מחיר החבילה עלה? ייתכן שמגיע לכם פיצוי. ייצוגית נגד סלקום חוללה מהפכה

מחיר החבילה עלה ולא ידעתם? אולי מגיע לכם פיצוי

כמה פעמים גיליתם שמחיר החבילה עלה ולא ידעתם? בית המשפט מבהיר: אם החברה לא שלחה הודעה נפרדת וברורה – העסקה בטלה ומגיע לכם פיצוי. כל הפרטים בפואנטה

תביעה ייצוגית נגד סלקום
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"עוסק שלא שולח הודעה נפרדת לפני סיום תקופת ההנחה שנתן ללקוח, לא זכאי להעלות מחיר והעסקה תתבטל בתום תקופת ההטבה, אפילו אם הדבר צוין בחשבונית" – כך קובע בצורה חד משמעית בית המשפט העליון (ע"א 3849/20). פסק דין החשוב הזה ניתן בערעור בתביעה ייצוגית נגד סלקום ועושה סדר אחת ולתמיד בסיטואציה שכל צרכן נתקל בה: עליית מחיר של חבילה או שירות ללא הודעה נפרדת וברורה מהחברה. מן הסתם קרה לכם שהצטרפתם לחבילה או לשירות כלשהו לתקופה מסוימת, ובתום התקופה המחיר עלה באופן אוטומטי. אולי אפילו היה רשום בחשבונית באחת השורות שהמחיר צפוי לעלות. אבל זה לא מספיק.

אמנם התרגלנו להתנהלות הזאת, אבל היא לא בסדר. לפני שהמחיר עולה, חברה צריכה לשלוח ללקוח הודעה בצורה נפרדת על ההתייקרות הצפויה. וכשאומרים "הודעה נפרדת", הכוונה היא שלא מספיק שהחברה מוסיפה לחשבונית החודשית שורה או שתיים בין שאר המידע בחשבונית, ובו כתוב כי המבצע צפוי להסתיים. הודעה על סיום חבילה ועליית מחיר צריכה להישלח ללקוח מספיק זמן מראש ובנפרד.

התביעה הייצוגית נגד סלקום, הקביעה נוגעת לכולם

מדובר בתביעה ייצוגית נגד סלקום, אשר הוגשה בשנת 2018 ע"י לקוחות שהיו מנויים ל"סלקום טריפל" במסרת עסקה שמוגדרת "עסקה קצובה". למעשה, כולנו מנויים כל הזמן לעסקאות לתקופה קצובה, שהרי כל החברות נותנות לנו מחיר מוזל לתקופה מסוימת ואחר כך המחיר עולה.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 הכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות >

5 שנים לקח לפסק הדין המובן מאליו של העליון לצאת לאור העולם. שני התובעים הגישו את התביעה הייצוגית נגד סלקום באמצעות עו"ד שלומי מושקוביץ ועו"ד נתי פולינגר. הם היו מנויים לחבילת סלקום טריפל במסגרת חבילה שבה המחיר תקף לשנה – הן בעבור התשתית והן בעבור הממירים. אלא שכעבור שנה, מחיר החבילה עלה מ-149 ל-169 ש"ח בעבור התשתית, וגם התשלום על הממירים עלה. התובעים תבעו את סלקום בגין כל אחת משתי עליות המחיר, בטענה שסלקום לא שלחה הודעה נפרדת. בית המשפט המחוזי אישר ייצוגית רק בעניין העלאת מחיר הממירים, בנימוק שדי במשלוח החשבונית כדי לפטור את סלקום מהשבת הכספים. התובעים ערערו לעליון לגבי העלייה השנייה. בסלקום טענו שהם יידעו את הלקוחות בצורה ראויה בחשבונית, אך ערעור התובעים התקבל על ידי השופטים דפנה ברק ארז, עופר גרוסקופף וחאלד כבוב.

> לכל העדכונים על סלולר וטכנולוגיה – הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק >

להחלטה זו יש חשיבות גדולה, כי היא קובעת בצורה ברורה שמגנה על הצרכנים מהי חובתה של חברה כאשר היא מעלה מחיר. אמנם יש חוק שקובע שחובה ליידע את הצרכנים, אבל החברות נטו לפרש את החוק איך שהן רצו. כעת הבהירו שופטי העליון: עוסק נדרש להודיע על העלאת מחיר בהודעה נפרדת, וזאת בנוסף לאמצעי יידוע משניים – בחשבונית, במסרון ובהסכם ההתקשרות.

למעשה, בית המשפט קובע מפורשות שעוסק שלא שולח הודעה נפרדת, לא זכאי להעלות מחיר והעסקה בטלה מאותו מועד, אפילו אם ניתן יידוע בחשבונית. 

הסיבה, כמובן היא העובדה שצרכנים לא נוטים לקרוא כל שורה בחשבונית הקבועה שהם מקבלים, ולכן כאשר ישנה הודעה חשובה כמו העלאת מחיר צפויה – ראוי שהם יקבלו על כך הודעה ברורה בנפרד.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 הכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות >

בית המשפט הסביר היטב מדוע הוא פסק כפי שפסק: "אין חולק כי הודעה ייעודית המוקדשת לעניין סיומה המתקרב של תקופת ההטבה, באופן נבדל, עצמאי וברור, היא האמצעי החשוב והמועיל לצורך יידוע מוצלח של הצרכן, אשר מפנה את תשומת לבו ומודעותו לעניין זה ולו במיוחד , דהיינו להתקרבותה של 'פרשת דרכים'. לעומת זאת, ומבלי לגרוע מחשיבותן של דרכי היידוע הנוספות, דומה כי ציון המועד האמור בחשבונית עלול 'להיבלע' במסמך שאינו נהיר בהכרח לכל אדם ובאופן טבעי כולל גם מידע נוסף".

>> עקבו אחרינו גם באינסטגרם, תהיו חברים 🙂 לחצו כאן >

ויש גם פיצוי אחר בעוד ייצוגית נגד סלקום – וסלקום מרוויחה ממנו

בתחילת מאי 2023 התבשרנו על פשרה בייצוגית נגד סלקום שהוגשה בנושא אחר אך דומה. הפעם מדובר בייצוגית שהוגשה בשנת 2017, שבה נטען שסלקום המשיכה לחייב לקוחות באופן אוטומטי על חבילת גלישה בנפח 1GB, לאחר מיצוי החבילה המקורית ומבלי שהם נתנו לכך הסכמה מפורשת.

>> רוצים לקבל את כל המבצעים הכי שווים? הצטרפו לקבוצה הסודית שלנו >

במקרה הזה, סלקום תפצה את הלקוחות בסכום מצטבר של 23 מיליון ש"ח. אלא שרבים מהזכאים לפיצוי כבר אינם לקוחות סלקום. הפיצוי ינתן או כזיכוי החשבון החודשי או כתשלום באמצעות אפליקציית ביט או כהטבה. ההטבה היא הטבה מיותרת לחלוטין שרוב הלקוחות לא ינצלו: שובר זיכוי כספי בסך 30 שקל לרכישת מוצרים או ציוד ברשת חנויות דינמיקה או שירות הגנה רשתי לנייד ("רשת בטוחה") למשך 4.5 חודשים – שירות שמחירו גם כך נמוך (5.9 ש"ח לחודש). מבחינת סלקום מדובר בהטבה בשווי מצטבר של 20.5 מיליון ש"ח, אבל בפועל הכסף הזה כנראה יישאר אצלה בכיס, כי מעטים יממשו אותה.

 

 

 

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות