החל מינואר: קנס על נסיעה בנת"צ יוכפל ל-500 שקל. היכן יוצבו מצלמות האכיפה?

החל מינואר: קנס על נסיעה בנת"צ יוכפל ל-500 שקל. היכן יוצבו מצלמות האכיפה?

קנס על נסיעה בנת"צ נעשה כואב מאוד. במקביל, עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ייסללו בכבישים עירוניים ובינעירוניים. חדשות התחבורה בפואנטה




אם אתם נוהגים לנסוע בקביעות, מדי פעם או אפילו בטעות בנתיב תחבורה ציבורית, הכינו את הארנק. החל ביום ראשון הקרוב, 1 בינואר 2017, אם תיתפסו תשלמו על כך קנס של 500 שקל – והסיכוי שתיתפסו גדל משמעותית.

זאת, משום שביום ראשון יחלו משרד התחבורה ומשטרת ישראל בהפעלת מצלמות אכיפה אוטומטיות בקטע שבין מחלף חולות ועד מחלף חולון – ובהמשך יוצבו בכבישים רבים נוספים (ראו פירוט בהמשך).
המצלמות הוצבו באיילון (כביש 20) לאורך כ-10 קילומטרים וחוברו למרכז שליטה ובקרה של המשטרה. הדוח – בסך 500 שקל – יישלח מיידית לכל נהג שיפר את החוק וייסע בנת"צ בין השעות 06:30 עד 10:00 בבוקר. בשעות אלה, תתאפשר נסיעה לאוטובוסים (כולל אוטובוס זעיר פרטי) ולמוניות בלבד.

קנס על נסיעה בנת"צ

כפי שפרסמתי כאן, לאחרונה אישרה ועדת הכלכלה גם את הצבת המצלמות וגם הכפלת קנס על נסיעה בנת"צ מ-250 שקל ל-500 שקל. הודעת תשלום הקנס תכלול את הצילום, או אפשרות לצפות בו באינטרנט. עיריית תל אביב היא הראשונה שתחל ליישם אכיפה באמצעות מצלמות אכיפה אוטומטיות, ומספר עיריות יחלו להכשיר בקרוב פקחים עירוניים.

ואם נדמה לכם שהסיכוי שלכם להיתקל בנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) קטן, כדאי שתדעו שמדובר במגה תכנית של משרד התחבורה, ששמה "מהיר לעיר", להקמת 350 ק"מ של נת"צים ב-20 ערים מרכזיות בגוש דן והסביבה. התכנית נועדה ליצור רצף נת"צים בין ערי המטרופולין, ועלותה נאמדת ביותר מ-3 מיליארד שקלים.

בשבועות הקרובים, יופעלו מצלמות האכיפה האוטומטיות בנתיבי התחבורה הציבורית שבכביש החוף (כביש 2), ממחלף פולג ועד מחלף רבין וכן בעשרות נתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב, בהם רחוב אבן גבירול, אלנבי, דיזנגוף, נמיר, סלאמה, המלך ג'ורג', המסגר ויהודה המכבי.

בשלב השני יופעלו מצלמות אכיפה אוטומטיות בנת"צים בינעירוניים נוספים ברחבי הארץ וכן בערים נוספות בגוש דן.

המצלמות יופעלו על ידי פקחים עירוניים שהוסמכו לרשום דוחות לנהגים שתועדו במצלמות כשהם חונים או נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית.

קנס על נסיעה בנת"צ – אלה הערים שבמוקד

בין הרשויות המקומיות שהנהגים בהן צריכים להיזהר: תל אביב, בת ים, חולון, רמלה, לוד, הוד השרון, כפר סבא, ובהמשך רעננה, הרצליה, רמת גן, ראשון לציון, בני ברק, רמת השרון וגבעתיים. מצלמות האכיפה האוטומטיות בנת"צים ישמשו רק לצורך זה, ולא לאכיפת מהירות נסיעה או כל סוג אכיפה אחר.

הרשויות המקומיות יצטרכו ליידע את התושבים מראש על האכיפה הצפויה ועל השימוש במצלמות, ולהציב שלטים סמוך לנתיבים. עם זאת, הצבתן מעוררת גם חשש לפגיעה בפרטיות. לאור זאת, נקבע  כי הן לא יוצבו בסמיכות למקומות שעשויים להעיד על מצבו הרפואי של אדם או לפגוע בצנעת הפרט, אלא אם כן הדבר הכרחי ובמידה שיינקטו אמצעים לצמצום הפגיעה בפרטיות.

הרשות המקומית תפרסם באתר האינטרנט שלה את רשימת נתיבי התחבורה הציבורית שבתחומה.

נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה לתל אביב

משרד התחבורה מקדם תכנית מקיפה לסלילת נת"צים בכניסות למטרופולין תל אביב, במטרה לאפשר כניסה מהירה יותר בעיקר בשעות העומס. מדובר בעשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה חדשים, בכבישים הבינעירוניים המובילים לתל אביב. שר התחבורה ישראל כ"ץ (ליכוד) אמר היום כי בכוונתו ליצור רשת של נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית שתקיף את כל תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים ורכב ציבורי תוך עקיפה של כל הפקקים.

המטרה היא, כמובן, לייצר מצב שהציבור יעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית משום שהתנועה תזרום במהירות.

מדובר בצעד חשוב, אך כדי לעודד את הנהגים בארץ לוותר על הרכב הפרטי יש עוד צעדים קריטיים שיש לבצע – החל משיפור היעילות של התחבורה הציבורית ועד מציאת פתרון לתחבורה הציבורית בשבת. כיום, כל מי שיש לו ברירה לא משתמש בה, ורק 5% מבעלי הרכב הפרטי משתמשים בתחבורה ציבורית – כך לפי נתוני משרד התחבורה.

גם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אמר דברים דומים כאשר אושרו התקנות בוועדה: ״מדינת ישראל, למרות ההתקדמות של השנים האחרונות, עדיין מפגרת אחרי העולם המערבי בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית ממגוון סיבות".

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות