שירות התחבורה השיתופית תיק תק בחיפה יבוטל - וזו הסיבה

שירות התחבורה השיתופית תיק תק בחיפה יבוטל – וזו הסיבה

תיק תק בחיפה, שירות המוניות השיתופי שמופעל באמצעות אגד ובסבסוד משרד התחבורה, מאפשר נסיעה במונית שיתופית. למרות הפקקים הגוברים, לא הוצגה חלופה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם חיפאים או כאלה שמגיעים מדי פעם בחיפה ומסתמכים על שירות תיק תק, תיאלצו למצוא פתרונות תחבורה אחרים ו/או לעמוד בפקקים ברכב פרטי. השירות הייחודי יבוטל בקרוב ע"י משרד התחבורה. כידוע, שירות תיק תק של אגד הוא שירות תחבורה שיתופית שניסה להוות פתרון ביניים שבין אוטובוס למונית. השירות המקביל, תיק תק בירושלים, נסגר גם הוא, וכך גם באבל דן בתל אביב. הסיבה: אי עמידה ביעדי הפיילוט.

שירות תיקתק הפועל בחיפה מספר כיסוי תחבורתי לכל העיר, בין היתר שכונת בת גלים, רמת שאול, הדר, הכרמל הצרפתי, בתי החולים רמב"ם, כרמל, אסותא, פלימן, בני ציון, בסיסי חיל הים וחיל האוויר, מקומות התעסוקה קריית הממשלה, מת"מ, בתי זיקוק, מרכז העיר, צ'ק פוסט מרכזי התחבורה שדה התעופה, כל תחנות הרכבת והכרמלית, מרכזית חיפה והמפרץ, תחנת המטרונית לקריות ועוד.

איך עובד תיק תק בחיפה?

למי שלא בדיוק מבין עד היום איך בכלל עובד הרעיון של מונית שיתופית, הנה הסבר קצר: מדובר בשירות מונית שיתופית, שמתבסס על אפליקציה. האפליקציה מחשבת את המסלול הקצר ביותר האפשרי שמחבר בין הנוסעים והיעדים, והמחיר הרבה יותר זול ממונית וקצת יותר יקר ממחיר נסיעה באוטובוס.

זה נשמע מצוין, אבל לא עמד במבחן המציאות, ולכן ב-20 במרץ 2023 השירות יסתיים.

במשרד התחבורה פרסמו הודעה שלפיה מנתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עולה כי מספרי הנוסעים הנמוכים בשירות "תיק תק" בחיפה רחוקים מלעמוד ביעדים שנקבעו לחברת אגד. מה היו היעדים? לא נמסר. בתגובתה לשאלתנו נמסר כי מדי יום השתמשו בשירות בסביבות 1100-1200 נוסעים.

מאחר שלא ברור מה היו היעדים, נותר להסיק שמספר הנוסעים לא מצדיק את הסבסוד הגבוה שמקצה משרד התחבורה לשירות. שירות שמשרד התחבורה מסבסד את השירות בסכומים גבוהים, ולכן הפיילוט יבוא לסיומו בסגירת השירות. זאת, "לאחר שלא הוצג מתווה שיבטיח עמידה ביעדי השירות ללא הרחבת הסבסוד".

במשרד התחבורה סיימו את ההודעה בהבטחה "להשתמש במשאבים שהוקצו לו לשיפור השירות בתחבורה הציבורית בערוצים אחרים" – אבל שוב, אין שום פרטים.

כאן צריך להרים גבה – מדוע שירות של מונית שיתופית לא אומץ ע"י הציבור באופן המוני. יש לכך ככל הנראה יותר מסיבה אחת, אבל השתיים הראשונות הן מודעות ויעילות. כאשר לציבור אין מודעות, הוא לא משתמש בשירות כל כך חדשני ולא מוכר. וכאשר השירות לא מספיק יעיל – אדם שמשתמש בו לא יעשה זאת שוב. כשבוחרים להכניס לשירות הציבור אמצעי תחבורה ציבורית כל כך לא מוכר וחדשני, לא מספיק לסבסד את מחירו. צריך לחנך את הציבור להשתמש בו, להסביר לו על יתרונותיו שוב ושוב ולהפוך אותו לזמין ויעיל כל יום כל היום, כולל בשישי-שבת.

האם משרד התחבורה מקדם תחבורה ציבורית או שיתופית?

בינתיים נראה שלמרות דבריה של השר מירי רגב על חשיבות התחבורה הציבורית, המשרד נוקט פעולות שבעיקרן דווקא מעודדות שימוש ברכב פרטי. כך למשל, השרה רגב הודיעה כבר בתחילת כניסתה לתפקיד כי לא יעלה על הדעת שנתיבי תחבורה ציבורית יהיו פנויים בזמן שמכוניות פרטיות עומדות בפקקים. כתוצאה מתפיסת העולם הזו, היא גם הכריזה על פתיחת נתיב התחבורה הציבורית לירושלים לכל רכב פרטי שיש בו 2 נוסעים (הנהג ועוד נוסע).

באופן הזה, כמובן, נתיב התחבורה הציבורית יתמלא במכוניות פרטיות – ובפקקים.

בנוסף, שרת התחבורה הכריזה על רפורמה שלכאורה מטרתה להוזיל את מחירי התחבורה הציבורית, אבל היא לא נקבה בתאריך יעד ולרפורמה הזאת אין תקציב. בנוסף, אחת הבעיות ברפורמה הזאת היא שיש בה אפליה מובנית לרעת חלק מהנוסעים: היא מקנה הנחה לאוכלוסיות ממגזרים מסוימים, בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית – בזמן שבמרכז הארץ ישלמו מחיר מלא – מה שיעודד שוב נסיעה ברכב פרטי דווקא במרכז הארץ שם מלכתחילה פקוק.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות