בקשה לייצוגית נגד תנובה חושפת כמה כסף אנחנו מפסידים בקניית גבינת עמק וגלבוע

עדיין קונים גבינת עמק וגבינת גלבוע ארוזות? תראו כמה כסף אתם מפסידים

תנובה ממשיכה לצפצף על הצרכנים ולמכור גבינות צהובות ארוזות ביוקר. זאת, אחרי שכבר אושרה ייצוגית נגדה. עוד בקשה לייצוגית נגד תנובה מגלה כמה כל אחד מכם תרם לה

גבינת עמק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מדוע גבינת עמק של תנובה נמכרת ב-9 ש"ח ל-200 גרם כשהיא במשקל וב-16 ש"ח כשהיא ארוזה? האם האריזה עולה לתנובה כל כך הרבה כסף? ואם גבינת גלבוע של תנובה נמכרת בכ-41 ש"ח לק"ג כשהיא במשקל, מדוע היא עולה 67 ש"ח לק"ג כשהיא ארוזה? התשובה היא – כי תנובה יכולה. על גבינת עמק ועל גבינת גלבוע במשקל יש פיקוח מחירים, ועל אותה גבינה באריזה – אין פיקוח מחירים. מאז שהוסר הפיקוח, הפער בין גבינת עמק ארוזה לעמק במשקל זינק מ-18% ל-70% (ובשיא היה יותר מ-100%). הפער בין גבינת גלבוע ארוזה לגבינת גלבוע במשקל זינק מ-25% ל-65%! העיוות הזה לא חדש – ועדיין מעצבן. בקשה לייצוגית נגד תנובה מגלה (שוב) את שיטותיה של המחלבה הגדולה בישראל לתמחר גבינת עמק, גבינת גלבוע, גבינת טל העמק וגבינת גוש חלב במחירים שאין להם שום קשר לעלותן האמיתית. השיטות הללו הניבו לתנובה – כך לפי הייצוגית – 430 מיליון שקל מאז שנת 2015 עד עתה.

כמה אמורה לעלות גבינת עמק או גבינת גלבוע?

שימו לב לפערי המחירים בין הגבינה הזהה באריזות השונות. בזמן שאתם משלמים על עמק באריזה יותר מ-16 שקל, אם תקנו אותה במשקל, תשלמו חצי מחיר…

הגבינה זהה – המחיר לא
מקור: אתר מיי סופרמרקט, 27.1.2020

גבינת עמק 28% במשקל – 200 גרם גבינת עמק 28% באריזה – 200 גרם
מחיר בשקלים 8.54 16.10
מחיר ל-100 גרם 4.27 8.08

 

גבינת גלבוע במשקל – 200 גרם גבינת גלבוע באריזה – 200 גרם
מחיר בשקלים 8.12 12.90
מחיר ל-100 גרם 4.06 6.45

 

תארו לעצמכם כמה כסף הייתם חוסכים אילו תנובה הייתה מוכרת גבינת עמק ארוזה במחיר הוגן שמשקף את עלות הייצור ורווח סביר – כפי שקורה לגבי אותה גבינה במשקל. לפי הבקשה, מחיר הוגן לאריזת גבינת עמק תנובה 200 גרם אמור להיות כ-10.80 ש"ח, ואילו המחיר הממוצע ששילמנו היה כ-16.34 ש"ח – כלומר, גבוה ב-34%.

בהנחה שצרכן קונה אריזה כזאת פעם בשבוע, הוא "תרם" לתנובה בכל שנה יותר מ-300 שקל…

פואנטה

לפי חוות הדעת הכלכלית, הנזק לצרכן עבור גבינת גלבוע באריזת 200 גרם חושב באופן דומה למתואר בחישוב הנזק של גבינת עמק באריזה. המחיר ההוגן לצרכן נאמד בכ-7.95 ש"ח ל-200 גרם בתוספת של כ-2.15 ש"ח עבור האריזה, ובסך הכל בכ- 10.10 ש"ח. בפועל נמכרה גבינה זו בכ- 13.04 ש"ח המהווים תוספת של 23% ביחס למחיר ההוגן.

כאמור, הבקשה לייצוגית מתייחסת גם לגבינת טל העמק של תנובה ולגבינת גוש חלב של תנובה.

גם עליהן תנובה גובה מחיר הרבה יותר גבוה מהמחיר ההוגן. שימו לב כמה כסף הזרמנו לתנובה רק בחמש השנים האחרונות כתוצאה מכך – לפי הנתונים המופיעים בבקשה.

סך הנזק הכלכלי שנגרם לצרכני גבינה צהובה של תנובה

  אומדן הנזק
עמק באריזת 200 גרם 178.3 מיליון שקל
עמק באריזת 400 גרם 130.8 מיליון שקל
טל העמק במשקל 36.8 מיליון שקל
טל העמק באריזת 200 גרם 22.8 מיליון שקל
גלבוע באריזת 200 גרם 29.4 מיליון שקל
גלבוע באריזת 400 גרם 14.8 מיליון שקל
סה"כ 412.9 מיליון שקל

תנובה לא לבד – תמיד עדיף לקנות גבינה במשקל

אמנם, מדובר בבקשה לייצוגית נגד תנובה, אבל הצרכנים בישראל צריכים לדעת שטריק הגבינות הארוזות לעומת הגבינות במשקל רלבנטי לכל הגבינות.

לאור השנים ביצענו כאן במדור השוואות מחירים באתר פואנטה לא מעט השוואות בין גבינה ארוזה לגבינה במשקל – ותמיד המסקנה ברורה. הגבינות הארוזות יקרות באופן משמעותי מהגבינות במשקל. זה נכון לגבי גבינות גז, משק צוריאל וכל השאר.

צריך לזכור יתרון נוסף לקנייה במשקל: אפשר לבחור בדיוק את הכמות הדרושה לכם, כך שזה הרבה יותר חסכוני גם בהיבט הזה.

> השוואת מחירי גבינות שתחסוך לכם כסף >

ייצוגית נגד תנובה בגין הגבינה הצהובה כבר אושרה

נחזור לתנובה. אם כל הסיפור הזה נשמע מוכר, זה משום שכבר הוגשה ייצוגית נגד תנובה בגין גביית מחיר מופרז של גבינה צהובה. כפי שפרסמנו כאן במדור תביעות ייצוגיות בפואנטה, היא כבר אושרה בחודש יוני האחרון.

מדובר בתובענה שהוגשה ע"י המועצה לצרכנות, וכעת תנובה מערערת לבית המשפט העליון. בינתיים, כאמור, הוגשה בימים אלה עוד בקשה לייצוגית נגד תנובה בגין גביית מחיר מופרז על הגבינות הצהובות. הבקשה מתבססת על כך שתנובה היא מונופול – וחל איסור על מונופולים לנצל לרעה את כוחם.

הייצוגית הקודמת נוגעת להתנהלות תנובה עד שנת 2015 – אלא שתנובה לא תיקנה את דרכיה ואף להפך. כעת מוגשת בקשה לייצוגית באותן עילות על 5 השנים שחלפו מאז, ובהן תנובה ממשיכה לתעתע בצרכנים ולשווק להם גבינה זהה במחיר שונה וגבוה. אם בשנת 2015 הפער בין גלבוע במשקל לגלבוע ארוזה עמד על 60% וכבר אז היה לא מוצדק ושערורייתי, מאז הגשת הבקשה הקודמת – הפער עלה ל-65%. תנובה פשוט מצפצפת על הצרכנים.

שימו לב לנתונים העולים מהבקשה לייצוגית, אשר הוגשה למחוזי חיפה ע"י עו"ד דוד מזרחי ומבוססת על חוות דעת כלכלית של המומחה סלע קולקר:

מחאת הקוטג'? תנובה מצפצפת

ההתנהלות של תנובה לא פחות ממקוממת, אבל אי אפשר שלא לתהות מדוע הצרכנים מאפשרים לה להתנהג כך. כמעט עשור אחרי מחאת הקוטג' שתנובה עמדה במרכזה, נראה שכבר אין לצרכנים שום הרתעה – אולי מפני שהם פשוט ממשיכים לקנות גבינות ארוזות של תנובה.

כפי שקובעים התובעים, מיד לאחר המחאה החברתית, נקטה תנובה במדיניות של "ריסון עצמי" ומחירי הגבינה ירדו מעט, אולם מאז חלפו הרבה גבינות על המדף והמחירים כבר עלו.

כעת תנובה מתמודדת הן מול הערעור שהיא עצמה הגישה לאחר שאושרה הייצוגית נגדה עקב גביית מחיר מופרז על גבינות צהובות עד שנת 2015, ועם עוד בקשה לייצוגית הנובעת מצפצוף מתמשך על הצרכנים מאז שנת 2015.

תגובת תנובה: ״טרם הומצאה לנו בקשת האישור והתובענה״.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק ושתפו את הכתבה, זה חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 





 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות