אתם לא מדמיינים. תנובה הזניקה את מחיר הגבינה הצהובה ברגע שיכלה

אתם לא מדמיינים. תנובה הזניקה את מחיר הגבינה הצהובה ברגע שהתאפשר לה

מיד כשהמדינה נתנה לה אור ירוק והסירה את פיקוח המחירים, תנובה בחרה להקפיץ את מחיר הגבינה הצהובה הארוזה. תראו כמה כסף הפסדנו מזה

גבינה צהובה תנובה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לא פעם ולא פעמיים המלצתי לכם בכתבות בפואנטה להימנע מלקנות גבינות ארוזות ולהקפיד לקנות אותן במשקל – כי כך תשלמו הרבה פחות. במקרה של גבינת עמק של תנובה, כמו גם במקרה של גלבוע למשל, הפערים מטורפים – לפעמים פי שניים. וזה לא רק בגלל שלתנובה יותר יקר לשווק את הגבינה באריזה. הסיבה היא אחרת, והיא מכעיסה. גבינה צהובה במשקל נמצאת בפיקוח מחירים והגבינה הארוזה הוצאה מהפיקוח. מאז, תנובה גובה איזה מחיר שמתחשק לה על הגבינה הזאת – למרות שהיא זהה לחלוטין.

הצרכנים מצדם ממשיכים לאותת לתנובה שהיא יכולה לזלזל בהם כמה שהיא רוצה. אם הם יקנו גבינות צהובות שלהמתחרים, או גבינות של תנובוה במשקל, היא תיאלץ להוריד את המחירים. אבל זה לא קורה.

מחיר גבינת עמק תנובה: ארוזה לעומת במשקל, דצמבר 2023:

הגבינה הארוזה יקרה כמעט פי שניים

בעניין הזה המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד תנובה כבר לפני הרבה שנים. בחודש יוני 2019 בית המשפט המחוזי (השופטת שושנה אלמגור) אישר את התביעה, אך תנובה ערערה לעליון. כעת ביהמ"ש העליון דחה את בקשת תנובה, מה שאומר שהתביעה תידון כתביעה ייצוגית.

ייצוגית נגד תנובה: מחיר הגבינה הצהובה הארוזה זינק

לפי הנתונים שמציגה המועצה לצרכנות בבקשת התביעה, בתקופה שגם הגבינה במשקל וגם הגבינה הארוזה היו תחת פיקוח מחירים, הגבינה הארוזה עלתה כ-24% יותר מהגבינה במשקל. הפער הזה שיקף את פערי העלויות לתנובה. כאשר הוסר פיקוח המחירים על הגבינה הארוזה. תנובה העלתה את מחירה עד שהגיע ל-124% יותר (!) ממחיר הגבינה במשקל, שנותר תחת פיקוח ממשלתי.


היי חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו שם, זה הכי נוח 🙂 לחצו כאן >


פה כדאי לזכור – מחיר שהממשלה מפקחת עליו לא נקבע באופן שרירותי. מחיר מפוקח מחושב בהתאם לעלויות הייצור – כך שבכל מקרה היצרן מרוויח, ואילו הצרכן משלם מחיר הוגן. לכן, כשמוצר מתייקר בחדות אחרי שהמדינה מפסיקה לפקח על מחירו, יש סיבה לחשוד שהיצרנית גורפת רווחים נאים.

זה מה שקרה עם הגבינה הצהובה של תנובה. לפי חוות הדעת הכלכלית של פרופסור יוסי שפיגל, מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, שנשכר לטובת הכנת הבקשה, תנובה גרפה לכיסה רווח עודף של 235 מיליון שקל בשנים שלגביהן מתייחסת התביעה – רווח שכל אחד מאיתנו הפסיד ממנו. המועצה לצרכנות מיוצגת על ידי עו"ד גיל רון ונדב מיארה ממשרד גיל רון קינן ושות'.

כשחברה היא מונופול, היא גובה כל מחיר שמתחשק לה

הטענה המרכזית של המועצה לצרכנות בבקשת הייצוגית נגד תנובה: תנובה הרשתה לעצמה להקפיץ את מחיר הגבינות הצהובות הארוזות משום שהיא מונופול. התביעה מתייחסת לשנים 2007-2014, וייתכן שעכשיו לאור אישור התביעה כייצוגית, תוגש תביעה נוספת על השנים שחלפו מאז.

הגבינות הכלולות בתביעה הן גבינת עמק (200 גרם ו-400 גרם), גלבוע, גוש חלב וטל העמק. בתקופת התביעה ציבור הצרכנים שילם על הגבינות הצהובות באריזה (הכלולות בתביעה) סך של כ-1.3 מיליארד שקלים.

אולם, למרות שהתביעה הוגשה כבר לפני הרבה שנים, תנובה כנראה לא ממש מתרגשת ממנה, כי גם ברגע זה מחיר גבינת עמק באריזה כמעט כפול ממחיר גבינת עמק במשקל – שעדיין נמצאת בפיקוח מחירים.

מאחר שתנובה לא מפסידה כסף על גבינת עמק במשקל – אפשר להניח שהיא מרוויחה הרבה מאוד כסף מכל לקוח שבוחר לקנות גבינת עמק ארוזה. זה כך גם לגבי גבינת גלבוע ולגבי הגבינות האחרות של תנובה.

כאמור, כעת סוף סוף בקשת התביעה נגד תנובה אושרה כייצוגית. זה לא אומר שתנובה תפסיד במשפט. להפך, יש לה סיבה להיות אופטימית, כי רק במרץ 2023 תנובה דווקא ניצחה בתביעה דומה – בנושא מחיר הקוטג'. מדובר בערעור שהיא הגישה לעליון לאחר שבית המשפט המחוזי קבע בייצוגית נגדה שמחיר הקוטג' בשנים 2009-2011 (לפני מחאת הקוטג') היה מופרז. באותה ייצוגית, השופטים קבעו שאמנם מחיר הקוטג' הועלה על ידי תנובה והיה גבוה – אבל זה לא אומר שהוא היה מופרז. לכן, השופטים ביטלו את פסק הדין של המחוזי, שחייב את תנובה להחזיר לציבור 20 מיליון שקלים.

מי שעוקב אחרי תנובה רואה שהמאבקים המשפטיים לא גורמים לה להוזיל את מחירי המוצרים. תנובה, אגב, היא בכלל לא חברה ישראלית אלא חברה בשליטה סינית, והצרכנים הישראליים לא ממש מעניינים אותה. בכלל, חברות ענק כמו תנובה לעתים קרובות מגיעות למסקנה שמשתלם להם לפגוע בצרכנים גם אם יוגשו נגדן תביעות, כי התועלת הכספית המצטברת לאורך השנים גבוהה יותר מהנזק.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות