רשות התחרות מנסה להילחם ב-7 ענקיות מזון בקנסות של 23 מיליון ש"ח

שווה לפגוע במתחרים. אלה הקנסות שחברות המזון הגדולות ישלמו לרשות התחרות

7 מספקיות המזון הגדולות בישראל, ביניהן אסם, שטראוס, תנובה ויוניליוור, נתפסו על חם. רשות התחרות קונסת אותן – אבל האם הקנס מספיק גבוה?

רשות התחרות קונסת את הספקיות הגדולות בגין פגיעה בתחרות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

23 מיליון שקל, זה הסכום שישלמו שורה של חברות – אשר בדיקת רשות התחרות גילתה שפעלו בניגוד לחוק. באמצעות מניפולציות, הן גרמו לצרכנים הישראלים לקנות דווקא את המוצרים שלהן ולא מוצרים (לעתים זולים יותר) של המתחרות. כך גרפו לכיסיהן הון ומנעו מהמתחרים להתבסס. את הקנס הגדול ביותר תשלם אסם, בגובה יותר מ-8 מיליון שקל, ואחריה שסטוביץ', יוניליוור, תנובה ועוד (הרשימה המלאה בהמשך). אולם 23 מיליון שקל זו טיפה בים המיליארדים שמגלגלות החברות הללו, שרובן ככולן גם העלו ממש לאחרונה את המחירים של מוצרי המזון והצריכה. הסכום הזה נראה זניח ביחס לממצאי הבדיקה של רשות התחרות – וכמובן ביחס להרווחים של חברות הענק. הבדיקה, אגב, החלה בשנת 2022 ולגבי שתי ספקיות נוספות היא עדיין נמשכת. נראה שהעיתוי לפרסם את דבר הקנסות נובע מגל העלאות המחירים שמבצעו אותן חברות בימים אלה בלי להסס או להתבייש.

המניפולציות שגורמות לקנות מוצרים מסוימים ולא אחרים

אז מה קורה פה? בואו ניזכר רגע. זוכרים את מחאת הקוטג'? היא לא פרצה סתם, היא פרצה כי מחירי המזון זינקו. ולאחרונה הם שוב מזנקים – למרות שגם כך הם מאוד גבוהים ביחס לעולם. אחת הסיבות ליוקר המחיה היא כמובן הריכוזיות: מעט מאוד יצרניות וספקיות שולטות ברוב המדפים בסופר הישראלי, ביניהן אסם-נטסלה, תנובה ושטראוס. שלושתן העלו מחירים כמה פעמים לאחרונה. וסיבה נוספת היא התנהגות בריונית ולא חוקית שבאמצעותה משתלטות היצרניות הגדולות על שטחי המדף ודואגות שהמוצרים שלהן יהיו הבולטים והנגישים ביותר, על חשבון המתחרות.

>> לעוד כתבות כאלה הצטרפו לקבוצת הוואטס אפ השקטה שלנו. לחצו כאן >

חוק המזון אוסר על הספקיות הגדולות לעשות, בין היתר, את הדברים הבאים:

  • להתערב באופן סידור המדף (כי הרי ברור שכל הספקים רוצים שהמוצרים שלהם יהיו בדיוק בגובה העיניים, לא למעלה מדי ולא למטה מדי)
  • להתערב במחירים שבהם מוכר הקמעונאי את מוצריו ללקוח (כי הרי ברור שהחנות אמורה לקבוע את המחיר)
  • להתערב בשטח המכירה המוקצה לספק החנות (כי הרי ברור שככל ששטח התצוגה של הספק גדול יותר, נשאר פחות מקום למתחרים)

אבל כאמור, רשות התחרות מפרסמת השבוע דיווח מטריד מאוד על הפרה שיטתית של החוק על-ידי הספקיות הכי גדולות בישראל.

שיאנית ההפרות: אסם

משום מה, ברשות התחרות מדגישים שלא מדובר בחקירה אלא בבדיקה – ושלאחר שיחות עם כל אחת מהספקיות, היא הגיעה איתן להסכמה להפסיק את ההתנהלות ולשלם קנסות לפי הפירוט הבא:

  • אסם – 8.19 מיליון ש"ח
  • ש. שסטוביץ – 6.58 מיליון ש"ח
  • יוניליוור – 4.3 מיליון ש"ח
  • תנובה – 1.67 מיליון ש"ח
  • ליימן שליסל – 1.18 מיליון ש"ח
  • שטראוס – 785 אלף ש"ח
  • אנג'ל – 571 אלף ש"ח

מה שהכי מדהים הוא שכל חברות הענק האלה שפגעו הצרכן הישראלי בשיטתיות, לא ייאלצו להודות בכך שהפרו את החוק. זאת, למרות שברשות התחרות טוענים שיש לה ראיות לכל ההפרות. בהודעה שפרסמה הרשות, נכתב שכדי לחסוך בזמן ובהליכי אכיפה, הושגו הסכמות – וזהו!

ההודעות המוסכמות על כוונות החיוב של הספקים הגדולים מפורסמות כעת להערות הציבור למשך 30 יום – ואתם מוזמנים להגיב ולהביע את דעתכם.

היצרניות מעלות מחירים ובממשלה עסוקים בדברים אחרים

הממשלה הנוכחית אמנם הצהירה מעל כל במה שהיא תוריד את יוקר המחיה, אך דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. כל היצרניות והספקיות הגדולות העלו את המחירים לאחרונה, חלקן אפילו פעמיים. נכון להיום, נראה שהיחיד שמתעסק באמת בנושא יוקר המחיה כאג'נדה יומיומית הוא יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן (ליכוד), אבל זה כמובן לא מספיק.

>> יש לנו עוד עדכונים שווים, והכי נוח לעקוב אחרינו בטלגרם. לחצו כאן >

בין העלאות המחירים הבולטות שראינו לאחרונה, אפשר לראות את זו של אסם (שכבר הרבה  שנים אינה חברה ישראלית, אלא נמצאת בשליטת תאגיד נסטלה). אסם מעלה מחירים במקביל להכרזה שלה שהיא מפסיקה לייצר קמח, כי זה לא משתלם. היא כן משיקה במקביל מוצרים יקרים באריזות קטנות, כמו קורנפלקס פיטנס. בכלל, מוצרי אסם כוללים לא רק פסטה וחטיפים, אלא גם מטרנה ועוד, כך שההתייקרות משפיעה על חלקים גדולים בסל הקניות הישראלי.

בנוסף, תנובה העלתה מחירים פעמיים – גם את מוצרי החלב וגם מוצרים אחרים של החברות האחרות שבשליטת תנובה (מאמא עוף, מעדנות ועוד). שטראוס גם היא לא טמנה ידה בצלחת. שטראוס העלתה מחירים 3 פעמים בחודשים האחרונים (מוצרי חלב, קפה, קפסולות קפה ועוד). והרשימה עוד ארוכה.

אז מה הצרכנים יכולים לעשות? אמנם מדובר בהעלאת מחירים גורפת וקצת קשה להילחם בה, אבל מחובתנו כצרכנים לתת הזדמנות ליצרנים קטנים יותר שמנסים בכל כוחם להתחרות בספקים הגדולים. בנוסף, כדאי מדי פעם לבצע השוואת מחירי סופר ולא לקנות תמיד באותו סופר באופן אוטומטי. נזכיר כמובן שחלק מהמוצרים שמתייקרים הם מוצרים לא בריאים שבכל מקרה לא יזיק להפחית בצריכתם, כמו מוצרי עוף מעובד של מאמא-עוף, חטיפים ועוד. וזה גם המקום להזכיר כי רשת קרפור נפתחה בישראל. היא אמנם לא מביאה בשורת מחירים בכל התחומים, אבל יש לה מותג פרטי זול ששווה לפחות לנסות.

>> בואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות