המס על כלי פלסטיק חד פעמיים: אילו כלים יתייקרו? זה מה שקובע החוק

המס על כלי פלסטיק חד פעמיים: אילו כלים יתייקרו? זה מה שקובע החוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

החלטת משרד האוצר בשיתוף המשרד להגנת הסביבה להטיל מס על כלי פלסטיק קורמת עור וגידים. בטיוטת החוק שמפרסם משרד האוצר מפורט גובה מס הקנייה על כלי פלסטיק, לצד הרציונל שמאחורי הטלת המס.

 


ישראל מחזיקה בשיא בינלאומי לא מחמיא של צריכת כלים חד פעמיים מפלסטיק, כאשר במשרד האוצר אומרים כי סקר שנעשה מצביע על נוכחות הכלים הללו בכל המגזרים באוכלוסייה. עם זאת, במגזר החרדי זועמים במיוחד על החוק אשר לטענתם יפגע בהם באופן מיוחד בשל השימוש הנרחב בכלים אלה כדי להימנע משטיפת כלים רב פעמיים המצריכים הפרדה של בשר וחלב.




במשרד האוצר ובמשרד להגנת הסביבה מוטרדים מאוד מהכמות האסטרונומית הנוכחית של הכלים הללו, שכידוע אינם מתכלים וגורמים נזק אדיר לסביבה, לבעלי החיים, לנוף ולאוויר שכולנו נושמים.

בנוסף, הם מוטרדים מהגידול בצריכה: "ישנה מגמת עלייה מתמדת בצריכת הכלים החד פעמיים בישראל, ובעשור האחרון הצריכה הביתית הוכפלה", נכתב בטיוטת החוק.

90% מהזיהום בחופים – פסולת פלסטיק

לפי הנתונים המופיעים בטיוטת החוק, כ-90% מהזיהום בחופי ישראל מקורו בפסולת פלסטיק. כלים חד פעמיים בפרט תופסים כ-19% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים בישראל. לכן, כך נכתב, "צריכת כלים חד פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות וכן על בריאות הציבור, אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר".

מס על כלי פלסטיק: "המזהם משלם"

מאחורי החוק למיסוי כי פלסטיק חד פעמיים עומד העיקרון המכונה "המזהם משלם". בדברי ההסבר לחוק, נכתב כך: "כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק הם קצרי חיים מטבעם והופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי. הטלת מס על רכישת רכיבים מזהמים עולה בקנה אחד עם עקרון "המזהם משלם", כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד פעמיים ברמות גבוהות יותר, יישא באופן משמעותי בעלות הנזק הסביבתי.

פואנטה בטלגרם

מה גובה המס ועל אילו כלי פלסטיק הוא יחול?

לפי טיוטת החוק, מס הקניה יוטל על כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק, בגובה של 11 ש"ח לק"ג. ההבחנה בין כלים חד פעמיים מפלסטיק לכלים רב פעמיים תיעשה על בסיס עובי הכלי.

בטיוטה נכתב כי "הטלת המס מאפשרת שינוי התנהגות באופן גמיש, תוך שמירה על מרחב בחירה וחלופות אפשריות כגון כלים רב פעמיים".

מס הקניה יחול על כל סוגי הפלסטיק לרבות פלסטיק ביולוגי ומתכלה, היות ופלסטיק זה גורם ללכלוך המרחב הציבורי באותה המידה כמו כלים חד פעמיים אחרים.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

    רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



     
    תגובות: 0

    נגישות