עוד בקשה לייצוגית נגד קוקה קולה בטענה למחיר מופרז. הנזק לצרכנים: 300 מיליון שקל - פואנטה

עוד בקשה לייצוגית נגד קוקה קולה בטענה למחיר מופרז. הנזק לצרכנים: 300 מיליון שקל

גם לאחר שהוגשה ואושרה ייצוגית נגד קוקה קולה בגין גביית מחר מופרז, מחירו של בקבוק 1.5 ליטר ממשיך להיות גבוה מהמתחרים. האם גם הייצוגית הזאת תאושר?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קוקה קולה בישראל היא מוצר יקר – הן ביחס לחו"ל והן ביחס לפפסי קולה ו-RC קולה. הטענה הזו עומדת בבסיס לבקשה לייצוגית נגד קוקה קולה (ליתר דיוק, נגד החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יצרנית קוקה קולה). הסיבה לבקשה היא העובדה שמדובר במונופול. ואם הטענה נשמעת לכם מוכרת, הרי שזה משום שבקשה דומה לייצוגית נגד קוקה קולה אושרה לאחרונה (ת"צ 6179-08-16) – כפי שפורסם כאן במדור התביעות הייצוגיות בפואנטה.

אותה בקשה הוגשה בשנת 2016 בגין גביית מחיר מופרז על קוקה קולה בבקבוקי 1.5 ליטר, ועומדת על 450 מיליון שקל.  בבקשה, שהוגשה ע"י עו"ד אופיר נאור, רנן גרשט ויעקב שנהב והתבססה על חוות הדעת של היועץ הכלכלי סלע קולקר, נטען כי מחירו ההוגן של בקבוק קוקה קולה 1.5 ליטר צריך להיות כ-5.35 ש"ח, ואילו הוא נמכר בכ-7 שקלים. כאמור, בקשה זו אושרה ע"י השופט גרוסקופף בינואר 2019, אך החברה המרכזית הגישה ערעור לעליון.

בתזמון מקרי שסמוך להגשת הבקשה הנוכחית לייצוגית נגד קוקה קולה, בית המשפט העליון קבע אתמול שלא יהיה יעיל להמשיך לנהל את הייצוגית שאושרה בינואר 2019 במחוזי-מרכז, כל עוד בקשת רשות הערעור תלויה ועומדת. לפיכך הורה על עיכוב ביצוע בייצוגית שאושרה.

בכל מקרה, הבקשה לייצוגית שהוגשה כעת, מתייחסת לשנים 2016-2019. היא הוגשה ע"י צרכן של קוקה קולה באמצעות עו"ד מוטי גולדשטיין ועו"ד דוד רבי, ומתבססת על טענות דומות.

לפי הבקשה, מחירו של בקבוק קולה 1.5 ליטר יקר משמעותית באופן עקבי מהמתחרים.

התובעים צירפו לבקשה את נתוני סטורנקסט שמצביעים על נתח השוק של קוקה קולה ומעידים על כך שמדובר במונופול. לפי נתונים אלה, קוקה קולה שולטת בלמעלה מ-89% מנתח השוק של משקאות הקולה במונחים כספיים ומעל 82% במונחים כמותיים.

נתוני המכירות ונתחי השוק של קוקה קולה לפי חוות הדעת הכלכלית

המומחה שסיפק חוות דעת כלכלית לתביעה, ד"ר כורש גליל, קבע כי בשלוש השנים האחרונות בקבוק קוקה קולה יקר בממוצע מהמתחרים ב-2.10-2.31 שקל, כלומר 61% יותר מפפסי קולה ו-76% יותר מ-RC קולה. בחו"ל הפערים עומדים על כ-5% בלבד. סך הנזק לציבור עומד על 299 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות.

מחיר קוקה קולה 1.5 ליטר בהשוואה למתחרים – לפי חוות הדעת הכלכלית בתביעה הייצוגית

התביעה מסתמכת, בין היתר, על הקנס שניתן לקוקה קולה ע"י הרשות להגבלים עסקיים בסך 62 מיליון שקל בגין התנהגות כוחנית של החברה כדי לדחוק הצדה את המתחרים מהשוק.

בנוסף, חוות הדעת הכלכלית שצורפה לייצוגית נגד קוקה קולה במקרה זה, מסתמכת על חוות הדעת שצורפה לבקשה שכבר אושרה – ומציינת כי באופן דומה לממצאים לתקופה של מאי 2009 עד אפריל 2016, גם בבדיקה הנוכחית נתח השוק של קוקה קולה אינו מגלה רגישות לשינויים במחירו היחסי, ולכן ניתן לאשר כוח שוק משמעותי בידי החברה המרכזית.

השורה התחתונה של חוות הדעת הכלכלית היא שהחברה המרכזית למשקאות קלים מרוויחה רווח עודף בגין המחיר המופרז של בקבוקי קולה 1.5 ליטר בהיקף של כ-8.3 מיליון שקל לחודש, שהם כ-100 מיליון שקל לשנה וכ-300 מיליון שקל בשלוש שנים.

תגובת החברה המרכזית: "בקשה ממוחזרת"

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר בתגובה: "מדובר בבקשה שממחזרת טענות שמצויות בערעור בבית המשפט העליון על אישור בקשה לדון בייצוגית אחרת באותו נושא בדיוק. קבלת הערעור תסתום את הגולל אף על הבקשה הזו".

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות