ההנחיות לגבי משכנתא בריבית פריים - מדריך לצרכן המבולבל

ההנחיות לגבי משכנתא בריבית פריים – מדריך לצרכן המבולבל

יש אנשים שרק המילה משכנתא מכניסה אותם ללחץ. פואנטה מסבירה במילים פשוטות מה המשמעות ההחלטה לגבי משכנתא בריבית פריים ואיך היא תשפיע עליכם

משכנתא בריבית פרים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אם אתם עומדים לפני נטילת משכנתא ואם כבר יש לכם משכנתא – ייתכן שאתם מבולבלים מההחלטות האחרונות של בנק ישראל. על רקע הכרזת בנק ישראל לשנות את המדיניות ביחס לחלוקת רכיבי המשכנתאות – אתר חדשות הצרכנות פואנטה עושה קצת סדר. ראשית, חשוב להבין מה אומרת ההחלטה: עד היום מותר היה לקחת עד שליש מהמשכנתא בריבית פריים, וכעת הפיקוח על הבנקים ביטל את הגבלת שיעור ריבית הפריים בתמהיל המשכנתא. המשמעות היא שלפחות שליש מסך המשכנתא חייב להינתן בריבית קבועה, אבל שני השלישים הנותרים ייבחרו על ידי הלווים ללא כל הגבלה.

משכנתא בריבית פריים – מה זה אומר?

ריבית פריים היא לא ריבית בנק ישראל – אך יש מי שמתבלבלים וחושבים שהן זהות. בנק ישראל לא קובע את ריבית הפריים שגובים הבנקים אלא מפרסם את "ריבית בנק ישראל" – שממנה נגזרת ריבית הפריים. הבנקים קובעים מרווח שהם מוסיפים לריבית בנק ישראל, וזוהי ריבית הפריים. כיום, בפועל, כל הבנקים מחשבים את הפריים בכ-1.5% מעל ריבית בנק ישראל. עם זאת, הם יכולים לבחור לשנות זאת.

מבצעים

משכנתא בריבית פריים – ריבית הפריים כיום

כאמור, ריבית הפריים, היא ריבית הצמודה לריבית בנק ישראל, בתוספת מרווח של 1.5%, וללא הצמדה למדד. כיום, ריבית בנק ישראל עומדת על 0.1% – כך שהיא נמוכה מאוד.

עם זאת, בבנק ישראל מבהירים שיש רמת ודאות מאוד גבוהה שלאורך חיי המשכנתא, העומדת על 20-30 שנה, ריבית בנק ישראל תעלה ואיתה גם ריבית הפריים.

עוד כתבות בנושא:

מן הסתם, כאשר ריבית בנק ישראל עולה בחודש מסוים, ריבית הפריים עולה יחד איתה ולהפך. היות והלוואות בריבית פריים, אינן צמודות למדד המחירים לצרכן רכיב הקרן אינו משתנה לאורך חיי ההלוואה.

נכון להיום, מאחר שריבית בנק ישראל נמוכה מאוד, ריבית הפריים נמוכה גם היא ומן הסתם ככל שחלק גדול יותר של המשכנתא יתבסס על ריבית פריים, כך היא המשכנתא תהיה זולה יותר ללווים.

עדיין לא הצטרפתם לערוץ הטלגרם שלנו? לחצו כאן >

בנק ישראל הגביל בעבר את האפשרות לקחת יותר משליש משכנתא בריבית פריים מתוך מטרה להיטיב עם הלווים, משום שמן הסתם היא יכולה לעלות – אבל בפועל הוא הזיק ללווים והם הפסידו הרבה מאוד כסף. ההחלטה להסיר את המגבלה ולאפשר לקחת עד שני שלישים מהמשכנתא בריבית פריים תוזיל את המשכנתא משמעותית – לפחות בשנים הקרובות.

מהם לוחות הזמנים להסרת על ההגבלה לגבי משכנתא בריבית פריים?

הלוואות דיור חדשות

לוח הזמן עבור רוכשי דירות ללא משכנתא, כלומר, כאלה שמעוניינת לקחת הלוואות דיור חדשות, הוא מיידי. החל מ-17 בינואר 2021 אפשר לקחת משכנתא שעד שני שלישים מנה מוצמדים לריבית פריים.

מיחזור משכנתא

מי שכבר יש לו משכנתא מעוניין לבצע מיחזור, יצטרך להמתין מעט יותר. בבנק ישראל הודיעו כי בשל העומס הצפוי, התקנה תיכנס לתוקף ב-28 בפברואר. מתאריך זה, תבוטל המגבלה ביחס למשכנתאות שכבר נלקחו.

האם תהיה עמלת פירעון מוקדם?

ודאי, בתהליך של מיחזור משכנתא, יש עמלת פירעון מוקדם. אולם, שווה להמתין מספר חודשים.

בבנק ישראל מגבשים כעת מנגנון לחישוב גובה העמלה כדי להוזיל אותו לצרכנים. המנגנון מצריך קבלת אישור של שר אוצר ושל ועדת הכנסת (המתפרקת). לפי השינוי הזה, תתווסף מדרגת הנחה נוספת של 50% על עמלת פירעון מוקדם אחרי 8 שנים.

 

שתפו את הכתבה עם חברים – זה חשוב…
ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה קל!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד כתבות באתר חדשות הצרכנות פואנטה

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!





    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות