כאילו שלא הרגשנו בכיס. ויסוצקי הוכרזה ע"י רשות התחרות כמונופול

כאילו שלא הרגשנו בכיס. ויסוצקי הוכרזה ע"י רשות התחרות כמונופול

למה תה ויסוצקי יקר? כי ויסוצקי היא מונופול בתחום התה הירוק וחליטות הצמחים. רשות התחרות הכריזה – והצרכנים צריכים להפסיק להיות פראיירים

ויסוצקי מונופול
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כל מי ששותה תה, יודע שתה ויסוצקי יקר באופן חסר פרופורציה למתחרים. וכל מי ששותה תה בטח גם מרגיש היטב את העובדה שוויסוצקי שולטת ברוב שטחי המדף כמעט בכל חנות. אז עכשיו זה רשמי: חברת ויסוצקי היא מונופול בתחום התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים. הממונה על רשות התחרות הכריזה על כך לאחר שנה וחצי של חקירה ובתום שימוע שנערך לחברה בחודשים האחרונים. מה זה אומר? זה אומר שויסוצקי יצרה מצב שאנחנו משלמים ביוקר על תה, בעיקר תה צמחים.  וזה אומר גם שמעכשיו ויסוצקי תהיה נתונה למגבלות שהחוק מטיל על מונופולים כדי למנוע מהם לפגוע בתחרות.

אבל זה גם אומר משהו עלינו, הצרכנים, אשר בעיניים עצומות הולכים וקונים בכמויות את הת הירוק של ויסוצקי – למרות שהוא יותר יקר בדרך כלל. כך למשל, כרגע בשופרסל נמכרת אריזת 25 שקיקי תה ירוק ויסוצקי בכ-25 ש"ח, בעוד שתה ירוק מהמותג הפרטי של הרשת באותה כמות נמכר ב-9 ש"ח. תה פומפידור נמכר בכ-15 ש"ח ואצל רמי לוי יש מבצע על תה ירוק ב-5 ש"ח בלבד!

אנחנו בעצמנו הפכנו את ויסוצקי למונופול, ואנחנו חייבים להתנהג אחרת. יש לוויסוצקי מתחרות, והן בדרך כלל זולות יותר וטעימות לא פחות מאשר ויסוצקי. התפקיד שלנו הוא לתת להן הזדמנות, לקנות את התה שלהן ולחזק אותן, כדי שהמחירים יירדו. כיום, בזמן שתה ויסוצקי יכול לעלות 25 ש"ח לאריזת 25 שקיקים, אנחנו יכולים לשלם רבע או חמישית מחיר.

ויסוצקי: מונופול לפי הגדרת רשות התחרות

כאמור, הממונה על התחרות קבעה כי ויסוצקי היא בעלת מונופולין בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים. הבדיקה של הרשות העלתה שהחלק של ויסוצקי במכירות תה ירוק וחליטות צמחים לקמעונאים גבוה מ-70%. בנוסף, ובאופן תקדימי, החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין גם בשל כוח שוק משמעותי בתה ירוק ובחליטות צמחים – שמאפשר לה לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר ספקים מתחרים.

בהודעת רשות התחרות נכתב כי בזכות כוח השוק שלה, ויסוצקי שימרה את הדומיננטיות שלה במשך שנים רבות: "המתחרים של ויסוצקי התקשו להגדיל את מכירותיהם גם במקרים בהם הציעו מחירים נמוכים מאלה שהציעה ויסוצקי וגם במקרים בהם נכנסו מותגים חדשים לישראל, שזכו להצלחה בחו"ל". הכוונה, למשל, למותג ליפטון – שהוא מותג ענק ובישראל הוא הרבה פחות חזק מאשר ויסוצקי.

מה המשמעות של הכרזת ויסוצקי כמונופול?

בישראל יש חוק לקידום התחרות בענף המזון, ומרגע שויסוצקי מוגדרת "ספק גדול", חלים עליה כלל החובות המושתים על ספקים גדולים. איסורים אלה כוללים, בין היתר, איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק, איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות והגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון.

> אהבתם את הכתבה? יש עוד כאלה בקבוצת הוואטס אפ השקטה שלנו. לחצו להצטרפות >

כל אלה רלבנטיים רק לגבי הפעילות של ויסוצקי בתחום התה הירוק וחליטות הצמחים, משום שבתחום התה השחור חלקה של ויסוצקי נמוך ממחצית ונמצא במגמת שחיקה.

ברשות התחרות גם מציינים שבתחום התה השחור יש לתה ויסוצקי מתחרה שגם לו נתחי שוק לא מבוטלים בשוק זה. הם לא מציינים מי המתחרה, אך יש להניח שמדובר בליפטון.

בכל מקרה, במידה שיוגשו נגד ויסוצקי תביעות, למשל תביעות בגין גביית מחיר מופרז כמו במקרה של התביעה נגד קוקה קולה, תביעה ייצוגית נגד תנובה על מחיר הקוטג' ועוד, ההכרזה על ויסוצקי כמונופול תהא ראיה לכאורה בכל הליך משפטי.

ויסוצקי רשאית לחלוק על הכרזת הממונה בדרך של ערר לבית הדין לתחרות.

קראו כתבות על תביעות ייצוגיות נגד מונופולים

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות