אפליית חילונים בוטה באגד: הסתירה קווי אוטובוס זולים לחרדים

אפליית חילונים בוטה באגד: הסתירה קווי אוטובוס זולים לחרדים

אגד מודה שנקטה אפליית חילונים בכך שלא פרסמה באתר שלה קווי אוטובוס בינעירוניים זולים שמחברים בין שכונות חרדיות – אבל הפשע משתלם

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

החילונים בישראל כמעט התרגלו להיות מגזר מופלה לרעה – אבל אסור להתרגל לאפליה. מה שצריך זה להילחם, גם משפטית וגם צרכנית. הפעם מדובר באפליית חילונים ע"י אגד, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בארץ, ייתכן שתוך עצימת עיניים של משרד התחבורה. תכף נרד לפרטים, לפני כן הנה הסיפור בקצרה: אגד מודה כיום, רק בגלל פשרה בתביעה ייצוגית, שהיא הפלתה לרעה חילונים. איך? באתר האינטרנט שלה היא העלימה מתוצאות החיפוש קווי אוטובוס בינעירוניים זולים, והציגה בתוצאות החיפוש שלה רק את הקווים היקרים. חמור מזה, המידע הזה הוסתר גם בבירור טלפוני. כאן חשוב להבהיר: הקווים היקרים מחברים בין תחנה מרכזית לתחנה מרכזית. הקווים הזולים הם "קווים מדלגים" – כי הם מדלגים על התחנה המרכזית. הקווים הזולים מחברים בין שכונות חרדיות. יש קווים כאלה למשל בין חיפה לבין ירושלים. אלה הם קווים מסובסדים, שבהם גם נהוגה הפרדה מגדרית "בהתנדבות". כלומר, הנשים יושבות מאחור.

זאת אומרת, שנוסע שלא ידע על עצם קיומם של עוד קווים מעבר לקווי האוטובוס שהוצגו באתר, שילם ביוקר על נסיעה שיכול היה לשלם עליה פחות.

אפליית חילונים באגד

מדובר בתופעה שנמשכה שנים, וגם הבקשה לייצוגית (ת"צ 9601-09-11) כבר הוגשה לפני שנים – ורק לאחרונה הגיעה לקו הסיום בפשרה. מגיש התביעה הוא תושב חיפה בשם אריה נאור, שרצה לנסוע לירושלים וחיפש באתר החברה את הקו הרלבנטי. כאשר חיפש "נסיעה מחיפה לירושלים", קיבל שלושה קווים, כולם לתחנה המרכזית. הוא בחר בקו 940 הישיר, ושילם 40 שקל. אלא שכעבור מספר ימים הווא גילה באחד הרחובות בחיפה תחנה של קו 972 לירושלים – קו שלא מופיע בתוצאות החיפוש באתר אגד כאשר מחפשים "נסיעה מחיפה לירושלים". הסתבר לו שנסיעה בקו הזה זולה ב-11 ש"ח.

כאשר הוא התקשר למוקד אגד לשאול על קווים מחיפה לירושלים, הנציג לא הציע את הקו הזה. רק כאשר נאור שאל את הנציג מפורשות, הנציג הזכיר שקיים קו כזה.

פואנטה בטלגרם

כאמור, כתוצאה מכך הוא הגיש בקשה לייצוגית. הטענה המרכזית בבקשה הייתה שחברת אגד מסתירה בכוונה את המידע על קווי האוטובוס שהנסיעה בהם זולה, שהם קווים המיועדים להסעת נוסעים חרדים (וזכו לכינוי "קווי מהדרין") ושהנסיעה בהם עולה 30%-50% פחות ממחיר נסיעה רגילה.

השופטת קיבלה את הבקשה. במהלך הדיונים אגד ניסתה להתחמק בכך שטענה שכאשר מחפשים באופן נקודתי את מספר הקו, המידע כן מופיע. אלא שהשופטת הבהירה שהתוצאות צריכות להופיע גם כאשר עושים חיפוש חופשי באתר, משום שמן הסתם אדם שמחפש כיצד להגיע באוטובוס מחיפה לירושלים לא יודע איזה מספר קו לחפש. עוד היא אמרה שלכל הפחות, הייתה אגד צריכה לגלות לגולשים שרשימת התוצאות חלקית ושיש קווים נוספים.

אגב, למעשה, הוגשה יותר מבקשה אחת לייצוגית, שכן עוד לפני בקשתו של נאור הוגשה בשנת בקשה דומה ע"י תושבת אשדוד – מה שאומר שמדובר בתופעה מכוונת וארוכת שנים, ולא בטעות נקודתית.

הפשרה מוכיחה: אפליית חילונים משתלמת

אלא שלמרות שאגד הודתה בצורה ברורה שהייתה כאן אפליית חילונים מתמשכת ומכוונת, הפשרה מאכזבת. אגד תשלם 700 אלף שקל שיועברו לקרן למימון תביעות ייצוגיות. התובע, אריה נאור, יקבל 50 אלף שקל. באי כוחו – יוחי גבע, טלי קסלר והילה זר – יקבלו 750 אלף שקל.

גם היום אחרי התביעה: אגד לא מציגה את הקווים באופן ברור

בנוסף, אגד לא טורחת גם כיום להציג בצורה ברורה את הקווים המדלגים באתר שלה, כפי שאפשר לראות כאן בצילומי המסך שבוצעו ב-19.11.22.

צילום מסך של אתר אגד המופיע כברירת המחדל

צילום מסך של אתר אגד המופיע לאחר סימון אקטיבי של שורת החיפוש

כפי שאפשר לראות, גם כיום כאשר נוסע מבקש לחפש נסיעה בין חיפה לירושלים למשל, ברירת המחדל היא הצגת הקווים הישירים. רק אם המשתמש יסמן ב"וי" את השורה של "קווים בין יישוביים", הוא יראה גם את הקווים האחרים. כמובן שרוב הגולשים לא רואים את השורה הזאת, וגם אם הם יודעים שהיא קיימת – הם לא מבינים את המשמעות של "קווים בין-יישוביים".

למה לנסוע באגד? סעו ברכבת

אגד ממשיכה באפליית חילונים, רק עושה את זה בצורה קצת יותר מעודנת. המסקנה – מי שיכול, כדאי שיבחר לנסוע ברכבת ויבהיר לאגד שיש מחיר להתנהלות שלה.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות