 64% מעל המחיר המפוקח, ומחיר שמנת 27% הגיע אף לכדי 88% מעליו. לפי חוות הדעת, זו אינדיקציה מובהקת לכך שמחירי שמנת 9% ושמנת 27% מופרזים. גם כאן, על פי הנתונים המופיעים בתביעה, הפסידו הצרכנים כ-60 מיליון שקל בשש השנים האחרונות.

כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה אנחנו עוקבים אחרי מספר ייצוגיות נוספות שהוגשו בשנים האחרונות נגד תנובה.

כפי שפרסמנו כאן באתר, רק לאחרונה קבע בית המשפט איזה פיצוי תשלם תנובה בגין הקוטג' היקר שבגללו פרצה מחאת הקוטג' בקיץ 2011. אמנם, כבר בשנת 2016 אושרה תביעה ייצוגית נגד תנובה בגין העלאת מחיר הקוטג', אבל העונש נקבע רק בשנת 2020, ולפיו תנובה תשלם כ-20 מיליון שקל.

ככלל, תנובה לא פעם "עוקפת" את פיקוח המחירים באמצעות ייצור של מוצר דומה או אפילו זהה בגודל אחר, כך שהוא לא נכנס תחת הקריטריונים של הפיקוח. כך למשל קורה בגבינה הצהובה של תנובה. גבינת עמק וגבינת גלבוע נמצאות תחת פיקוח רק כאשר הן נמכרות במשקל, ואילו אותן גבינות צהובות נמכרות במחיר הרבה יותר גבוה כאשר הן ארוזות (קראו את הכתבה בנושא בפואנטה). ביוני 2019 אף אושרה ייצוגית נגד תנובה בנושא מחיר מופרז של גבינה צהובה.

אם התביעה הזאת ותביעות דומות לה יתקבלו – תנובה כנראה תשלם עוד עשרות מיליוני שקלים. עם זאת, ייתכן שהרווחים שהיא גרפה כל השנים עדיין הופכים את הפשע למשתלם.

היה לכם מעניין? איזה יופי. תהיו חברים, פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות