נסיעה בנת"צ - מה גובה הקנס וכמה נוסעים רשאים לנסוע?

נסיעה בנת"צ – מה גובה הקנס וכמה נוסעים רשאים לנסוע? אל תתבלבלו

איפה ומתי תחטפו קנס על נסיעה בנת"צ וכמה נוסעים יכולים לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית לירושלים ברכב פרטי? הסבר על ההנחיות החדשות של השרה רגב

קנס על נסיעה בנת"צ
נת"צ בכביש 1 לכיוון ירושלים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם לא ממש מבינים מתי ואיפה מותר לכם לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית, הנה כתבה שתעשה לכם סדר. ראשית כדאי להבין שיש הדל בין נת"צ שבו מותר רק לתחבורה ציבורית לנסוע, לבין נתיב רב תפוסה – שבו גם לרכב פרטים מותר לנסוע אם הוא עומד בתנאים. הנת"צ לירושלים הוא בעצם נתיב רב תפוסה – ושם חלים כעת שינויים. המאבק של שרת התחבורה מירי רגב בנת"צים מבלבל את הנהגים, ונראה שיש מי שחושב שמותר עכשיו לנסוע בנת"צ גם ברכב פרטי. אז לא. בשורות הבאות נבהיר תי מותר לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית, כמה נוסעים ברכב מאפשרים נסיעה חופשית בנת"צ ומה הקנס על נסיעה בנת"צ.

כזכור, מיד עם כניסתה לתפקיד הודיעה רגב כי היא תבטל את האיסור על נסיעה בנת"צ מפני שלא ייתכן שיהיו נתיבים פנויים בעוד שרכבים פרטיים עומדים בפקקים. עמדתה כמובן עוררה סערה, משום שמחקרים בעולם ובארץ כבר הוכיחו שהדרך לעודד אנשים לעבור לתחבורה ציבורית היא מתן עדיפות לאוטובוסים בנתיבים ייעודיים. ההנחיה החדשה של רגב רלבנטית כרגע רק לגבי הנת"צ אל ירושלים (שהוא הנת"צ הארוך ביותר בארץ).

נת"צ בכביש 1 לירושלים – כבר לא חייבים רכב מלא

הנת"צ לירושלים הושק בסיום שנת 2022 והוגדר "נתיב פלוס" – כלומר, נתיב שבו יכולה לנסוע תחבורה ציבורית או רכב פרטי שיש בו 3 (כולל הנהג/ת). כעת השרה רגב שינתה את ההגבלה וזהו נתיב + 2. כלומר, מספיק שברכב יהיו רק שני נוסעים, הנהג + נוסע, כדי להיכנס לנתיב תחבורה ציבורית ולא לקבל קנס על נסיעה בנת"צ.

בכל מקרה, חשוב לדעת שכל ההגבלות על הנסיעה בנת"צ לירושלים חלות רק בשעות הבוקר או ביום שישי.

כאמור, מדובר בנתיב תחבורה ציבורית ארוך מאוד. אורכו 26 ק"מ, והוא מתחיל במחלף דניאל ונמשך עד לכניסה למנהרות הראל.

שעות פעילות הנת"צ: שעות העומס

"נתיב פלוס" לירושלים פועל בימי ראשון עד חמישי בשעות העומס בבוקר, בין 06:30 ל-09:30, ובימי שישי בין השעות 12:00 עד 17:00 או עד לכניסת השבת. בשאר השעות הנתיב פתוח לנסיעה לכל משתמשי הדרך.

 נתיב פלוס: מהן ההנחיות בשאר הכבישים?

כאמור, למרות הצהרותיה, בינתיים רגב לא הפחיתה את מספר הנוסעים שרשאים לנסוע ברכב פרטי בנת"צ או בנתיב פלוס במקומות אחרים. בטבלה הבאה תוכלו לראות את ההנחיות.

מה גובה הקנס על נסיעה בנת"צ?

זה המקום להזכיר כי קנס על נסיעה בנת"צ ברכב פרטי ללא נוסעים נוספים כרוכה בקנס גבוה. כמה גבוה? קנס על נסיעה בנת"צ עומד מאז 1 בינואר 2017 על 500 ש"ח, לאחר שהוכפל מ-250 ש"ח.

"תוכנית המיליון" של מיכאלי – עידוד תחבורה ציבורית ושיתופית

"נתיב פלוס" בכביש 1 הוא חלק מ"תכנית המיליון", שיזמה שרת התחבורה היוצאת, ח"כ מרב מיכאלי, ואושרה פה אחד בממשלה בחודש יוני האחרון. הנתיב נועד לתעדף את התחבורה הציבורית והשיתופית כך שלנהגים יהיו חלופות יעילות ומהירות לנסיעה לבד ברכב הפרטי. התוכנית כוללת הפיכת 150 ק"מ של כבישים לנתיבי תחבורה ציבורית ו/או שיתופית. המטרה היא כמובן עידוד העדפה של תחבורה ציבורית או שיתופית (כלומר, אנשים שיבחרו לנסוע יחד). כיום נכנסים לירושלים דרך כביש 1 כ-400 אוטובוסים ביום חול ועוד 500 אוטובוסים ביום שישי.

פואנטה בטלגרם

לפי נתוני משרד התחבורה, בכל מקום בו נפתח נת"צ או נר"ת (נתיב לרכב רב-תפוסה) נרשמה ירידה דרמטית בזמני הנסיעה בתחבורה הציבורית. כך למשל, נרשמה ירידה של 62% בזמני הנסיעה בשעות הבוקר ב"נתיב פלוס" בכביש 20 ממבוא אילון עד למחלף השלום, 12 דקות בלבד לעומת 31 דקות בנתיב הרגיל וגם בכביש 1 נרשמה ירידה של מספר דקות בזמן הנסיעה באוטובוסים, מאז צביעת נתיב פלוס ועוד לפני הפעלת הנתיב. עם פתיחת "נתיב פלוס" באופן רשמי צפוי זמן הנסיעה באוטובוסים ובנסיעה שיתופית ("קארפול") להתקצר עוד יותר.

לא רק נת"צ: גם שאטל חינם

מלבד נת"צ שמטרתו עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית וככל הנראה יהיה קצת פחות אפקטיבי כעת לאור ההיתר לנסוע בו גם כאשר יש רק נוסע נוסף אחד ברכב, לאחרונה הושק שירות שאטלים לירושלים. השאטל מאפשר נסיעה חינם מלטרון לירושלים ומתבצע בקו מיניבוסים חדש, שמספרו 430. הקו פועל מחניון לטרון (צומת חטיבה 7) חמישה ימים בשבוע, משעה 06:00 בבוקר ועד 19:00 בערב בתדירות של 8-15 דקות. מירושלים ללטרון יפעל הקו בין השעות 06:15 עד 19:50 בכל 12-20 דקות.

אמצעי התחבורה הציבורית לירושלים דרך כביש 1 כוללים אוטובוסים מכל רחבי הארץ, וכן רכבות ממודיעין ומהרצליה דרך תל-אביב ונמל התעופה בן גוריון.

בנוסף, יש מספר אפשרויות "חנה וסע": חניון שפירים מציע כ-3,000 מקומות חנייה, קווים ישירים למרכז ירושלים ושירות היסעים חינם ממרכז תל אביב.

מי שמעדיף להגיע ברכבת יכול לנסוע מתל אביב או ממודיעין (חניון תחנת הרכבת בפאתי מודיעין מציע כ-1,000 מקומות חניה).

מאז 2017: מצלמות אכיפה אוטומטיות והכפלת קנס על נסיעה בנת"צ

מיכאלי לא המציאה את רעיון הנת"צ והעדפת התחבורה הציבורית, אך ללא ספק ניתבה אליו משאבים רבים. למעשה, עוד בשנת 2016 בהיותו של ישראל כ"ץ שר התחבורה, דובר על מגה תכנית של משרד התחבורה, ששמה "מהיר לעיר", להקמת 350 ק"מ של נת"צים ב-20 ערים מרכזיות בגוש דן והסביבה. התכנית נועדה ליצור רצף נת"צים בין ערי המטרופולין, ועלותה נאמדה ביותר מ-3 מיליארד שקלים.

שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ (ליכוד) אמר בשנת 2016 כי בכוונתו ליצור רשת של נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית שתקיף את כל תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים ורכב ציבורי תוך עקיפה של כל הפקקים. זאת, כי הנתונים הצביעו על כך שרוב האנשים מעדיפים לא להשתמש בתחבורה ציבורית אם יש להם ברירה.

מאז ינואר 2017 משרד התחבורה ומשטרת ישראל החלו להפעיל מצלמות אכיפה אוטומטיות בקטע שבין מחלף חולות ועד מחלף חולון, ולאחר מכן הן הוצבו בכבישים רבים נוספים. המצלמות הוצבו באיילון (כביש 20) לאורך כ-10 קילומטרים וחוברו למרכז שליטה ובקרה של המשטרה. הדוח – בסך 500 שקל – נשלח מיידית לכל נהג שנוסע בנת"צ בין השעות 06:30 עד 10:00 בבוקר.

קנס על נסיעה בנת"צ – עיריית תל אביב חוגגת

בשנת 2016 אישרה ועדת הכלכלה גם את הכפלת הקנס על נסיעה בנת"צ מ-250 שקל ל-500 שקל, ואחת העיריות שחוגגות על זה היא עיריית תל אביב – אשר בתחומה פרוסות עשרות מצלמות אכיפה אוטומטיות.

אחת הבעיות שמתעוררות בקרב נהגים היא שהווייז מכניס אותם לנת"צ וכאשר הם מגלים זאת כבר מאוחר מדי. בעיריית תל אביב לא מוחלים לנהגים שנכנסים לנתיב תחבורה ציבורית בטעות בגלל הנחיות הווייז, ולא מוותרים או מפחיתים קנס על נסיעה בנת"צ גם כאשר שולחים ערעור וגם אם השהייה בנת"צ הייתה קצרצרה.

בעיה אחרת בתל אביב היא שלעתים אין ברירה אלא להיכנס לנת"צ כדי לפנות ימינה או שמאלה. נהגים רבים מרגישים חוסר אונים ובלבול כאשר הם בעיצומה של נסיעה מגלים שעליהם להיכנס לנת"צ, והנושא הזה לא פתור כבר שנים. יש עשרות נתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב, בהם רחוב אבן גבירול, אלנבי, דיזנגוף, נמיר, סלאמה, המלך ג'ורג', המסגר ויהודה המכבי.

אגב, כל רשות מקומית מחויבת לפרסם באתר האינטרנט שלה את רשימת נתיבי התחבורה הציבורית שבתחומה.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

נגישות