חופשת לידה לאבות בתשלום מלא - כל הפרטים על המתווה

חופשת לידה לאבות בתשלום מלא – כל הפרטים על המתווה

הממשלה מקדמת חופשת לידה לאבות – מהן המשמעויות, לכמה זמן ואיך אפשר יהיה לקבל אותה? כל הפרטים על המתווה של ליברמן ומיכאלי

חופשת לידה לאבות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

על רקע האתגרים הניצבים לפני הקואליציה, בשורה מעניינת מגיעה מצד שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מירב מיכאלי (בכובעה כיו"ר מפלגת העבודה): חופשת לידה לאבות בתשלום מלא. בשלב הזה מדובר רק בהחלטה לקדם את הדבר – אבל זו החלטה משמעותית מפני שהמקור התקציבי לכך יעוגן בתקציב המדינה הקרוב. המתווה המלא יסוכם עד להגשת התקציב לממשלה ב-16 ביוני.

לא מדובר על שלושה חודשי חופשת לידה וגם לא מדובר על חופשה שהאבות יוכלו לקחת במקביל לאימהות, אבל ללא ספק מדובר בהטבה שתהיה משמעותית עבור משפחות רבות.

פואנטה בטלגרם

חופשת לידה לגברים: כך זה יעבוד

אז מה בעצם המשמעות של חופשת לידה לגברים ומה כולל החוק המוצע?

  • חופשת לידה לאבות החל מהשבוע ה-15 ללידה.
  • חופשת הלידה תימשך לפחות 14 יום ובתנאי שהאישה תחזור לעבודתה.
  • תנאי הזכאות לאבות יהיה זהה לזה של נשים ויעמוד על 10 חודשי עבודה מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים האמורים.

המטרה: צמצום פערים בין גברים לנשים בשוק העבודה

בהצהרת משרד האוצר נמסר כי ההחלטה על מתן חופשת לידה לגברים נועדה לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה ולאפשר לאבות את הזכות להורות פעילה ולקשר קרוב שבין אב לתינוק/ת, וכן לאפשר לכל ילדה וילד את הקשר הקרוב עם שני ההורים.
צעד זה מתווסף לשורת צעדים שמקדמת הממשלה לשילוב נשים בשוק העבודה ולצמצום הפערים בגיל הרך, בדגש על התאמת גיל הפרישה מעבודה של נשים לעלייה בתוחלת החיים.

כאמור, המתווה החדש צפוי להיות מאושר במסגרת תקציב המדינה הקרוב ויחל משנת 2023.

מהן זכויותיהם של אבות לחופשת לידה כיום?

במדינת ישראל ישנן כ-180 אלף לידות בשנה, מהן כ-130 אלף נשים זכאיות לתשלום בתקופת ההורות והלידה. כיום עומדת תקופת ההורות והלידה לנשים בישראל על 15 שבועות בתשלום מלא והיא ניתנת לאם. על פי החוק הקיים, יכול האב להחליף את האם ב-7 מתוך 15 השבועות, אולם זאת על חשבון האם, ובתנאי שהאם יוצאת לעבוד באותו פרק זמן. בפועל, רק כ-1% מסך הגברים מממשים אפשרות זו.

נתוני משרד האוצר: שכר האימהות צונח לאחר לידת הילד הראשון

על פי מחקר שנערך באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שכרן של אמהות לאחר לידת הילד הראשון צונח בכ-30%, בעיקר בשל צמצום היקף המשרה; אך גם עשור לאחר מכן היא נמוכה בכ-28% ביחס לאבות. במסגרת המחקר הומלץ מפורשות על יישום מתווה חופשת לידה לאבות כפתרון אפשרי לצמצום הפערים המגדריים בטווח הארוך.

חברת הכנסת מיכאלי מקדמת שוויון בין גברים לנשים מאז ומעולם, ומבחינתה מדובר בהישג גדול: ״לא כל יום מתגשם חזון שאני נאבקת עליו כמעט 20 שנה. המאבק לשוויון מתרחש בהמון חזיתות כל הזמן. מאוד נדיר שיש דבר אחד, שינוי אחד שיכול להשפיע על הרבה חזיתות בבת אחת. חופשת לידה לאבות היא שינוי בדיוק כזה. חופשת לידה לאבות היא דרישה של מפלגת העבודה בהסכמים הקואליציוניים. עכשיו סוף סוף – הצלחנו״.

העיקרון של חופשת לידה לאבות תואם גם את המלצות ארגון ה-OECD, שרואה בה כלי מדיניות מרכזי לצמצום פערי השכר המגדריים. בנוסף, כך אומרים בארגון, חופשת לידה לאבות תאפשר חזרה מהירה יותר של האם לשוק העבודה, ונמצא כי זמן הטיפול הצמוד של האב מיטיב עם התינוק/ת ומקדם את חוסנם והתפתחותם: "חופשת הלידה לאבות גם מקטינה את התמריץ השלילי להעסקת אימהות, שעדיין קיים".

כעת עובר החוק למגרש של משרד הכלכלה, שם הוא ינוסח. לקידום החוק היו שותפות גם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (יש עתיד) והשרה לשוויון חברתי, מרב כהן (יש עתיד).

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות