ביקורת הצגה: סטמפניו בבית ליסין. שלום עליכם בעיבוד עכשווי סוחף

ביקורת הצגה: סטמפניו בבית ליסין. שלום עליכם בעיבוד עכשווי סוחף

הכלייזמר המחונן סטמפניו רגיל להפיל לרגליו נשים, אך כאשר הוא מתאהב ברוחל'ה, מתחיל סיפור אהבה עם סוף בלתי צפוי. ביקורת

ביקורת הצגה סטמפניו בבית ליסין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם האהבה מנצחת הכול? ואולי אהבה היא רק גן עדן קצרצר שמפריזים בחשיבותו? את השאלה המהדהדת הזאת שואל סטמפניו – הכנר היהודי המחונן, שנגינתו בכינור מהלכת קסם על כל שומעיו. סטמפניו הוא גיבור הרומן שכתב שלום עליכם בשנת 1888, המתמקד בחיים בעיירה יהודית בפולין. לצדו שתי גיבורות: פריידל ורוחל'ה. הראשונה נשואה לו, השנייה נשואה לאחר – ושתיהן מאוהבות בו. האם האהבה האסורה של סטמפניו ורוחל'ה תוכל להתממש? עבור מי שמכיר את הרומן המקורי של שלום עליכם, נציין כבר בראשית ביקורת סטמפניו כי ההצגה בבית ליסין היא עיבוד עכשווי שאינו נאמן במאת האחוזים למקור. לכן, גם אם נדמה לכם שאתם יודעים את התשובה, ייתכן מאוד שתופתעו.



ביקורת הצגה: סטמפניו בבית ליסין

סיפור העלילה

סטמפניו (אסף יונש) הוא מוזיקאי צעיר ומוכשר העומד בראשה של להקת כלייזמרים וכובש באישיותו הכריזמטית כמעט כל מי שנקרה בדרכו. הנשים נופלות לרגליו כמו זבובים, וכך קרה גם עם פריידל (קרן מור-מישורי) – עוד אחת מאותן נשים רבות שהבטיח להן לבלות איתן את חייו. הוא כמובן לא מתכוון לאף מילה, אך פריידל לא מוותרת וכופה את עצמה עליו – לאחר שמסתבר לו שהיא בהיריון ממנו.

פריידל היא אישה חכמה וממולחת, ובעסקים מבינה קצת יותר ממנו. היא אוהבת אותו ויודעת גם לספק לו את דמות האם שכל כך חסרה לו כיתום.

אלא שאז הוא מתאהב ברוחל'ה (דניאל גל). רוחל'ה היא אישה נשואה – ובעלה מוישה-מנדל בקושי מתעניין בה. הוא איש טוב וצנוע, אך שקוע בתלמוד ובפרשנויות. בניגוד לפריידל האגרסיבית, רוחל'ה היא אישה עדינה. היא נקרעת בין נאמנותה אל בעלה היבש וטוב הלב לבין אהבתה לסטמפניו המסעיר.

לא נגלה את סופה של ההצגה, אך כפי שכתבנו בראשית ביקורת סטמפניו, ההצגה בעיבודה הנוכחי לוקחת את הרומן של שלום עליכם למחוזות אחרים.

אילו רוחל'ה הייתה אותה דמות שכתב שלום עליכם, היא הייתה נותרת באותה מערכת יחסים, אולם המחזאית עדנה מזי"א ז"ל, שהלכה לעולמה רק לאחרונה, הביאה את הפרשנות שלה אל הבמה. כאן היא מאפשרת לגיבורות שלה חופש ובחירה שלא היו מנת חלקן של הגיבורות של שלום עליכם.

אולי יעניין אתכם גם

גם את סיפורה של אתל-חיה (מאי קשת), חברתה של רוחל'ה, בחרה מזי"א להוביל לכיוונים אחרים. סיפורה של אתל-חיה, המאוהבת גם היא בגבר שלא רואה אותה, הוא מעין מראה לסיפורה של רוחל'ה. אתל-חיה היא כנראה האישה החלשה היחידה על הבמה, המלאה בעוצמה נשית. את העוצמה הזאת אנו רואים גם אצל אמו של מוישה-מנדל (זוהר מידן).

האם מנהלת את הבית ושולטת ביד רמה בבעלה חיים יוסף (שמגולם ע"י אופחר וייל בכישרון קומי מופלא). היא מזהה היטב את חולשותיו של בנה ודואגת שכלתה תהיה מאושרת.

שלום עליכם פינת עדנה מזי"א

מה שמיוחד בסטמפניו בבית ליסין הוא המפגש בין הרומן של שלום עליכם על מערכות היחסים בעיירה היהודית המזרח אירופית של לפני 150 שנה, לבין בימת התיאטרון התל אביבי של 2024.

הקונפליקט של אהבה אסורה נותר אותו קונפליקט, אך ההתמודדות של הגיבורות שונה. האם שלום עליכם ועדנה מדי"א מובילים את הקהל לאותה מסקנה באשר לסיכוייה של אהבה לנצח הכול? נדמה שכן – אך אל המסקנה הזאת מגיעים מדרכים שונות.

הבימוי המצוין של רוני ברודצקי אורז את העיבוד החופשי של מז"יא עם מוזיקה יהודית סוחפת. המשחק של כל אחד מהשחקנים מדויק וקולע, החל מאסף יונש שמנגנן בכינור דמיוני ועושה זאת מושלם ועד זוהר מידן שהופכת את האם הקלפטע לדמות שמצליחה להיות מצחיקה, מעצבנת ומעוררת הערכה בעת ובעונה אחת.

את המעברים בין הסצנות מבצעים השחקנים בריקוד, והתנועה על הבמה אינה פוסקת לרגע.

מחיר כרטיס להצגה סטמפניו בבית ליסין

מחיר מלא להצגה בבית ליסין עומד על 220 ש"ח, אבל דרך הקישור הזה תוכלו לקבל הנחה להצגה סטמפניו במיוחד לגולשי פואנטה ולרכוש כרטיס ב-75 ש"ח בלבד – ללא צורך בקופון. 

קופון בית ליסין


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות