דוח מבקר המדינה: "הממשלה כשלה בטיפול בעורף, אזרחים הפכו לנזקקים"

מבקר המדינה: "הממשלה כשלה בטיפול בעורף, אזרחים הפכו לנזקקים"

הממשלה הפקירה אותנו לא רק לפני 7 באוקטובר. דוח מבקר המדינה שם דגש על מחדל המיגון, הפקרת תושבי אשקלון, היעדר מענה למפונים. נפגעתם? תתלוננו

דוח מבקר המדינה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בעורף בשבועות הראשונים למלחמת חרבות ברזל. לא הייתה לכך הצדקה. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת" – כך כותב מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. אנגלמן, כך נזכיר, הוא מינוי של נתניהו. העובדה שהוא משתמש במילים כל כך חריפות מעידה על חומרת המצב, וזאת במיוחד לאור העובדה שהמדיניות שלו הייתה לאורך השנים להימנע מחשיפת שערוריות שחיתות. בדוח המבקר אפשר לראות דוגמאות לאטימות ולחוסר מקצועיות.

כך למשל כאשר מפונים מאשקלון נדרש להתפנות מהמלון בו שהו, מפונים אחרים קיבלו דוחות חניה בתל אביב, אנשים שבני משפחתם נרצחו נאלצוו להתמודד עם ביורוקרטיה ועצמאים נותרו ללא הכנסה. נזכיר כי שר האוצר סמוטריץ' וממשלת ישראל בכלל הקצו מענק למפונים בסכום מגוחך של 1000 ש"ח לאדם ועד 5000 למשפחה. נזכיר עוד כי בלית ברירה, אזרחי ישראל נאלצו לתרם מכספם ומזמנם כדי לדאוג למפונים לקורת גג, לבגדים ולהסעות.

שערוריית המיגון וההתעלמות מדוח מבקר המדינה מ-2020

בין היתר, אנגלמן מותח ביקורת על כך שכבר באוגוסט 2020 הוא פרסם דוח מיוחד בנוגע לכשלי המיגן בדרום ובצפון – אבל ההמלצות שלו לא יושמו. את התוצאה ראינו ואנחנו עדיין רואים – מאות אלפי אזרחים ישראלים מתגוררים במקומות שאין בהם מיגון וחשופים לפגיעה ואף למוות כתוצאה מהתקפת טילים. בדוח המבקר יש גם דגש על ההפקרה של תושבי אשקלון.

אנגלמן, למרות שנתניהו בחר אותו בקפידה כדי למזער את הביקורת על ממשלותיו, לא יכול היה להתעלם מהפקרת העורף, והוא מתנסח בחריפות רבה. ביום שפרצה המלחמה ובשבועות שאחריה הממשלה לא תפקדה. השיתוק המוחלט לא פסח על שום שירות – החל מהתחבורה הציבורית שלא פעלה בשבת ובימים שלאחריה, ועד לאספקת ציוד חיוני לפליטים שברחו כשרק תחתונים על גופם.

לא זה מה שמצפים מממשלה בשעת חירום. בדיוק להפך אמור לקרות – אבל כאשר ממנים אנשים לא ראויים לנהל גופים חיוניים, בשעת מבחן הם מתגלים במערומיהם – ומי שסובל זה האזרחים. דוח מבקר המדינה מוכיח את מה שכל אחד במדינת ישראל הרגיש על בשרו.

פואנטה בטלגרם

רוב האנשים ניסו להתמודד לבד עם המצוקה ולא ידעו שנציבות תלונות הציבור פתחה קו חם לטיפול במצב החירום. ב-43 ימי המלחמה הראשונים התקבלו 1,329 פניות. המכנה המשותף היה הקושי לקבל שירות מרשויות המדינה, מיגון, פעילות מוסדות חינוך, זכאות למענקים מיוחדים וטיפול במפונים.

"מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסיה נזקקת"

המילים בדוח מבקר המדינה דוקרות ומרתיחות: "ישומה של תוכנית סיוע כלכלי לציבור התעכב זמן ממושך, והדבר היווה כשל מהותי. הדבר נכון ביתר שאת לגבי תושבי הדרום והצפון מהמגזר הפרטי, ובהם עצמאים, אשר תיארו בפני מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור את מציאות חייהם בתנאים של אי ודאות: הם סובלים מהיעדר הכנסות ומנגד מחויבים להוצאות דוגמת תשלום שכר עובדים, תשלומים לספקים ותשלום החזר אשראי לבנקים. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת".

כאמור, אנגלמן לא חיכה לאחרי המלחמה – למרות שזה המסר של נתניהו ושל ממשלתו כל הזמן, תחת הסיסמה "זה לא הזמן, עוד יהיה זמן לחקור". נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה אספה את התלונות, עיבדה אותם ומיפתה את הכשלים העיקריים נכון לעכשיו – ומן הסתם ממשיכה לעבוד ותפרסם עוד דוחות לאורך המלחמה ובסיומה.

לא זה מה שמצפים מממשלה בשעת חירום. בדיוק להפך אמור לקרות – אבל כאשר ממנים אנשים לא ראויים לנהל גופים חיוניים, בשעת מבחן הם מתגלים במערומיהם – ומי שסובל זה האזרחים.

מבקר המדינה התחיל לקיים פעילות ביקורת על העורף, וכפי שכבר הודיע – בכוונתו לפתוח אף בביקורת על הסוגיות הביטחוניות הן לפני טבח ה- 7.10 והן בהתנהלות הדרג המדיני והצבאי באותו יום ולאחר מכן. הביקורת על סוגיות הליבה הביטחוניות תיפתח כאשר המציאות תאפשר זאת.

​דוגמאות לתלונות המופיעות בדוח תלונות הציבור

​​הכרה בנפגע פעולות איבה משדרות

עובדי הנציבות פגשו מפונה משדרות במלון באילת שטען כי באירועי 7.10.23 הוא רץ להגיש עזרה לנפגעים בעיר וכמעט שנפגע מירי. מאז אותו אירוע הוא נזקק לכדורים פסיכיאטריים. המתלונן פנה לביטוח הלאומי לצורך ההכרה בו כנפגע פעולות איבה אך נדחה בטענה כי הוא אינו מתגורר באחת השכונות בשדרות שנפגעו מהמחבלים. המתלונן ציין כי הוא מתועד בצילומים מזירות האירוע והוא זקוק בדחיפות להכרה בו כנפגע פעולות איבה. הנציבות פנתה לביטוח הלאומי, ובתגובה נמסר כי המתלונן הוכר כנפגע פעולות איבה.

​קושי בקבלת תגמולי מילואים

משרת במילואים בדרגת אלוף משנה פנה לנציבות ב-19.11.23 וטען כי אף שגויס כבר ב-7.10.23 בצו 8, הוא לא קיבל את תגמול המילואים למשך חודש וחצי מלבד תשלום עבור יומיים. המתלונן ציין כי עובדה זו מקשה עליו מאוד כלכלית. לדבריו, כאשר פנה לביטוח הלאומי נמסר לו כי לא התקבל מצה"ל דיווח על תקופת השירות, ואילו כאשר פנה לצה"ל נמסר לו כי הדיווח המלא נשלח אל הביטוח הלאומי.

​האב הנכה התאחד עם בתו בבית מלון

תושבת קריית שמונה טענה שמאז פונתה היא מתגוררת עם בעלה הנכה בדירתה של בתה במרכז הארץ, מאחר שלא נמצא לה חדר במלון בטבריה בסמוך לחדרה של בת אחרת שלה, שפונתה אף היא. לדברי המתלוננת, היא זקוקה לסיוע של הבת השוהה במלון בטבריה בטיפול בבעלה. המתלוננת פנתה בנושא למוקד של משרד התיירות, אך לא נמצא פתרון לבעיה, ובהמשך אף התקשתה ליצור קשר עם המוקד ולקבל מענה. הנציבות פנתה למשרד התיירות בנושא, ובעקבות הפנייה שוכנה המתלוננת במלון שביקשה להיות בו.

סיוע בפינוי לנכה צה"ל תושב אשקלון

קשיש נכה צה"ל סיפר כי בתחילת המלחמה נפל טיל בסמוך לביתו, והבית נפגע מההדף. המתלונן ואשתו פנו לכמה גופים כדי לקבל אישור לפינוי למלון מחוץ לאשקלון, אך פנייתם לא נענתה. בעקבות פניית הנציבות יצרה נציגת עיריית אשקלון קשר עם המתלונן ואשתו. בשיחה התברר כי בנם של בני הזוג וכן בתם ושני ילדיה עברו לגור עימם במהלך המלחמה. האם עברה ניתוח וזקוקה לסיוע הבת, והבן סובל מקושי בריאותי. ככלל, לפי הקריטריונים שנקבעו, שאר בני המשפחה אינם זכאים לפינוי, אך בשל הנסיבות שתוארו הוחלט לפנות את כל ששת בני המשפחה למלון.

אשקלון: נמנע פינוי ממלון של משפחה שבנה נפצע קשה

בני משפחה מאשקלון פונתה למלון לאחר שביתם ספג פגיעה ישירה מטיל ובנם נפגע קשה. אושר להם פיצוי על ידי רשות המיסים והם נדרשו לעזוב את המלון. המשפחה פנתה לנציבות תלונות הציבור וטענה כי אין לה אפשרות למצוא דירה חלופית בסכום הפיצוי שקבעה רשות המיסים ובאופן מיידי, במיוחד לאור מצבו של הבן.

לפי דוח מבקר המדינה, לולא ההתערבות של נציבות תלונות הציבור – המשפח הייתה ממשיכה לסבול. בעקבות פניית הנציבות יצרה נציגת הרווחה באשקלון קשר עם בני המשפחה והודיעה להם שבשל הנסיבות הם אינם צריכים להתפנות מהמלון עד שימצאו דירה.

​בעיית חניה למפונים בת"א

פינוי של משפחות רבות על רכביהן למלונות בערים מרכזיות ועמוסות יצר בעיה של היעדר מקומות חנייה מספיקים למפונים או חניה במגרשים פרטיים בעלות גבוהה. באחד הביקורים של צוות מהנציבות במלון בתל אביב בו שוכנו מפונים, ניגשה אליהם בסערת רגשות אישה שפונתה מהעיר שדרות.

לדבריה, דקות ספורות לפני כן גררה עיריית תל אביב את רכבה משום שחנתה במקום אסור לחנייה. עוד באותו יום נערך בירור שהעלה כי עם תחילת המלחמה נמנעה העירייה מלאכוף עבירות תנועה אולם עקב הסיכון לציבור שנוצר בשל העמדת כלי רכב במקומות שאינם מיועדים לכך, חזרה העירייה לאכוף עבירות תנועה, לאחר שהודיעה על כך לציבור.

העירייה עדכנה כי ניתנה לתושבים המפונים אפשרות לקבל תו חניה זמני שמאפשר לחנות בסימון כחול לבן ללא עלות וכמו כן, ישנה אפשרות למפונים להחנות את רכבם בחניונים עירוניים בעלות מוזלת. באשר לדוח שקיבלה המתלוננת הוצע כי תגיש בקשה לביטול הדוח, ואכן בהתאם לכך הדוח בוטל והרכב הוחזר לה. כמו כן ניתנה לה אפשרות לעבור למלון במיקום אחר שבו יש חניה סמוכה.

​מיגון: ממשלות ישראל לא דאגו למקלטים ולממ"דים למרות דוח מבקר המדינה הקודם

מהתלונות שהתקבלו בנציבות בנושא מקלטים לא תקינים. מהסיורים שערך מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, עלה בבירור כי תוכניות הממשלה למיגון הצפון והדרום לא יושמו. למרות שישראל יודעת כי בכל רגע עלולה לפרוץ מלחמה, פערי המיגון והמקלוט נותרו בעינם.

ההמלצות שצוינו בדוח מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בנושא מאוגוסט 2020 לא יושמו.

פיצוי על פגיעה ברכבו של ניצול מסיבת "נובה"

בקו החם התקבלה פנייה מאדם ששני אחיו היו במסיבת "נובה" – אחד האחים נרצח והשני ניצל אך רכבו נשרף. בעל הרכב קיבל אישור מהמשטרה שהרכב נשרף, אך כאשר פנה לרשות המיסים לצורך קבלת פיצוי על הרכב נמסר לו כי עליו ללכת לזהות אותו קודם קבלת הפיצוי. האח פנה לנציבות בשם בעל הרכב, שבשל מצבו מתקשה לקדם את הטיפול בענייניו. לדבריו, לא ניתן לאתר ולזהות את הרכב, וכל ניסיונותיו ליצור קשר עם רשות המיסים בנושא לא צלחו.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות