אל תזרקו את הבקבוק: פנטן, הד & שולדרס והרבל אסנס נמכרים בבקבוק רב פעמי

אל תזרקו את הבקבוק: פנטן, הד & שולדרס והרבל אסנס נמכרים באריזות למילוי חוזר

השמפו נגמר? אם אתם משתמשים בהד אנד שולדרס, פנטן או הרבל אסנס, ניתן לקנות אריזות למילוי חוזר. האם הן פחות מזהמות וכמה עולה בקבוק שמפו רב פעמי?

שמפו פנטן והד אנד שולדרס בבקבוק רב פעמי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אם ביקרתם לאחרונה בסניפי סופר-פארם, ייתכן שנתקלתם בבקבוקי שמפו פנטן, הד אנד שולדרס והרבל אסנס מיוחדים ושונים, שאינם מיוצרים מפלסטיק, אלא מאלומיניום. לצדם מן הסתם ראיתם שקיות מילוי. בקבוקי האלומיניום נועדו למילוי חוזר, כך שקונים אותם פעם אחת – ולאחר מכן קונים שקיות מילוי. המטרה היא הפחתת הזיהום, כאשר לטענת תאגיד P&G (פרוקטר אנד גמבל), שקיות המילוי פחות מזהמות מהבקבוקים. כמה פחות? בחברה אומרים ש-60% פחות.

האריזות החדשות הושקו באירופה ממש לאחרונה והגיעו גם לישראל, והן חלק מהאסטרטגיה של P&G לעמוד בהתחייבות שלקחה על עצמה להפוך את כל האריזות שלה לניתנות למיחזור או לשימוש חוזר עד שנת 2030.

משבר האקלים הוא כבר לא בגדר תחזית, הוא כאן והוא מחמיר כל הזמן. כל בקבוק שמפו שאתם זורקים לפח, אפילו אם מדובר בפח אריזות כתום, תורם לזיהום הפלסטיק למשבר האקלים. מצד שני, לצרכנים אין ממש ברירה – בסופו של דבר הם קונים את מה שיש בחנות, וכל עוד שמפו נמכר בבקבוק פלסטיק, היכולת של הצרכן לצמצם את הזיהום שהוא עצמו גורם היא מצומצמת ומתבטאת בעיקר בהשלכת הבקבוק לפח המחזור – כאשר גם למיחזור יש עלויות.

בקבוקי פנטן והד אנד שולדרס עם שקיות למילוי חוזר
בקבוקי פנטן והד אנד שולדרס עם שקיות למילוי חוזר. צילום: דפנה הראל כפיר

 

כמובן שהתאגידים הגדולים, ביניהם יצרני תכשירי הטיפוח, הם בין הגורמים המרכזיים לזיהום – באמצעות בקבוקי הפלסטיק שהם מייצרים, ועל כן מוטלת עליהם חובה לדאוג ככל האפשר לצמצום פסולת הפלסטיק. פרוקטר אנד גמבל הוא תאגיד ענק שאחראי לייצור חלק גדול מהמותגים שצרכנים בכל העולם וגם בישראל קונים, החל מפנטן והד אנד שולדרס, דרך ARIEL ועד אורל בי. כמעט כל האריזות של כל המוצרים הללו מיוצרות מפלסטיק, כך שאין ספק שמדובר בתאגיד שאחראי ישירות לחלק גדול מזיהום הפלסטיק בעולם. בשלב הזה רק חלק זעום מהמוצרים של P&G מוצע באריזות פחות מזהמות, אבל לפחות זו התחלה.

מחיר – כמה עולה בקבוק פנטן לשימוש חוזר?

בקבוק פנטן לשימוש חוזר, המיוצר כאמור מאלומיניום, יקר יותר משמפו פנטן רגיל, וחבל.

השוואת מחירים בין בקבוק שמפו פנטן רגיל, בקבוק פנטן רב פעמי ושקית מילוי, מגלה שעבור בקבוק אלומיניום הצרכן צריך לשלם כמעט כפול בהשוואה לבקבוק פנטן מפלסטיק. בקבוק שמפו פנטן מפלסטיק עולה בסופר-פארם כ-22 ל-500 מ"ל, ואילו בקבוק פנטן מאלומיניום עולה כמעט פי שניים – כ-43 ש"ח, לתכולה קטנה יותר של 430 מ"ל. כלומר, הצרכן משלם כאן כ-10 שח על כל 100 מ"ל שמפו, לעומת כ-4.38 ש"ח לכל 100 מ"ל בבקבוק פלסטיק.

זה כמובן חבל מאוד, כי מדובר בחסם מאוד רציני. המשמעות היא שרק מי שממש אכפת לו מזיהום הסביבה, יהיה מוכן להוציא כל כך הרבה כסף על שמפו.

פנטן בבקבוק רב פעמי - השוואת מחירים

אבל זו כמובן רק ההוצאה הראשונית. לאחר מכן, הצרכן ישלם כ-18 ש"ח על אריזת 480 מ"ל- מה שאומר שהוא ישלם על השמפו באריזת מליוי קצת פחות מאשר על שמפו בבקבוק רגיל. הפער עומד על כחצי שקל לכל 100 מ"ל שמפו.

שוב, לטעמי הפער אינו מספיק גדול ורוב הצרכנים לא ישנו הרגלי צריכה לאור המחירים הללו.

למען האמת, לא לגמרי ברור למה מלכתחילה לצרכן לקנות בקבוק שמפו מאלומיניום – שהרי אפשר למלא מחדש גם את בקבוקי הפלסטיק הרגילים של פנטן. מבחינת הצרכנים, זו דרך לא פחות אקולוגית ויותר משתלמת.

כך או כך, הדרך לזהם פחות עוברת מהפכה הרבה יותר רצינית – הן בתהליך הייצור והן בהרגלי הצריכה. ניצנים ראשונים של חנויות שבהן אפשר להגיע עם הבקבוק מהבית ולבצע מילוי חוזר כבר ניתן לראות בחו"ל, ועד שלא יהיה אימוץ של השיטה הזאת בצורה נרחבת בעולם ובארץ, כמות מיכלי הפלסטיק ושקיות הפלסטיק לא תצטמצם באופן משמעותי. אמנם מיחזור ושימוש חוזר מפחיתים את הפסולת, אבל החוכמה האמיתית היא פשוט לצמצם את פסולת הפלסטיק מלכתחילה – ולשם כך יש לעשות צעדים מרחיקי לכת.

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות