השיטה של ישראייר - במקרה של ביטול טיסה, תשלמו בעצמכם על המלון

השיטה של ישראייר – במקרה של ביטול טיסה, תשלמו בעצמכם על המלון

נוסע שרכש חבילה לדובאי עם ישראייר והחברה הודיעה לו על ביטל טיסה – נאלץ לשלם בעצמו על לילה נוסף במלון. כעת הוא מגיש ייצוגית

ביטול טיסה ישראייר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תארו לעצמכם שאתם רוכשים חבילה לחו"ל, שכוללת לינה ושני לילות, וחברת התעופה שדרכה הזמנתם את החבילה מעדכנת כי הטיסה חזור כי מועד טיסה חזור נדחה ביום, מה שמחייב לינה של לילה נוסף. מן  הסתם, מצופה שחברת התעופה שמודיעה על ביטול טיסה במועד ודחייתה ליום אחרי – תספוג את עלות הלילה הנוסף. אלא שבמקרה של ביטול טיסה בישראייר, זה לא כך. כדאי שתקראו מבעוד מועד את התקנון המוזר של החברה. לפי התקנון, אם הטיסה נדחית, הנוסע אמור לשאת בהוצאה על המלון בעצמו, אך אם היא מוקדמת – הוא לא זכאי להשבת הכספים. האם זה חוקי? על פניו, נראה שלא. לכן, עכשיו מוגשת תביעה ייצוגית נגד ישראייר בדיוק בגלל זה על-ידי נוסע שרכש חבילה ונאלץ לשלם מכספו כ-1000 ש"ח על עוד לילה במלון.

ישראייר הודיעה רק יום לפני הנסיעה

מדובר בנוסע שרכש בפברואר 2022 חבילת של ישראייר לדובאי, הכוללת טיסה ומלון לשני לילות. התאריכים המתוכננים לחופשה היו בין 4 למרץ 2022 ועד 6 למרץ 2022. יום לפני הטיסה, ב-3 במרץ, ישראייר הודיעה כי הטיסה חזור תתעכב במספר שעות והטיסה חזור, לארץ, שתוכננה במקור ליום ל-6.3.22, תמריא ביום למחרת, ב-7.3.22, בשעה 12:35.

הנוסע היה בטוח שישראייר תספוג את עלות הלילה הנוסף, אך למרבה ההפתעה קיבל הודעה כזו: " שלום רב, אנו לא מספקים לילות נוספים, השהייה היא על חשבונכם, השינוי בוצע על רק על מועדי הטיסות".

מה קובע חוק שירותי תעופה על ביטול טיסה או דחיית טיסה?

לפי חוק שירותי תעופה משנת 2012 ("פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה"), נוסע שטיסתו מעוכבת בפרק זמן של מעל 5 שעות והוא מועבר לטיסה אחרת, או נוסע שטיסתו בוטלה, זכאי לקבל מהמשיבה שירותי לינה – קרי, כי המשיבה תשא בעלות המלון הנדרשת עבור אותו נוסע, וזאת לאור העיכוב בטיסה או ביטולה.

בסעיף 6(א) מובהר כי כאשר הטיסה בוטלה, הנוסע זכאי לקבל את ההטבות הבאות, הכוללות שירותי סיוע והשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע. ההגדרה של טיסה שבוטלה הינה כדלקמן:

  1. טיסה שלא התקיימה.
  2. טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור שנקבע לפי סעיף 6(ח).
  3. גם כאשר מדובר בטיסה שהמריאה באיחור של 8-5 שעות שלאחריהן, הטיסה נחשבת כ"טיסה שבוטלה", הנוסע זכאי לשירותי לינה.
  4. נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מזון ומשקאות ושירותי תקשורת.
  5. נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של חמש שעות ופחות משמונה שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו; נוסע שהוצע לו כרטיס טיסה חלופי לטיסה שאמורה להמריא ביום שלמחרת ובחר לקבלו, זכאי לקבל גם שירותי לינה ושירותי הסעה.
  6. ואולם המריאה הטיסה באיחור כאמור בשל שביתה או השבתה מוגנות, יהיה הנוסע זכאי להשבת תמורה וכן למזון ומשקאות ולשירותי תקשורת, בלבד.

התובע מציין בתביעה כי לפי נוסח החוק, שירותי הסיוע המובטחים לנוסע לא מותנים בכך שעיכוב הטיסה מוצדק, בלתי צפוי או שלא באשמת המארגן, מפעיל הטיסה, או כל גוף אחר.

מה כתוב בתקנון ישראייר על ביטול טיסה?

אלא שהנוסע פנה לחברת ישראייר בדרישה שתשלם על הלילה הנוסף במלון, והחברה הפנתה אותו לתקנון שלה, שם נכתב כך: "במניין ימי החבילת נופש/ספא/טוס וסע וטיול מאורגן נכללים יום היציאה מהארץ ויום החזרה לארץ, וזאת בהתאם ללוח הז מנים ומועדי הטיסות של חברות התעופה השונות. ימי החבילה נמנים החל מיום יציאת הנוסע מהארץ ועד ליום שובו ארצה, גם כאשר היציאה מהארץ הינה בשעות אחה"צ או הערב והחזרה לארץ בשעות הבוקר המוקדמות. בכל מקרה שבו יתווספו ימים למניין ימי החבילה שיצריכו תוספת של לילה במלון, בשל שינוי בלוח זמני הטיסות או שינויים בלתי צפויים אחרים בחבילה, יחויב הנוסע בתשלום נוסף בהתאם לעלות בפועל שתתווסף לישראייר. ייתכנו מקרים בהם יופחתו מספר ימי החבילה בשל שינוי בלוח זמני הטיסות או שינויים בלתי צפויים אחרים בחבילה מסיבות שאינן תלויות בישראייר והנוסע לא יהיה זכאי להשבה כלשהי".

כאמור, הנוסע וזוגתו נאלצו לשלם מכיסם על המלון, וכעת מגישים בקשה לתביעה ייצוגית נגד ישראייר בדרישה שהחברה תשיב להם את כספם, תשיב את כספי כלל הנסועים ותשנה את התקנון שלה.

את התביעה הגישו למחוזי ת"א ב-11.5.23 עורכי הדין יונתן רפפורט ו/או אדם לוין ו/או רועי ביטון.

מישראייר נמסר כי החברה לומדת את התביעה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות