אסם לא רק מייקרת את המוצרים. תגידו ביי ביי לקמח אסם, גם לקמח התופח

אסם לא רק מייקרת את המוצרים. תגידו ביי ביי לקמח, גם לקמח התופח

אחרי מחסור ממושך בקמח אסם והכחשות מצד החברה, אסם מפסיקה לייצר את הקמח כליל. במקביל היא מייקרת המון מוצרים, וזה מה שאתם יכולים לעשות בעניין

קמח אסם
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כצפוי, אסם לא באמת ויתרה על העלאת המחירים שתכננה לפני כמה חודשים, היא רק דחתה אותם. והנה זה קורה – מוצרי אסם מתייקרים. עליית מחירי אסם כוללת מאות מוצרים. לא רק פסטות או דגני בוקר (כמו פיטנס של נסטלה), אלא גם מטרנה – כאילו שתחליף החלב הזה לתינוקות לא מספיק יקר. ולא פחות מרתיח – אסם גם פשוט מפסיקה לייצר קמח, כי זה לא רווחי עבורה. זה כבר כמה חודשים שאין קמח של אסם בסופר. גם קמח תופח של אסם. ייתכן שחשבתם שזה רק בסופר שלכם. ייתכן שחשבתם מחסור זמני. אבל האמת היא שזה היה מכוון וזה היה גורף בכל חנות בכל החנויות ובכל הארץ.

אם אין קמח, תאכלו עוגות, ואם אין קמח אסם, יש מתחרות

עקרונית, זה לגיטימי שחברה מסחרית תייצר רק מה שמשתלם לה. אבל הסיפור עם אסם מעצבן מכמה סיבות. קודם כל, אסם אוהבת להציג את עצמה כחברה ישראלית שורשית והיא יודעת לנצל היטב לצרכיה את התחושה הביתית שיש לכל ישראלי שרואה את הלוגו שלה.

שנית, יש המון מתכונים שמתבססים על קמח אסם, בפרט כמובן קמח תופח. ושלישית, כי אסם הכחישה כמעט במשך חצי שנה שהיא מפסיקה לייצר קמח. היא הסתפקה בתשובה שהיא לא פחות מאשר עלבון לאינטליגנציה, בזו הלשון: "המחסור נוצר כתוצאה מאילוצי ייצור שטרם נפתרו".

עם זאת – אנו הצרכנים צריכים דווקא לשמוח בהתנהגות של אסם, כי על המדף עוד מתחרות ועוד יצרניות, ולא יזיק בכלל שאסם תפנה להם את המקום. ההרגל הביא את הצרכנים להעדיף קמח אסם, אבל למה בעצם? מותר גם לאחרים להתפרנס, ואנחנו צריכים לעזור להם בזה. יש גם תחרות לקמח תופח של אסם, ותאמינו לנו – ניסינו את המתחרות והתוצאות היו מצוינות.

מה שחשוב הוא שתשנו את הרגלי הקנייה שלכם לא רק לגבי קמח אסם, אלא גם לגבי מוצרים אחרים (ראו בהמשך).

אגב, סיפור דומה קורה בשנה האחרונה עם חמאת תנובה. המחסור במקררים לא מקרי, וגם כאן המסר שלנו לצרכנים הוא לקנות חמאה של המתחרות, גם כאשר תנובה מואילה בטובה לספק את החמאה. הגיע הזמן שהיצרניות יבינו שהצרכנים הישראלים לא בכיס שלהן.

האם אסם באמת מפסידה? קשה להאמין. אבל היא רוצה להרוויח יותר

אגב, אם אתם רוצים לדעת מה מצבה הפיננסי של אסם – לא תוכלו. אסם היא לא חברה ציבורית. האמת היא שגם לא חברה ישראלית. החברה, שהוקמה בשנות ה-40 של המאה ה-20, נמחקה מהבורסה ב-2016, כאשר כל מניותיה נרכשו ע"י נסטלה.

ואסם, אגב, זה לא רק נסטלה (שחולשת על נספרסו, טייסטר'ס צ'ויס, פיטנס ועוד), אלא גם טבעול, בונז'ור, סלטי צבר, וכאמור, מטרנה. אסם היא אחד הספקים הגדולים והחזקים במדינה.

> אוהבים עדכוני כלכלה? לחצו להצטרפות לקבוצה הכי מעניינת בוואטס אפ >

אסם מייקרת – אתם לא חייבים לקנות

בהודעה שאסם שלחה לקמעונאים כשהמדינה כולה הייתה עסוקה במתיחות הבטחונית, היא כתבה כך: "החברה נאלצת לעדכן את המחירון לקמעונאים של המוצרים שאת מחירוניהם נמנעה לעדכן בדצמבר 2022 ומהווים כ-15% בלבד ממכירות החברה. מחירוני דגני בוקר, קפה, פורינה וגרבר יעודכנו בשיעור של 4.7% בממוצע. מוצרי מטרנה יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-2.6%.

"כמו כן, אנו נאלצים לעדכן את המחירון של רטבים, מרקי תיבול ופסטה, בשיעור ממוצע של 4.5%, בהם ישנה התייקרות יוצאת דופן של חומרי הגלם, לצד פיחות חד בשקל אל מול הדולר והיורו".

"בנוסף, נבקש לעדכן כי לאור התייקרויות משמעותיות בעלויות ייצור הקמח, החברה החליטה להפסיק לייצר ולשווק מוצרי קמח בישראל".

בסיום המכתב, מציינים באסם כי הם עשו כל שביכולתם על מנת לבצע עדכון מתון המפצה באופן חלקי ביותר על ההתייקרויות, כאשר את רובן היא תמשיך לספוג.

אבל אתם, צרכנים יקרים, לא חייבים לקנות את המוצרים של אסם. יש לאסם מתחרות – יש מוצרים דומים ויש מוצרים לא פחות טעימים או איכותיים. נצלו את הכוח שלכם כצרכנים. כך למשל, ממש לאחרונה נפתחה רשת קרפור בישראל והביאה עמה את המותג הפרטי שלה. יש שם למשל פסטה ב-2.90 ש"ח ל-500 גרם. ולא רק קרפור. רצוי מאוד לתת הזדמנות דווקא ליצרנים ישראלים קטנים שמתחרים בתאגידים כמו אסם.

בנוסף, שווה תמיד לבדוק איזה סופר הכי זול ולא לקנות באופן אוטומטי. בהשוואות שאנחנו מפרסמים מדי פעם כאן באתר פואנטה, שוב ושוב מתגלים פערים של מאות שקלים על סל מוצרים זהה לגמרי. דוגמה אפשר לראות בכתבה המתעדכנת שלנו על השוואת מחירי סופר.

וטיפ נוסף – חלק גדול מההכנסות של אסם מגיעות מחטיפים. פשוט תקנו פחות. זה גם יותר בריא, וגם יעביר לאסם את המסר הדרוש.

> אוהבים עדכוני כלכלה? לחצו להצטרפות לקבוצה הכי מעניינת בוואטס אפ >

אם אסם יכולה – אז גם שטראוס מצטרפת

ברגע שנפרץ הסכר, אסם אותתה גם למתחרות שהן יכולות לייקר את המחירים שלהם. ממש היום מעדכנת גם שטראוס כי היא מייקרת עוד מוצרים, אחרי ההתייקרות במוצרי החלב (שנגרמה מהעלאת מחיר המטרה של החלב באישור הממשלה).

מוצרי שטראוס שמתייקרים הפעם הם מוצרי עלית: קפה נמס, קפה מיובש בהקפאה, קפסולות, חטיפים מתוקים, ספלנדיד, ציטוס, תפוצ'יפס ושמן זית יד מרדכי.

העדכון הינו בשיעור ממוצע של 1.4% ויכלול עלייה מירבית של עד 6% למוצר בודד.

זה המקום להזכיר שלפחות קפסולות קפה הן תחום שיש בו הרבה תחרות, ולא חייבים לקנות דווקא את הקפסולות של עלית. שווה להציץ בכתבה על מחיר קפסולות קפה שפרסמנו כאן במדור מדריכי קנייה.

אתם בטלגרם? גם אנחנו. ושם הכי נוח להתעדכן. לחצו להצטרפות >


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות