המאבק נגד המונופולים: ייצוגית נגד קולגייט ושסטוביץ' בגין מחיר מופרז

המאבק נגד המונופולים: ייצוגית נגד קולגייט ושסטוביץ' בגין המחיר המופרז של קולגייט

לפי הבקשה לייצוגית נגד קולגייט ושסטוביץ', הצרכנים הישראלים משלמים ביוקר על משחת שיניים קולגייט בשל הפגיעה השיטתית ביבואנים מקבילים

קולגייט
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם מצחצחים שיניים במשחת שיניים קולגייט, אתם ודאי שמים לב למחירים הגבוהים של קולגייט בישראל. בקשה לייצוגית שהוגשה לאחרונה מביאה את המספרים (ת"צ 43569-04-19). לפי התביעה, המחיר הסיטונאי של משחת שיניים קולגיייט בחו"ל הוא כ-2 שקלים ואף פחות, ובארץ הן נמכרות במחירים שמגיעים ליותר מ-20 שקל. התובעים מציגים נתונים ממצגת של משרד הכלכלה, שלפיהם הסוגים השונים של משחות שיניים קולגייט יקרים בישראל ממקומות שונים בעולם בשיעור של 36%-91%, ולפעמים יותר מ-100%. הבקשה מתבססת על הודעת רשות התחרות, אשר פורסמה כאן ב"פואנטה חדשות צרכנות", ולפיה היצרנית פלמוביל-קולגייט והיבואנית הבלעדית בארץ פגעו ביבואנים מקבילים של קולגייט לישראל, כדי לשמור על מחירים גבוהים. לפי התביעה, "ייבוא מקביל של משחות שיניים קולגייט יכול היה לחסוך לציבור הצרכנים בישראל סכומי עתק, אך קולגייט-פלמוליב ושסטוביץ' חברו להסדר כובל כדי לסכל את הייבוא המקביל".

ייצוגית נגד קולגייט

בתביעה נכתב כי "במסגרת ההסדר, שסטוביץ' דיווחה לקולגייט על ניסיונות לייבוא מקביל של מוצרי קולגייט לישראל. קולגייט השתמשה במידע כדי לגדוע או להגביל את מקור המכירות של מוצרי קולגייט מהמוכר בחו"ל, שהינו זכיין של קולגייט ותלוי בה לצורך המשך קבלת מוצרי קולגייט – אל היבואן במקביל בישראל". עוד נכתב בתביעה כי "שסטוביץ' הוסיפה חטא על פשע וסירבה לספק מוצרי קולגייט שהיא מייבאת בבלעדיות לישראל, או למצער – ניצל מעמדה להרעת התנאים המסחריים ולשיבוש אספקת מוצרי קולגייט לקמעונאים, שכל חטאם היה שהם "העזו" לרכוש מוצרים מייבוא מקביל".

לפי התביעה, שסטוביץ' נקטה כמה שיטות כדי למנוע מקמעונאים לשווק מוצרי קולגייט מייבוא מקביל. בין היתר, היא הפיצה דיווחים שקריים כאילו מוצרים מייבוא מקביל הם מסוכנים מבחינה בריאותית, למרות שהם היו מוצרים זהים לאלה שהיא עצמה מכרה. שיטה אחרת הייתה סירוב לשווק לקמעונאים את כלל מוצרי קולגייט-פלמוליב. המקרה המפורסם ביותר הוא הסכסוך העסקי שהיה לה ב-2015 עם אייל רביד, בעליה של רשת ויקטורי, שביצע בעצמו ייבוא מקביל. במשך כמה חודשים שסטוביץ' נמנעה מלספק לויקטורי את מוצריה.

לא רק בישראל: קולגייט-פלמוליב נקנסה ביוון

מידע מרתק שעולה מהתביעה הוא שקולגייט-פלמוליב נקנסה גם ע"י רשות התחרות היוונית בחודש יולי 2017 בגין התנהלות דומה של פגיעה בתחרות ומניעת ייבוא. מדובר בקנס גבוה של 10.1 מיליון אירו.

לפי התביעה, השוק בישראל הוא שוק קטן, ועל כן ליבואנים מקבילים נדרשה כמות לא גדולה של סחורה כדי לחולל שינוי במחירים בארץ. התובעים מצטטים כתבה שפורסמה בדה מרקר באוגוסט 2017, ובה סיפר יבואן מקביל כי מחירה של משחת שיניים קולגייט בפולין הוא חצי יורו. לדבריו, אחרי הובלה ומסים, ואחרי רווח נאה, הוא יכול למכור אותה ב-5 שקלים – ואילו בסופר היא נמכרת ב-23 שקל.

התובעים מציינים גם שהעובדה שקולגייט הכתיבה מחירים גבוהים למותג שלה גרמה גם למשחות השיניים המתחרות להימכר במחירים גבוהים, שהותאמו למחירו של המותג המוביל.

הכוח של קולגייט – פרטים נוספים על הייצוגית

הנה כמה נתונים נוספים המובאים בתביעה:

  • קולגייט היא קונצרן רב-לאומי הפעיל ביותר מ-200 מדינות בעולם. היקף המכירות השנתי של קולגייט בעולם עומד על מעל 15 מיליארד דולר, עם שיעור רווחיות גולמית של כ-60%.
  • קולגייט היא הבעלים של המותגים קולגייט, ספיד סטיק, פלמוליב, אג'קס ואחרים, ולכן לא מן הנמנע שהיא נוקטת פרקטיקה דומה של פגיעה בתחרות גם במוצרים אחרים שלהם הנמכרים בישראל.
  • שסטוביץ' היא חברה ישראלית המשמשת יבואן רשמי של קולגייט בישראל מזה עשרות שנים. מחזור המכירות המוערך של שסטוביץ' עומד על כ-800 מיליון שקל, ושיעור הרווחיות שלה נמצא במגמת עלייה וגבוה במיוחד.
  • נתח השוק של קולגייט מתוך מכירות משחוות השיניים בישראל עמד בשנת 2018 על 54%, כאשר המותג השני אחריה הוא סנסודיין, ונמצא הרחק אחריה עם 12% בלבד – זאת ע"פ נתוני נילסן שצוטטו ע"י משרד הכלכלה.

את הבקשה הגישו צרכני קולגייט, המיוצגים ע"י עו"ד ד"ר אורי ברעם, עו"ד סימון אלישקוב, עו"ד שחר בין מאיר ועו"ד יצחק אבירם.

קולגייט על הכוונת של משרד הכלכלה

משרד הכלכלה סימן את קולגייט כבר לפני כשנתיים כאחד הגורמים ליוקר המחיה בסל מוצרי הפארם של הצרכנים הישראלים. כאן באתר פואנטה עקבנו אחר טיפול משרד הכלכלה בנושא, וסיקרנו בהרחבה את "חוק השיימינג" – אשר במסגרתו משרד הכלכלה הטיל על רשתות השיווק לתלות ליד מוצרים מסוימים שילוט שבו מוצג המחיר שלהם בארץ לעומת המחיר בחו"ל.

מחירי קולגייט היו בין הגורמים שהביאו את משרד הכלכלה להוביל יחד עם רשות התחרות את אישור התקנות שמאפשרות לרשות לנקוט צעדים נגד חברות שגורמות לפגיעה בתחרות ולמחירים גבוהים, גם כאשר אותן חברות לא עונות על ההגדרה החוקית היבשה של "מונופול".

הרשות לתחרות לא דרשה לפצות את הציבור

התובעים מציינים כי הם מגישים את הבקשה לייצוגית נגד קולגייט-פלמוליב ונגד שסטוביץ' משום שברשות התחרות לא מטפלים בהיבט של פיצוי לציבור הצרכנים על הנזק שנגרם להם. הרשות לתחרות אמנם מובילה הליך אכיפה – אך הליך זה נועד להעניש את החברה ולא לפצות את הצרכנים.

נזכיר כי כאן במדור התביעות והמשפטים בפואנטה דיווחנו בחודש פברואר 2019 על עוד בקשה לייצוגית נגד קולגייט פלמוליב. הבקשה הוגשה סמוך להודעת הרשות לתחרות בנושא מחירי קולגייט. מדובר בייצוגית בסכום של -72 מיליון שקל (ת”צ 43891-02-19).

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות