מידע על דחיית החזרי הלוואות ומשכנתאות: מתווה בנק ישראל הוארך

מידע על דחיית הלוואות ומשכנתאות בגין המלחמה: מתווה בנק ישראל הוארך

על רקע המלחמה, אולי אתם זקוקים לדחיית החזרי הלוואות או משכנתא. מתווה בנק ישראל יימשך ב-2024 ומעגל הזכאים מהמעגל הראשון הורחב

דחיית תשלום הלוואות בגלל המלחמה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם מתחילים לחוש את המחנק הכלכלי כתוצאה מהמלחמה, ייתכן שאתם זקוקים לפתרון של דחיית הלוואות או דחיית החזרי משכנתא. למעשה, בנק ישראל הכריז על מתווה כזה זמן קצר אחרי המלחמה, אבל התאריך האחרון להגשת בקשות היה אמור להיות 31.12.23. כעת, לאור הימשכות המלחמה וכמובן הסיכוי שהיא תתרחב גם לזירת הצפון, בבנק ישראל מרחיבים את המתווה – והוא יימשך אל תוך שנת 2024. הרחבת המתווה לתקופה של 3 חודשים תיכנס לתוקף בתאריך 1.1.24, כאשר אפשר לבקש להיכלל במתווה הנוסף בין התאריכים 1.1.24-31.3.24. זה אומר שמי שכבר ביקש דחיית החזרים יוכל לקבל עוד דחייה, ומי שעדיין לא ביקש – יוכל לבקש.

כזכור, במתווה הראשון יש אבחנה בין נפגעים מהמעגל הראשון (ניצולים, מפונים, מילואימניקים, משפחות חטופים), לבין המעגל השני (כלל האוכלוסיה). הנפגעים מהמעגל הראשון יכולים לקבל דחיית החזרים ללא ריבית – לזמן מוגבל כמובן. האבחנה בין המעגל הראשון לשאר האוכלוסייה קיימת גם במתווה הנוכחי, עם כמה שינויים קלים – למשל הוספתם של נפגעי מסיבת נובה לזכאי המעגל הראשון (ראו בהמשך).


היי חברים, יש לנו עוד הרבה מידע בטלגרם שלנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם.
נשמח אם תצטרפו 🙂


נזכיר שוב כי עבור מי שלא כלול במעגל הראשון, אין הרבה תועלת בדחיית החזרי ההלוואות – משום שבנק ישראל לא הורה לבנקים או לחברות האשראי לוותר על הריבית. המתווה מחייב אותם רק לאפשר לדחות החזר הלוואות ומשכנתאות לשלושה חודשים, ללא עמלות, למשך שלושה חודשים. התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה. ריבית בנק ישראל כיום היא ריבית גבוהה, קחו את זה בחשבון.

לפי נתוני בנק ישראל, מאז תחילת המלחמה ועד לסוף חודש נובמבר 2023 נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני. סך התשלומים שנדחו עומד על כ-4.8 מיליארד ש"ח, מרביתם במגזר העסקי.

פרטי מתווה בנק ישראל לדחיית החזרי הלוואות ומשכנתאות

מתווה בנק ישראל כולל דחיית תשלומי הלוואות בשלושה מגזרי פעילות (משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי עסקי).

  • לקוח שלא ביצע דחיית תשלומים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים לתקופה של 3 חודשים, בכפוף להגשת בקשה.
  • לקוח שכבר ביצע דחיית תשלומים בפועל לתקופה של 3 חודשים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים של 3 חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה 6 חודשים במצטבר.
  • יתר הטבות המתווה ימשיכו לחול אוטומטית למשך 3 חודשים נוספים, בדומה לתנאי המתווה המקוריים אשר מפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל.

מי כלול במעגל הראשון ומהן ההקלות?

בנק ישראל הרחיב את הזכאים שמוגדרים במעגל זה, כך שהם כוללים גם את נפגעי מסיבת נובה למשל. לאחר העדכונים, במעגל זה כלולים:

  • אוכלוסייה המתגוררת או בעלת עסק במרחק של עד 30 ק"מ מרצועת עזה.
  • אוכלוסייה שפונתה מביתה על ידי גורם רשמי נכון לתאריך 7.11.23, והמתגוררת באחד מהישובים המופיעים ברשימות המפורסמות באתר בנק ישראל.
  • חשבונות של חטופים או נעדרים; אוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה (בני זוג, הורים, אחים וילדים) להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים; אוכלוסייה שהשתתפה במסיבת "נובה" ברעים.
  • אוכלוסיית משרתי המילואים ומגויסי צו 8.

בין ההקלות לאוכלוסיית המעגל הראשון:

  • חשבונות של עסקים: מתן פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה עד לסכום של 30,000 ש"ח, לחשבונות של עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון ש"ח לתקופה של 3 חודשים. אם המידע ברשות הבנק, הפטור יינתן אוטומטית ובמקרים שהמידע לא קיים ברשות הבנק, הפטור יינתן בכפוף להמצאת אסמכתא.
  • דחיית משכנתאות: מלבד אפשרויות של פריסה לאורך יתרת תקופת המשכנתה או הארכת תקופת המשכנתה, תתווסף אפשרות של העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של 4 שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה מסוף תקופת הדחייה. הבנק רשאי להעמיד הלוואה לתקופה ארוכה יותר ללא ריבית, או לבחור בחלופות האחרות – לטובת הלקוח ובהסכמתו.

שימו לב, המתווה בעצם משרטט את תנאי המינימום. כל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו – ויש בנקים שאכן עושים זאת, כמו בנק דיסקונט, הפועלים או מזרחי טפחות. מומלץ לכל לקוח לדבר ישירות עם הבנק שלו ולבדוק אילו הקלות הוא יכול לקבל על רקע המלחמה.

בנוסף, אם אתם מפונים מהדרום ומהצפון – תוכלו לקבל מענק התארגנות לחורף מהמדינה (שובף בסכום לא גבוה, אבל כדאי לדעת).

מי כלול במעגל השני ומהן ההקלות?

כאמור, אזרחי ישראל – כולל מי שיש לו עסק, שלא כלול במעגל הנפגעים הראשון, נכללים במעגל השני.

מיהם זכאים מי שזקוקים להלוואות ומשכנתאות?

  • לקוח שכבר קיבל דחייה בפועל של 3 חודשים, יהיה זכאי לדחייה של 3 חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה 6 חודשים במצטבר.
  • לקוח שטרם מימש את הזכאות לדחייה, יהיה זכאי לדחייה של 3 חודשים, בכפוף להגשת בקשה.

למה זכאים מבקשי הדחייה?

פריסה על יתרת תקופת ההלוואה או הארכת תקופת ההלוואה, בהתאם לבחירת הלקוח. דחיית התשלומים תבוצע ללא חיוב בעמלות.

יש לכם עסק? אתם עצמאים? מידע נוסף

כזכור, הממשלה הייתה משותקת לחלוטין במשך הרבה זמן אחרי פרוץ המלחמה. לאחר כחודש וחצי אושר מענק לעסקים ולעצמאים – שהוא מענק די עלוב ועם הרבה אותיות קטנות. לפי לשון החוק, מדובר במענק שהמדינה לא רואה בו פיצוי על הנזק הכספי והוא לא מיועד לאפשר לבעל העסק להרוויח את הסכום שהיה אמור להרוויח אלמלא המלחמהף אלא רק לאפשר לעסק לשרוד.


אנחנו עדיין לא חברים בפייסבוק? בואו נתקן את זה 🙂 לחצו כאן


את כל הפרטים מומלץ בכתבה המורחבת על פיצוי לעסקים ולעצמאים בעקבות המלחמה, שפרסמנו כאן במדור פואנטה לעסקים.

המסקנה המתבקשת מהתנהלות הממשלה היא שכרגיל, העצמאים בתחתית סדר העדיפויות שלה. המלחמה הזאת גרמה לשיתוק מוחלט של עצמאים ובתי עסק רבים בכל הארץ, לאו דווקא בצפון ובדרום. מדובר למשל בעוסקים בענף התיירות – כמו מורי דרך, בתעשיית הבידור ועוד ועוד. העצמאים במדינת ישראל משלמים כידוע דמי ביטוח לאומי – אך הם לא זכאים לדמי אבטלה, והממשלות בזו אחר זו פשוט ממשיכות לאפשר לעיוות הזה להימשך, מתוך תפיסת עולם מעוותת שרוב העצמאים הם שקרנים שמנסים לגנוב כסף ולהעלים מסים. מן הראוי היה שתקום ממשלה שתתקן את אי הצדק הבלתי נסבלל הזה ותאפשר לעצמאים לקבל דמי אבטלה וימי מחלה בדיוק כמו שכירים.

נציין עוד שלעסקים פתוח האפשרות לבקש הלוואות בערבות מדינה, שהותאמו לתקופת המלחמה (אבל שימו לב לריבית).

 

תגובות: 0

נגישות