אמנם זה קצת פרובינציאלי מצדנו כישראלים להתגאות בכל הצלחה ישראלית כהצלחה שלנו, אבל תודו שזה מחמם את הלב לראות חברות ישראליות מצליחות. סיטי טרנספורמר – הסטראט-אפ הישראלי שסיקרנו כאן בפואנטה מספר פעמים בעבר, זכה במקום הראשון ב-IFA בתחרות יוקרתית בזכות פיתוח הרכב העירוני CT-1. מדובר בתחרות הסטארט-אפים MIND-SHIFTER, והפרס הוא 10,000 יורו.
במהלך הביקור שלי בתערוכת האלקטרוניקה IFA 2022 בברלין, נתקלתי בדוכן של סיטי טרנספורמר ויכולתי לראות במו עיניי את ההתלהבות של המבקרים מרכב המיני החשמלי שפותח ע”י היזם הישראלי ד”ר אסף פורמוזה. זכיתי גם להיכנס לרכב ולחוש מקרוב את החוויה שבישיבה ברכב כה קטן ומתקדם. האמת היא שהופתעתי לטובה – אמנם מדובר ברכב מתכווץ שיש בו מקום לשני אנשים בלבד, האחד מאחורי השני – ועדיין לא צפוף בפנים.
סיטי טרנספורמר – פתרון חיוני במצב הפקקים והחניה
הרעיון ברכב הזה הוא שמדובר במכונית חשמלית מתכווצת. כן, זה נשמע אולי דמיוני, אבל ככה זה. כאשר הרכב חונה, הוא ברוחה של אופנוע רחב. כאשר הוא נוסע ומגיע למהירות של 25 ק”מ, הוא יכול להתרחב. אז נכון שרכב עירוני קטן אנחנו מכירים כבר שנים (למשל ה-SMART המפורסמת של רנו), אבל רכב מתכווץ ומתרחב – זה באמת הדבר הבא.
כאמור, ברכב יש מקום לנהג ולנוסע נוסף היושב מאחוריו. הוא מסוגל להגיע לטווח נסיעה של עד 180 ק”מ עם מהירות של עד 90 קמ”ש. במצב פתוח, בסיס גלגלים שלו הוא 1.4 מטרים. במצב סגור בסיס הגלגלים הוא מטר בלבד ואז הנסיעה היא במהירות של עד 45 קמ”ש.
את התחרות שבה זכתה חברת City Transformer מארגן כנס החדשנות SHIFT Mobility. השופטים בוחנים לא מעט סטארטאפים, והם מחפשים שילוב בין רעיון עסקי טוב לבין קיימות וניידות. הצצה ברכב המיוחד הזה מסבירה מדוע סיטי טרנספורמר גרפה את כל הקופה.
במקום חניה שתופסת מכונית רגילה לרוחב, יכולים לחנות 4 רכבי סיטי טרנספורמר לאורך. המכונית מצטצמת לכדי רוחב של מר אחד בלבד – ועדיין יש בה כל מה שצריך:-)
המהירות המירבית שהרכב יכול להגיע אליו היא 90 קמ”ש. ומה לגבי הטעינה? ניתן להגיע ל-80% בטעינה מהירה אחת של 30 דקות.
CITY TRANSFORMER דגם CT-1 – מחיר וזמינות
למי שסבור שמדובר במעין חזון מקסים שככל הנראה יישאר על הנייר, כדאי לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחות של סיטי טרנספורמר.
בשנת 2021 זכתה החברה בפרס במינכן, וביוני 2022 היא סיימה סבב גיוס של 10 מיליון דולר כחלק מסכום כולל של 20 מיליון דולר. את סבב הגיוס הובילה קבוצת לובינסקי הישראלית. בנוסף יש משקיעים פרטיים, ביניהם אלון חכם, וחברות רב לאומיות כמו קבוצת עפיפי, צמח המרמן וחמיק אחזקות.
בחברה אומרים ש-10 מיליון הדולר שהיא גייסה יסייעו לה לממש את התוכנית שלה להתחיל לשווק את CT-1, כאשר ייצור ההמוני יחל ב-2024. השוק הראשון שתפעל בו יהיה אירופה, ולאחר מכן ארה”ב וגם ישראל.
אזרחי ישראל ייתקלו ברכבי CT1 בכבישי הארץ גם בהזדמנויות אחרות כנראה. באוקטובר 2021 חתמו ארגון איחוד הצלה וחברת סיטי טרנספורמר על עסקה להקמת צי רכב שיתופי להצלת חיים. סיטי טרנספומר תספק לאיחוד הצלה כ-5000 רכבי CT-1, לאחר שהמכוניות יעברו התאמות לצרכי הארגון. בשלב הראשון יסופקו 50 רכבים. שווי העסקה נאמד ב-22 מיליון ש”ח.
כאמור, בשלב ראשון סיטי טרנספורמר מתכננת לשווק את CT-1 בעיקר בחו”ל (הפיתוח מתבצע בארץ והייצור מתבצע בגרמניה). בארץ בתחילה אפשר יהיה להזמין אותו בכמות קטנה מאוד – 2000 יחידות בלבד.
לגבי אירופה, כרגע יש הזמנה מוקדמת דרך האתר הבינלאומי של החברה. המחיר המלא הוא 16,000 יורו, אבל בהזמנה מוקדמת המחיר הוא 12,500 יורו.
את כל שאר הפרטים – מוזמנים לקרוא בכתבה על הרכב המתקפל הישראלי CT-1