רשות המסים עשקה קשישים ועכשיו תיאלץ להחזיר להם 100 מיליון ש"ח בזכות ייצוגית

רשות המסים עשקה קשישים ועכשיו תיאלץ להחזיר להם 100 מיליון ש"ח בזכות ייצוגית

כמה לא מפתיע. רשות המסים המציאה אישור שלא היה דרוש לפי חוק, ומנעה מגמלאים לקבל פטור ממס. בזכות ייצוגית נגד רשות המסים, היא תשיב 100 מיליון ש"ח

ייצוגית נגד רשות המסים - פגעה בזכויות קשישים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רשות המסים התגלתה במערומיה. הגוף הממשלתי ששמו רשות המסים – אשר חובתו לגבות מסים באופן הגון ושוויוני, עשק אלפי קשישים. עכשיו בזכות תביעה ייצוגית, רשות המסים תחזיר 100 מיליון שקל לגמלאים שנגבה מהם מס בניגוד לחוק. במשך 8 שנים הרשות גבתה מיסים מקצבאות פנסיה שהיו אמורות להיות פטורות ממס, בטענה שהגמלאים היו אמורים להציג אישור מפקיד שומה. אלא שזו הייתה המצאה של רשות המסים. החוק לא מחייב להציג אישור מפקיד שומה, והרשות הערימה את המכשול הזה מתוך מגמה להקשות על הגמלאים ולמנוע מהם לקבל את כל הכסף שמגיע להם. אפילו שופט המחוזי בלוד, אבי גורמן, הסתייג מהתנהלות רשות המסים ואמר: "אין מקום להציב חסמים שאין בהם צורך או הצדקה". מעניין כמה קשישים היו ממשיכים להפסיד כסף שעבדו בשבילו כל חייהם אלמלא התושיה של התובע.

פואנטה בטלגרם

במסגרת הסדר פשרה שאושר בביהמ"ש, הרשות הודתה כי גבתה שלא כחוק במשך 8 שנים את המיסים מקצבאות פנסיה שהיו אמורות להיות פטורות ממס.

בזכות הפשרה בייצוגית נגד רשות המסים: 10,000 גמלאים יקבלו פנייה מהרשות

את התביעה הייצוגית נגד רשות המסים הגיש גמלאי מקבל קצבה ששמו שבתאי שבתי, באמצעות עו"ד עדי ליבוביץ. התובע טען שהרשות לא פעלה בהתאם לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. התיקון, שאושר בשנת 2012, הרחיב את הטבות המס הניתנות למגיעים לגיל פרישה בעת משיכת כספים מחיסכון לקצבה. הוא מאפשר, בין היתר, משיכת כספים באחת מהדרכים הבאות:

  •  משיכה הכספים כסכום חד פעמי – בתשלום מס רווח הון מופחת בגובה 15% מהרווח הנומינלי במקום 25% מהרווח הריאלי כפי שנהוג בהשקעות בני”ע.
  • משיכת הכספים כפנסיה חודשית הפטורה ממס לכל החיים, ללא תקרה.

בפועל, קופות גמל ומעסיקים משלמי קצבאות לא העניקו לפורשים את הפטור ממס שהגיע להם עבור קצבה מזכה, אם אותם פורשים לא הגישו אישור מפקיד השומה, אף שכלל לא נדרש אישור כזה בהתאם לחוק.

כאמור, השופט גורמן לא רק קבע שאין למסות הכנסה אשר אמורה להיות פטורה ממס על פי חוק, אלא הדגיש שרשות המסים בחרה להציב חסמים שלא היה בהם צורך ואין להם הצדקה. השופט לא חסך ביקורת על רשות המסים וקבע: "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתרה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסייה שאינו בשיא כוחו התעסוקתי ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו".

כעת, בעקבות התביעה, רשות המסים הורתה כי הפטור יוענק בהתאם לסעיף 190 – ללא דרישה להציג אישור מראש מפקיד השומה.

לפי הסדר הפשרה, הרשות תשלח מכתבים לכ-10,000 גמלאים ותודיע כי ייתכן שהם זכאים להחזר מס.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות