המדריך לחוק הפיקדון: בקבוקים גדולים יוחזרו לחנויות תמורת תשלום. איפה וכמה?

המדריך לחוק הפיקדון: בקבוקים גדולים יוחזרו לחנויות תמורת תשלום. איפה וכמה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי שנים ארוכות של עיוות שנולד מלחצים כלכליים ופוליטיים – סוף סוף חוק הפיקדון כולל בקבוקים גדולים. נזכיר כי מאז שנחקק חוק הפיקדון, הצרכנים יכלו לקבל החזר על פחיות משקה ועל בקבוקים קטנים (עד ליטר וחצי) – ואילו את הבקבוקים הגדולים ציפו מהם למחזר באופן וולונטרי. כעת המשמעות היא שאפשר לקבל החזר כספי על בקבוק קולה ליטר וחצי, בקבוק מים מינרליים גדול ועוד. במקום לזרוק בקבוקים גדולים למיחזורית או לכלובי המיחזור (שייעלמו בקרוב מהרחובות), יש לקחת אותם לסופר ולהחזיר אותם שם. מי שלא מעוניין לקבל החזר כספי על הבקבוק, יכול לזרוק אותו לפח הכתום (המיועד לפסולת אריזות).

את הרחבת חוק הפיקדון הובילה השרה הקודמת להגנת הסביבה, גילה גמליאל (ליכוד). השרה הנוכחית, תמר זנדברג (מרצ) הייתה נחושה להוציא זאת לפועל במועד שנקבע (1.12.21) למרות הלחצים הרבים שהופעלו מצד היצרניות והיבואניות. הן פנו לבג"צ, ביקשו לדחות את החוק בחצי שנה וניסו לגרום להורדת גובה הפיקדון, כאילו משבר האקלים לא קיים וכאילו לא היה להן מספיק זמן להיערך.

חוק הפיקדון – בקבוקים גדולים: תשובות לשאלות

אילו בקבוקים נכללים בחוק הפיקדון?

לאחר הרחבת חוק הפיקדון, כלולים בחוק כל בקבוקי הפלסטיק, גם מכלי משקה גדולים בנפח ליטר וחצי ועד 5 ליטרים (כולל), בדומה למכלים הקטנים. מדובר רק בבקבוקים שכתוב עליהם "חייב בפיקדון".

מהו סכום הפיקדון?

עקרונית, סכום הפיקדון הוא 30 אגורות לבקבוק פלסטיק רגיל (של משקאות מוגזים, מים מינרליים וכו'), אך הירן או היבואן יכול לגבות סכום גבוה יותר.

עבור מיכלים גדולים המיועדים לשימוש חוזר סכום הפיקדון הוא 1.20 ש"ח.

האם יש הגבלה על מספר הבקבוקים שמותר להחזיר?

מותר להחזיר עד 50 בקבוקים ביום.

איפה מחזירים בקבוקים גדולים?

אפשר להחזיר בקבוקים גדולים ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון בכל בחנות או רשת שיווק שמוגדרת חנות גדולה (מעל 28 מ"ר) שמוכרת משקאות. גם במכולות ובחנויות נוחות.

פואנטה בטלגרם

האם בית העסק חייב לקבל את הבקבוקים הגדולים?

כן, על בית העסק לקבל את מכלי המשקה הריקים המסומנים ולהשיב את דמי הפיקדון גם אם לא נקנו באותו בית עסק.

איך מקבלים את ההחזר הכספי על בקבוקי משקה גדולים?

בית העסק חייב להחזיר את דמי הפיקדון במזומן.

אילו סוגי מכלי משקה מוחרגים מחוק הפיקדון?

מכלים של חלב ומוצריו, שקיות, מכלים העשויים מנייר ומקרטון. את המכלים האלו יש להשליך לפח הכתום ולא לפח הירוק (!).

למי אפשר לפנות אם בית העסק לא מקבל את מכלי המשקה למרות חוק הפיקדון?

אפשר להגיש תלונה במוקד הפיקדון בשיתוף המועצה לצרכנות באמצעות אתר המועצה או בטלפון מספר 03-5100190. המוקד הטלפוני פועל מ-9:00 עד 15:00.

למה הוחלט להפסיק עם המיחזור בכלובי המיחזור?

כאמור, מלכתחילה כאשר נחקק חוק הפיקדון, בקבוקים גדולים הוחרגו ממנו מסיבות לא מוצדקות. היצרניות והיבואניות חששו שייקור הבקבוקים יפגע במכירות והמפלגות החרדיות רצו למנוע התייקרות שלכאורה תפגע בציבור שלהן. הפתרון שנמצא אז היה להקים את כלובי המיחזור ולקוות שהציבור יטרח להביא את הבקבוקים ולהשליך אותם למיחזורית גם ללא תמורה כספית. הוצבו יעדי מיחזור – אך היצרניות והיבואניות לא עמדו ביעדים.

לאורך השנים, השרים שעמדו בראש המשרד להגנת הסביבה המשיכו לאשר את העיוות הזה למרות שזה היה בסמכותם להפסיק זאת ולהרחיב את חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים. משבר האקלים החריף והחריף

בין היתר "הודות" לזיהום פלסטיק, אבל מדינת ישראל בחרה להחריג את בקבוקי המשקה הגדולים מחוק הפיקדון כדי לשרת אינטרסים כאלה ואחרים.

היחידה שהיה לה האומץ לנקוט את הצעד ולעמוד בלחצים הייתה השרה לשעבר גילה גמליאל, אשר החליטה לשים קץ לפארסה. את כל הפרטים אפשר לקרוא בכתבה סוף סוף: מיחזור בקבוקי ליטר וחצי תמורת תשלום. חוק הפיקדון יורחב.

כעת, כאשר יהיה תמריץ כלכלי להחזיר את בקבוקי הפלסטיק לחנויות, יש לקוות שיותר בקבוקים ימוחזרו.

לדברי מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, חלקם של הבקבוקים הגדולים הוא 75% מסך בקבוקי הפלסטיק בישראל: "פלסטיק שלא ממוחזר ומטופל מזהם לנו את הסביבה ופוגע בבריאות. מהיום, עם הרחבת הפיקדון על הבקבוקים הגדולים, פחות מהם ייזרקו בשמורות הטבע, בפארקים וברחוב – מלכלכים ומזהמים לנו את הסביבה. החובה על פי חוק של היצרנים והקמעונאים שמייצרים ומוכרים לנו את הבקבוקים היא שהבקבוקים האלה לא יהפכו לפסולת ולמפגע סביבתי ובריאותי. חובתם על פי חוק לאפשר לציבור להחזיר את הבקבוקים ולקבל את הפיקדון בצורה הנוחה והנגישה ביותר – בדיוק כמו שנרכשו".

עם זאת, חשוב להעביר מסר לציבור – במקום לנקות את המצפון באמצעות מיחזור, עדיף להפחית או להפסיק לחלוטין את צריכת בקבוקי הפלסטיק המזהמים.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות