זוכרים את מחאת הקוטג'? תנובה תשלם 20 מיליון שקל, אבל שימו לב לזה...

זוכרים את מחאת הקוטג'? תנובה תשלם 20 מיליון שקל, אבל שימו לב לזה…

מחאת הקוטג' הייתה מוצדקת – כך הוכיחה תביעה ייצוגית נגד תנובה. אבל בתנובה לא רצו לפצות את הציבור במזומן – אלא לנצל את הענישה כדי להרוויח עוד. פרטים בפואנטה

מחאת הקוטג'
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




תשע שנים חלפו מאז מחאת הקוטג', ורק היום קבע בית המשפט איזה פיצוי תשלם תנובה. כבר בשנת 2016 אושרה תביעה ייצוגית נגד תנובה בגין העלאת מחיר הקוטג', אבל רק כעת קובעת שופטת המחוזי אסתר שטמר כי תנובה תשלם כ-20 מיליון שקל. כפי שפרסמנו באתר פואנטה, פסק הדין בתביעה הייצוגית נגד תנובה ניתן לפני שלושה חודשים.

אם ציפיתם שכתוצאה מאותה תביעה ייצוגית תנובה תוזיל את הקוטג' או תעניק כעת הנחות, זה לא יקרה. את אותם 20 מיליון שקל היא תעביר לקרן במשרד המשפטים שאמורה לעודד את התחרות. הצרכנים עצמם לא יזכו ליהנות בשום צורה ישירה מהתביעה, ויש לקוות שהם כן ייהנו ממנה באופן עקיף.

תנובה ניסתה לנצל את הפיצוי להגדלת מכירות

מבחינת תנובה, ההחלטה שהתקבלה לא תואמת את מה שהיא קיוותה להשיג. החברה לא רצתה לשלם במזומן – אלא לפצות את הציבור באמצעות גביעי קוטג' ואף להרוויח ממבצע על קוטג'. הצעתה הייתה לחלק גביעי קוטג' לעמותות שמסייעות למעוטי יכולת, ולתת  גביע קוטג' חינם למי שיקנה גביע קוטג'. בדרך הזו, כמובן, היא הייתה מתמרצת את הצרכנים לקנות קוטג' והופכת את הלימון ללימונדה.

השופטת שטמר לא ראתה בעין יפה את הצעתה של תנובה ואמרה כי אם הוחלט שעל החברה לתת פיצוי כספי – הרי שזה מה שהיא צריכה לתת.

עם זאת, מאחר שלא ניתן לאתר את הצרכנים שנפגעו – הכסף יינתן באופן שצוין לעיל.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

עקבו אחרינו באינסטגרם > 

האמת מאחורי מחאת הקוטג': זינוק של 40% במחיר

ביוני 2011, כאשר פרצה מחאת הקוטג' בטענה שהקוטג' יקר מדי, היו מי שלעגו או זלזלו. גם בתנובה בתחילה חשבו שמדובר בזעם מקומי חולף. אלא שהכעס על מחיר הקוטג' ביטא זעם הרבה יותר גדול על יוקר המחיה בישראל, ולכן הוא הצליח לסחוף אחריו מאות אלפי ישראלים להפגנות.

מחאת הקוטג' הובילה לתחקירים שבהם נחשף כי תנובה אכן העלתה במכוון את מחיר הקוטג', לאחר שהוא יצא מפיקוח מחירים. החברה זיהתה שמדובר במוצר פופולרי עם ביקוש קשיח, והזניקה את המחיר.

בחוות הדעת שצורפה לתביעה הייצוגית נגד תנובה, המספרים מדברים בעד עצמם. הקוטג' היה נתון לפיקוח על המחירים עד יולי 2006, וכאשר יצא מפיקוח מחירו נסק ביותר מ-40% תוך 5 שנים. המחיר עלה מ-4.91 שקלים לקוטג' 9% ו-4.82 לקוטג' 5%, למחיר של יותר מ-7 שקלים לגביע.

כאמור, בשנת 2016 אושרה בקשה לתביעה ייצוגית נגד תנובה. התביעה הוגשה ע"י אופיר נאור באמצעות עורכי הדין שחר בן מאיר ודוד דנינו. הטענה המרכזית בתביעה היא כי בשנים 2088-2011 תנובה פגעה בתחרות בכך שניצלה את כוחה המונופוליסטי כדי לגבות מחיר מופרז על קוטג'.

סכום התביעה המקורי עמד על הרבה יותר כסף מזה שנקבע לבסוף. התובע דרש כי תנובה תשיב לקבוצה המוגדרת בתביעה עודפי גבייה הנאמדים ביותר מ-125 מיליון שקל, או לחילופין שתנובה תמכור גביע קוטג' במחיר שלא יעלה על 5 שקלים בתקופה של 39 חודשים. כאמור, השופטת שטמר פסקה כי תנובה תשלם 20 מיליון שקל.

האם העלאת מחיר הקוטג' וגביית מחיר מופרז על מוצרים אחרים היא עסק משתלם, או שהעונש הזה מרתיע? ימים יגידו.

 

היה לכם מעניין? נשמח אם תפרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות