רשות שוק ההון: אין לנו כוונה לאסור מסלולי השקעה בחו"ל דרך קרנות הפנסיה

רשות שוק ההון: "אפשר יהיה להמשיך להשקיע בחו"ל". מה כוללת רפורמת המסלולים?

צפירת הרגעה מרשות שוק ההון לגבי מסלולי השקעה בחו"ל. החל מינואר יהיה שינוי בהגדרות המסלולים – אך לא תימנע השקעה של קרנות הפנסיה וקופות הגמל בחו"ל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

על רקע ידיעה שפורסמה בגלובס על כוונת רשות שוק ההון להגביל את היכולת להשקיע את כספי הפנסיה במסלולי השקעה חו"ל, רשות שוק ההון מוציאה הבהרה. בתיקון שצפוי להיכנס לתוקף בינואר 2023 תבוטל האפשרות לקבוע מדיניות השקעה של קופת גמל לפי התמחות גיאוגרפית, אך עדיין יהיה מסלול עם התמחות בהשקעה במדד S&P500, שהוא מדד מוביל שמאפשר חשיפה למניות בחו"ל. עוד מבהירים ברשות כי התיקון הזה אינו נובע מהחלטה חדשה, אלא הוא חלק מרפורמת מסלולי השקעה, שאת עקרונותיה התוו עוד לפני כניסת הממשלה הנוכחית לתפקיד וללא קשר למהלכי החקיקה שמטרידים מאוד את הציבור הישראלי. הרפורמה פורסמה בספטמבר 2022, וחלקה נכנס לתוקף בתחילת 2023. החלק השני אמור להיכנס לתוקף בשנת 2024.

מסלולי השקעה בחו"ל – מה המשמעות של חוזר רשות שוק ההון?

כידוע, קופות הגמל משקיעות במוצרים פיננסיים בחו"ל, החל ממניות ואג"ח של חברות וממשלות בחו"ל, וכלה בתעודות ומכשירים העוקבים אחר מדדי מניות או אג"ח בחו"ל. החל מכניסת התיקון לפועל בינואר הקרוב, יבוטלו מסלולי החיסכון על פי חלוקה גיאוגרפית. כלומר, מסלולי ההשקעה השונים אשר הורכבו בעבר ממניות, אג"ח ומכשירים העוקבים אך ורק אחרי מדדים בחו"ל יבוטלו.

>> הכתבה הזאת עניינה אתכם? יש לנו עוד כתבות מעניינות במדור כסף >

במילים אחרות, על פי התיקון לחוזר "מסלולי השקעה בקופות גמל" רשות שוק ההון מסירה מהמדף את כל מסלולי ההשקעה הכוללים חשיפה בלעדית של 100% מהנכסים לחו״ל. עם זאת, כאמור, ברשות שוק ההון מדגישים שהתיקון לא מצמצם את האפשרויות של הגופים המוסדיים להציע מסלולי השקעה בחו"ל או בכל אפיק השקעה שהוא ביחס למצב הקיים. במסגרת החוזר, קיימות אפשרויות לגופים מוסדיים להציע לציבור מסלולי השקעה שונים, ברמות סיכון שונות ובפיזור גיאוגרפי שייקבע. גוף מוסדי שיבחר בכך יוכל להציע ללקוחותיו מסלול אשר עיקר נכסיו מושקעים בחו"ל, בדומה למצב היום.

מה עוד כולל חוזר רשות שוק ההון?

הסיבה להחלטה – שכאמור התקבלה מזמן אך נכנסת לתוקף בקרוב, הוא הרצון להקטין את העלויות של החוסכים, ואת דמי הניהול הכפולים הנגבים פעמים רבות במסלולים אלו. מטרה נוספת של הרפורמה היא ליצור אחידות במסלולים שמציעים הגופים השונים, כדי שלצרכנים תהיה יכולת השוואה.

הרפורמה, שנוגעת למסלולי ההשקעה בפנסיה ובגמל, קובעת ששיוגדרו חמישה אשכולות של מסלולי השקעה חוץ מהמסלול הכללי ומהמסלולים תלויי גיל. מדובר במסלולי השקעה בניהול אקטיבי,במסלולי השקעה בנכסים סחירים, במסלולי השקעה עוקבי מדדים, במסלולי הלכה ובמסלולי קיימות (שלא היו בעבר). כל אלו בנוסף למסלולי ברירת המחדל – המסלול הכללי שהיה בעבר ברירת המחדל ומסלולים תלויי גיל – עד גיל 50, בני 50–60, ומעל גיל 60.

עוד אומרים ברשות כי בחודשים האחרונים, התקבלו אצלה פניות לעריכת שינויים בחוזר מסלולי השקעה, ביניהן בקשות להמשך שיווקם של מסלולים בעלי התמחות גיאוגרפית החל מינואר 2024. "הרשות בוחנת את הפניות שהתקבלו אך טרם החליטה האם לבצע שינויים כלשהם בחוזר. ככל שתתקבל החלטה לערוך שינויים בחוזר, זו תפורסם להערות הציבור", נמסר.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות