טווח הנסיעה של טסלה נמוך מהמובטח, במיוחד במדינה חמה כמו ישראל

טווח הנסיעה של טסלה יותר נמוך מהמוצהר. לקוחות זועמים הגישו תביעה

טווח נסיעה של טסלה נראה מבטיח על הנייר, אך מסתבר שבפועל הוא נמוך יותר, במיוחד כשקר או חם בחוץ. גם הטווח המוצג בנסיעה שגוי ומטעה. ייצוגית

טווח נסיעה טסלה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

טווח נסיעה של רכב חשמלי הוא כמובן נתון קריטי ביותר ומהווה שיקול מכריע מבחינת לקוחות רבים בבחירת הרכב. הבדיקה מה טווח נסיעה של טסלה היא כנראה אחת הבדיקות הראשונות שמבצע כל לקוח, והדרך לעשות זאת היא כמובן לבדוק באתר של טסלה. כידוע, אין לחברה אולמות תצוגה או מוקדים טלפוניים, כך שאין אף גורם אנושי שמספק הסבר ללקוחות הפוטנציאליים לגבי הנתון שמוצג באתר. אז מהו טווח נסיעה של טסלה? זה תלוי כמובן בדגם, אבל לא רק. מסתבר שיש עוד גורמים שמשפיעים על טווח הנסיעה – והם לא מצוינים בשום מקום. בפועל, טווח הנסיעה המוצהר של TESLA נמוך משמעותית מטווח הנסיעה המובטח באתר.

הדברים עלו בתחקיר של רויטרס לאחרונה, וטסלה נתבעה על כך בחו"ל ואף תשלם קנס. למעשה, הרשות לסחר הוגן בקוריאה דרשה מטסלה להודות בפומבי שהטעתה את הצרכנים לגבי הערכות הטווח שלה. ואכן, בהצהרה מיום 19.6.23, בכירי טסלה, כולל המנכייל אילון מאסק, הצהירו כי טסלה השתמשה ב"פרסום שקרי / מוגזם".

גם בארץ צרכנים רבים מתלוננים על בעיה בטווח נסיעה של טסלה, כפי שאפשר לראות בעמוד הפייסבוק Y-3.

תלונות בפייסבוק על טווח נסיעה של טסלה
צילום מסך מקבוצת פייסבוק

 

כעת מוגשת תביעה ייצוגית בישראל ע"י שני לקוחות טסלה. השניים מדווחים כי לאחר שרכשו את הרכבים, החלו להרגיש שטווח נסיעה בפועל נמוך מזה שהובטח להם. כך למשל, אחד התובעים ביצע נסיעה מראש העין לחיפה, מרחק של כ-105 ק"מ. כשיצא לדרך הטווח שרכבו הראה שנשאר לו עמד על 416 ק"ימ, לאחר הנסיעה – נשארו לו 270 ק"מ. כלומר, ירדו לו 146 ק"מ על נסיעה בפועל של 105 קיימ.

ייצוגית: טווח נסיעה של טסלה נמוך ב-26% מהמוצהר

בבקשה לייצוגית שהוגשה נגד טסלה ישראל וטסלה ארה"ב, מובאים נתונים מפתיעים, שלא לומר, מקוממים. לפי התביעה, הטעיית הלקוחות נובעת מכמה היבטים:

  • טווח הנסיעה המוצהר באתר TESLA מתבסס על בדיקה בתנאי מעבדה. בפועל טווח הנסיעה של טסלה נמוך בכ-26% מהמצוין באתר.
  • חברת טסלה לא מגלה כי טווח הנסיעה בפועל מושפע מגורמים כמו הטמפרטורה החיצונית.
  • חברת טסלה לא מגלה כי בטמפרטורה חמה ביצועי הסוללה פוחתים באופן משמעותי וכך גם טווח הנסיעה (נתון רלוונטי ביותר עבור צרכנים ישראליים).
  • בדיקת המעבדה נערכת לאחר טעינה של 100%, בזמן שבפועל טסלה מנחה את הצרכנים שלא להטעין את סוללת
    רכבם עד 100%.
  • חברת טסלה לא מגלה כי עם הזמן, ביצועי הסוללה יורדים באופן משמעותי, אשר משפיע גם כן על טווח הנסיעה בפועל.

לטענת התובעים, ידוע לטסלה שבישראל באופן ספציפי, הטמפרטורה החיצונית עולה בהרבה על זו שבה בוצעו בדיקות המעבדה (23 מעלות צלזיוס) כמעט כל השנה, ולעיתים קרובות נמדדות טמפרטורות חמות מאוד אשר משפיעות באופן שלילי על ביצועי הסוללה והטווח המתאפשר בפועל. למרות זאת, טסלה לא סיפקה לצרכנים מידע שיאפשר להם להבין שהטווח שהיא מציגה, למעשה אינו רלוונטי בישראל, שהיא מדינה חמה באופן מובהק.

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד שאול ציוני ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ עורכי דין.

גם טווח הנסיעה המוצג בזמן הנסיעה שגוי ומטעה

לפי התביעה, העובדות התגלו לאחרונה, בין היתר במסגרת דו"ח שפרסם אתר רויטרס, המפרט את הדרכים שבהם טסלה מגדילה באופן מלאכותי את טווחי כלי הרכב שלה. פרט מדהים שהתגלה בדו"ח רויטרס, הוא שגם במהלך הנסיעה, הנהג מקבל מידע שגוי לגבי טווח הנסיעה האמיתי הצפוי בזמן אמת.

"האלגוריתם להארכת טווח הנסיעה שנותר תוכנן באופן מודע ומכוון על ידי טסלה, כך שבתחילת הנסיעה ובעת שהסוללה מלאה, מוצג טווח נסיעה מנופח ולא ריאלי, אשר יורד באופן דרסטי במהלך הנסיעה, ובפועל הסוללה מתרוקנת לאחר מספר קילומטרים נמוך משמעותית מהנתון שהוצג", נכתב בתביעה.

הנתונים נחשפו לא רק ברויטרס, אלא גם בתביעות שהוגשו נגד טסלה. בדרום קוריאה טסלה נקנסה בסכום השווה ל-2.2 מיליון דולר, בגין פרסום כוזב ביחס לטווחי הרכבים שלה. ועדת הסחר ההוגן של קוריאה מצאה כי טסלה ניפחה את טווחי הנסיעה של מכוניותיה בטעינה אחת, את עלות-תועלת הדלק שלהן בהשוואה לרכבי בנזין וכן את הביצועים של תחנות הטעינה המהירות שלה (SuperCharger).

מן הסתם, מסירת מידע לא מדויק ביחס לטווח הנסיעה שנותר פוגעת ביכולת תכנון הנסיעה של הצרכן והשימוש ברכב, ויכולה להוביל לכך שהנהג ייתקע בשל כך.

עוד מצאה ועדת הסחר ההוגן הקוריאנית כי במזג אוויר קר טווח הרכבים של טסלה יכול לרדת עד ל-50.5%  בהשוואה לטווחים המפורסמים.

הטעיה ויזואלית ומהותית באמצעות אתר טסלה

בכתבה הבקשה לייצוגית נגד טסלה מוצגים צילומי מסך. כך למשל מוצג המסך שנפתח ללקוח שמתעניין ברכישת טסלה 3. ניתן לראות בבירור כי מאפיין הייטווחיי המוצג הוא אחד המאפיינים המרכזיים, העיקריים, והמובלטים ביותר שמפרסמת טסלה, כך שלא יכולה להיות מחלוקת שהוא בעל חשיבות יתרה לצרכנים,

באותיות הקטנות שמתחת לטווח המפורסם, נכתבו ארבע אותיות: WLTP. התובעים מדגישים כי "טסלה אינה טורחת ליידע את הצרכנים (ולא בכדי כפי שיוסבר להלן) למה הכוונה. גם לא ניתן ללחוץ על האותיות כדי לקבל הסבר.

למה מתייחסים ראשי התיבות WLTP באתר טסלה?

המשמעות של ראשי התיבות WLTP היא worldwide harmonized light vehicle test. לדברי התובעים, טסלה מסתירה מהצרכנים את העובדה, כי זו בדיקת המבוססת על תקן אירופאי משנת 2017.

בבדיקה זו נבדק טווח הרכב בתנאי מעבדה, בין היתר, בטמפרטורה של 23 מעלות צלזיוס, במהירות ממוצעת של 46.5 קיימ לשעה, עם התחלת נסיעה במצב סוללה של 100% טעינה.

אולם, מתברר כי במזג אוויר חם במיוחד או קר במיוחד, ביצועי הסוללה יורדים באופן משמעותי. התובעים מציגים מחקר שפרסם אתר GEOTAB, ובו השוואה השוואה בין נתוני המעבדה לבין נתון הטווח האמיתי של הסוללות החשמליות. לפי המחקר, בכל טמפרטורה שמעל 23 מעלות – ביצועי הסוללה יורדים משמעותית.

כך טסלה מסתירה את המידע המהותי

כאמור, רכישה של רכב טסלה מתבצעת רק באתר, ללא אינטראקציה עם מוכר שיכול לספק מידע או הסברים.

לקוח המבקש לרכוש TESLA, רואה לנגד עיניו את נתוני הטווח המרשימים וממשיך בתהליך הרכישה. הוא עובר ממסך למסך, ומזין את פרטי התשלום. רק אז, בסוף הליך ההזמנה, לאחר שהצרכן כבר קיבל את ההחלטה לרכוש את הרכב, ואף הזין את פרטי האשראי שלו, ורגע לפני אישור סופי של העסקה, מופיעה אפשרות ללחוץ על הקישור תחת המילים ייהצהרות
סביבתיות ובטיחותיותיי.

בקישור למסמך ייהצהרות סביבתיות ובטיחותיות", מתחבא הסבר קצר הנוגע לנתוני הטווח שמציגה טסלה. כך, מופיעה שם טבלה עם נתוני צריכת חשמל ונתוני טווח הנסיעה החשמלי של כל דגם, ובאותיות קטנות ביותר מתחת לטבלה זו מצוין כך: "נתוני טווח הנסיעה החשמלי הינם לפי בדיקות המעבדה. טווח הנסיעה בפועל עשוי להשתנות בהתאם לתנאי הדרך, האקלים, תחזוקת הרכב, מאפייני הנהיגה ובלאי הסוללה המשפיע עד הקיבול שלה ועשויים להיות שונים מנתוני היצרן".

רק לקוח שלוחץ על הקישור הזה נחשף, בפעם הראשונה, למידע כי טווח הנסיעה שהוצג בתחילת תהליך הרכישה נבדק בתנאי מעבדה. ורק שם מצוינות, בפעם הראשונה, הסתייגויות הנוגעות לגורמים הנוספים המשפיעים על הטווח.

טסלה מסתירה את מה שבמרצדס או בוולוו מציגים במפורש

התובעים מדגישים שהבחירה של טסלה לספק את המידע המהותי הזה רק בסוף תהליך הרכישה היא בחירה מודעת. לשם השוואה, הם מציגים את תהליך הרכישה של רכב חשמלי באתר וולוו, שם החברה מציגה בצורה ברורה ללקוח את המידע שנתוני טווח הנסיעה מתבססים על בדיקת מעבדה ושבפועל ביצועי הסוללה מושפעים מגורמים כמו מזג האוויר. הודעה דומה מופיעה באתר מרצדס.

בנוסף, התובעים אומרים כי די לעיין במצגים שמוסרות יצרניות רכב אחרות ביחס לטווח הנסיעה של הרכב החשמלי שהן מוכרות, על מנת להבין עד כמה ההטעיה ואי הגילוי על ידי טסלה היא חמורה וזועקת לשמיים.

טסלה קיבלה תלונות רבות על טווח הנסיעה – ומסמסה אותן

בתביעה מצוין כי קיבלה פניות רבות בנוגע לטווחי הנסיעה מצרכנים ברחבי העולם. התברר כי מדובר בפרקטיקה עולמית של טסלה וכי גם בארה"ב התלוננו צרכנים רבים בפני טסלה כי הסוללה אינה עומדת בטווח המובטח, והם סברו בטעות כי אי העמידה בטווחים נובעת מפגם או מתקלה בסוללה הספציפית של רכבם.

לפי התביעה, מספר התלונות היה כה רב, עד כי טסלה הקימה צוות מיוחד בארה"ב, שמטרתו הייתה להעלים ו"לסגור" תלונות הנוגעות לטווח הרכב באמצעות טשטוש העובדה שהטווח בפועל אינו עומד בהצהרותיה. כך, כאשר אותם צרכנים פתחו אצל טסלה קריאת שירות בנוגע לטווח החסר – טסלה עדכנה אותם כי אין בעיה בסוללה ולחצה עליהם לסגור
את הפנייה. "כך עשתה טסלה ב"סיטונות"" כלפי צרכנים רבים, אשר נותרו למעשה ללא מענה", מציינים התובעים.

פגיעה בערך הרכב

מעבר לנזק שנגרם לבעלי הרכב ישירות מעצם העובדה שטווח נסיעה של טסלה יותר נמוך מהמובטח, יש כאן גם פגיעה כלכלית בערך הרכב עצמו.

התובעים מציינים כי במכוניות חשמליות, הסוללה (בכלל זה יכולתה ועמידותה לאורך זמן) היא המרכיב החשוב ביותר
מבחינת עלות, ועלותה מוערכת בכ-40% מעלות הייצור של הרכב כולו.

ויש עוד תביעות ייצוגיות נגד טסלה

זו אינה הבקשה הראשונה לתביעה ייצוגית נגד טסלה. כאן באתר פואנטה פרסמנו בעבר כמה תביעות ייצוגיות נגד TESLA, הנה תזכורת.

ייצוגית נגד טסלה: בעיה בחלקי חילוף והמתנה ממושכת לתיקון

בפברואר 2023 הוגשה ביקשה לייצוגית נגד טסלה בגלל מחסור בחלקי חילוף. לקוחות ממתינים הרבה מאוד זמן לחלקי חילוף, כאשר מדובר על חודשים ארוכים ואפילו שנה וחצי. הבקשה לייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז לוז באמצעות עו"ד משה בן דרור, כאשר סכום התביעה המשוער הוא מעל 2.5 מיליון ש"ח (ת"צ 44635-02-23).

ייצוגית נגד טסלה: פחות בטיחותית מהמובטח

שורה של טענות מטרידות מוצגות בתביעה ייצוגית נגד TESLA (ת"צ 53494-06-21), בגין מערכות הבטיחות בטסלה. התביעה מציגה חוות דעת של מהנדס המכונות שלמה נצר, שלפיה דירוג בטיחות טסלה רחוק מלהיות 7. לפי הבדיקות שלו, הדירוג צריך להיות 5. זאת, משום ש-6 מערכות בטיחות קריטיות לא עובדות כראוי ובהתאם לדרישות משרד התחבורה.

ייצוגית נגד טסלה: הרכב שמסופק הוא לא הרכב שהוזמן

בבקשה לייצוגית נגד טסלה שמספרה ת"צ 32138-05-21, לקוחות טענו שהזמינו רכב עם 8 כריות אוויר אך לאחר מכן החברה שינתה את הנתונים המוצגים באתר שלה ומסתבר שיש בו 6 כריות אוויר. בנוסף, הטענה היא שהסוללה היא לא זו שהובטחה. בתביעה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד צחי פיסטל, נכתב כי לא זו בלבד שטסלה מספקת רכב שונה מזה שהלקוחות מזמינים, אלא אף אינה מיידעת אותם מבעוד מועד.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות