מחסור בחלב: לא מוצאים חלב באריזת 1 ליטר בפיקוח? זו הסיבה

מחסור בחלב בפיקוח. למה אתם לא מוצאים חלב זול בסופר?

כבר כמה חודשים שיש מחסור בחלב בפיקוח, וצעדי הממשלה רק החריפו את המצב. חלב יקר דווקא כן תמצאו. כמה תשלמו ומי אשם?

מחסור בחלב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ליטר חלב בפיקוח בישראל עולה 6.81 ש"ח. זה לא מעט, אבל אם תלכו היום לסופר, לא תמצאו גם את החלב ה"זול" הזה. מי היה מאמין שנלך לסופר ולא נמצא חלב. סתם חלב, רגיל, 1 ליטר בקרטון שנמצא בפיקוח מחירים? זו המציאות כבר כמה חודשים. אנשים הולכים לסופר ומקררי החלב חצי ריקים, או ליתר דיוק – יש בהם כל מיני סוגי חלב, אבל לא את החלב הרגיל אלא בעיקר חלב יקר. הכווונה היא לחלב מועשר, חלב נטול לקטוז, חלב בבקבוק פלסטיק – כל סוגי החלב שמדינת ישראל לא מפקחת על המחיר שלהם. בנוסף, החלב המפוקח העיקרי שאפשר למצוא הוא של תנובה. טרה הפסיקה לייצר ולשווק לצרכן הפרטי חלב בפיקוח.

חלב, כידוע, הוא מוצר צריכה בסיסי. מדינה אמורה להבטיח שלאזרחים שלה יהיה חלב לשתייה, ובמחיר בהישג יד. זה לא המצב. לא זו בלבד שמחיר ליטר חלב מפוקח הוא מלכתחילה לא זול, גם אי אפשר להשיג אותו. התוצאה היא שבכל קנייה בסופר הצרכן הישראלי משלם יותר ממה שהוא אמור היה לשלם.

מחסור בחלב בפיקוח – מה ההבדל במחיר בינו לבין חלב רגיל?

יש הרבה צרכנים שבטוחים שהמדינה מפקחת על כל סוגי החלב, ולכן הם בכלל לא מבינים שהמחלבות "עושות עליהן סיבוב" בכך שהן משאירות על המדף רק את המוצרים ה"משודרגים". בפועל, מדובר בפער לא קטן. הנה דוגמה:

  חלב 1 ליטר בקרטון

 

חלב בקרטון 3% שומן

חלב דל לקטוז 2% בבקבוק פלסטיק – טרה

השוואת מחיר חלב טרי מועשר דל לקטוז 2% בבקבוק טרה 1 ליטר לפי מחיר

חלב מלא בטעם של פעם – תנובה

חלב של פעם מלא4%-3.6%

בפיקוח לא בפיקוח לא בפיקוח
מחיר ליחידה 6.81 ש"ח 8.80 ש"ח 8.20 ש"ח
מחיר למשפחה לשבוע (5 ליטר) 34 ש"ח 44 ש"ח 41 ש"ח

 

עכשיו תדמיינו כמה זה עולה למשפחה שקונה 5 ליטר חלב בכל שבוע. במקום להוציא 34 ש"ח, היא מוציאה 44 ש"ח – הפרש של 10 ש"ח כל שבוע, רק על החלב.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצחו להצטרפות 🙂

מאחר שהחלב המפוקח פשוט לא זמין, יש הרבה צרכנים שבכלל לא שמים לב שהם לוקחים מהמדף חלב יותר יקר. הם פשוט לוקחים מה שיש.

מחסור בחלב בפיקוח

כשהמדינה מתנערת מהביטחון התזונתי של אזרחיה

מדינת ישראל לא מפקחת על מחיר כל סוגי החלב, אלא רק על חלב 1 ליטר בקרטון סטנדרטי. המחיר המפוקח מתבסס על נוסחה שאמורה להבטיח רווח למחלבות. אז למה אין עכשיו כמעט חלב? כי הממשלה הקודמת חתמה על הסכם שהבטיח רווח הוגן למחלבות באמצעות העלאת מחירים, והממשלה הנוכחית לא כיבדה את ההסכם. עכשיו למחלבות לא משתלם לייצר חלב שנמכר במחיר מפוקח.

לכן, טרה הפסיקה לגמרי לייצר חלב. נשארנו עם מחלבת רמת הגולן (שהיא קטנה וגם יש בה כרגע תקלה), ועם תנובה שאמורה לספק את כמויות החלב האדירות שהציבור מבקש.

שר האוצר סמוטריץ' מצדו החליט במקום זאת להתיר לראשונה ייבוא חלב לישראל – אבל אף אחד כמעט לא מעוניין לעשות זה.

איזה חלב נתון לפיקוח מחירים?

הפיקוח מוטל רק על סוג מסוים של חלב – כלמר, 1 ליטר 3% בשקית או בקרטון. כל אריזה אחרת, תכולה אחרת או הרכב אחר של החלב, מאפשר למחלבות למכור במחיר יותר גבוה. וזה מה שהן עושות. יש להן חלב, והן בוחרות לארוז אותו באריזות שונות או להעשיר אותו בוויטמין זה או אחר, כדי לחמוק מהפיקוח.

מחסור בחלב בפיקוח – כישלון של הממשלה

הממשלה נכשלת פה כישלון חרוץ, כבר הרבה זמן, ולא נראה שאכפת למישהו שיש מחסור בחלב בפיקוח. בסוף זה מתגלגל אלינו הצרכנים.

כאמור, ביקור בסופר מגלה שבמקום לקנות ליטר חלב ב-6.81 ש"ח, האפשרויות שעומדות על הפרק הן לקנות ליטר חלב מועשר או נטול לקטוז במחיר של 8 ואפילו 9 ש"ח לליטר. אפשרות נוספת היא לקנות אריזות גדולות ולא נוחות של ליטר וחצי או שני ליטר – במחיר פחות משתלם.

יוצא שממשלת ישראל אמנם לכאורה מבטיחה לצרכן הישראלי חלב במחיר מפוקח, אבל אי אפשר לקנות אותו, ואנחנו קונים חלב יותר יקר, שאנחנו לא רוצים, פשוט כי המחלבות לא מעוניינות לייצר את החלב שבפיקוח.

יש לציין כי בחודשים האחרונים המשבר הגדול בענף החלב עולה מדרגה: זאת לאור "אבסורד החלב", כפי שמכנים הרפתנים החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתיר לראשונה בתולדות ישראל יבוא חלב כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים.

לדברי איציק שניידר, ראש מועצת החלב, זו אחריות של המדינה: "המדינה מתחמקת מהאחריות הזו. פתרון הייבוא מחו"ל זה גימיק, כותרת בעיתון. לא יותר מזה".

שניידר אף חושש כי עוד מוצרים, מלבד החלב והחמאה, יורדו בקרוב מהמדפים ברשתות השיווק: "בסופו של יום, אם המחלבות לא יקבלו את מה שמגיע להם בהתאם לחוק – אז יסתלקו עוד מוצרים מהמדפים".

חלב מפוקח של טרה אין בכלל

חלב של תנובה ומחלבות רמת הגולן יש מעט

מי שמחפש חלב של טרה 1 ליטר בקרטון, פשוט לא מוצא אותו. כאשר פניתי בבקשה לתגובה אל חברת טרה, היא סירבה להודות בכך שהיא פשוט הפסיקה לייצר את החלב הזה, אבל המדפים בסופר מספרים סיפור אחר. מחברת טרה נמסר: "טרה מייצרת ומשווקת קרטוני חלב 1 ליטר ו2 ליטר (מפוקח) לספקים השונים עימם היא עובדת".

את החלב של תנובה ושל מחלבות רמת הגולן כן אפשר למצוא, אבל לזמן קצר מאוד. הם נעלמים מהמדפים די מהר, ובפועל מה שקורה זה שהצרכנים מגיעים לסופר ומגלים שאין להם ברירה אלא לקנות חלב יותר יקר.

מאחורי הקלעים של משבר החלב

אחרי שנים של הזנחת הטיפול במשק החלב בישראל, הגענו לנקודת משבר. בנובמבר 2022 קרסה מחלבת רמת הגולן, לאחר שמחיר מכירת החלב לא עודכן ע"י המדינה למרות זינוק במחיר החלב הגולמי לרפתנים. אחרי הקריסה, המחלבה נמכרה לחברת זנלכל, וניסתה להתמודד עם הקושי להיות רווחית. כל המחלבות התמודדו עם ההתייקרות בחומרי הגלם בציפייה ליישום ההסכם עם המדינה.

לפי ההסכם שנחתם בין משרד האוצר למחלבות, מוצרי החלב היו אמורים להתייקר ב-16%. ההסכם כלל התחייבות למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בדלק. מנגנון כזה לא מאפשר לשר האוצר להכניס שיקולים פולטיים לעדכון מחירים – כי עד כה נדרשה חתימתו והוא יכול היה לפי החשק שלו לבחור אם לחתום או לא.

ברגע האחרון שר האוצר בצלאל סמוטריץ הפר את ההסכם עם המחלבות. כתוצאה מכך, המחירים עלו רק ב-9% – והמחלבות הפחיתו את הייצור של חלב בפיקוח.

>> בואו נהיה חברים בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >

כאמור, השר סמוטריץ' החליט שכדי להכניע את המחלבות, הוא יפתח את המשק לייבוא חלב טרי. אלא שגם זה נעשה בצורה שלומיאלית. הוא ביטל את המכס על ייבוא חלב לשלושה חודשים בלבד, במטרה להפעיל לחץ על הרפתנים באמצעות הכנסת חלב מיובא לישראל. אלא שבכוח ובאיומים לא פותרים משברים – במיוחד לא כאלה שהשורש שלהם עמוק וההשפעה שלהם קריטית.

רק רמי לוי החל לייבא חלב – אבל עשה זאת רק פעם אחת. ייבוא חלב הוא עסק לא פשוט, זה מוצר טרי שהייבוא שלו כרוך בהרבה לוגיסטיקה. אף יבואן לא מצא שמשתלם לו בינתיים לייבא חלב. מן הצד השני, גם התוצרת המקומית כבר לא מספיקה.

נזכור שבעבר טרה הפסיקה לשווק שקיות חלב 1 ליטר כי לא השתלם לה לייצר אותן, מאחר שהמחיר בפיקוח. עכשיו היא גם לא מספקת חלב 1 ליטר בקרטון. המוצר הזה לא רווחי לה מספיק וטרה היא חברה מסחרית בבעלות קוקה קולה. היא רוצה להרוויח כסף, הרבה כסף. וזה לא שאין לה חלב. היא פשוט משווקת אותו באריזות שלא בפיקוח, למשל בקבוק פלסטיק או חלב מועשר.

תנובה ומחלבות רמת הגולן לא יכולות לעמוד בביקוש – והתוצאה היא שהצרכן הישראלי משלם יותר.

בשורה התחתונה, אין מבוגר אחראי – והצרכנים לא מוצאים חלב מפוקח בחנויות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות