כל המידע על פיצוי לעסקים ופיצוי לעצמאים בגין המלחמה. בדקו כמה מגיע לכם

כל המידע על פיצוי לעסקים ופיצוי לעצמאים בגין המלחמה. בדקו כמה מגיע לכם

מי יקבל 3150 ש"ח, אילו עצמאים יקבלו 4200 ש"ח, מהי תקרת הפיצוי לעסקים ולעצמאים, מה לגבי עסקים שעובדים בשוטף פלוס ומהם נהלי החל"ת? מדריך פואנטה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

סוף סוף בעלי עסקים יכולים לדעת מהו גובה הפיצוי לעסקים לעצמאים שיקבלו בגין הפסדי המלחמה. זה לא אומר שהסכומים שנקבעו מספיקים, אבל לפחות הם ברורים. המדינה לא קוראת לזה פיצוי, אלא "מענק המשכיות". הסכום נקבע לפי גודל העסק, אבל במקרים רבים הוא נשאר קבוע בלי קשר לגובה הירידה בהכנסות. כך למשל, עצמאי שיש לו מחזור שנתי של כ-90,000 ש"ח בשנה (כ-7500 ש"ח בחודש), יקבל "מענק המשכיות" של 3150 ש"ח בלבד, ולא משנה אם הפסיד 25% או 80% מההכנסות שלו בגלל המלחמה. עצמאי שמרוויח כ-16,000 ש"ח בחודש (מחזור שנתי של 200,000 ש"ח) יקבל בין 3125 ש"ח ל-9375 ש"ח – בהתאם לגובה ההפסד שלו.  כך לפי המתווה המשופר של משרד האוצר הנוגע לפיצוי לעצמאים ולעסקים בגין הפסדי מלחמת "חרבות ברזל".

מערכת הגשת הבקשות לרשות המיסים תיפתח תוך 10 ימים. אפשר להגיש תביעה מקוונת למענק המסים עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר – אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.

>> מעניין? יש לנו עוד כתבות כאלה. אל תחמיצו. עקבו אחרינו בטלגרם, לחצו כאן >

פיצוי לעסקים בגלל המלחמה:

סכומי הסיוע הכלכלי לעסקים שאושרו בכנסת בגין מלחמת חרבות ברזל

למתווה הראשון הייתה התנגדות גורפת – אפילו מתוך הממשלה עצמה. שר הכלכלה ניר ברקת הציע מתווה משלו וראשי המגזר העסקי עמדו על הרגליים האחוריות. אז מה כולל כעת המתווה לפיצוי עסקים בגין המלחמה, והאם הפיצוי לעצמאים יהיה מספיק?

מתווה הפיצוי לעסקים שמובא לאחר התיקון לאישור הכנסת עובד לפי העקרונות הבאים:

  • הפיצוי מותנה בירידה במחזור: או ירידה של מעל ל-25 בחודש אוקטובר לדיווח חד חודשי, או ירידה של 12.5% לדיווח דו חודשי.
  • הפיצוי מותנה בגודל העסק: יינתן לעסקים שגובה המחזור שלהם אינו עולה על 400 מיליון ש"ח.

סכום הפיצוי לעסקים בגין המלחמה בהתאם למחזור החודשי (מענק המשכיות):

טבלת המענק לעסקים עם מחזור של עד 300,000 ש״ח

תקרת הפיצוי לעסקים עם מחזור של עד 300,000 ש"ח עד 100 מיליון ש"ח היא 600,000 ש"ח.
לעסקים עם מחזור של 100–300 מיליון ש״ח התקרה תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון ש״ח.

מענק המשכיות - פיצוי לעסקים ולעצמאים בגין מלחמת חרבות ברזל

טבלת המענק לעסקים גדולים עם מחזור שנתי של עד 400 מיליון ש"ח

תקרת הפיצוי לעסקים עם מחזור עסקאות של 300–400 מיליון ש״ח היא 1.2 מיליון ש״ח.

אלה עקרונות מענק ההמשכיות

סיוע כלכלי לעסקים בגין מלחמת חרבות ברזל

  • קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף ש״ח עד 400 מיליון ש״ח וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023.
  • עסקים חדשים: לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר 2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.
  • עסקים שמקבלים תשלום דחוי: לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן ועיקר הכנסותיהם מתשלום שוטף 30+, תינתן האפשרות לקבל פיצוי על סמך דיווחיהם לחודשים נובמבר ו/או דצמבר 2023.
  • עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 ש״ח – 300,000 ש״ח בשנה: זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק (ראו טבלה).
  • לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 49,800 ש״ח, 3,150 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף ש״ח ו-4,200 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף ש״ח).

תנאים ליציאה לחל"ת / הוצאה לחל"ת

מאז תחילת המלחמה, הרבה אנשים כבר הוצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום). אולם, כעת נראה את הגל הגדול באמת. הצפי הוא שבכל יום יוצאו לחל"ת עשרות אלפי עובדים ליום. זאת, בעקבות כניעה חלקית של האוצר לדרישות להקלה בתנאי החל"ת – כך ששכר העובדים יהיה באחריות הביטוח הלאומי. >> בואו נהיה חברים גם בפייסבוק. לחצו כאן >

ההקלות בחל"ת יהיו תקפות לעובדים שיצאו לחל"ת בין 7 באוקטובר ל-30 בנובמבר.

הקלות במתווה החל"ת:

  • הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה.
  • הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות.
  • הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום.
  • תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים.
  • ביטול 5 ימי המתנהביטול גבייה מהמעסיק בתקופת החל”ת בסך של 350 ש״ח
  • הארכת חל״ת אוטומטית למפונים
  • מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם
  • ביטול ספירת ימי החל״ת למניין 60 יום למניעת פיטורין עבור נשים שחזרו מחופשת לידה
  • מודל ייעודי לחישוב דמי אבטלה לעובדים שהינם עצמאים ושכירים

בשגרה, כאשר מעסיק מוציא עובד לחופשה ללא תשלום הוא עלול להיפגע. כעת במלחמה, לפי המתווה החדש, מעסיקים יוכלו להוציא את העובדים לחל"ת ביתר קלות. במתווה הנוכחי איו קיזוז ימי חופשה צבורים מדמי האבטלה ואין ימי המתנה הדרושים לפי חוק. תקופת החל"ת המינימלית קוצרה מ-30 ל-14 ימים, כדי שאפשר יהיה להחזיר עובדים אם הדבר יתאפשר. תקופת האכשרה המינימלית קוצרה מ-12 ל-6 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים.

הפארסה של גיבוש מתווה הפיצוי לעסקים

המתווה לפיצוי עסקים עצמאים בגלל המלחמה בגרסה הנוכחית מגיע באיחור גדול. הוא הוצג לוועדת הכספים רק ב-5.11 ואושר ע"י הכנסת בלילה שבין 8 ל-9 בנובמבר – לאחר 33 ימי מלחמה.

אחת הסיבות לעיכוב היא שהמתווה הראשון היה כל כך גרוע, עד כי אפילו בתוך הממשלה עצמה התנגדו לו (שר הכלכלה ניר ברקת יצא פומבית נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ'). אבל גם המתווה הנוכחי, כאמור, משאיר רבים מהעצמאים והעסקים מול שוקת שבורה. וזה לא מקרי, זו מדיניות. במשרד האוצר פרסמו תזכיר חוק שבו הם מצהירים שאין להם כוונה לפצות את העסקים ולהביא אותם לרמת ההכנסה שהייתה צפויה להם אלמלא המלחמה, אלא רק לעזור להם לשרוד.

לכן, כאמור, הממשלה מגדירה זאת כ"מענק המשכיות" ולא כפיצוי. אלא שהמספרים לא יאפשרו לעסקים רבים לשרוד, במיוחד לאור העובדה שהם מתייחסים כרגע רק לפיצוי עבור אוקטובר, והרי המלחמה נמשכת ויש להניח שתימשך עוד.

פתרונות נוספים לסיוע כלכלי לעסקים:

הלוואות בערבות מדינה ודחיית הלוואות קיימות

נזכיר כי כפי שפרסמנו בפואנטה, הממשלה מציעה הלוואות בערבות מדינה לעסקים. גם כאן, למרבה האכזבה, עסקים רבים לא ימצאו מענה בגלל הריבית הגבוהה. משום מה, הממשלה לא מואילה בטובה להציע הלוואוות לעסקים בריבית של פריים מינוס, למרות שריבית בנק ישראל מאוד גבוהה עכשיו. את כל הפרטים אפשר לקרוא במדור הלוואות ומימון כאן באתר.

גם המתווה שבנק ישראל מחייב  בו את הבנקים כדי להקל על אנשים פרטיים ועל עסקים שנקלעים לקושי כלכלי בגלל המלחמה הוא מתווה צנוע מאוד. הבנקים מחויבים לאפשר דחיית הלוואות בגלל המלחמה רק לשלושה חודשים ללא ריבית, ורק למי שנפגע ישירות מהמלחמה (מעגל ראשון). לעומת זאת, כל מי שמוגדר "מעגל שני" – ישלם ריבית אם ידחה את תשלום ההלוואה.

מפקירים את העצמאים בלי דמי אבטלה

נזכיר כי אחת הרעות החולות של מדינת ישראל לדורותיה היא העובדה שעצמאים לא מקבלים דמי אבטלה. זאת, למרות שהם משלמים ביטוח לאומי. העוול הזה לא תוקן למרות שהוא זועק לשמיים ולמרות שכבר במשבר הקורונה עצמאים רבים קרסו. העיוות הזה חייב להיפתר אחת ולתמיד – וכעת זו הזדמנות לעשות זאת, אבל נראה ששוב אף אחד לא טורח להתעסק בזה.

הבעיה הכי גדולה של עצמאים בישראל, בעיקר עצמאים זעירים, היא שהם לא מיוצגים בכנסת ואין להם שום לובי שדואג לדבר כל כך בסיסי: דמי אבטלה. לגבות מהם תשלום מדי חודש, המדינה יודעת מצוין. לתת להם דמי אבטלה או ימי מחלה – את זה המדינה שוללת מהם.

>> אל תפסידו את העדכונים שלנו בסטורי – עקבו אחרינו באינסטגרם. לחצו כאן >

השינויים שעשה משרד האוצר במתווה המקורי

כאמור, המתווה הראשון היה כל כך דל ועלוב, עד כי אפילו בממשלה עצמה התנגדו לו. לאחר מחאות שהגיעו מכל עבר, משרד העלה את שיעור ההשתתפות בשכר העובדים מ-60% בתוכנית המקורית ל-75%. שיעור זה יוכפל בשיעור הפגיעה במחזור ובהוצאות השכר כדי לקבוע את היקף המענק שיינתן כנגד הוצאות בית העסק.

עסקים עד להיקף מחזור שנתי של 100 מיליון שקל בכל רחבי הארץ

יוכלו לדרוש החזרי הוצאות ותשלום עבור עובדיהם שהוצאו לחופשה עד לסכום של 600 אלף שקל בנובמבר.

עסקים עם מחזור של 100-300 מיליון שקל

עד כמה שזה נשמע מקומם, במתווה הראשון תקרת הפיצויים לעסקים קטנים עמדה על 300 אלף שקל. במתווה החדש היא הוכפלה.

  • עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון: תקרת הפיצוי תעמוד על 600,000 ש"ח
  • עסקים עם מחזור של עד 300 מיליון ש"ח: התקרה תעלה בהדרגה עד 1.2 מיליון ש"ח.

באיגוד לשכות המסחר התנגדו במשך זמן רב למתווה עד שעבר שיפורים רבים, משום שהוא לא נתן מענה לעובדי החברות הגדולות. "אמנם הצלחנו לתקן באופן משמעותי את מתווה האוצר עבור העסקים הקטנים והבינוניים, אך הוא עדיין בוחר להתעלם ממאות אלפי העובדים שמועסקים בחברות הגדולות במשק, במסחר, בתעשייה ובבנייה. חלק ניכר מעובדים אלו יוצאו לחל"ת כאשר לרבים מהם לא יהיה לאן לחזור, ללא הסיוע הממשלתי הנחוץ בדגש על הלוואות ומענקים בהתאם לגודל העסקים. אלפי עסקים קטנים, שתלויים למחייתם בעסקים הגדולים, ייפגעו מגל הדף משני ועלולים להגיע לפשיטת רגל. אנו מתריעים בפני צונאמי של פיטורין שיהווה משקולת נוספת על תקציב המדינה. החברות הציבוריות במסחר הן היחידות עד כה שהתחייבו שיחזירו את הסיוע הממשלתי שיקבלו, במידה וירוויחו רווחי יתר במהלך הלחימה".

מתי תראו את הכסף בחשבון?

המתווה הזה הגיע להצבעה בכנסת יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה, מה שאומר שחודש אוקטובר הסתיים וחודש נובמבר התחיל מבלי שניתן פתרון. החשבונות השוטפים התחילו להגיע וכך גם תשלוום השכר לעובדים. כעת, לאחר שסוף סוף הושלמה החקיקה בכנסת, במשרד האוצר מעוניינים שעד 15 בנובמבר בעלי עסקים יוכלו להגיש בקשות למענקים ולקבל אותם בתוך שלושה ימים. יש לקוות שאכן יעמדו בלוח הזמנים הזה.

פיצוי לעסקים בגלל המלחמה

עסקים בדרום שאינם סמוכים לעזה

יישובים הנמצאים בטווח של 20-7 ק"מ מרצועת עזה שלא בענף החקלאות יקבלו מסלול שכר או מחזורים בדומה לסבבי לחימה קודמים, עם תקרה של 2.5 מיליון שקל.

בלי טובות מהמדינה: בנק מזרחי נותן מענק נדיב לעסקים

מי שמתגייס באופן מרשים לעזרת העסקים הם הבנקים עצמם. חלק מהבנקים הולכים לקראת העסקים הרבה יותר רחוק ממה שמחייב אותם מתווה בנק ישראל, אשר ממוקד רק בדחיית הלוואות. לכן, כל בעל עסק מומלץ שיבדוק בבנק שלו איזו תוכנית סיוע הוא יכול לקבל, החל מסיוע צנוע בדמות דחיית הלוואות בשלושה חודשים וקבלת הלוואה בתנאים נוחים – ועד ממש מענק כספי.

כך למשל, שימו לב למענק של בנק מזרחי טפחות לעסקים הנמצאים בשדרות וביישובי העוטף, שרובם המכריע מושבתים מענק של עד 20 אלף ₪. הבנק מאפשר גם קבלת הלוואה גדולה ללא ריבית ושחרור כספי פיקדון ללא קנס. כל הפרטים בכתבה במדור כסף על הקלות בנק מזרחי טפחות לבעלי עסקים בדרום.

תגובות: 0

נגישות